Deutz D4006 versnellingsbak ombouwen

Beste leden, ik wil een D4006S versnellingsbak ombouwen zodat hij ongeveer 50 km/h max kan rijden, weet iemand misschien hoe ik dit het beste kan doen of waar ik tandwielen kan halen voor deze bak? dacht er eigenlijk aan op vrachtwagen tandwielen te gebruiken maar die lopen scheef af

Deel dit artikel

Reacties

+4
Pieter Buren
Zo'n ding wil je toch geen 50km/h mee rijden. Dat is vragen om ongelukken...
+1
Ronijn
@Pieter Buren Rijden gaat prima. Alleen dat stoppen wordt wat lastiger. De 06-serie staat niet bekend om z'n remkwaliteit. 😀
Rick V
@Ronijn heb nog astrompetten liggen met grote remtrommels! en die remmen heel goed! gelukkig
+1
Krispax
@Ronijn zelfs rijden gaat niet, stuurinrichting is hier niet op gemaakt waardoor de trekker heel moeilijk op de baan te houden is. Met servo kan dit wel verholpen worden denk ik.
Klein Rot
@Pieter Buren
Dan moet je er straks ook mee langs het APK station
Kees2030
Waarom zou je? 30 is toch snel genoeg voor zo'n ding. Dan rijd de rest maar wat langzamer. Ik snap het echt niet.
erik9831
@Kees2030 30? 😱 die van mij geeft op de snelheidsborden maximaal 25 aan.

@Rick V maak er zeker een filmpje van wanneer je die 50 haalt. Ben benieuwd...
Rick V
@erik9831 duurt nog wel even, op het circuit 😉
roscho
Je kunt de achterste remmen wel aanpassen, maar dan rem je nog maar op 2 wielen. Wil je 50 rijden, dan zul je zeker op 4 wielen moeten remmen.
Verder: stel dat je met een (te) hoge snelheid een ongeluk krijgt, wat zegt je verzekering dan?
Er bestaat in Duitsland iemand die een tractor heeft aangepast zodat die 130 rijdt, maar die is op allerlei punten aangepast en ook door de TÜV gekeurd. Zie

Kortom: ik zou het niet doen, of je moet een kapitaal willen uitgeven aan allerlei aanpassingen.
+1
deutzisthebest
Met zo'n trekker 50 rijden is levensgevaarlijk. Je krijgt het niet meer voorgeremd en qua sturen gaat het waarschijnlijk ook niet goed
+6
Fendt926Driver
De manier waarop je het vraagt cq voor elkaar wilt maken met tandwielen uit een vrachtwagen versnellings bak geeft bij mij al aan dat je er de ballen verstand van hebt. Een passing in een versnellingsbak loopt op minder dan 1 mm. Op hoogtoerige assen waar een tandwiel al dan niet op moet schuiven lopen op 100 sten van mm. En dat denk jij op de vrachtwagen sloop te vinden???

De tandwielen die je nodig bent moeten helemaal van 0 uit ontworpen en gestoken worden op een speciale machine.
En daarna gehard worden.
Kan wel 750 euro per tandwiel kosten
Als het al mogelijk is moet je 2 of 3 versnellingen aanpassen om van 20 naar 30 naar 40 naar 50 te kunnen schakelen.
In de 3e van 20 kmh in de 4e naar 50 te gaan geef ik je 1 uur rijden en de koppeling ligt eruit.
Rick V
@Fendt926Driver ik werk bij een vrachtwagen sloop bedrijf, en ik zit er denk ik over te denken om een versnelling in de tussen as te zetten dat bespaard een hoop ellende, maar het difrencieel wil ik eigenlijk intact laten, kan misschien natuurlijk ook een versnelling in de tussenas bouwen, dat bespaart natuurlijk ook een hoop gedoe met het schakel partroon, maar dan moet er denk ik weer dunnere olie in de versnellingsbak en de "cardan"" olie gescheiden van het andere deel van de bak, is een verkenning, weet nog niet of ik het zeker ga doen, maar 35/40 lijkt me wel zo comfortabel, rij nu op een 105s, en dat rijdt prima, alleen die heeft natuurlijk een vloeistof koppeling
Fendt926Driver
@Rick V maar de in en uitgaande assen van een vrachtwagen versnellingsbak gaan toch nooit passen tussen een trekker koppeling en achterbrug!!!!!

