Bemesten met driewieler of mesttank?

Wat zijn de plussen of minnen van bemesten met driewieler tov tractor met mesttank?

Deel dit artikel

Reacties

JappieJo
De meeste 3 wielers hebben een te platte band tov de breedte vind ik een groot nadeel.
+2
Valtraboerties
Ligt er een beetje aan wat je doel is denk ik? Qua bodemdruk, wat mij zelf het meest belangrijk lijkt, vind ik een driewieler te zwaar. Maar die woest grote tanken van tegenwoordig zijn ook allemaal te zwaar. Gewoon de gewichten en bandafmetingen naast elkaar leggen lijkt me.
Terwisscha
@Valtraboerties met zo'n 4 wielen op een rij valt die bodem druk volgensmij nog wel mee. Je hebt bijna 3 meter breed contact opper vlak. En 2 banden rijden niet door het zelfde spoor.

Maar misschien heeft die 3 wieler ook wel een schuifas? Of kunnen alleen de 5 wielers dat?
+3
newholland6640
@Terwisscha je schrikt je het ongans wat dat soort tanken wegen.
Terwisscha
@newholland6640 want? Wielen zitten meer in de tank dan er onder. Verder weinig verschil toch?
+1
newholland6640
@Terwisscha

Beide tanken zijn te zwaar.
Beide zorgen voor teveel bodem druk.
+1
KlaasM
@newholland6640 dat is een beetje kort door de bocht. Een simpele 10m3 double two heeft minder druk op een vierkante cm dan een enkelasser
newholland6640
@KlaasM

Ja eens, maar jij weet ook. Daar lopen er niet zoveel van. 14 en 16 kuub komt eerst. Nou en daar wordt nog even een Beemster van een ton of 6 aan gehangen…
Rokus
@newholland6640 Een bemester van 6 ton is wel heel overdreven een sleepslang bemester van 12m weegt dat nog lang niet!
Favorit614
Quote Reactie van @newholland6640:
ton of 6

neu de helft komt eerst maximaal. anders valt je de tank achterover met afkoppelen.
newholland6640
@Favorit614

Oke valt me dan nog mee wat zo eentje weegt. Onze jako bemester was wel loodzwaar
Favorit614
Quote Reactie van @newholland6640:
Onze jako bemester was wel loodzwaar

had je de kokers niet vol water zitten?
+12
cs-agrar
Quote Reactie van @newholland6640:
Beemster van een ton of 6

das een hele grote kaas
+2
mf 6150
@newholland6640
Wij rijden minder schade met 14 kuub op grote wielen dan de loonwerker met 8.5 en kleinere wielen destijds... Als de verhoudingen maar kloppen
KlaasM
@newholland6640 dat kon ook nog wel is meevallen. Je ziet natuurlijk veel 16m3 rondrijden bij de loonwerkers. Maar er zijn genoeg boeren met een 10-12.500 double two
SJB533
@newholland6640
Je mag vol toch de weg niet op met de grotere double twins, dus kun je voor een kleinere gaan.
oanejorrit12
@SJB533 ontheffing aanvragen en probleem opgelost
SJB533
@oanejorrit12
Hoe makkelijk krijg je die?
oanejorrit12
@SJB533 hadden hem hier aardig makkelijk, paar belletjes geloof ik en wat gegevens insturen
+1
SJB533
@oanejorrit12
Mar det is yn Fryslân...
+3
Terwisscha
@oanejorrit12 dan is het nog maar de vraag of je zo'n tank ik je land wil hebben. Als de as last te zwaar is voor op de weg dan is dat helemaal voor het land lijkt mij.....
+1
SJB533
@Terwisscha
Aslast is een raar principe... Een vrachtwagen rijdt meer kapot, dan een trekker met een gelijk gewicht en hetzelfde aantal banden
pa
Quote Reactie van @SJB533:
rijdt meer kapot, dan een trekker met een gelijk gewich

