Ernstig ongeluk met trekker, bestuurder bekneld

In Kootwijkerbroek is vrijdagochtend een ernstig ongeluk gebeurd met een trekker. De bestuurder kwam daarbij onder het landbouwvoertuig terecht en moest bevrijd worden door de hulpdiensten.

Deel dit artikel

Reacties

+1
DB780
Ben ik nou de enigste die denkt, dat het aantal ongelukken, en de zwaarte er van toeneemt omdat de gemiddelde weggebruiker niet weet hoe met een tractor om te gaan. Ik wens de persoon en familie sterkte toe voor het herstel.
+2
walker1
@DB780 Waar haal jij de informatie vandaan dat dit ongeval gebeurd is omdat andere weggebruikers niet weten hoe met een trekker om te gaan? Ongeluk gebeurde omdat trekker wou afslaan terwijl andere weggebruiker (auto?) aan het inhalen was. Dan zijn er een paar zaken belangrijk, heeft de trekker chauffeur duidelijk en tijdig van te voren richting aan gegeven? Heeft trekker chauffeur voor het afslaan goed in spiegels en/of achterom gekeken? Ook de andere weg gebruiker moet tijdig richting aangeven voordat hij met inhalen begint. Kortom, allemaal zaken waarover in het artikel niks staat vermeld en je dus ook niet zomaar de schuld bij één van de partijen neer kan leggen.
+3
langeslagdiesel
@walker1 ik heb zelf een soortgelijk ongeval meegemaakt. Gelukkig zonder zwaar lichamelijk letsel. Het maakt helaas weinig uit of het linksaf afslaande voertuig ( trekker. What ever. ) wel of geen richting aangeeft. Voor de wet heeft doorgaand verkeer voorrang op afslaand verkeer. Ook voor achterop komend verkeer geld dat. Mijn redding ( als getuigen ) na een jaar of 5A6 procederen was dat ik me beriep op regel 1 van het wetboek, gebruik openbareweg. : men mag het overige verkeer niet in gevaar brengen. Het ongeval vond toen plaats in een licht naar rechts afbuigende weg. Trekker wilde links af en deed dat ook met 6 volgende auto’s voor rechtdoor. Nummer 7 haalde het hele rijtje in en klapte half op het linker voorwiel van de trekker. De betreffende chauffeur van de trekker, kon het nooit zien. Hij voldeed aan alle eisen. Maar was toch fout. Ik stelde me eigen toen op als getuigen. Achteraf spijt van en doe ik ook nooit meer. Tot 9 jaar na het ongeval ben ik er over benaderd door een advocatenkantoor uit Duitsland wat zich beraden op verder beroep van hun cliënt. In mijn ogen als getuige deed de chauffeur echt niks fout. Maar daar dacht het wetboek duidelijk anders over.
+2
walker1
@langeslagdiesel Ja, trekker en hele rij auto's inhalen is ook roekeloze, gevaarlijke actie. Elk voertuig is snel 4 meter lang, tussen de voertuigen zelf zit ook altijd wel paar meter afstand. Met totaal 7 voertuigen is het al snel 40 meter wat je moet inhalen. Die inhaler heeft zich destijds blijkbaar niet afgevraagd waarom al die auto's voor zich niet de trekker gingen inhalen. Op veel, met name de provinciale wegen mag je wel trekkers/langzaam verkeer inhalen, maar geen auto's inhalen. Trekker met daarachter een of meerdere auto's inhalen mag dan ook niet.
+1
bas101
@langeslagdieselik weet niet hoe jij er bij komt dat doorgaand verkeer altijd voorrang heeft op afslaande verkeer ? op t moment dat jij richting aangeeft door middel van knipperlicht of hand uit steken mag achteropkomend verkeer jou niet links inhalen ook al willen ze rechtdoor ; ik rij zelf regelmatig op oldtimer tractoren en ben bekend met t fenomeen dat auto's nog snel even willen inhalen als ik af wil slaan , daarom kijk ik altijd achterom wat de automobilist van plan is , als ie wil inhalen laat ik m altijd maar voirbij gaan ook al heb ik voorrang met mn knipperlicht , ik heb weinig zin in bovenstaande ongelukken.
+2
walker1
@bas101 Is ook zo, als je richting aangeeft mag men niet meer inhalen, maar als er naast de direct betrokkenen geen getuigen zijn en de inhaler zegt dat diegene die af wou slaan geen richting aan gaf, dan wordt het een ja/nee discussie tussen de 2 partijen en zal uiteindelijk, hoe onterecht ook, de regel gelden dat verkeer wat rechtdoor rijd voorrang heeft.
langeslagdiesel
@walker1 nope. In het wetboek staat dat doorgaand verkeer voorrang heeft op afslaand verkeer. En het knipperen van het oranje lampje heeft de zelfde betekenis en functie als het oranje knipperlicht in een stoplicht.
bas101
@langeslagdiesel Dit geldt voor tegemoet komend verkeer .
walker1
@langeslagdiesel dat schrijf ik toch ook
DB780
@walker1 Klopt het dat jij van uit gaat dat ik het over dit specifieke ongeluk heb? Dat is niet mijn intentie, ik heb het over ongelukken met tractoren over het algemeen. Bij dit ongeluk ben ik niet bij geweest, en doe ook geen uitspraak wie wel of niet fout is. Vraag is wel hoe zorgvuldig ieder is geweest? Je kan dan wel ergens recht op hebben, maar heeft de ander je wel gezien? Zelf ben ik voorstander van de 80/20 procent regel. 80 procent betaald door wie fout zat, en de andere 20 procent voor de gene die het ongeluk niet voorkomen heeft. De dashcam kan aantonen dat je 0 procent aansprakelijk bent, omdat je onmogelijk het ongeluk kon voorkomen. Met deze regel hoop ik dat het niet meer gaat om aannames en je gelijk halen, maar om het veilig thuis komen.
Hoe denk jij hier over?
walker1
@DB780 Over de schuldvraag ga ik mij verder niet uitlaten, ik was er niet bij en uit de foto kan ik niet veel halen. Ik zie bv wel knipperlicht op voorzijde spatbord, dus ga er van uit dat het achter dan ook wel zit, al is het niet te zien. Spiegel zie ik niet, grote kans dat die er ook niet opgezeten heeft, vaak blijft het dan bij vluchtig achterom kijken. De andere partij was een 45 km auto, nou zitten daar ook niet altijd de allerbeste chauffeurs in...
+9
Fendt926Driver
Weet niet of het onkunde is.
Maar deze bestuurder gaat nooit weer met een trekker op pad zonder rolbeugel.
+1
Kosk123
@Fendt926Driver inderdaad, zulke ongelukken tonen maar weer eens het belang van een goede kooi of rolbeugel
+3
hooidonk
@Kosk123
Vind het ook altijd een dilemma.
Het Hatzje van opa heeft ook nooit een rolbeugel gehad, dus zou daar wel flink aan moeten wennen.