Daarkomt bij dat een trekker versnellingsbak vrijdragend is.
En een vrachtwagen versnellingsbak in een chassis zit.
Dat kan toch allemaal nooit......
Rick V
@Fendt926Driver weet ik, maar ik zoek rechte goede tandwielen een paar, en die uit laten draaien, en dan nette lagers er in die in mijn versnellings bak passen, ik kom gelukkig niet uit een ei!, en nogmaals, het is een idee, ik heb een oude 4006 bak liggen, dus wil het wel proberen, lukt het niet, dan is het oud ijzer
+3
Fendt926Driver
@Rick V waarom vraag je het dan als je het toch gaat doen....

Maar veel plezier....
+1
twand2505
Ik vind het onverantwoord, je moet rekening houden met dat je stuurkogels ook allemaal erg licht zijn, als jij het stuur op het land omslaat en terecht komt in een bouwvoor oid, zal het niet de eerste zijn die de boel afbreekt, en dan nog 50 rijden.. het stuurhuis ect is daar niet op gemaakt daarom hebben 40km trekkers ook altijd hydraulische besturing! En niet met stuurstangen ect. En dan nog niet te spreken over het remmen!
+1
Loeideutz
@twand2505 Snelverkeer heeft juist geen hydraulische besturing. Daar is een verplichting om een mechanische verbinding te hebben tussen het stuur en de vooras. Stuurbekrachtiging mag natuurlijk wel, zelfs aan te raden denk ik.
Staat me iets van bij dat de eerste Fastracs, die bijna 80 kunnen rijden, daar het “probleem” zat.
twand2505
@Loeideutz jah dat klopt maar dan hebben we het over een deugdelijke stuurinrichting van een auto oid, niet de stuurinrichting en stuurhuis van een 4006 uit eind 60
+1
Loeideutz
@twand2505 Heb je helemaal gelijk in. Blijft het punt dat hydrostatische besturing boven een bepaalde snelheid niet toegestaan is.
Pieter Buren
@Rick V en mocht het toch ooit lukken, vergeet dan niet een rolbeugel op je deutz te bouwen
goeiedag eem
@Rick V kijk eens op www.aangepastebak.nl die hebben vorig jaar een deur d15 omgebouwd voor de 2e boeren demonstratie in de haag die dik 60 liep
+1
GROENEDEERE
@goeiedag eem
Die trekker liep al jaren hard.
Maar ze zijn zeker aan te raden en Johan zal zo'n uitdaging zeker niet afslaan hij past de bak compleet aan met nieuwe tandwielen.
Kost wat maar het is geen gepruts
Ronijn
@Rick V ik vind het een mooi project. Hou ons maar op de hoogte (y)
+1
Rick V
@Ronijn een collega zei dat ik een vrachtwagen achteras op de aftakas moet maken die ik met de hef kan laten zakken en heffen, als ik moet remmen moet ik dan de hef laten zakken, maar moet er dan natuurlijk wel dw cilinders op bouwen en ik denk dat je v-bak het niet zo leuk vind, allemaal ideeën!
+8
Fendt926Driver
@Rick V ja en jou collegas houden jou ook helemaal niet voor de gek.....
mf 6150
@Rick V
HAHAHA
Rick V
@mf 6150 hij vertelde dat iemand dat had gedaan, ik vond het een mooi verhaal
+3
Hkramer
@Rick V iemand
+1
johndeere 2650
@Hkramer je zag wel eens een filmpje voorbij komen van een inter die zijn aftakas op een tractie as van een giertank reed toen ook flink door
+1
joop-same
@Rick V Je moet eerst een doos bougie vonken halen tegen die tijd heb je een beetje minder fantasie.
Rick V
@joop-same ja, en visco olie en harmerstelen vet, waarom is dit geen serieuze vraag?
roscho
@joop-same Het aardbeientrapje kan dan meteen mee. En de dichte gaatjespan. 🤣
+6
mf 6150
Tjongejomgejongejonge🍿
1. Onverantwoord
2. Die trekkers zijn niet gemaakt voor zulke snelheden
3. De 40 km fendtjes en dfs hadden niet voor niets een geremde vooras.
4. Maar ik ben waarschijnlijk een azijnzeiker, dus veel succes.....
Rick V
@mf 6150 fendt 105s is alleen achter geremd en 2 wd!
+1
mf 6150
@Rick V
Dat is ook geen 40km snelgang...............
Rick V
@mf 6150 oké, maar rijdt tie wel!
mf 6150
@Rick V
Op de auto teller zeker? Een 30 bak loopt vaak 35 bij fendt en een 40 bak loopt 45
Rick V
@mf 6150 oke, dan misschien 35+
Niels_D
Als het echt allemaal zo snel moet ga dan voor een Unimog, die zijn er op aangepast. Maar als je toch doorzet kun je eventueel hier eens kijken:

traktorschnellgang.de/schnellg%C3%A4nge/
+2
twand2505
@Niels_D met dit setje ga je van 25/30 na 35/40 afhankelijk van je banden set. Maar dat is voor hem niet voldoende. Onze 4005 heb ik op 13.6 r36 staan deze rijd nu 36 met standaard motor toeren. Dit is eigenlijk al te hard voor de remmen. En wij hebben alles tot op de laatste bout los gehad. Ook bredere voeringen en uitgedraaide trommels.
Rick V
@twand2505 kan dat met je spatborden? Dan kan ik dat idd ook eens overwegen
Loeideutz
@Rick V Een 4006 kan ook 12.4-36 onder in plaats van 32. Misschien zelfs wel 13.6-38 of 16.9-34. Maar ga er niet van uit dat je dan heel veel harder gaat rijden. Dat scheelt maar Eem paar kilometer.
twand2505
@Rick V zoals loeideutz al zei past er onder een 4006 standaart 12.4 36 of 13.6 36 mits! je de fritzmeijer onderbeugels hebt! dat zal ongeveer 2 a 3 km schelen, een f3l912 kan ook makkelijk een 2500 tot 2600 toeren draaien veel hoger raad ik niet aan ivm te veel trillingen in de motor, let wel op zit mag absoluut niet met een 4 cill 912 ivm de balans assen (gewoon even tussen door als tip) bij ons in het trekkertrek team rijd een 5206 met 18.4 r30 net zo hoog als 13.6 r 36 draaide ongv 2800 toeren en liep ongv 37 38 dit toerental is alleen aan te raden onder belasting niet tijdens veel transport werk. maar daar staat wel tegen over dat een 5206 gerling schijfremmen heeft en die veeel beter remmen dan de trommelremmen op jouw tw35.1 bak
Rick V
@twand2505 ik heb er nog even over nagedacht, een bovenloop kraan en een bouw lift hebben de rem niet voor niets op de motor omdat je dan de kleinste remkracht nodig hebt, de handrem van een 4006 is daardoor kleiner als de rij rem, als ik daar een grotere trommel op zet ben ik er denk ik ook, weet alleen niet wat de as doet als tie anders belast word dan berekend
+4
mf 6150
@Rick V
Denk er nog een keer over na en doe het gewoon niet...... Tip van de dag
Rick V
@mf 6150 maar het moet kunnen, ik begrijp jullie argumenten, maar het is een expiriment
+2
mf 6150
@Rick V
Jaaaja ik hoop dat ze je rijbewijs afpakken... Hoe zullen al die regeltjes nu gekomen zijn?
+2
Fendt926Driver
@Rick V als ik al zie hoe veel moeite het jou kost om een simpele koppeling van een mobiele compressor weer aan de praat te krijgen heb ik wel heel veel vertrouwen in dat jou dit nooit gaat lukken.
Dus droom nog een tijdje verder...
+2
Rick V