1,5 bar of 10 bar maakt misschien het verschil naast de wielhoogte
oanejorrit12
@Terwisscha aslast te zwaar op de weg weet ik zo niet. Zn tank is te breed op de weg dat is het “probleem”
Terwisscha
@oanejorrit12 12 ton maximaal as last volgensmij. Dan mag je met een tank van 10 kuub de weg al niet meer op. Eigen gewicht + 10 ton laad vermogen en bemester zit je al ruim over 12 ton. Wel paar 100 kg aan druk op trekker overigens
oanejorrit12
@Terwisscha tank hier hangt wel aardig in de trekker. Onze 1160 160 pk, gaat zonder frontgewicht rechtuit als je niet oppast
Terwisscha
@oanejorrit12 gevaarlijk bezig dan....
Geen front gewicht of iets dergelijks voor in? Of ook geen top druk cilinder?
oanejorrit12
@Terwisscha was toen uit nood en gad niet gedacht dat het nodig was. Dus volgende tank met frontgewicht
+3
weurding
@Terwisscha leeg misschien minder dan vol, maar meet de druk op de k80 koppeling maar eens, enkele tonnen komt eerder
+1
cs-agrar
Quote Reactie van @Terwisscha:
as last

een duo pendelend opgehangen wordt als één as gerekend, zo'n double two configuratie kan je dan als 2-asser rekenen.
EA_MF
@oanejorrit12 aslast is veel te hoog, zowel bij 3wieler als enkelasser tank. Doubletwin wordt voor aslasten gewoon als enkelasser gezien.
+2
KlaasM
@EA_MF dat klopt niet. Een double two wordt gezien als een 2 Asser maar doordat ze naast elkaar staan mogen minder hebben dan een tandem maar meer dan een enkelasser
cjw73
@SJB533 waar wil.je dan langs. Iedereen rijdt hier met die dingen over de weg
cs-agrar
Quote Reactie van @SJB533:
Je mag vol toch de weg niet op met de grotere double twins

niet?
+1
Favorit614
Quote Reactie van @SJB533:
vol toch de weg niet op

Afhankelijk hoe de overheid ze gaan zien. als tandem of als enkelas. daar is nog geen duidelijkheid over
+1
huub
@Favorit614 een tijdje terug zag ik bij een plaatselijke LMB een Duport 4 in Line voorbij komen. Op kenteken, LBF-35-N.

Massa rijklaar: 12.440kg
Technische max. massa voertuig: 16.000kg.

Bij een controle ga je helemaal nat.
@huub 12.440 kg voor een lege tank?
jmos
@ronald-deutz-fahr dat kan zomaar kloppen.
Met pendelende wielophanging in een aslijn mag je aslast 13 ton zijn, plus 3 ton op je trekhaak is totaal 16 ton.
@jmos ja dat sommetje had ik ook gemaakt, vind het bizar zwaar voor alleen de tank.
jmos
@ronald-deutz-fahr zou de bemester daar nog overheen komen of zit die bij dat gewicht in?
@jmos zou de Bemester niet voor het verschil tussen 12440 en 16.000 zijn?
+1
EA_MF
@jmos is exclusief bemester. Hang er een 9 meter vredo op en je kunt dr 3,5 ton bij op tellen 😅
+1
rommert14
@ronald-deutz-fahr 12 ton dat weegt onze 45 kuub mengwagen leeg 🙈
+2
RVM
@rommert14 lijkt me alleen een beetje moeilijk mee drijfmest uitrijden
rommert14
@RVM joh
@rommert14 en dan nog 15-20 ton voer?
Heeft het hertje ook wel aardig sjouwen aan als je de weg op moet 😅😅
+1
rommert14
@ronald-deutz-fahr 24 heb ik er wel eens in
willemk
@rommert14 de 18 cuubs pagliari weegt ook 11 ton leeg. Dit vertelde de verkoper ooit. Vijzels een keer vervangen en die waren 1.5 ton per stuk. Dus die 11 ton zal wel kloppen
PieterA
@ronald-deutz-fahr Een beetje tandemas landbouwkieper weegt tegenwoordig ook al 10 ton
@PieterA had ik ook niet gedacht. Dan nog 20 ton product, doe je met 150pk niet zoveel meer😅
+2
Favorit614
Quote Reactie van @huub:
LBF-35-N.

Ik heb van mijn tank ff opgezocht. Deze staat te boek als zelfbouw(volgens pasje Roelama), en geen gewichten bekend. Dat werkt al een stuk gemakkelijker
+8
PieterA
@Terwisscha Wat voor zin heeft een schuifas op een driewieler?
+1
Terwisscha
@PieterA uuh ja dat vraag ik mij nu ook af🤣🤣🤣
+1
PieterA
Weidezicht
@PieterA dat dacht ik ook al
weurding
@PieterA vervaet krijgt dan 5 sporen😅
cs-agrar
Quote Reactie van @PieterA:
Wat voor zin heeft een schuifas op een driewieler

valt minder snel om
robotmelker
@PieterA kan de loonwerker eerder de wei komen vernieuwen.. die schuifas is een lomp ding op de kopakkers...
Terwisscha
@robotmelker Niet alleen met de kopakkers. Dammen ook. Met de gehuurde 10m3 tank niets aan de hand en loonwerker met de 10m3 tank met spreidas, rijdt de dam er uit..... wel leuk zo'n spreid as, maar je hebt wel een paar dikke chassis balken onder de tank voor die spreidas. Schiet je in mijn ogen niet veel mee op qua bodemdruk
+1
oanejorrit12
@Terwisscha lang geen niet in de buurt van 3m band. Als je 4x 650 hebt, en als die band daadwerkelijk 65cm breed is zou je op 2.60 komen
sjuu
@oanejorrit12 Deze tanken zijn gewoon 3 meter breed, Je vergeet de ophanging mee te rekenen.
oanejorrit12
@sjuu ik reken alleen met de band breedte die op de grond komt. Tank is in totaal 320 breed
cs-agrar
Quote Reactie van @oanejorrit12:
Als je 4x 650 hebt, en als die band daadwerkelijk 65cm breed is zou je op 2.60 komen

reken nog even mee dat die wielen ergens aan opgehangen moeten worden, een asstomp bijv en een frame voor het pendelen en dat de duo's ten opzichte van elkaar ook bewegingsruimte moeten hebben
arnold
@Valtraboerties kleinere tank is misschien wel beter maar houd ook in lagere capaciteit dus loonwerkkosten stuk hoger.
Met een vervaet 5 wieler met schuifas en 20m3 inhoud kun je wel wat doen in een dag.
Kars
@arnold alleen die 5 wielers zitten nogal eens vast.
Doet het zelf, 8m3 met 1000/50 banden.
650r42 op trekker op 0.8 en topdruk op tank zitten een goeie zware. Kan me druk mooi verdelen over trekker.
Blijf beter boven dan een zelfrijder.
Tarief zelfrijder of getrokken tank was 25 jaar terug al verschil in prijs. Maakte mekaar niet alles uit in prijs voor wat er per uur gedaan werd.
Rokus
@arnold hoezo zijn je loonwerkers kosten dan gelijk hoger, je kan ook paar uurtjes langer rijden!
+1
Sjon
Nadeel, dik 30 ton op 3 wielen.
MulderDeutz1
@Sjon Veel meer nog
+1
Gerron
Driewieler op grond met weinig draagkracht is stuiter stuiter vast.
JappieJo
@Gerron dan moet je ook niet bemesten als de draagkracht niet goed is 😉
+1
newholland6640
@JappieJo ook met goede draagkracht kan er verdichting zijn.
JappieJo
@newholland6640 klopt maar dan zit je niet vast
Gerron
@JappieJo " @Gerron dan moet je ook niet bemesten als de draagkracht niet goed is"
Als de draagkracht voor een 3 wieler/andere zware combi niet goed genoeg is moet je daarmee inderdaad niet bemesten. Dus kies een lichter alternatief of wacht tot het droger wordt.
+1
Gerron
+1
JappieJo
@Gerron Je verwacht ook niet dat het daar nat is 🙈
+5
hobbyboer
@Gerron Heerlijk filmpje!
hobbyboer
@Gerron ik ken dit filmpje in een iets andere versie of alleen andere muziek?
Die was nog mooier, met lekker vrolijk deuntje eronder, maar kan hem zo 1 2 3 niet vinden
+1
JD3010
@hobbyboer Ik kijk er alweer naar uit naar zulke verse filmpjes. 😄
+1
@JD3010 nog 18 dagen wachten, dan komen ze weer 😎😎
+1
JD3010
@ronald-deutz-fahr Kunnen we weer lachen, vooral als het net ervoor effe goed regen valt.
zettelmeyer
@ronald-deutz-fahr sleepslang staat idd al vast gelegd op de 16de weer of geen weer het moet🙈
casejxu
@zettelmeyer vol of te vol?
+1
zettelmeyer
@casejxu heb nog wat opslag bij het jongvee maar liever niet. Moet er heen en ook weer terug
EA_MF
@zettelmeyer ben bang dat ik de 16e ook t land in zal moeten met de tank 🙈 afgelopen week al een 180 kuub afgevoerd om ruimte te krijgen 😅
+1
rommert14
@EA_MF dat probleem is er hier ook elk jaar weer 🤦‍♂️
EA_MF
@rommert14 met een beetje geluk ben ik er vanaf komend jaar vanaf. We huren al sinds jaar en dag een silo van 1500 kuub 1,5 km van t bedrijf af, de plannen zijn er om dit jaar een bassin bij huis te maken van ruim 2000 kuub.
zettelmeyer
@EA_MF ook ff met subsidie regeling mee gedaan? Als ik word ingeloot komt er ruim 1000 kuub opslag bij
EA_MF
@zettelmeyer nee, heb dr (nog) niet op ingeschreven.
+2
Quote Reactie van @zettelmeyer:
Als ik word ingeloot

Kun je rekenen?
Reken er dan maar niet op 😅

EHF = elektrische heftruck fonds
+1
zettelmeyer
@ronald-deutz-fahr daarom als iedereen zo denkt😋
+1
GerbertXL
@zettelmeyer als iedereen zo denkt ben jij spekkoper. Het budget word verdeeld over de categorieën dus hoe minder mensen in een categorie aanvragen hoe meer kans je hebt in die categorie.
+3
Robot-ph
@GerbertXL mestopslag is alleen geen aparte categorie en heeft minder punten dat de elektrisch aangedreven machines dus lijkt me kansloos.
stannetje96
@Robot-ph Jaa dan doe je voor de vorm wel mee maar je heb er niks aan
newholland6640
Zelf rijders lijkt credo mij nog het mooist
+1
2850Johndeere6R
Met verstand kan een hoop.Maar hier komt een 3 wieler het land niet in om de reden die @Sjon aangeeft.
claasfendt
Driewielers lopen er wel mooi over omdat alle wielen aangedreven zijn als een trekker die voor een tank loopt begint te kauwen moet de de bodemverdichting ook niet onderschatten
+1
EA_MF
Quote Reactie van @claasfendt:
begint te kauwen moet de de bodemverdichting ook niet onderschatten

De schadelijke bodemverdichting (dieper in wortelzone vd plant) wordt niet groter als je iets slip hebt. Je trekt de zode wel stuk en dat blijf je zien.
newholland6640
@EA_MF de druk op de trekas is wel degelijk groter met aandrijving/remmen. Dit zie je ook bij de extra spoorvorming bij stoplichten e.d.
cs-agrar
Quote Reactie van @newholland6640:
Dit zie je ook bij de extra spoorvorming bij stoplichten e.d.

laat die trekas nu net in lijn staan met die andere assen 🙈
+1
PieterA
@EA_MF In de akkerbouw had je dat voorheen met de sleepslangcombinaties ook wel. Dan trok de slang zo zwaar datde voorwielen van de trekker los kwamen, om dan toch nog vooruit te komen werd de hef wat gelicht. De achterbanden zakten soms 30 cm diep. Dan heb je wel een ravage als je dat voor aardappelen over de ploegsneden doet. Tegenwoordig met de slurry-swivels heb ik dat nooit meer gezien.
+1
johndeere6230
Quote Reactie van @claasfendt:
Driewielers lopen er wel mooi over omdat alle wielen aangedreven zijn als een trekker die voor een tank loopt begint te kauwen moet de de bodemverdichting ook niet onderschatten

Als we het over bodemverdichting hebben moet je vooral geen 3 wieler hebben, is niet voor niks als ze verzakt staan dat ze vaak met het neuswiel nog bovenop staan en de rest ergens onderin. Geef mij persoonlijk maar een tank achter de trekker, is in mijn ogen beter voor de grond, zie je uiteindelijk veel minder van weer in het gewas dan een 3 wieler, met zowel gras als mais. Maar daar speelt de grondsoort ook een rol in uiteraard
+1
zettelmeyer
Hier gaat de voorkeur uit na de verveat 5 wieler. Veel minder schade aan de grasmat dan trekker met tandemas tank. De sporen waar die heeft gereden zie je niet ook niet op nieuw ingezaaide. Dat was met zuhammer tank wel het geval.
4 wielen tank op een rij rijd ook erg mooi op nieuwingezaaide rest is allemaal waardeloos qau spoorvorming. Vredo helemaal
ted9
@zettelmeyer Klopt die ondingen met 20 kub walsen alles plat.
+1
EA_MF
@zettelmeyer is die vervaet die bij jullie komt een 16 of 20 kuuber? Er rijden her en der 5 wielers met de tank capaciteit van een 3 wieler rond op de klei, dan heb je wat bodemdruk betreft wel een mooie machine 👌
+1
zettelmeyer
@EA_MF 19 kuuber maar met 15 kuub in de tank kan die rondje doen dus hier thuis bijna nooit vol
Proudfarmers
Hier gaat de voorkeur uit naar een 28 m3 Veenhuis met 4 standaard assen. Alleen het eerste baantje heeft deze meer bodemdruk als een 6 m3 enkelastank. Maar als je er na het eerste baantje minder dan 24 m3 in hebt, heb je al minder bodemdruk per as🤔#devoordelenvanklapzand😄
+1
@Proudfarmers die uitdaging durf ik wel aan te gaan! Na 1 baantje met een 6 kuper word de bodemdruk hard minder hoor 😉
Of vergelijken we een volle 6 kuper met een halfvolle grote tank? Dat is natuurlijk niet eerlijk
+1
Sjon
@ronald-deutz-fahr of een lege vervaet met een slang eraan. Dat was de eerste sleepslanger hier in de buurt.
+1
CaseCS130
@ronald-deutz-fahr vreemde redenering idd. Net alsof jij niet lichter wordt naarmate je leegt. Dan zou er al een groot verschil in leeg gewicht moeten zijn per as.
+1
PieterA
@Proudfarmers 6 x een wiel door hetzelfde spoor.... Dan zit je vast op droge zandgrond denk ik?
Proudfarmers
@PieterA als je 4x met een 6 m3 enkelastank over een kopakker/inrit gaat
voor dezelfde hoeveelheid mest heb je 12x een wiel door hetzelfde spoor
PieterA
@Proudfarmers Dat klopt hoor. Hier wordt bijna alles met de sleepslang bemest; dan heb je per maximaal 20 hectare maar 4 wielen per spoor bij de dam.
@Proudfarmers kopakker ‘sparen’ met een lomp grote tank, om vervolgens lekker met 6 wielen achter elkaar in het land te rijden. Dan liever keer extra door de dam, met kleiner spul. Of kopakker draden weg halen, kun je over de volle breedte van het stuk het perceel op rijden
+1
Terwisscha
@Proudfarmers dat rijdt hier alleen op de weg als transport tank. Zomer daags is er hier niet eens te wezen met zo lomp grote en zwaare tank.
jan w
Sleepslangen geen optie??
+1
bio boer
Gewoon sleepslang lange percelen door 2en met een niet te idiote bemester mijn loonwerker komt nog met 10 meter bemester 👍
de-wit
@bio boer Aan de andere kant, hoef je met een brede bemester minder vaak over het land te rijden. Moet je wel percelen hebben waar dit een voordeel is natuurlijk
+1
bio boer
@de-wit met 10 meter ben je al stuk breder dan boeren tank er zijn grenzen op de klei is de grens er eerder dan op droge zand grond
JappieJo
@bio boer ik ben ook overgestapt naar een andere loonwerker met sleepslangen. 15 mtr is gewoon te lomp. Ging vorig jaar een stuk mooier met de 10 meter. En goedkoper per m3
bio boer
@JappieJo kwa capaciteit doet het weinig hij moet een keer vaker draaien maar op het rechte stuk rijd die gewoon beetje harder is voor de loonwerker wat goedkooper in aanschaf in de merken bemester zit ook wat verschil kwa gewicht
+1
frank_mf
Quote Reactie van @Proudfarmers:
Maar als je er na het eerste baantje minder dan 24 m3 in hebt, heb je al minder bodemdruk per as

Per as klopt die redenering, maar in druk per cm2 schiet je er vrij weinig mee op als je tijdens het leegrijden ook niet de bandenspanning verlaagd.

Tegenwoordig zijn de banden zo soepel dat de bodemdruk vrijwel gelijk blijft bij hogere belading. Bij het verlagen van de last neemt ook het contactoppervlak evenredig af. Zolang je niet de bandenspanning aan de nieuwe situatie aan past schiet je er niets mee op.

Neem een trekker met zaaicombinatie die aan het einde van de werkgang z'n werktuig optilt. De aslast neemt flink toe, maar de banden zullen ook flink wangen en neemt praktisch evenveel toe als de procentuele toename van het gewicht.
+1
bio boer
@frank_mf dat is de theorie maar door het totaal gewicht verdicht het toch meer
frank_mf
@bio boer Lichter, kleiner is inderdaad altijd beter
Gerron
Quote Reactie van @frank_mf:


@bio boer Lichter, kleiner is inderdaad altijd beter

Als je nou een 100 pk trekker en een 5 kuup tank met 4 meter bemester beide op dezelfde banden als die trike zet dan gaat het lang goed als het nat is. Bij percelen op afstand kan je dan bijv. een transporttank van 20 kuup gebruiken. Je hebt dan dus geen chauffeur die staat te wachten of een container.
T60401
@bio boer Wat te denken als zon driewieler een bocht maakt. Hoeveel gewicht zou er dan extra op dat ene achterwiel komen.
PieterA
@T60401 voorwiel vooral denk ik.
+1
Gerron
@PieterA "@T60401 voorwiel vooral denk ik."
Niet als de bemester wordt opgetild.
PieterA
@Gerron o, ja, natuurlijk.🙈. Niet aan gedacht.
bio boer
@T60401 hier in de klei regio zie geen 1 driewieler dat zegt genoeg hier veel dubbeltwin ook loonwerkers meest rond 12 m3
Koeien boertje
@bio boer hier rijd van alles, schouten 3 wieler, dubbel twin , tandem.
Maar het minste schade is met de dubbel twin.
En qua rijcomfort doet een dubbel twin met topdruk cilinder niks onder bij een tandemas zonder cilinder
willemk
@rommert14 de 18 cuubs pagliari weegt ook 11 ton leeg. Dit vertelde de verkoper ooit. Vijzels een keer vervangen en die waren 1.5 ton per stuk. Dus die 11 ton zal wel kloppen
rommert14
@willemk jup, een bult ijzer aan zo'n mengert

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot vredo , zelfrijder , Driewieler en bemester ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
132
DEELNEMERS
49
WEERGAVES
0