Kansrijk spoor voor legalisatie PAS-melders

Latente ruimte bij bemesting oplossing PAS-knelgevallen

Het ministerie van LNV gaat de komende drie jaar de PAS-melders legaliseren, door stikstofruimte vrij te spelen via onder meer opkoopregelingen. Er zijn met een beetje politieke wil ook andere mogelijkheden beschikbaar, die minder ingrijpend zijn en bovendien sneller: het benutten van de latente bemestingsruimte.


Minister Van der Wal voor Natuur en Stikstof is verantwoordelijk voor het legaliseren van de PAS-melders. Ze trekt daar drie jaar vooruit, omdat ze de benodigde stikstofruimte wil vinden via opkoopregelingen en innovatie. Voor PASmelders is zo’n tijdsbeslag erg ruim, omdat de MOB rechtszaken heeft lopen tegen provincies om handhavend op te treden tegen PAS-melders.
Daarnaast is voor herfinanciering en nieuwe financiering voor investering of bedrijfsovername de aanwezigheid van een Nb-vergunning een vereiste. Bedrijfsontwikkeling en overname liggen bij PAS-melders om deze reden momenteel stil. De vraag is daarom of er niet andere wegen zijn dan opkoop en innovatie om PAS-melders te legaliseren. Een kansrijk spoor lijkt de latente bemestingsruimte te zijn.

Aparte activiteit
De casus Isover in Brabant biedt daarvoor de handvatten. De provincie verleende het industriële bedrijf Isover toestemming voor het uitstoten van stikstof via een zogeheten positieve weigering, omdat het bedrijf niet beschikte over een vergunning. Isover greep daarom terug op de situatie van 1994, de aanwijsdatum van de habitatrichtlijn, en bepaalde hoeveel stikstof het bedrijf toen uitstootte. Die uitstoot werd vervolgens via een passende beoordeling vastgelegd door de provincie, waardoor
de stikstof ook verhandelbaar werd. Het grote nadeel in deze casus is dat Isover nu over veel meer stikstofrechten beschikt dan het uitstoot. Daarom Latente ruimte bij bemesting oplossing
PAS-knelgevallen zal deze constructie niet lang meer stand houden, want de uitstoot moet juist naar beneden.

Die situatie van Isover is ook toe te passen op landbouwbedrijven, maar dan zonder dit grote nadeel en daardoor wel kansrijk. Binnen de Nb-vergunning van veehouderijen is beweiden en bemesten niet meegenomen in de vergunningsaanvraag. Daardoor ontbreekt het aan een passende beoordeling. Binnen de bestaande Nbvergunningen gaat het enkel om de uitstoot van ammoniak uit de stal. Juridisch gezien is beweiden en bemesten dan ook een activiteit die niet vergund is, waardoor de provincie dit als een aparte activiteit kan zien. Ook hiervoor zouden provincies dan naar de aanwijsdatum moeten teruggaan. Doordat er sinds 1994 minder mest mag worden aangewend, het sinds 2008 verboden is om in twee gangen te bemesten, en onderwerken en de sleepvoet alleen nog gebruikt mag worden in combinatie met water op klei en veengronden, is de emissie flink gereduceerd.

Forfaitaire regionorm
De vraag is welke rekenmethode er dan gevolgd dient te worden, om tot een juridisch houdbare vergunning te komen zonder dat de totale uitstootruimte van het bedrijf groter wordt. Bij12, de uitvoeringsorganisatie van de twaalf provincies, heeft een kaart Kansrijk spoor voor legalisatie PAS-melders van Nederland opgesteld met meer dan 200 regio’s, waarbij aan iedere regio een forfaitaire ammoniakemissie per hectare is toegekend. Die norm varieert per regio van circa 17 tot 37 kilogram ammoniakemissie per hectare per jaar. Deze norm zou gebruikt kunnen worden in een totaalberekening van het bedrijf. De vraag is wel of zo’n forfaitaire norm juridisch gezien hard genoeg is, omdat er geen onderscheid is gemaakt naar bouwland of grasland. Ook is zo’n forfaitaire norm een gemiddelde van een hele regio en gaat het bij een Nb-vergunning om een specifieke bedrijfslocatie, waardoor het beter is om cijfers per bedrijf en per perceel te hebben.

