Aankoop eerste professionele tractor - vraagje over nodige PK's

Gewoon hier even een opinie peiling, en hierbij ook mij situatie schets: ik ben een "kleine" zelfstandige met 1 vaste werkkracht en 1 persoon op zelfstandige basis (af en toe) die aanleg doet van terrassen, parkings, opritten, tuinomheiningen enz en ook diverse grondwerken.. De bedoeling op termijn (2-3j) is om veel meer actief te worden in het grondverzet, al dan niet onderaanneming. Het is NIET de bedoeling om op grote werven met een 3-asser kipper te gaan rijden. Maar eerder voor de collega-grondboeren en zelf lokale loonwerkers met een 2-asser of zelfs met de maïskar te rijden. Maar ik moet dus een trekker hebben die all-round zijn werk kan uitvoeren met zicht op de toekomst. Maar voor mijn huidig werk is een containersysteem het meest dringende ook om beter en goedkoper mijn werken te kunnen uitvoeren. Zijnde aan/afvoer grond, steenpuin, zand.. transport graafkraan 3T, transport klinkers, tegels,...

Dat terzijde is mijn beslissing dus al genomen en eind dit jaar zou ik overgaan tot de aankoop van eerste tractor (tweedehands is ook zeker een optie!) samen met een containersysteem voor de firma. Ik heb al bezoek gebracht aan 2 dealers van 2 verschillende merken waar mijn voorkeur naar uitgaat (zijnde New Holland en Deutz-Fahr) maar ik krijg hier nogal uiteenlopend advies welke trekker gebaseerd op pk's ik zou moeten aankopen voor het volgende:

- Het gewenste containersysteem: standaard containers 5,5m x 2m op een 2-asser haakarm. Totale gewicht (geladen) is +/- 21-24 Ton

- Toekomsplannen: grondkipper 2-asser, +/-10m³, 22ton

Voorstel Deutz-Fahr: 6135C TTV - 143PK (max) OF 6165 TTV - 165PK (max) met quote: "Meer dan voldoende PK's om jouw werken te doen. Wij leveren echte PK's met Duitse kwaliteit en doen niet aan onnodige PK's en bijhorend brandstofverbruik"

Voorstel New Holland: T7 - Auto-command - 190PK (max) met quote: "Voor zulke transporten op regelmatige basis te doen op verschillende terreinen heb je zeker enige overschot nodig en niet onbelangrijk ook het eigen gewicht van de tractor om deze tonnages onder controle te houden"

Ik wil hier geen discussie welk merk het beste is, ik heb uit verschillende bronnen goeie commentaar op beide merken en ik heb van beide zelfs 2 of meer dealers op dezelfde afstand. Maar wens gewoon een woordje uitleg wie het bij het rechte eind heeft.

De prijzen liggen trouwens in dezelfde lijn, rekening houdend met het PK verschil, dus dat is geen maatstaf voor een oordeel.

Deel dit artikel

Reacties

rensthibaut
Lijkt me vooral ook van belang hoe compact de trekker is 8ndien je veel voor particulieren werkt en bijgevolg in compacte werfzones dient te werken kan dit zeker van belang zijn een ander aspect indien transport is voldoende gewicht zodat je trekker altijd je kipper baas is als ook het optrekken van je container is het wel aangenamer met een zwaardere /grotere trekker. Anderzijds voor zo een investering kan het misschien wel handig zijn om beide eerst op demo te proberen
davy-polspoel
@rensthibaut Compactheid is zeker een belangrijk punt. Maar momenteel laat ik containers plaatsen door een ander bedrijf en die komt altijd met een vrachtwagen met dubbel achteras (4x4). Is zeker niet zo lang als een trekker met containersysteem maar plaats hiervoor moet ik sowieso voorzien.. een demo hebben beiden dealers ook voorgesteld maar had graag op voorhand al meer "inzicht" gehad 😄
+1
lukasbelarus
Vergeet het maar om op krappere plekken containers te zetten dan een vrachtwagen.

ze hebben wel gelijk 150pk is echt wel genoeg voor zon carrier over de weg of iets onverhard te trekken.

