Aankoop Massey Ferguson 3050e

Kent iemand soms deze Massey Ferguson 3050? Ik had hem bij ocfl zien staan. Hij zou enkel voor spuitwerk moeten dienen. Er staat bij dat dit een 16/16 bak is. Volgens de foto van de versnellingspook is dit volgens mij een ab bak. Ik ken er zelf weinig van en vroeg me af wat de zwakke plekken zijn van die type.

Deel dit artikel

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

Emmink
Wij hebben een 3050e, de urenmeter staat stil maar gok op tussen 13 en 14 duizend uren inmiddels. Deze heeft geen AB bak dus daar kan ik niks over zeggen, weet wel dat de ervaringen en meningen erover verdeeld zijn.

Hij staat bij ons voor de voermengwagen, is lekker kort en wendbaar en is eigenlijk overal voor in te zetten.

Hebben dr wel een paar keer wat mee gehad, maar waren eigenlijk dingen dat kan iedereen en elke trekker overkomen dusja zwakke plekken week zo niet. Stukje (onderhoud) geschiedenis is soms wel handig bij aankoop van een trekker moet ik zeggen...
Jan mf6465
@Emmink bedankt voor je reactie. Is die wat ik in de link heb gezet nu eentje met ab bak of 16/16? Bij de advertentie staat 16/16 maar ik weet niet zeker of dit wel juist is. Bij de foto’s staat er eentje van de poken. Ik denk wel dat u het verschil kan zien.
EA_MF
@Jan mf6465 ga er maar vanuit dat de doppen op de pook kloppen en het een AB-bak is, voor zover ik weet had alleen de kale Elektronic uitvoering een 16v16a bak, en hebben de Autotronic en Datatronic uitvoeringen altijd de 32v32a bak. De 16/16 bak heeft ook een ander schakelpatroon.
Emmink
@EA_MF @Jan mf6465 wat bedoelt u met andere schakelpatroon?
Jan mf6465
@Emmink de rechtse pook kan volgens mij alleen vooruit en achteruit bij 16/16 ipv links en rechts voor en achteruit
Emmink
@Jan mf6465 oh ja klopt, hebben wij ook.
EA_MF
@Emmink de 16/16 bak die wij hadden had dit schakelpatroon:
1 4
2 3

De 32/32 bak heeft het ‘normale’ schakelpatroon:
1 3
2 4
Emmink
@EA_MF oh haha kan dat ook nog. Onze 6170 heeft nog weer anders, die heeft

4 2
3 1
Is soms wel even oppassen als je net uit de 3050 komt 🙈
@Jan mf6465 Dit is zo te zien een AB bak. De latere waren beter dan de eersten. Maar een 16 bak is veel beter, daar zijn geen problemen mee. De AB was altijd een optie, je kreeg voor relatief weinig meerprijs het dubbele aantal versnellingen. De een heeft na 1000 uur de boel kapot, en de ander rijd er 5000 uur mee zonder schade. Je kunt altijd vragen om een proefrit. Zo te zien hebben ze deze trekker nieuw verkocht. Staat bij onze dealer.
Jan mf6465
@MaartenMandemaker
Vreemd dat bij de advertentie 16/16 bak staat. Kan het zijn dat een ab aangepast word zodat er een 16/16 van gemaakt word? AB bak heeft 32 dus ik vermoed dat er ergens 2 tandwielen bij gezet zijn wat de 16 versnellingen verdubbeld.
@Jan mf6465 Ja dat kan wel, zijn eigenlijk losse modules. Dit is wel een eerste generatie 3000, die heeft die luchtroosters aan de zijkant van het dak. Punt met de AB was dat er eigenlijk te weinig ruimte in de bak was voor die extra tandwielset. De dynashift had ook 32 versnellingen, maar die was heel goed. De AB hadden ze beter over kunnen slaan.
goeiedag eem
@Jan mf6465 zo te zien is het een ab bak maar zonder hi/lo en dus waarschijnlijk geen 40 km uitvoering als het een hi/lo had zit er volgemij bij de ab een schakelaar op de pook of bij de latere een knop/schakelaar aan de zijkant
@goeiedag eem een 3000 heeft altijd een hi lo, die knop zit vooraan het zijpaneel, onder de knoppen voor de 4wd en diff slot.
goeiedag eem
@MaartenMandemaker nou ben ik niet met je eens, de buren hebben er aan waar hij op de ab pook zit, schakelaar was een keer stuk heeft een lmb hem verplaatst naar het zij paneel maar origineel zat hij op de pook
EA_MF
@goeiedag eem ik schat zo in dat ze die schakelaar daar zelf op geknutseld hebben dan, af fabriek hoort de multipower schakelaar in de zijconsole te zitten.
goeiedag eem
@EA_MF nou dat denk ik niet trekker was van eerste eigenaar en 2300 uur gelopen en kwam bij de dealer weg die hem nieuw gelevert heeft, en alles was zo aangelegt dat het er niet zo opgeknutseld is daar was het veel te netjes voor, als het wel zo is was het wel zeer netjes gedaan in ieder geval
@goeiedag eem schakelaar zit altijd op het zijpaneel. Dan hebben ze het netjes verplaatst 🙂
+1
goeiedag eem
@MaartenMandemaker oke dan zal dat een wens van de vorige eigenaar zijn geweest, toen hij hem kocht zat er alleen differentieel en 4wd schakelaar en de andere was een zwarte dop vandaar die je op meer plaatsen tegen komt. nu zit hij wel weer op die plek op het bedieningpaneel
+1
mfrijder
@goeiedag eem deze trekker was dan jonger als 1993.
bij de latere versies (vanaf 1993) kon je kiezen op de schakelpook of op de zijconsole hi/lo schakelen.
+1
goeiedag eem
@mfrijder dat kan kloppen ik meende dat hij van 93 is
mfrijder
@MaartenMandemaker Nee, dat klopt niet!
Als de trekker was voorzien van de SUPER kruipbak dan was er geen hi/lo meer in de trekker daar er op de plaats van de hi/lo dan de kruipversnellingen werden ingebouwd.
Heel anders dus als de gewone kruipbak die achteraan de versnellingsbak geschroefd zit.
@mfrijder Oké die heb ik nooit gezien. Die zit dus voor de versnellingsbak. Dan kon je superkruip en kruip ook combineren?
mfrijder
@MaartenMandemaker Nee, of het een of het ander.
Ik denk dat er ook maar een paar zijn verkocht in Nederland ooit.
Met een gewone kruip, A/B bak en dan de hi/lo nog omgedraaid zodat deze naar laag schakelt ging het in de boomkwekerij gewoon goed en was superkruip niet nodig.
EA_MF
Kort door de bocht, de AB-bak en de computer die rechts onder de cabine zit zijn de grootste (algemeen bekende) zwakke punten. Gezien de staat van de cabine zou het mij niet verbazen als deze 3050 last van elektronische storingen heeft/gaat krijgen.