De Raad van State buigt zich inmiddels over de hardheid van deze forfaitaire norm, in een zaak over de vergunning voor de woonwijk Delversduin in de gemeente Bergen (NH). Deze woonwijk ligt vlak bij het stikstofgevoelige Natura 2000 gebied het Noord-Hollands Duinreservaat. Het plangebied bestaat nu uit grasland, maar was lange tijd in gebruik als bollenveld. Doordat die percelen niet langer bemest worden, vindt er geen emissie meer plaats en kan die emissie gebruikt worden voor de uitstoot die vrijkomt bij de aanleg van de woonwijk. De Raad van State moet nog uitspraak doen. Maar als het deze mogelijkheid toestaat, kan de overheid deze vervallende emissie in heel Nederland natuurlijk ook zelf inboeken in de stikstofbank. Om daarmee ruimte te creëren voor PAS-melders.

Latente bemestingsruimte
Het is juridisch gezien sterker om de berekening per perceel en bedrijf te maken. In het rekenvoorbeeld (zie kader) is uitgegaan van een gemiddeld melkveebedrijf op kleigrond dat in grondoppervlak gelijk is gebleven, maar in dieraantal is gegroeid. Uit het voorbeeld blijkt de uitstoot van het bedrijf via bemesting te zijn gedaald van 3.478 naar 1.257 kilogram ammoniak. Door het grotere aantal koeien en jongvee is de uitstoot uit de stal wel toegenomen van 956 naar 1.564 kilogram ammoniak. Wanneer dat met elkaar wordt verrekend, daalt de netto uitstoot van dit bedrijf met 1.613 kilogram. Op deze manier kan per bedrijf berekend worden hoeveel latente ruimte er aanwezig is. PAS-melders zouden dit voor hun eigen bedrijf kunnen berekenen. Afhankelijk van de bedrijfssituatie kan die ruimte in theorie al voldoende zijn om gelegaliseerd te worden. Waar dat niet voldoende is, zou die ruimte bij boeren in de omgeving die die ruimte zelf niet nodig hebben, tegen een passende vergoeding aangekocht kunnen worden door de provincie en rijksoverheid. Zij kunnen daarmee de PAS-melders legaliseren, zonder het risico te lopen op extra uitstoot. De rijksoverheid moet hier dan samen met de provincies wel een regeling voor instellen.

Tekst: Robert Ellenkamp

Rekenvoorbeelden: agraaf.nl/artikel/…

De redactie heeft het voorstel zoals beschreven in dit artikel voorgelegd aan het Inter Provinciaal Overlegorgaan (IPO): ‘De zorg voor de PAS-melders herkennen we. Deze hebben te goeder trouw gehandeld en moeten zo snel mogelijk worden gelegaliseerd. Het legalisatieprogramma van het ministerie moet zorgen voor legalisatie. Door verschillende uitgangspunten door elkaar te gebruiken en te bundelen, lijkt het beschreven voorstel een begaanbare weg. Dat is echter geen basis voor een generieke maatregel, maar hooguit voor een enkele specifieke situatie. Er is geen latente ruimte bij bemesten omdat het vergunningsvrij is. Er is geen garantie dat de depositie afneemt in het voorstel. De bewijslast voor de ‘bemestingsruimte’ is naar onze ervaring juridisch vaak zeer moeilijk hard te maken.’

Deel dit artikel

Reacties

+2
matt
Ze willen het niet kan ik al uit de reactie opmaken.
+2
rene-de-jong
"Er is geen latente ruimte bij bemesten omdat het vergunningsvrij is."

aldus het IPO, het vergader orgaan voor pipo's die bij de Provincie 'werken' om te vergaderen, vergaderen om te vergaderen en verder niks doen.

Beweiden en bemesten zou idd vergunningsvrij moeten zijn want het is bestaan gebruik zoals in de HR beschreven, een activiteit dus die ook ten tijde van aanwijzing al gebeurde en niet als toename KAN gelden.

Het is hier vergunning plichtig GEMAAKT en zou dan door de OVERHEID op deze wijze ALGEMEEN vrijgesteld kunnen worden.

Om genoemde reden van het aanwenden en de mestwet zou dus een ALGEMENE vrijstelling kunnen gelden.
Maar ik vermoed dat de pipo's van het IPO hier eerst enkele jaren over moeten vergaderen (niets doen dus)....
boer.
@rene-de-jong provincies gebruiken deze stikstof al wel om gronden bouwrijp te maken
Daarom willen de overheden beweiden en bemesten ook vergunningvrij houden
Noorderling
@rene-de-jong
maar moerdijk en zeewolde kan er wel op salderen.
Worden we voor dom gehouden of kunnen wij er zelf als boeren niets mee?
Met lagere bemestingsnormen, van sleepvoet naar zodebemester, van ketsplaten op bouwland naar injecteur zit er nog wel wat marge in. Het is bijna 50% van je emissie, dat tikt wel en kun je een hoop koeien extra op houden. Intern salderen is in principe vergunningsvrij en ben je weer vrij man. Of is dat te simpel?
rene-de-jong
@Noorderling Zijn deze situaties al aangevochten ?? want volgens mij is er voor iets waarvoor geen passende beoordeling is geweest géén saldering mogelijk.