zover als ik het lezen doen wij hetzelfde als jouw.

combi weegt met container zon 14-14,5 ton. en dan max geladen zon 32 ton. trekker is std 150pk maar misschien iets bij gegeven dat weet ik niet. maar heb nog nooit het idee gehad dat ik ook maar iets vermogen tekort kwam.

verder moet je zon combi enkel kopen om sneller/makkelijker/flexibeler te kunnen werken. een transporteur al je bakken laten rijden/zand laten komen is als je alles telt gauw goedkoper.
+1
worteljcb
Persoonlijk voel ik meer voor de redenatie van de NH dealer, want een beetje gewicht is best belangrijk op de weg. Ik verwacht dat het met zo’n 160 pk prima te doen is. Een lichte T7 of 6165 is een ruim bemeten trekker hiervoor qua body en dat zal een veilig gevoel geven denk. Vooral ook als je straks wellicht ingeleende krachten ermee op pad gaat sturen. Een 6135C TTV vind ik niks te groot qua body voor een containercarrier en zou ik lekker laten staan. Niet kunnen is teveel gezegd, maar om dat dagelijks te moeten doen vind ik het krap aan
Pieter Buren
@worteljcb gewicht kun je erbij aan hangen (wielgewichten, frontgewicht). De deutz is wel een stuk compacter als de new holland T7. Een new holland T6 lijkt me beter dan een T7 in dit geval.
PieterA
@Pieter Buren Het is mij niet duidelijk wat je met de tonnen bedoeld. Haakarm + container + lading = 21-24 ton? Of is dit inclusief trekker?
En de grondkipper 22 ton? Is dat lading + kipper? Of is dat alleen de lading? Of zit de trekker daar ook al bij in?

Zo'n T7.190 Of een 6165 TTV wegen beiden ongeveer 7.500 kg leeg.
davy-polspoel
@PieterA de tonnages bedoel ik in beladen toestand en volgens de indicatie van de fabricant van de haakarm en grondkipper, dus:

- haakarm is totaalgewicht met beladen container 21-22 ton (er is ook een 2-asser met 27ton capaciteit). Zonder trekkergewicht

- grondkipper idem: 2-asser met 10m³ bak is totaalgewicht in beladen toestand (max) 22ton zonder trekker.
Mijn werkterrein is zowel particulieren (huidige activiteiten) als onderaanneming voor grotere tuinaannemers en grondwerkers (op termijn).

Trekker wordt in principe niet gebruikt voor akkerbouw maar dus voor transport. Maar zeg nooit nooit..
+1
PieterA
@Pieter Buren Ik denk dat @davy-polspoel eerst meer duidelijkheid moet geven over de gewichten die getrokken moeten worden en de glooiing van zijn werkterrein. Zo'n klein Type Deutz-Fahr of een New-Holland T6 lijken mij niet geschikt voor het werk wat hij heeft.

Wij hebben een 14-tons landbouwkipper en kunnen daar met 100 pk goed mee werken, (Deutz-Fahr 85, Massey-Ferguson 6160 of New-Holland TS 115 Alledrie trekkers van net iets boven de 100 pk en 4900 kg eigen gewicht) maar je hebt niks nodig of de kar is de trekker de baas.
+1
PieterA
@worteljcb @davy-polspoel De spijker op z'n kop. @worteljcb heeft helemaal gelijk. Wij hebben een New-Holland T7.190 en een Deutz-Fahr 6190 TTV.