Op de andere trekkers wil ik er wel per se eentje hebben.
+4
Fendt926Driver
Quote Reactie van @hooidonk:
Het Hatzje van opa heeft ook nooit een rolbeugel gehad

Daar hoeft ook geen dubbelzware beugel op.
Gewoon een buizen constructie dat als die op de kant gaat hij niet door rolt.
Trekkertje weegt ja ook bijna niets.
Maar wel te veel om op je te hebben liggen.
Mijn 203 smalspoor heeft een origineel fendt neerklapbare beugel.
Maar die staat bijna altijd omhoog.
+2
hooidonk
@Fendt926Driver

Ben ik met je eens en ook alleen maar heel verstandig om er op de werktrekkers, zoals de 203 eentje te hebben.

Misschien is er op de Hatz wel iets eenvoudigs te maken, wat er ook zo weer af kan, als hij een keertje mooi moet zijn.
+1
Fred4130
@Fendt926Driver was het niet zo dat een rolbeugel verplicht werd eind jaren 70 of begin 80 (exacte jaartal ben ik ff kwijt)? Weet nog dat we hem op de Dexta kregen omdat het verplicht werd. Is die verplichting er weer af dan? De 5600 had er 3 jaar geleden ook niks op zitten toen ik hem kocht. Het alleereerste wat er op kwam was een Fritzmeier beugel. Vond het verre van prettig op de dijken bij mij (al zijn ze nog zo klein) om zonder te rijden. Eigenlijk onverantwoord zonder beugel.
+2
Fendt926Driver
@Fred4130 de eigenaar mocht altijd nog zonder beugel rijden.
Als je werknemers hebt was het toen al verplicht
+1
Fred4130
@Fendt926Driver dat was het , bij overige familie en anderen moest hij er inderdaad wel verplicht op. 👍🏼
+2
deufi
@Fendt926Driver inderdaad, of nog beter niet meer op pad zonder cabine.
+6
hooidonk
@Fendt926Driver
Ik hoorde dat de bestuurder het er gelukkig relatief goed van af gebracht had.
+5
Fendt926Driver
Quote Reactie van @hooidonk:
Ik hoorde dat de bestuurder het er gelukkig relatief goed van af gebracht had.