Schakelen is even oppassen met de haas/schildpad. Latere modellen hebben af fabriek een extra schakelaar onder het stuur om schakelfouten te voorkomen.

Wij hebben met beide 3060’s zover ik weet weinig gekke dingen beleefd, op normaal onderhoud en reparaties die bij het gebruik horen na. De eerste is in ‘12 weg gegaan nadat de cardan as van de 4wd er onder vandaan gebroken was, de tweede (2wd) is vorig jaar ingeruild, die kreeg wel wat ouderdomskwaaltjes. Beide hadden (naar schatting, klokjes haperden regelmatig) ruim 10000h gedraaid
SJB533
Quote Reactie van @EA_MF:
Gezien de staat van de cabine zou het mij niet verbazen als deze 3050 last van elektronische storingen heeft/gaat krijgen.

Kun je daar af komen, vraag ik me dan af... 🤔
mfrijder
@SJB533 Met veel geduld, tijd en geld wel.
SJB533
@mfrijder rommel er af is makkelijker?
mfrijder
@SJB533 Idd, maar dan heb je een aftakas die niet meer normaal te gebruiken is.
ik heb zelf ooit iets gemaakt met relais en diodes en een hoop geduld om de autotronic te vervangen en dat werkte nog best goed ook, alleen diff en 4wd uitschakelen boven 14 km/h was er dan niet meer bij.
Pauls
Dit is mss iets om aan @MaartenMandemaker te vragen, heeft heel wat met verschillende types MF gereden.
Jan mf6465
Ik was daarstraks ook ergens een 6140 te koop gezien. Is wel wat duurder maar bijna 10 jaar jonger. Heeft ook een dynashift versnellingsbak. Dat is mss een betere optie dan de 3050. Ik ken zelf niet veel van die oudere types van Massey Ferguson, dus alle pro en contra’s zijn welkom.
Jeroen-ford
@Jan mf6465 wij hebben ook een 3050 met AB bak.

De bakken zijn hier op tf al uitvoerig beschreven. Wij hebben er ook al aardig wat kosten aan gehad.

Electronica is inderdaad ook matig.
Ik denk dat de trekker hierboven met 5000 a 5500 wel betaald moet zijn

Aan de andere kant heb je tussen de 5 en 7 duizend een in je bezit.
Wij hebben hem als 3e trekker en staat vooral voor de schudder of andere kleine klussen. Ik heb hem goedkoop kunnen kopen. Hij was groen gerold en een wit dak.

Ik zou liever even verder zoeken naar een wat nieuwe model.

