En let op @LTONederland en @DerkBoswijk : de KDW is NIET uit de wet. De cryptische brief die Van der Wal verstuurde vlak voordat ze op vakantie ging heeft geen juridische waarde, waarschuwt @HelmaLodders https://t.co/t2Akw5Lc0d pic.twitter.com/dYJwgkiQIH
— Marianne Zwagerman (@mariannezw) July 22, 2022
KDW is niet uit de wet
Deel dit artikel
Het laatste nieuws voor tijdens de koffie
De Nederlandse landbouwsector staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!
Laatste
Reacties
De brief van de Wal, de reactie van Boswijk, de lichtpuntjes van LTO en de positieve reactie van NAJK hebben allemaal 1 doel, de kiezer, de leden en de achterban te belazeren.
In de wet stikstof reductie en natuur herstel staan de KDW doelen. De kaart zou een voortvloeisel moeten wezen van de wet. Maar het coalitie akkoord gaat veel verder dan de wet.
In stukken die Caroline en Pieter boven tafel gehaald hebben staat dat de doelstellingen van de Wsn maximaal 396 bedrijven uitgekocht moeten worden naast maatregelen ruw eiwit, bemesten en beweiden. Maar de Wsn gaat maar tot 50 % van de KDW doelen en coalitie akkoord tot 74 %
Het LNV kaartje gaat tot 28700 bedrijven de vernieling in helpen.
En daar hoor je geen hond over.
LTO, NAJK, CDA, VVD en kabinet zijn uit op totale destructie van de veehouderij.
Tijd voor echte acties!!!!
om dit kabinet een dolk in de rug te kunnen steken.
Anders gaan ze het toch niet voelen wat voedsel veiligheid voor Europa betekend.
D66 moet keihard worden aangepakt. het kan niet anders dit is de kwade en zieke hond binnen de coalitie
Zie afbeelding.
Dit zeggen de ambtenaren van Financiën over het plan van dit kabinet.
Geen doorrekening
10 miljard duurder maar niet effectief
Grote financiële risico's
Geen geld voor beheer "gestolen " boerenbond.
Onbehoorlijk bestuur!
(klik om te vergroten)
MinFin 24 miljard voor het gericht gedwongen uitkopen van 5800 bedrijven om doel van 74 % van de KDW te halen met als,gevolgd 31 % krimp veestapel.
MinLNV 34 miljard voor grotendeels "vrijwillig " 28700 bedrijven opkopen of gedeeltelijk slopen middels de gebiedscommissies om ook doel 74 % KDW en 30 % krimp te halen. Maar deze route van v d Wal zal totale destructie van platteland geven.
Maar een nog grotere vraag die bij mij leeft.
WAAROM KIEST HET KABINET NIET VOOR DE 10 MILJARD GOEDKOPERE VARIANT MET DE ONTEIGENING PARAGRAAF?
En dat vind ik vrij interessant Durft de overheid niet te onteigenen omdat ze weten dat ze juridisch niet zo sterk staan. Daar begint het wel alle schijn van te hebben.
Dus de gebiedscommissies gevormd door onze belangenbehartiging en bestuurders zijn nodig , brood nodig , voor destructie van onze eigendommen.
En dat verklaart veel , heel veel van hun gedrag.
En om bovenstaande roepen Caroline en Pieter de tweede kamer terug van zomerreces. Waarom zijn er stukken achtergehouden voor de tweede kamer. Een vergrijp waar normaliter, gezien de omvang, een val van het kabinet kan op leveren.
Maar er is meer....
Oorlog voeren soldaten maar wordt be-eindigt door diplomaten zie ik hier en daar voorbijkomen.
Toch even geschiedenislessen.
Diplomaten kun je pas met succes wat laten gaan praten als je de strijd hebt gewonnen en de tegenpartij flink pak slaag hebt gegeven.
Maar je zal wel echt eerst moeten knokken en een goede uitgangspositie bevechten voordat te gaat praten.
