David Brown 1412 - Kennis david brown 1412

Hallo, ik heb Sinds kort een david brown 1412 gekocht. Ik had al een david brown maar die zijn natuurlijk nog net iets anders.. dus had ik een aantal vragen..

-Wat is het Schakelpatroon ? Er hangt geen sticker op het dashboard.. en wat is de reden dat ik maar één schakel pook heb en geen 2 zoals ik Bij sommige zie?

-de motor is gelast en heb hem niet draaiend gekocht.. bij het rond draaien met de startmotor maakt die een zwaar tikkend geluid.. lijkt mij niet gezond😬, steekt dit type motorblokken ook nog in andere david brown type’s? Wil eventueel een andere erinsteken maar uiteraard dezelfde.

-Is er een speciale manier om ze te starten? Of gewoon dubbele inspuiting schakelaartje op pomp indrukken, pook in vrij, stopknop uit en sleutel omdraaien?

-Zijn er nog speciale kenmerken van een 1412 tov bv 990 wat ik zeker moet weten?

-Heeft iemand een werplaatshandboek online of een echte te koop? Bied maar aan.

Ik hoop op reactie’s zodat we wat verder kunnen.. 😁 bedankt alvast.

Reacties

spotmelker
1412 heeft toch een hydrashift? Dan heb je 1 schakelpook en een kleine shifthandle. Schakelpatroon van DB's waar ik mee gewerkt heb was 1 en achteruit ongesynchroniseerd t.o. elkaar en 2 en 3 gesynchroniseerd er naast.
HeitecNL
1412 heeft idd hydrashift, ervanuitgaande dat je een cabineversie hebt, zit rechts naast het dashboard een handel met 4 stappen. Daarmee kun je onder belasting schakelen. Het schakelpatroon is rechtsboven 3, rechtsonder 1, linksboven 2 en linksonder R. Bij een niet-cabine versie is dit gespiegeld. Dit zijn allemaal ongesynchroniseerde versnellingen.

De motoren is nog wel eens wat mee, ze waren voor het vermogen wat ze kunnen leveren een beetje te licht uitgevoerd. Er sneuvelde nog wel eens een klepzitting of koppakking. In de basis is het blok eigenlijk hetzelfde als van een 990, (60 pk) waar ze bij de 1412 met turbo en lijnpomp een dikke 90 pk uit haalden. Wel is de krukas verzwaard.

Motor starten idd versnelling vrij, stopknop uit en startsleutel. Koudstart knopje op de pomp helpt een beetje als het koud is, geeft vooral veel witte rook.... Een vlamstart in het inlaatspruitstuk is effectiever en zal er wss ook wel opzitten bij jou. Sleutel ca 20 sec. vasthouden net voordat de startmotor aanslaat en dan pas starten.
valmet6400power
@HeitecNL
Kan deze hydrashift ook nog “plakken” als ie koud is net zoals bij onze 1394? Ik neem aan dat het systeem niet zoveel gewijzigd is na de ontwikkeling ervan.
S.Durkstra
@valmet6400power dat kan kloppen, als ze koud zijn wil de bak nog wel eens 'traag' schakelen.
Heeft mijne ook, vooral tussen de 2-3 als hij van kamer wisselt in de bak
valmet6400power
@S.Durkstra
Ja precies, en als ie warm is dan gaat dat fluitend. En zonder stoten. Totdat je een half uur koffie gaat drinken dan is het altijd de eerste keer na de koffie van 2-3 dat hij ook niet pakt. Daarna weer vloeiend. Het komt volgens mij doordat die keerringen in de loop der jaren hard worden en pas met warme olie weer afdichten zoals het hoort. Volgens mij was het zoiets.
+1
S.Durkstra
@valmet6400power klopt, is de O-ring tussen de 1e en 2e kamer geloof ik.
Daarom blijft mijne soms ook staan geloof ik als ik hem in de 3 druk voor de sleepwagen dan gaat de olie terug naar de 1e kamer
Zoiets is het volgens mij
valmet6400power
@S.Durkstra
Dan zou je beter in z’n (ik zeg maar wat) 2 en dan hydra 1 of 2 kunnen rijden ipv in z’n 1 en dan 3 of 4. Dan weet je zeker dat hij op de motor uitgaat ipv dat ie in de bak er doorheen gaat!
S.Durkstra
@valmet6400power ik rij ook al in de 2e groep en dan in de 2e hydrashift, maar ik kan nog zat naar de 3 schakelen maar durf het eigenlijk niet aan dan blijft hij staan geloof ik
valmet6400power
@S.Durkstra
Reviseren een optie? Of ga je daar niet aan beginnen?
S.Durkstra
@valmet6400power ik denk dat ik hem los haal en de O-ring vervang tussen de 1e en 2e kamer dan moet het over zijn als het goed is
valmet6400power
@S.Durkstra
Ben benieuwd hoe dat er van binnen uitziet. Zal waarschijnlijk geen hogere wiskunde zijn aangezien het al van voor 1980 is 😄
S.Durkstra
@valmet6400power ik zal je wel eens een fotootje sturen als ik hem open heb
S.Durkstra
@valmet6400power ik zal je wel eens een fotootje sturen als ik hem open heb
valmet6400power
@S.Durkstra
Is goed! Ik wacht het rustig af 😄
Onze Case is nu vierde trekker geworden dus zolang er met beleid nog mee te rijden is (als ie warm is) gaan wij er niks aan doen.
Hannes.
@HeitecNL het is eentje zonder cabine dus dan is het
Linksboven 3
Linksonder 1
Rechtsboven 2
Rechtsonder R
?
Zou ook nog wel eens kunnen dat er een klep vasthangt bij deze ja..
+2
HeitecNL
@Hannes. Nee dan is het
linksboven 1,
linksonder 3,
rechtsboven R
rechtsonder 2.

Kleppendeksel er af dan weet je wss al veel.
akkermopet
@HeitecNL Het is niet de 990 maar de 995/996 motor.
De 990 heeft een kortere slag als de 995/996.
HeitecNL
@akkermopet De 990 en 995/996 hebben in de basis hetzelfde motorblok, alleen de 990 heeft een kortere slag. Het blok zelf is identiek en zelfs uitwisselbaar. In wezen heeft een 1412 een blok die ooit ontworpen was voor 60 pk...
akkermopet
@HeitecNL Nee, voor de 1200 was dat.
+1
HeitecNL
@akkermopet Misschien een beetje een topic-kapen, maar ik kan het toch niet laten: Zowel de AD4/49 motor (DB990, 1290) als de AD4/55 motor (DB995/6, 1200,1210,1212, 1390) hebben hetzelfde blok. Het verschil wordt gemaakt in de krukas die bij de AD4/49 een kortere slag heeft.
Dit blok is later geupgrade naar de AD4/55T voor DB 1410/1412/1490/1494 met een dikkere krukas, drijfstangen en zuigers met stalen insert voor de bovenste zuigerveer. Niettemin nog steeds hetzelfde blok. Je kan zelfs een 1412 motor 1op1 in een DB 990 transplanteren, daar zijn zelfs voorbeelden van in de tractorpulling.

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot motor en hef ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
20
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
489
TREFWOORDEN