Goedenavond.
Ik ben Karlo Coster. 17 jaar en zit in het tweede jaar van de opleiding tot trekkermonteur. Ik woon op een boerderij waar ik in de vrije tijd en savonds op help. Overdag werk ik bij een mechanisatiebedrijf.
Zoals velen vind ik het leuk om projecten van anderen hier op tractorfan te volgen. Nu heb ik na een aantal trekkers gehad te hebben, ook m'n droom trekker en tevens project gekocht. De ford 8730. Toen ik hem kocht lag het de achteruit en de koppakking eruit. Ook is het uiterlijk niet het mooiste meer.
Een paar gegevens over de ford.
Ford 8730
Komt uit Tsjechië
16000 uren ongeveer
40km/p
Full powershift 18v/9a
Ik hoop jullie voldoende geïnformeerd te hebben en hoop dat jullie het interessant vinden. Vragen/opmerkingen staan altijd vrij.
Het laatste nieuws voor tijdens de koffie
Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot ford en Opknappen ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!
Laatste
Reacties
(klik om te vergroten)
Ik ben benieuwd naar je 8730. Misschien kun je ook wat actiefoto's plaatsen. Ook een mooie Steyr trouwens.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
1-9. versnelling 10-18 en de achteruit werkt perfect naar de lage versnellings dus niet. Dus dat Wordt zoeken naar het probleem ook kwamen we tijdens het testen er achter dat de trekker olie naar de koelvloeistof lekt, en hij veelste warm wordt. Dus nu gaan we eerst te motor repareren, zodat als de motor weer goed is , we de bak kunnen caliberen.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Zelf ook al aan meerdere Ford 30 series gesleuteld dus voor vragen kun je altijd bericht sturen!
Je kunt ook @wouterdp proberen, een van de TF'ers die technisch behoorlijk veel van Ford af weet.
Succes met de restauratie, hou ons op de hoogte met foto's!
Je bent er vroeg bij, nu al zo'n slagschip kopen
Mooie leerervaring die bak open trekken, zou mij wel een brug te ver zijn.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Ik blijft je volgen ook al is Ford niet persé mijn merk.
Technisch al wat vorderingen gemaakt zie ik
Liefst in 3 stappen van binnenuit naar buiten aantrekken
Succes met je mooie project
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Woensdag heb ik het opvoerpompje ontvangen er erop gezet. Een paar keer pompen en we hadden gelukkig diesel, daarna wou hij ook zo weer starten. Maar na een paar minuten lopen zag ik de olie uit de turbo lekken, meteen uitgezet en gekeken. En toen zag ik tot mn schrik dat er wel een centimeter speling op de turbo. Dus dat word opzoek naar een andere
(klik om te vergroten)
Heel veel succes!!
De afgelopen 2 maand is er weinig gebeurt aan de ford, druk met school en ander werk thuis. Ondertussen had ik turbo hoed een mail gestuurd maar die konden niks beteken, daarna een bericht op Facebook gezet en na een paar weken kreeg ik begin deze week reactie dat iemand een dezelfde turbo had met nog maar 50 uur gedraaid.
De turbo gekocht en gisteren erop gezet. Een rondje gereden en de turbo draaid goed. Maar het probleem met olie in het koelwater is niet voorbij, na een poosje rijden was de trekker veelste warm en kwam er een stoomwolk aan water gemengt met olie uit de overdruk van de radiateur.
We gaan weer rustig verder opzoek naar het probleem en de oplossing.
Nou dacht ik dat zo'n Ford geen bussen heeft, blijft dus de kop(pakking) over. In het begin heb je al geschreven dat de kop is gereviseerd en gevlakt, blijft de pakking over. Misschien niet helemaal goed gemonteerd of de verkeerde pakking (weet niet of er verschillende mogelijk zijn).
Na een hele poos niks gedaan te hebben aan de ford (door drukte met school en thuis op de boerderij) er maar weer is aan begonnen.
Vorige week begonnen met de carterpan er onder weg te halen, zodat als ik het koelsysteem ga afpersen en er een lek is, ik het kan zien waar het lek is. Ondertussen was ik erachter gekomen dat de vooras er onderweg moest voordat de carterpan er onderweg kan.
Vanavond begonnen met het demonteren van de gewichten, dieseltank, steun voor de gewichten en dieseltank.
En komende week hoop ik de vooras er voor weg te krijgen
Grt karlo
Gisteravond weer een poosje met de ford aan de gang geweest. De radiateur ervoor weg gekregen, daarna de vooras losgebout en met de shovel geprobeerd om we te tillen. Die was toch wat zwaarder dan ik dacht, waardoor hij nu wel los ervoor zit maar nog niet ervoor weg is. Vanavond met wat groter geschut proberen
Vandaag de radiateur meegenomen naar het werk om hem af te gaan persen. Onder het afpersen erachter gekomen dat de oliekoeler die in de radiateur zit hardstikke lek is, wat het motorolie in het koelwater wel verklaard.