De lagere normen en de miljarden aan eerdere investeringen; silodak, mestwet, (zode) bemesten etc. hebben tot op heden geen juridische waarde daarom zal die Lely stofzuiger juridisch ook nog weinig uithalen volgens mij.
brom
@rene-de-jong goed gezien rene
marcel r
Dit gaat alleen extra problemen opleveren.
Je zal aan moeten tonen, welke percelen bij aanwijzing van de N-2000 gebieden beweid en bemest werden.
Dit is juridisch niet meer hard te maken.
Gevolg zal zijn dat, zodra beweiden en bemesten vergunning plichtig wordt, dat deze ruimte uit de huidige bestaande NB-wet vergunning gesaldeerd moet gaan worden.
Dit is ook waarom MOB dit graag wil.
Zo zijn we weer een stap achteruit.

Eerst KDW eraf, natuurwaarden in beeld brengen en dan beleid maken.
In tussentijd de PAS-melders/ interimmers een generaal pardon geven.
Farma_boerke
Biedt niet echt soelaas overal. Emissie arm aanwenden moet Nederalnd allang en er zijn ook vele N2000 gebieden nadien aangewezen (doorloop volledige procedure en acceptatie Brussel).
Soms kan het helpen en proberen waard zijn
crisis
@spithoven
Mooie variatie van Ellenkamp op dit plan van SSC: prikkebord.nl/topic/283273/…
Verschil is vooral dat PAS-melder met eigen ruimte kan legaliseren. Geen vergunde ruimte van een ander nodig.

Pakt SSC dit op nu CDA en SGP positief reageren en Kamervragen gaan stellen?
brom
@crisis geloof er maar niet in deze weg is kansloos
Tiepmachien
@brom laat hem maar, leidt tot niets
de Tank
@Tiepmachien bijzonder
+1
Tiepmachien
@de Tank er komt een dag waarop hij beseft dat hij beter samen kan werken
de Tank
@Tiepmachien Zover krijg je @brom nog niet? Aan jou ligt het niet begrijp ik?
Tiepmachien
@de Tank ik ben heel makkelijk
Samenwerking is het beste
Lukt dat niet dan optie 2
Grasbaal
Latente bemestingsruimte benutten om PAS-melders te legaliseren vinden het CDA en de SGP interessant genoeg om het verder te onderzoeken. Dat laten beide partijen weten naar aanleiding van het artikel dat afgelopen week in de regionale vakbladen van Agrio verscheen.

De redactie heeft het artikel voorgelegd aan een aantal Tweede Kamerleden en het ministerie van LNV om te polsen of zij het kansrijk achten. Alle politieke partijen houden daarbij slagen om de arm, omdat de juridische houdbaarheid moeilijk is in te schatten. Derk Boswijk van het CDA staat er redelijk positief in. „Interessant stuk. Ik weet dat meerdere mensen hier nu naar kijken en ik ben voornemens om hier vragen over te stellen aan de minister.”

Meer: agraaf.nl/artikel/…
Albert Altena
@Grasbaal van Boswijk liet al eerder zijn hoofd hangen naar afspraken. Dus verwacht van hem niet te veel.
brom
@Grasbaal zullen we de pas melders eerste. Maar eens scheiden in de egte en nep melders
nescio
@brom de peildatum boefjes er eerst tussen uit, die dierenaantallen boven hun vergunning op 2-7-2015 gelegaliseerd willen zien. En voor 1-7-2015 geen vergunningaanvraag hebben ingediend. Anderen werden daarvoor extra gekort, 8,3% en konden daar voor op draaien. Nu weer?
Tiepmachien
@nescio bestuurders maken onderling ruzie wie als eerst gelegaliseerd wordt💩💩
nescio
@Tiepmachien Degene waar handhaving word aangevraagd word als eerste gelegaliseerd, is afspraak met lnv
+1
marcel r
Indien deze tot nu toe onbenutte ruimte juridisch wel is vast te leggen, dan is er nog heel veel ruimte om meer koeien te houden binnen een NB-wet vergunning.

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot ammoniakrechten , minister van der wal en depositie ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
22
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
0