De New-Holland T7.190 en de Deutz-Fahr 6165 TTV zijn 1 op 1 met elkaar te vergelijken. Ze leveren dezelfde pk's en zijn geschikt voor het werk wat jij noemt, maar op hellingen en heuvels is het krap aan.
+1
Fordje4600
Ik rijd met een new holland t7030 215 pk en 8.5 ton gewicht (nieuwer model is vergelijkbaar met een t7.235 formaat) 22 tons dumper, maar als je iets weg zakt ben je de trekker ook wel nodig, ik zou zeker niet voor minder als 170 pk gaan om nog redelijk op snelheid te komen, ook eigen gewicht is belangrijk. Heb ook eens een tvt170 ervoor gehad met 190 pk en 7 ton eigen gewicht maar die is al een stuk minder stabiel op straat als de 7030
+4
mdoornekamp
Liever wel een 6 cilinder. Minimaal 150 pk is wel gewenst. Een Nh T 6 is wel fragiel
PieterA
@mdoornekamp Mee eens, pk's is niet het belangrijkste. Ik rij wel eens met een Valtra N163 voor een kar inclusief lading van 22 ton, maar geef mij dan maar liever de Valtra Valmet 8050.
+1
Pieter Buren
@PieterA dat komt dan door de langere wielbasis. Niet door het eigen gewicht.
Valtra N163: 5.6 ton
Valmet 8050: 5 ton
Beide volgens lectura-specs.nl
+1
Valtra man
@Pieter Buren de valtra 8050 heeft een wielbasis van 256cm, wat extreem klein is voor een 6 cilinder. De n163 heeft 267cm.
Pieter Buren
@Valtra man hmm dan heb ik me daar lelijk op verkeken. Beide types rijden wel eens langs en die 8...50 serie oogt toch veel langer. Maar dan weet ik nog steeds niet waarom een 8050 fijner voor de kieper is dan de n163.
PieterA
@Pieter Buren Ik weet het ook niet; wel zie ik Valtra's vaak rijden met wielgewichten in de achterwielen. Dat zal ook niet voor niks zijn.
Valtra man
@PieterA laag eigen gewicht (5,2ton zonder fronthef/vering) is daar de reden voor. De filosofie toen was dat je niets lichter kon maken, enkel zwaarder. Maar sinds de T serie is het gewicht bij elke serie naar omhoog gegaan.
zettelmeyer
@Pieter Buren motor ligt bij de 6000 en 8000 nog op de voor as waardoor je goede gewichtsverdeling hebt. Nadeel en voordeel is dat ze niet zwaar zijn om hun pks en om het goed over te brengen zie je ze veel met wielgewichten rijde
Valtra man
@Pieter Buren ze zijn wel degelijk langer, (zo’n 30cm) alleen is de wielbasis korter. Theorie erachter is dat met werktuig in de grond de voorwielen meer kracht kunnen overbrengen. Met kar of op de baan heb je dan wel een nadeel tov lange wielbasis. Sinds ‘99 bood Valtra de 8x50 serie dan ook aan met als optie een lange wielbasis. Ik geloof dat die richting de 275cm ging.
+1
Jan mf6465
Voor transport is mijn inziens hoe zwaarder, hoe beter. Hoe zwaarder qua gewicht, zoveel te meer is de tractor „baas“ van de combinatie. Veel pk’s is mss niet nodig, maar het is toch veel aangenamer rijden als je vlot kan accelereren in het hedendaagse verkeer waar niemand tijd heeft.
+2
CaseCS130
Die 6135c is veel te licht gebouwd voor het werk wat jij er mee wil gaan doen op termijn. Die onzin over Duitse pks maakt me zelfs wat misselijk.
Waar rijden die collega's mee waar je voor wil gaan rijden? Eigenlijk moet je niet veel kleiner tijden als hun anders loopt dat niet lekker in een ploeg. Voor het andere werk kan een 7190 of 6165 wel mooi denk ik, maar kleiner zou ik niet willen.
+1
Deutz-Fahr-Rijder
@CaseCS130 inderdaad, die 135's zijn hele ligte verplegingstrekkertjes, daar moet je geen dumper op willen hangen. Zo'n 165 gaat wel mooi, aan de 155 op mijn werk hangen we wel eens een 3 assige dumper aan, dan moet je wel met je kop erbij rijden, maar het gaat wel.
+1
PieterA
@CaseCS130 Ja, die verkoopmethode spreekt me ook niet zo aan.
+3
Deutz 8006spezial
@CaseCS130 precies dat. Laat die 6135 maar staan. Lichte pruttel helemaal voor dat werk. 6165 ttv is daar beter geschikt voor. Die Nh heb ik geen ervaring mee
+2
inspecteurfendt
Hier in de streek zie ik de containerboeren bijna allemaal overstappen op een vrachtwagen. In België betaal je met een transporttractor ook wegentol en accijnzen. Buiten het maisrijden lijkt mij een 6x4 met containerchassis een betere keuze. Voor de prijs moet je het ook niet laten.
Jan mf6465
@inspecteurfendt
De meeste tractoren wat ik op werven tegenkom doen bijna allemaal meer dan 2000u per jaar. Dat is volgens mij de hoofdreden waarom er met een tractor combinatie gereden word ipv met een vrachtwagen. En ook omdat ze Landbouwwerken erbij doen en dan op rode mazout rijden. Het logboek om door te geven waar er accijnzen moeten bijbetaald worden zal wel een heel klein beetje afwijken van de werkelijkheid. Als dat niet was kocht niemand een tractor combinatie. Dat is bij aankoop toch een heel stuk duurder dan een vrachtwagen.