Dat word dus opzoek naar een nieuwe.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Na een paar avonden beunen bijna alles uit het blok gekregen. Maar nu kom ik op het volgende probleem, ik krijg de bussen in geen mogelijkheid uit het blok. Met een draadeind en een plaat onder de bus al aan het trekken geweest maar dan buigt het plaatje krom en schiet hij in de bus zelf.
Als iemand een oplossing daarvoor weet hoor ik het graag.
(klik om te vergroten)
Benieuwd naar eindresultaat
Als dat zo is kun je er met het lasspparaat een las in die bus leggen net zoals je een buitenring van een lager verwijder uit een behuizing
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Na een aantal weken het motorblok bijna helemaal gestript en toen kwam ik iets opvallend tegen. In het blok zit om elkaar bussen, 1 geen bus 2 wel, 3 geen bus en 4 wel. Ook is de cilinderbus van de 4de cilinder dikker dan de anderen.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Na lange tijd weer een update van mijn kant.
zoals jullie weten was het motorblok voor de helft verbust, ook had ik het waarschijnlijke probleem van de olie in het koelwater gevonden (de oliekoeler in de radiateur). maar omdat ik de motor zover los had en geen risico wou lopen dat het blok na een poosje weer inwendig lek zou zijn, had ik besloten om het blok te laten afpersen en dan nieuwe bussen erin laten vrezen. Zoals velen van jullie aangaven was Andre Haar hier de perfecte man voor. contact met hem opgenomen en hij wou het wel doen. het motorblok erheen gebracht en overlegt dat hij eerst het blok ging afpersen op lekkages voordat hij er nieuwe cilinderbussen in ging vrezen. Dat bleek nog geen gek idee, want onder het blok afpersen kwam er bij 1 verbuste cilinderbus het roestwater door de wand heen. daarna heeft hij het hele blok voorzien van overmaatse cilinderbussen zodat dat probleem ook weer opgelost is.
(klik om te vergroten)
maar zoals bij die project gaat niet alles vanzelf. tijdens het monteren van de drijfstanglagers bleek dat er andere drijfstangen (iveco) inzaten dan de orginele. De lagers daarvan moesten uit Italië komen en waren niet goedkoop. Onder het wachten op de lagers, de zuigers schoongemaakt en nieuwe zuigerveren gemonteerd. Toen de lagers er eindelijk waren kon het monteren beginnen. Gelukkig kon ik met het werk overleggen dat ik de motor daar mocht monteren zodat ik al het gereedschap zo bij de hand had. Het blok het ik toen in m'n vrije tijd rustig in elkaar gezet zodat er niet iets overhaast vergeten word. omdat het blok gevlakt is moest ik de zuigerhoogte meten zodat de zuiger niet tegen de cilinderkop zou komen, de zuigerhoogte bleek te hoog te wezen voor de originele koppakking, maar gelukkig had een new holland dealer in de buurt nog een dikkere koppakking liggen, zodat dat ook geen problemen zou veroorzaken.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Respect voor dat je dit zo aanpakt.
Mooi ook hoe je alles uitlegt, en je niet laat ontmoedigen door tegenvallers. De algemene reacties zijn ook leuk en behulpzaam zo te lezen. Al met al een mooi topic van een prachtig project!!
Zoals jullie in de laatste update hebben kunnen lezen had ik daar het motorblok compleet opgebouwd. Daarna het blok mee naar huis genomen en het voor de trekker gebouwd. Toen de trekker weer opgebouwd (de vooras, brandstof tank enzovoort) en was het tijd om hem weer wakker te maken.
De eerste keer starten (zonder uitlaat erop) en wat klonk hij weer lekker. De olie en koelvloeistof bleven op de plekken waar het hoort te zitten, dus dat probleem was gelukkig opgelost.
De dagen daarna de trekker verder opgebouwd (uitlaat, motorkappen enzovoort er op) Toen hij daarna weer gestart werd klonk er een verontrustende tikkent geluid aan de uitlaat zeide van het blok. De kleppen opnieuw gesteld, maar geen verbetering. Zou dan toch de zuigers het probleem zijn, dat ze te ver boven het blok uit kwamen? Om verder geen risico's te nemen, de trekker naar het werk gebracht om daar de kop te demonteren en verder te kijken. De kop eraf gehaald maar niks te zien wat niet hoorde. Maar om zeker te weten dat het niet aan de zuigers ligt, de zuigers gedemonteerd om er af te draaien wat ze te ver boven het blok uit staken. Om daarna de afgedraaide zuigers weer te monteren in het blok. Toen de cilinderkop gemonteerd met een originele maat koppakking er tussen.
Toen alles weer gemonteerd was, de trekker weer gestart en onbelast was het geluid weg. Als je ging rijden of de trekker belasten kun je het nog steeds horen, dus het is nog steeds niet perfect.
Hierbij het eerste gedeelte.