Het wordt de komende maanden knokken of afnokken voor grote delen van de veehouderij en veehouderij keten
Dat schijnen LTO NAJK en Agractie niet helemaal scherp te hebben.
Dus voordat er aan tafel kan worden gegaan of er verder via het CDA geflikflooid gaat worden zijn er paar dingen nodig.
Overheid moet zwaar averij lopen in uitvoerbaarheid voorgestelde plannen.
De theorie onder de modellen van het Rivm en WUR moeten van nog scherpere oordelen worden voorzien. Ze voldoen niet en de theorie is een bijelkaar geraapt zooitje van wensdenken.
Het moet alle partijen duidelijk worden dat zogenaamde "piekbelasters" niet bestaan. Dat is inmiddels met een behoorlijk groot aantal internationale onderzoeken aangetoond/
Er moet eerst in de natuur daadwerkelijk zijn gemeten naar de mate van verzuring en vermesting.
De onderzoeken die we tot nu toe in beeld hebben verklaren een sterk afgenomen verzuring en vermesting tot 2011. We moeten eerst de cijfers hebben van nu voordat men gaat bewegen.
Over de kunst van het oorlogvoeren zijn een behoorlijk aantal mooie en leerzame klassiekers geschreven.
Voor al diegen die zograag diplomaatje willen spelen de belangrijkste les is dat diplomaten van de winnende partij het meeste bereiken.
Zorg eerst dat je gewonnen punten hebt voordat je gaat diplomaten en stuur diplomaten op pad met kennis van zaken .
De klassiekers staan hieronder doe er je voordeel mee.
IL Principe van Machiavellie
De kunst van het oorlogvoeren Tsun- Tzu.
Winning at War van Christian P Potholm II
Oorlog voeren soldaten maar wordt be-eindigt door diplomaten zie ik hier en daar voorbijkomen.
Toch even geschiedenislessen.
Diplomaten kun je pas met succes wat laten gaan praten als je de strijd hebt gewonnen en de tegenpartij flink pak slaag hebt gegeven.
Maar je zal wel echt eerst moeten knokken en een goede uitgangspositie bevechten voordat te gaat praten.
Het wordt de komende maanden knokken of afnokken voor grote delen van de veehouderij en veehouderij keten
Dat schijnen LTO NAJK en Agractie niet helemaal scherp te hebben.
Dus voordat er aan tafel kan worden gegaan of er verder via het CDA geflikflooid gaat worden zijn er paar dingen nodig.
Overheid moet zwaar averij lopen in uitvoerbaarheid voorgestelde plannen.
De theorie onder de modellen van het Rivm en WUR moeten van nog scherpere oordelen worden voorzien. Ze voldoen niet en de theorie is een bijelkaar geraapt zooitje van wensdenken.
Het moet alle partijen duidelijk worden dat zogenaamde "piekbelasters" niet bestaan. Dat is inmiddels met een behoorlijk groot aantal internationale onderzoeken aangetoond/
Er moet eerst in de natuur daadwerkelijk zijn gemeten naar de mate van verzuring en vermesting.
De onderzoeken die we tot nu toe in beeld hebben verklaren een sterk afgenomen verzuring en vermesting tot 2011. We moeten eerst de cijfers hebben van nu voordat men gaat bewegen.
Over de kunst van het oorlogvoeren zijn een behoorlijk aantal mooie en leerzame klassiekers geschreven.
Voor al diegen die zograag diplomaatje willen spelen de belangrijkste les is dat diplomaten van de winnende partij het meeste bereiken.
Zorg eerst dat je gewonnen punten hebt voordat je gaat diplomaten en stuur diplomaten op pad met kennis van zaken .
De klassiekers staan hieronder doe er je voordeel mee.
IL Principe van Machiavellie
De kunst van het oorlogvoeren Tsun- Tzu.
Winning at War van Christian P Potholm II
Naar aanleiding van je reactie op mijn bijdrage prikkebord hier nog een inhoudelijke reactie . En omdat ik transparant werk zal deze ook gepubliceerd worden.