Dat is het allerbelangrijkste.
+3
Hannesman
@Fendt926Driver altijd een beugel er op. Er is niet voor niets een mega campagne geweest vroeger voor het onder de aandacht brengen van het belang van een omrol beveiliging. Maar dan is het niet mooi........ Desalniettemin hoop ik dat deze bestuurder goed hersteld
hooidonk
@Hannesman
Zeker waar!

Verschil is wel dat er vroeger nog volop gewerkt werd met de trekkers en heel veel getrokken werktuigen in de boventrekhaak zaten, waardoor er toen ook veel trekkers achterover getrokken zijn.

De kans dat er nu wat met de beugelloze oldtimers trekkers gebeurd, die enkel nog een keer voor een ritje op de weg komen, is denk ik minder groot, maar niet weg.
+2
MaxxuM4ever
@hooidonk precies, alleen een beugel erop als je een ongeluk gaat krijgen op die rit, anders zit hij alleen maar in de weg.
+1
hooidonk
@MaxxuM4ever
😅

Staan alleen wel verdraaid weinig glazen bollen op marktplaats. Of moet je zo'n ding niet gebruikt kopen?
+1
bas101
@hooidonk de kans dat ongelukken gebeuren zo a la deze dat oldtimer s op de kant komen te liggen komt zeer zelden voor , om nu meteen te roepen dat er op alle tractoren beugels moeten vind ik overdreven , bedenk wel dat beugels in elkaar gezet getransporteerd en gemonteerd moeten worden , wat ook weer risico met zich meebrengt , nog meer nadelen zijn dat t tractor dan niet meer in de stalling past , etc
schluterman
@bas101 ik heb op mijn schlüter S450 een fritsmeier klap beugel zitten ideaal
+3
MaxxuM4ever
@Fendt926Driver dat had de overheid mooi op kunnen lossen bij de invoering van het kenteken, dat alles eindelijk eens aan de regels voldoet, precies bij die voertuigen die heel weinig op de openbare weg komen.
Maar ook een stukje bewustwording bij de eigenaar zelf ontbreekt nog wel eens.
Ik moet eerlijk toegeven dan de oudste trekker op ons ouderlijk bedrijf ook niet aan alle regels voldoet.
bas101
@Fendt926Driver denk dar bestuurder in vervolg beter achterom kam kijken wat automobilist achter hem van plan is
Stier69
Het is hier vandaag TOT-rit,ongeveer 525 open tractoren doen eraan mee,en veel zonder beugel.Duimen dat er niks gebeurd.Ik doe niet mee,maar ga wel kijken .
+2
Niels_D
Toepasselijke documentaire over belang van rolbeugels en veiligheidscabines met verschillende trekkers uit die tijd:

Helaas in het Frans nagesynchroniseerd maar beelden spreken voor zich.
Vlaanderen
Ik ben het volledig eens dat op een trekker een beugel hoort. Maar het probleem is dat bij een omvallende trekker de bestuurder de neiging heeft om uit de trekker te springen. Dan komt hij er (altijd) onder terecht. Blijven zitten en stuur goed vasthouden!
walker1
@Vlaanderen Tja en ook een cabine is geen garantie om een ongeval te overleven. Zie de link. Kan op niet zien dat er een cabine op zit, maar als ik zo inschat lijkt het mij een vrij forse en moderne trekker en zal dus wel cabine hebben.
gelderlander.nl/regio/…
Kosk123
@walker1 lijkt mij een vrij grote New Holland, hoe hij daar onder is beland vraag ik me af
henri-arissen
@Kosk123 waar leest u in de link dat die onder de tractor is terecht gekomen?
ik lees dat nergens terug in dat bericht.
Kosk123
@henri-arissen klopt, ik zie het nu ook in dat artikel.
Bij de NOS stond het er wel bij
nos.nl/artikel/…

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot trekker en ongeluk ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
37
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN