Binnenvaartschip op batterijen? Eerste exemplaar brengt bier naar Moerdijk

Het eerste Nederlandse binnenvaartschip dat vaart op verwisselbare elektrische batterijen - de Alphenaar - is maandagmiddag aangekomen in zeehaven Moerdijk. Het vertrok eerder die dag vanuit Alphen aan de Rijn met een lading voor bierbrouwer Heineken. De 'Alphenaar' hoeft niet lange tijd aan de stekker te liggen, maar kan bij het laden en lossen een nieuwe batterij aan boord hijsen en de reis voortzetten.


Toch hoopt initiatiefnemer Willem Dedden, directeur van het bedrijf Zero Emission Services (ZES), dat er op de kade van de zeehaven Moerdijk nog dit jaar een speciale laadpaal voor het binnenvaartschip komt.
Trots vertelt Dedden: "Dit is de toekomst van de binnenvaart. Geen uitstoot van kooldioxide, geen uitstoot van stikstof, geen fijnstof en minder lawaai. Dit is wat we willen."
Op korte termijn wil Dedden met zijn bedrijf acht schepen op batterijen in het water hebben liggen. "Het eerste schip vaart nu en dat kunnen we aan iedereen laten zien. Er is best wat scepis en vind ik prima. Maar nu willen we zo snel mogelijk uitbreiden, want natuur en milieu vragen daar om"
Nu is er voor binnenvaartschepen - zoals inmiddels wél voor elektrische auto's - nog geen netwerk van laadpalen, maar dat moet dus veranderen. "In Rotterdam, in Alblasserdam, in Den Bosch en hier in Moerdijk willen we zo snel mogelijk tot de realisatie van laadstations komen", aldus Dedden.
Tot die tijd moet de batterijen-wisseltruc de schepen aan het varen houden.
Die batterijen, die ZESpacks heten, zien eruit als containers en kunnen in het laadruim van het schip worden vervoerd. Twee batterijen zijn goed voor 50 tot 100 kilometer afleggen. Deze accu's worden sinds april op spanning gebracht met gecertificeerde groene stroom op het
eerste laadstation voor binnenschepen, in de haven van Alphen aan den
Rijn.
De binnenvaart is nu nog verantwoordelijk voor zo'n 5 procent van de totale uitstoot van kooldioxide in Nederland. Het bedrijf wil in 2030 dertig uitstoot-loze vaarroutes realiseren. Daarmee wordt 360.000 ton kooldioxide en 2.800 ton bespaard.

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot water , heineken , tijd , lossen , stroom , bier , milieu , stikstof , natuur , nederland , uitstoot , moerdijk , toekomst , stekker , spanning , bosch , varen , rotterdam , binnenvaart , best , laden , laadpaal en laadpalen ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!