In je reactie geef je aan dat niet de CDA minister Hoekstra maar nu minister Kaag verantwoordelijk is. Staatsrechtelijk heb je daar gelijk in, maar uit de volgende stukken blijkt dat de toenmalige minister Wopke Hoekstra van Financiën aanstuurde op een forse onteigening van veehouders en dit op 14 juni 2021 van zijn ambtenaren meekreeg naar een overleg met de MP en vice MP’s (Schouten /Koolmees en de Jonge) daarmee dat de CDA minister inzette op krimp van de primaire en secundaire agrarische sector.
Ook maak ik op uit de reactie dat je als LTO voorzitter ook namens NAJK en Agractie spreekt.
Alle drie deze partijen zien niets in de gestelde doelen en plan van aanpak kabinet. Dat is goed te zien. Toch geef je aan dat je bewegingsruimte ziet in de 15 juli kamerbrief. Daarin wordt onwettelijk (dat blijkt uit antwoorden op vragen Omtzigt en van der Plas) extra budget vrij gemaakt voor versnelde krimp en ontwikkelreserve.
Zolang de overheid de probleem stelling niet duidelijk heeft afgekaderd is voor mij geen enkele krimp bespreekbaar. En die probleem stelling gaat over artikel 6 van de VHR, niet over 1 van de m mogelijke drukfactoren stikstof. En het zou in het belang van de gehele veehouderij en periferie wezen om die koers vast te houden. Overigens wij horen niemand meer over het meten van depositie.
Voordat er naar “oplossingen” kan worden toegewerkt zul je eerst toch daadwerkelijk in beeld moeten hebben of er daadwerkelijk grote stikstsofdeposities zijn die leiden tot vermesting en verzuring. De daadwerkelijke bodemonderzoeken van zowel bovenste grondwater (tot 2011) en daadwerkelijk recent bodemanalysen Hoge Veluwe en Speulderbos geven geen aanleiding tot een noodzaak van een forse stikstofreductie.
Tevens zul je voor je een hele kerstboom aan beleid gaat optuigen ook in beeld moeten hebben of het de depositie zal gaan verlagen.
Wij hebben inmiddels een groot aantal internationale onderzoeken die aantonen dat de zogenaamde piekbelasters niet bestaan. Circa 15% van de ammoniak valt binnen max 250 meter van de bron , de rest gaat net als Nox naar grote hoogte en verdwijnt naar verre buitenlanden en valt uiteen onder de werking van de zon en atmosferische processen. De zogenaamde droge depositie komt nauwelijks voor terwijl dit het grootste deel van de depositie zou moeten zijn.
Ook meldt je dat samenwerking alleen mogelijk is in jou ogen binnen de door jullie geschetste kaders. Dat zal een oplossing in de weg blijven staan. Jullie kaders zijn discutabel omdat die gebaseerd zijn op de overheids en Rivm uitgangspunten en die stroken niet met internationaal wetenschappelijk voor handen zijnde informatie.
Daarnaast geef je aan dat mijn bijdragen te ver gaan .
Uit de stukken MinFin lezen wij dat LTO samen met Bouwend Nederland en VNO/NCW 10% krimp van de veestapel hebben aangeboden.
Welke veehouders hebben dat mandaat gegeven aan LTO?
Voor mij staat vast dat partijen die mee gaan met krimp op basis van subjectieve doelen en routes een bedreiging vormen voor het voortbestaan van de veehouderij. En het is mijn plicht daar naar te handelen. Iedere vorm van krimp geeft verlies van verdienvermogen in de gehele veehouderij keten. Elk bedrijf dat onterecht verdwijnt is een stap naar een verschraling en aantasting van de leefbaarheid op het platteland. De werk en leefomgeving en de toekomst van boerengezinnen zijn geen spelletje van een beetje meer of minder. Wat wij hier waarnemen is dat het CDA met blijkbaar gedogen van LTO en NAJK het platteland heeft uitgeruild voor stadse en persoonlijke belangen. Dat deugt niet.
Een duidelijk statement van LTO. Eerst de probleem stelling boven tafel, dan pas werken aan de oplossingen.