Misschien een 4200/4300 of 6100/6200 serie. Weinig poespas trekker
Jan mf6465
@Jeroen-ford
Ik vind het model mooier dan de 6100, maar wil geen tractor kopen waar je op (korte) termijn meer aan moet uitgeven om hem te repareren dan hij waard is. Alles kan natuurlijk kapot, maar als zwakheden al op voorhand bekend zijn dan koop ik liever iets meer betrouwbaar. Vragen trouwens 9 ex voor de 3050.
Emmink
@Jan mf6465 9000vind ik wel prijzig voor deze. Ben je specifiek opzoek naar een 4 cilinder trouwens?
Jan mf6465
@Emmink
Ja, zo compact en licht mogelijk om spuitwerk en kunstmest te strooien. Wil hem permanent op smalle wielen laten staan. Ik heb de 6465 voor het andere werk. Voordeel van een iets zwaardere motor is dat ik er eventueel ook mee kan rotoreggen moest het een keer nodig zijn
Jan mf6465
@Emmink
Het moet trouwens geen mf zijn. Zou ook wel een Deutz of fiat willen maar die zijn meestal gewild en nog duur
Emmink
@Jan mf6465 ja nee snap ik. Bij knoll Staphorst staat nog een mooie 3085 en een 4300 serie zag ik vd week vandaar😁
mf 6150
@Jan mf6465
6100 heeft wel een ruimere cabine en steekt beter in elkaar. Computers blijft een dingetje, bij onze 6150 kostte dat iets onder de 1000 euro. Wat 6140 betreft, ze zijn kort, dus stuiteren wel eerder dan bijv een 6150😅

Cabines zij een groot aandachtspunt, bij de 3000 de deuren en het dat, bij de andere series alleen het dak. De boven plaat is van staal, als dat niet goed schoon gehouden word/vrij van roest is. Dan rotten ze boven je hoofd weg, met nare gevolgen vandien.
+1
Jan mf6465
@mf 6150
Voor computers heb ik ook altijd schrik bij oudere machines. Electronica op leeftijd is altijd een groot risico in mijn ogen.
mf 6150
@Jan mf6465
Klopt idd, maar als je 'm meeneemt in de prijs dan ben je in ieder geval voorbereid
jelle m
@mf 6150 waarom stuitert een 6140 eerder dan een 6150? Naar mijn weten zijn deze trekkers exact hetzelfde op de turbo en brandstofpomp na. Ook zijn ze beide met 38 of 34 inch banden geleverd. Tussen de 6150 en 6160 zal welverschil zitten omdat een 6cilinder langer is
Emmink
@jelle m onze 3050 en 6170 stuiterden allebei, beetje spelen met bandenspanning (vooral voorbanden) geeft al heel wat comfort
@jelle m een 6140 heeft een wielbasis van 238. Een 6150 255cm. Een 6160 270cm. Een 6140 had standaard 34 inch. Een 50 heeft een grotere turbo met waste gate klep.
mfrijder
Zo te zien aan het gaspedaal en de hefarmen is dit een van de aller eerste 3000 serie trekker.
Als ik zoiets zou zoeken dan zou ik hem mooi laten staan, zeker voor die prijs.
Vanaf 1990 worden de 3000 serie trekkers stukken beter en dan vooral op betrouwbaarheid van de elektronica en stekkerverbindingen.
Ook is deze 3050E zeker geen E(lectronic) trekker maar een Datatronic, dus ook voorzien van een Autotronic transmissiecomputer en laat dit nu juist het kwakkelpuntje zijn bij de 3000 van 1984 t/m 1989.
Verder zou het best kunnen dat deze A-B versnellingsbak is omgebouwd naar 16x16 bak maar dat ze de schakelpook plaatjes vergeten hebben te wisselen, daar kun je alleen achter komen door er eens een proefrit mee te maken.

Betreffende een 6100 serie trekker kun je stellen dat de cabine vele malen beter is als die van een 3000 serie, dus geen regenwater meer naar binnen lekken bij de voorruit en dus ook geen rotte cabinebodem meer en ook geen rotte deuren.
Wel kunnen de 6100 serie trekkers soms storingen ophoesten waar niet echt een oorzaak voor wordt gevonden dus ook geen oplossing, helaas.

Als het voor een veldspuit is dan zou ik in dit geval kiezen voor een trekker uit de 4200 of 4300 serie of als ze te vinden zijn een 4 cil 6200 serie, dan weet je zeker dat je bedrijfszeker je spuitwerk kunt doen, het hele jaar rond.

succes met je zoektocht.
Jan mf6465
@mfrijder
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik wist zelf weinig over de 3000 serie, alleen had ik al van de ab bakellende gehoord. Nu ben ik al iets wijzer, en de 3050 gaat het dan ook niet worden.
@Jan mf6465 300 serie is ook betrouwbaar, maar dan heb je wel een kleine cabine en een 12 bak met omkeerschakeling of 18 6 bak met hoog laag. Hebben zelf een 4270 voor de spuit met 24 24 bak, en dat bevalt me prima. Cabine is wel wat rumoeriger dan een 3000 of 6100.
Jan mf6465
@MaartenMandemaker
Dat is wel vreemd dat een 4270 rumoeriger is dan een 3000 wat een stuk ouder is. Hoe komt dit? Motor wat meer lawaai maakt?
@Jan mf6465 4200 is de eenvoudigere serie, en daar hebben ze wat minder isolatie in gestopt als in de luxe Franse series. Vanaf de 4255 ligt er een 4 cilinder quadram in, dezelfde als de 3075 en 6140 en 6150. De 4260 en 4270 hebben een 6 cilinder quadram.
+1
MFPOWER06
@MaartenMandemaker 4255 is inderdaad een goede trekker

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

De Nederlandse landbouwsector staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
49
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
0