PAS-meldingen hoeven in ieder geval voorlopig nog niet openbaar te worden gemaakt. Dat oordeelde de voorzieningenrechter van de Raad van State in een uitspraak van 31 juli 2020 (ECLI:NL:RVS:2020:1858).
Achtergrond
Veel bedrijven hebben na de inwerkingtreding van het Programma Aanpak Stikstof (PAS) een bedrijfsontwikkeling gerealiseerd op basis van een PAS-melding. Met de PAS-uitspraak van de Raad van State van 29 mei 2019 is echter duidelijk geworden dat PAS-meldingen geen juridische status hebben. Achteraf bezien is er voor alle activiteiten die zijn gerealiseerd op basis van een PAS-melding, een natuurvergunning nodig. Omdat bedrijven daar over het algemeen niet over zullen beschikken omdat zij konden volstaan met een PAS-melding, zijn die bedrijven juridisch gezien in overtreding.
De minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (minister) heeft echter in meerdere Kamerbrieven aangegeven PAS-meldingen te zullen legaliseren. Bedrijven hebben namelijk te goeder trouw gehandeld.
PAS-meldingen nog niet openbaar
Bron
PAS-meldingen nog niet openbaar
www.francadamen.com
www.francadamen.com
Deel dit artikel
Het laatste nieuws voor tijdens de koffie
Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot stikstof en uitspraak ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!
Laatste
Reacties
pas melder kunnen maar beter nu rechten Koopen
De eis van ‘passende mate van openbaarheid’ stelt specifieke eisen aan:
De tijdige verstrekking van de informatie:
het bestuur moet voorafgaand aan het begin van de aanvraagprocedure duidelijkheid scheppen over de beschikbaarheid van de schaarse vergunning, de verdeelprocedure, het aanvraagtijdvak en de toe te passen criteria.
Een impliciete keuze voor verdeling op volgorde van binnenkomst is in beginsel alleen mogelijk als de beschikbaarheid van de vergunning adequaat wordt bekendgemaakt voordat de aanvraagperiode begint.
De adequate bekendmaking van de informatie:
adequaat betekent dat de informatie via een zodanig medium wordt bekendgemaakt dat potentiële gegadigden daarvan kennis kunnen nemen.
Voor veel schaarse vergunningen betekent dat bekendmaking hiervan in een door de desbetreffende overheid elektronisch uitgegeven overheidsblad.
In het geval van een impliciete keuze voor verdeling op volgorde van binnenkomst kan de beschikbaarheid van de schaarse vergunning ook geschieden door bekendmaking ervan op een website van de desbetreffende overheid.
De duidelijke, precieze en ondubbelzinnige formulering van de verdeelregels:
de formulering moet zodanig zijn dat aanvragers hun aanvraag hierop kunnen afstemmen. Uitwerking van de regels na afloop van het aanvraagtijdvak kan onder omstandigheden toelaatbaar zijn, mits daarbij niet wordt afgeweken van de verdeelregels.
De verdeelprocedure
Ten aanzien van de toepassing van de verdeelprocedure formuleert de advocaat-generaal de volgende twee eisen:
Nadat het bestuur de keuze voor een bepaalde verdeelprocedure heeft gemaakt en deze keuze heeft bekendgemaakt, kan het niet meer overstappen op een andere verdeelprocedure.
De verdeelregels kunnen gedurende de besluitvorming niet meer worden gewijzigd en moeten gelijkelijk worden toegepast op alle aanvragen. Het bestuur mag in het individuele geval niet van de verdeelcriteria afwijken, ook niet als deze criteria zijn geformuleerd in een beleidsregel
Rechtsgrondslag: het formele gelijkheidsbeginsel en transparantie
De advocaat-generaal maakt onderscheid tussen de rechtsnorm om bij de verdeling van schaarse vergunningen reële mededingingsruimte te bieden en de met het oog daarop gestelde verplichting om een passende mate van openbaarheid te garanderen over die verdeling.
Het gelijkheidsbeginsel
De rechtsnorm om mededingingsruimte te bieden ligt volgens de advocaat-generaal in het formele gelijkheidsbeginsel, het beginsel van gelijke kansen.
Het formele gelijkheidsbeginsel ligt – naast de rechtsnorm om bij de verdeling van schaarse vergunning reële mededinging te garanderen – ook aan de basis van de volgende eisen:
De eis dat het bestuur de criteria voor de verdeling van schaarse vergunningen gelijkelijk op alle aanvragen moet toepassen en daarvan in beginsel niet kan afwijken.
De eis dat het bestuur, nadat het de keuze voor een bepaalde verdelingsprocedure heeft bekendgemaakt, niet meer kan overstappen op een andere verdeelprocedure.
De eis dat schaarse vergunningen in beginsel niet voor onbepaalde tijd kunnen worden verleend, baseert de advocaat-generaal op het materiële gelijkheidsbeginsel.
Transparantie als beginsel van verdelingsrecht
De eis om een passende mate van openbaarheid te bieden volgt volgens de advocaat-generaal uit de contextuele erkenning van transparantie als beginsel van verdelingsrecht, maar kan ook worden gebaseerd op de uit het formele gelijkheidsbeginsel voortvloeiende transparantieverplichting. Uit dit beginsel vloeien vervolgens de volgende verplichtingen voort:
de tijdige en adequate bekendmaking van het beschikbare recht, de verdeelprocedure, het aanvraagtijdvak en verdeelcriteria;
de formulering van de verdeelcriteria.
Terzijde: de advocaat-generaal volgt hiermee vrijwel volledig de conclusies uit mijn aan de Universiteit Leiden verdedigde proefschrift ‘Transparante en eerlijke verdeling van schaarse besluiten; een onderzoek naar de toegevoegde waarde van een transparantieverplichting bij de verdeling van schaarse besluiten in het Nederlandse bestuursrecht’.
Het was toch "one for al "of zo íets, maar dat semi communistische clubje is nogal selectief in daadkracht.
Lees hier van de grootste FDF aanhangers dat die PAS melders maar failliet moeten gaan omdat ze geen NB vergunning konden aanvragen.
Als je nog door wil , is hier recent een bedrijf verkocht met nieuwe stalling en juiste vergunningen,hebben de koeien hoogstens een jaar ingestaan, ging voor de helft van de nieuwbouwwaarde weg met voldoende huiskavel.
Nu zat hier ook echtscheiding bij, dus niet alleen fosfaatproblematiek, maar zo nu en dan staat er een te koop met nieuwe huisvesting en voldoende huiskavel ,dus als je wat wil, niet wachten tot de meute komt.