+1
Mdbm
@Jan mf6465 In de wegenbouw zie je inderdaad weinig vaste vrachtwagens, maar die kleine grond- en tuin- werkers zijn veel beter af met een vrachtwagen en Containersysteem. Veel wendbaarder, zuiniger, goedkoper, sneller, minder inname van openbaar domein,… Toch wel belangrijk als je iets wil verdienen denk ik. Het nadeel is dat je maar 12 ton mee kan nemen ipv 16 ton achter een tractor.
henri-arissen
@Mdbm wat denk u van ce rijbewijs wat nodig is. . elke 5 jaar code 95 halen. om een vrachtwagen mogen te rijden. elk jaar apk keuring een wegenbelasting . u denk dat allemaal niks kost ?een tractor heeft u alleen een tractor rijbewijs voor nodig .geen apk geen wegenbelasting
+1
inspecteurfendt
@henri-arissen ik denk dat je de wetgeving eens moet nalezen….
+1
henri-arissen
@inspecteurfendt ik ken alleen de nederlandse wet.
maar nu blijkt het om de belgiese wet te gaan? daar heb ik geen verstand van en ook geen interesse in.
O N
@henri-arissen Je zit in een tak van de discussie waar het om Bekgische toestanden gaat .
Trekker in de wegenbouw is verplicht ook te voldoen aan jaarlijkse keuring , rijbewijs CE (en code 95) , kilometerheffing ed. dus maakt niet zoveel uit .
Zit vooral in de rijtijden , en het feit dat een trekker met 3 asser offroad iets meer te vertellen heeft dan een vrachtwagen oplgger combinatie . . .
case 745 xl
@henri-arissen rij maar eens een vol jaar op de weg met je trekker. De banden vreten eraf. Dan ben je moet een vrachtauto gouw goedkoper en zuiniger.
Valtra man
@case 745 xl en die vrachtwagen kost je 100k€ minder in aankoop, gaat sneller en verbruikt véél minder. Maar goed je geraakt met trekker op andere plekken dan de vrachtwagen. Toch heb ik de indruk dat veel grondmannen trekkers met kippers kopen vanuit buikgevoel.
davy-polspoel
@Valtra man @henri-arissen Vergeet die zuinigheid van een vrachtwagen maar. Ik rij af en toe zelf met een 6x4 van een bedrijf waar ik soms in onderaanneming werk. 30L/100km en dan mag je zeker niet een hele dag volle vrachten rijden! En hoe jij aan 100k goedkoper komt weet ik ook niet goed hoor...
+1
Valtra man
@davy-polspoel ik heb best al een paar vrachtwagens gekocht en ik ken de nieuwprijs van trekkers. Zonder containersysteem heb je de vrachtwagen al 50k goedkoper dan je trekker. En dan moet je bij die trekker nog een chassis en onderstel extra kopen eer je een containersysteem kan opbouwen.
+1
Valtra man
@davy-polspoel Als je tractor 1h aan 40km/h rijdt verbruik je wat? 20l? Dat is 50l voor 100km dus. Onze vaste wagens zijn iveco’s 420 8x2’s en zijn bijna altijd op max gewicht geladen. Die verbruiken 25l/100km.
davy-polspoel
@inspecteurfendt Een collega (grote) tuinaanlegger heeft nu sinds 6 maanden een nieuwe MAN 6x2 met containersysteem in gebruik. (en was al besteld in 2021!) Nu weet ik dat de prijs hiervan ongeveer 100k was. Dan spreken we nog niet over een 6x4 en rekening houdend met de huidige gestegen prijzen opnieuw. Dus qua prijs kan dit wel tellen al..
Levienk
Ik zou de 135 ttv links laten liggen, die lijkt me niet geschikt voor container sleur werk. Die andere twee komen veel meer in de richting. Ik weet niet hoe belangrijk je het vindt om de trekker ook bij de lokale dealer te kopen, maar mocht je dit niet zo belangrijk vinden dan zou ik ook eens kijken naar een jong gebruikte uit bijvoorbeeld Duitsland. Dat zijn regelmatig wat grotere trekkers met niet alle onnodige poespas (fronthef, gps voorbereiding, dure banden etc etc). Zoiets lijkt me best wel een geschikte trekker voor het werk dat je omschrijft, en kan flink geld schelen. Je zou ook samen met de dealer naar zoiets kunnen kijken om scheve ogen te voorkomen.
hummy
Kun je niet een trekker huren?
+1
davy-polspoel
Bedankt voor alle antwoorden omtrent welke trekker ik zou nodig hebben. Mijn eigen vermoeden is hier ook bevestigd dat er toch enige meer PK's en eigen gewicht nodig is voor de activiteiten die ik wil doen. Ik weet dat het een hele investering is (de offertes liggen hier voor mij) maar zoals vermeld in mijn eerste post ga ik ook zeker uitkijken naar een jonge tweedehands! Het idee van deze aankoop zit momenteel in de fase van offertes vragen en verdere bespreking met de specialisten terzake (boekhouders en financiering), dus kan nog alle richtingen uit.

