Unimog 406 - Unimog 403 met startproblemen als het koud is

Unimog met startproblemen
Ik heb een unimog 403 van 1976 en deze wil niet starten als het onder de +-4 graden is. Ik heb al een nieuwe accu erin van 800a 140ah 12v. Ook zijn de kleppen al gesteld. Nu mijn vraag: wat kan ik hier aan doen?? Want in de verstuivers (niet getest) zit het denk ik ook niet want als die warm is trekt die vreselijk snel. En de startmotor gaat ook snel genoeg rond bij het starten

Reacties

KlaasM
Gloeien werkt ook nog goed?
Trekker chauffeur
@KlaasM
Zitten origineel geen gloeiers op omdat het een koudstart motor is. Maar ik heb er al wel een inlaat gloeier op gemaakt van een mc cormick en daar reageert die ook niet op
Koiter
De 4 pitter is inderdaad lastig aan de gang te krijgen in de winter. Denk niet dat er een gloei installatie opzit, mogelijk zit er wel een ether inspuiting in het dashboard. Hoe is de compressie van het blok?
Koiter
@Koiter accukabels controlleren/vernieuwen helpt vaak ook, zodat de startmotor net even wat sneller draait.
Trekker chauffeur
@Koiter die heb ik schoon gemaakt en ook al met startkabels rechtstreeks op de startmotor geprobeerd. Beiden geen resultaat . En op die koudstart spray doet die het ook niet en alleen als ik remreiniger rechtstreeks in het blok spuit slaat die aan
+1
Koiter
@Trekker chauffeur dan denk ik aan te weinig of slechte compressie in het blok, hoeveel uur heeft deze? Is te vinden op de distributie
+1
goeiedag eem
@Trekker chauffeur dat het slechtere starters zijn daar staan ze om bekend, wij hebben een 406, en met een goede accu slaat hij wel aan boven 0 graden wordt het onder nu merk je dat het moeilijker wordt, wij hebben er een koelwater verwarmer op zitten, even 3 uur van te voren aanzetten koelwater temperatuur zit op zon 10 a 15 graden en start altijd, en voordeel is dat je motor geen koude start heeft en dus minder slijtage wel moet je hem dan even netjes warm laten lopen want de olie is wel koud, zijn hem eigenlijk de laatste 5a6 jaar niet nodig geweest, maar vriest het is het een uitkomst
akkermopet
@Koiter Goede reactie, volgens mij heeft de motor onderhoud nodig ( kleppen stellen,e.d.)
Ik heb een fatsoenlijke accu (180amp/u) erop zitten, tot -10 graden altijd vlot aanslaan!
Koiter
@akkermopet inderdaad, met een dergelijke accu moet dat voldoende kunnen. 140 moet ook zat kunnen. Mijn om314 werd destijds ook minder, startte wel zonder ether maar moest niet al te koud weggezet worden. Starten duurde toen ook wel lang. Heb de keus gemaakt om de om352 erin te leggen, loopt weer magnefiek
akkermopet
@Koiter Na 9 jaar van aanschaf liep de accu terug, en dat ging heel vlot in één jaar.
Door laten meten had maar zestig ampère, dus een nieuwe en na drie maanden stil stand aanraken en draaien! ( Twee jaar oude accu)
+1
Trekker chauffeur
@akkermopet kleppen zijn gesteld
akkermopet
@Trekker chauffeur Eerste raad, een 180 amp accu!
Ik heb na de aankoop van mijn Mog, direct een verwarmde element aangekocht tussen de pomp en motor met veel geluk!
Die hoef ik als de Mog buiten heb staan, maar naar flinke vorst een half uur te gebruiken op stand 2.
Daarna slaat de Mog in draaislag aan.
Veel succes, zo slechte starters zijn de 403 niet !!!🤠
Je moet ook denken dat motor niet meer nieuw is!!!!!
goeiedag eem
@akkermopet 180A accu zegt niet alles, hebben we er nu ook op maar vind eigenlijk dat hij met de vorige accu 120A en 850en met flinke koudstartboost, (was een blauwe bosch vrachtwagen accu) beter startte als met deze, je dynamo moet hem ook weer vol kunnen krijgen he,
akkermopet
@goeiedag eem Goed gebruiken op een dag, geen probleem met een standaard dynamo!
Dat is 12 jaar ervaring mijn Mog 403...
goeiedag eem
@akkermopet dat is het hem vaak je doet er te weinig mee in ons geval wel een ritje van 6 km heen en weer terug,
akkermopet
@goeiedag eem ????!!!! Raar nooit geen last van gehad!
goeiedag eem
@akkermopet de onze doet het wel, maar wordt het onder nul moet hij een paar keer best rond, vaak is ook het probleem dat onder nul de accu ook in capaciteit onderuit gaat. wordt het kouder even de verwarming eraan, en klaar, vriest het 10 graden doen we hem er 3 uur aan dan is het tik en ;lopen, we hebben zon ding tussen de slang zitten van de motor naar de radiateur, en kan op 3 standen
+1
akkermopet
@goeiedag eem Je heb het zelfde systeem als ik erop zitten 👍
+2
Piet1960
@goeiedag eem Daarom in de winter altijd een druppellader op de accu, dan is ie altijd tot de rand toe vol.
+1
goeiedag eem
@Piet1960 klopt, ik laad hem vaak even bij, maar de kwaliteit van de accu zegt ook veel, de bosch accu die we erop hadden heeft er 9 jaar op gelegen, en nooit bij geladen, accu in pakken in isolatie materiaal helpt swinters ook al veel

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot startproblemen en koud ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
20
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
489
TREFWOORDEN