(Als de pechduivel je eenmaal te pakken heeft, kom je er moeilijk vanaf)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Intussen dat ik met de motor bezig was, heb ik de ford nog opgeven voor trekkertrek staphorst afgelopen week.
Toen de motor voor de tweede keer in elkaar gemonteerd is, waren we ondertussen al aanbeland in het eind van de maand mei. En omdat het nog maar een kleine maand duurde voordat het trekkertrek staphorst was, had ik besloten om eerst met de versnellingsbak bezig te gaan, omdat die in de eerste groep (versnelling 1-9)slipte.
Eerst geprobeerd om met het reinigen van de bedieningsblok van de powershift, de versnellingsbak weer goed werkend te maken, maar dat lukte niet.
Toen maar weer besloten om de versnellingsbak uit elkaar te halen om te kijken wat er mis mee was. Omdat dit de tweede keer al word dat de versnellingsbak er tussen weg moet, wist ik nog hoe alles in elkaar zat. Wat er voor zorgde dat de versnellingsbak met een ruime dag er tussenuit was.
Toen de versnellingsbak uit elkaar gedraait en het pakket van de vooruit uit elkaar gehaald. Toen erachter gekomen dat de zuiger, die de platen tegen elkaar aandrukt, wat er voor zorgt dat de trekker gaat rijden. Dat die zuiger bijna vast in het huis zat, die met veel pijn en moeite er uit gekregen, en zag ik ook meteen dat de oringen die voor de afdichting zorgen, ook gesneuveld waren.
Daarna alle afdichtingen die kapot waren of die ik niet meer vertrouwde besteld en vervangen. Toen kon het in elkaar zetten weer beginnen. Het in elkaar zetten ging gelukkig zonder al veel problemen, zodat hij ruim een week voor trekkertrek weer liep.
Toen hij eenmaal weer liep, werkenden gelukkig alle groepen (1e groep versnelling 1-9 2e groep versnelling 10-18 achteruit versnelling 2-10) weer, alleen wou de trekker niet gedoseerd wegrijden. Maar na een keer caliberen was dat ook weer mogelijk. Wel had ik bij het monteren van de versnellingsbak 1 van de 2 snelheidsensoren gesloopt waar door hij niet hoger dan in de 10de versnelling wil. Dus een nieuwe sensor besteld waar het wachten nog op is.
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Doordat die natuurlijk onderin de versnellingsbak zit, kon er eerst weer bijna 100 liter olie worden afgetapt voordat ik er bij kon, zonder een olie douche te krijgen. Het magneetventiel gedemonteerd en die zat dus inwendig vast, waardoor hij altijd olie stuurde om de voorwielaandrijving vrij te drukken. Die weer gangbaar gemaakt zodat dat ook weer werkte.
Ondertussen was het al de donderdag voor trekkertrek, en zaterdag moest ik al trekken. Gelukkig kon ik een trekhaak van de buurman lenen zodat ik die niet meer hoefde te maken. Toen heb ik nog een bok vooraan de trekker gemaakt zodat ik er nog best wat gewicht op kan laden, omdat ik de ford had opgeven voor de 9 ton klasse terwijl hij een dikke 7 ton weegt.
Op de dag van de trekkertrek
De ford kon zich niet meten met de toppers van de 9 ton, maar ik had nog Ongeveer 500 kilo te weinig gewicht, niet de beste achterbanden en zonder de dubbeluchten ernaast en de trekhaak te ver naar achter. En de rest van de klasse rijdt ook regelmatig mee op andere wedstrijden. Zodat ik al met al niet ontevreden ben wat hij deed.
(klik om te vergroten)
Je hebt er natuurlijk een geweldig leerproject aan gehad, maar ik vraag me af of zo'n revisie nog loont als je dit door een bedrijf laat doen. En natuurlijk heb je nu een werkende trekker die 100% beter is dan toen je hem kocht. Maar is de waarde nu ook navenant gestegen?
De klop in de motor is er ook uit. Van het winter de motor weer uit elkaar gehaald, en nieuwe drijfstangen en zuigers gemonteerd. En nu is de klop eruit. Aan de oude zuigers er drijfstangen kon ik niks zien, maar toch zat er iets niet goed.
Verder de aandrijving van de voorwielaandrijving nog losgehad omdat hij achteruit slipte.
Fronthef gemonteerd voor wat makkelijker frontgewichten te monteren.
3 en 4 ventielenblokken gemonteerd
Stabilisatoren voor de hef gemonteerd
Andere achterbanden gemonteerd, dubbellucht voor en achter pasgemaakt
Van het voorjaar de trekker meerdere dagen voor de tank gehad, geschijvenegt en mestgestrooid, afgezien van een lekkage aan het ventielenblok heeft hij het verder zonder problemen gedaan.
Ojaa en een turbslang met trekkertrek erichem
Volgende week mag hij het weer proberen op trekkertrek staphorst
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)