Maar gezien de discussie ook een beetje is omgeslagen naar "waarom geen vrachtwagen ipv een trekker", en ondanks dat dit niet de vraag was zal ik toch even mijn keuze verklaren. Ik heb ook deze optie zeker bekeken.

- Prijs: Wie denkt dat een vrachtwagen in aankoop veel goedkoper uitkomt komt bedrogen uit. Ook de prijzen van vrachtwagens zijn enorm gestegen de laatste tijd en een nieuwe (of 2dehands) 6x4 uitgerust met een containersysteem komt de prijs op hetzelfde als een trekker zoals ik voorstelde. Natuurlijk heb ik dan enkel de trekker en moet er dan nog een containersysteem mee worden aangekocht, waardoor de prijs duurder uitkomt. -> zie volgend punt
- Veelzijdigheid van een trekker: een vrachtwagen is inderdaad misschien compacter, sneller etc. Maar je zit daar dan met je containerhaak vast gemonteerd. Een trekker in dat opzicht kan een grondkipper aanpikken als ik een opdracht heb waar veel grondverzet is of transport van allerlei zaken (= meer tonnage). Ook eventueel machines zoals een hakselaar voor hout..
- Toekomstgericht en opbrengst: zoals beschreven in mijn eerste post wens ik in de toekomst door persoonlijke redenen meer actief te zijn in echt het grondverzet en daar ook is de vrachtwagen (6x4) te beperkt voor vindt ik persoonlijk. Alsook is zowel een vrachtwagen als een trekker een hele investering en kijk ik naar de mogelijkheden om deze maximaal te kunnen gebruiken (= opbrengsten). Daarbij vindt ik de trekker opnieuw veelzijdiger. Ik zit hier in de streek met veel grondboeren en loonwerkers (zelfs in eigen familie) die wanhopig zoeken naar chauffeurs CE of onderaanneming (wat algemeen over heel het land is momenteel) om hun werk gedaan te krijgen. Dit brengt opportuniteiten natuurlijk.

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot trekker , transport , haakarm , new holland , tractor , gewicht , grondverzet , containersysteem , controle en toekomst ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!