@Fendt926Driver dank je! dus jij neemt zomaar dingen aan zonder te informeren hoe of wat!, ik heb alleen een tijdje geleden een koppeling gezocht die ik inmiddels bijna heb gevonden, helaas verkeerd gelvert, en u beweerd dit soort dingen? als iemand dom is en iemand denkt uit te moeten leggen dat een vrachtwagen bak niet ik een trekker past is er iets mis met jou verstand en lijdt u aan een ongemakelijk soort bemoeizucht en ik denk te kunnen opmerken dat er maar 1 iemand super is en dat bent toevallig u? en ja, er zijn beginners en mensen die heel veel ervaring hebben en dat is ook het doel van dit forum om elkaar te kunnen helpen en niet elkaar publiekelijk de vliegen af te vangen
mf 6150
@Rick V
Doch is gezond verstand niet verkeerd
+2
Fendt926Driver
@Rick V kijk jij snapt hem...
Ga zo door...
+3
goeiedag eem
@Fendt926Driver wat ik dacht schreef jij, haha, maar ik zie de topics al komen hoe krijg ik een tandwiel met grote binnen spline op een totaal andere splineas? 🙃🙃🙃
twand2505
@Rick V een trommelrem gaat niet jou gewenste rem kracht bieden, tevens is een rem trommel van zachter materiaal als je ingaande as van jou handrem as die zit gemonteerd op het tussen wiel, zoals een welbekend probleem bij de tw55 bakken dus de 6005 6006 6806 7006 en 7206 dat de splines van je trommels afbreken of veel ruimte op komt, nieuw zou het wel even goed gaan maar lang durig zo afremmen gaat het zeker gebeuren dat je splines gaan ruimen en bij een noodstop afbreken bovendien heeft een 4006 maar 1 satelietwiel en remt dus maar op een kant van je bak en ga je scheve belastingen krijgen, een tw55 heeft 2 satelietwielen en dus ook 2 tussentandwielen met trommels dit zijn ook in mijn opzicht de slechste remmen van deutz, remmen redelijk goed maar heel slijt gevoelig en dan rijden die types op orginele banden krap 25, dus kortom leuk bedacht in theorie zou je meer remkracht krijgen maar in de praktijk gaat het evenstjes goed en zou je abosluut nevenschade gaan krijgen.
Rick V
@twand2505 dank voor je reactie! het was ook maar een gedachten gang van me, maar blijkt dus niet goed te werken
Rick V
@Niels_D ik snap de site niet helemaal
goeiedag eem
@Rick V ik snap jou eigenlijk niet om een trekker zo hard te laten lopen als je dat doet bouw er schijfremmen op, voor de veiligheid maar het is eigenlijk compleet onverantwoord om zo'n trekkertje 60 te laten lopen
roscho
@Rick V Gebruik Google Translate als je het Duits niet machtig bent. Je kunt de teksten er zo inplakken en Google vertaalt het voor je.
+3
goeiedag eem
@Rick V weet je wat makkelijker is dan zo'n bak om bouwen, een benzine automotor ervoor bouwen die maken veel meer toeren en kun je misschien de 75 kmh wel halen met de originele versnelling bak 🤭🤭🤭🤭
+1
twand2505
@goeiedag eem haha @sjonnies en ik hadden destijds een jonhdeere lanz met een 1.9 diesel opel motor 🤪 op het weiland haalde je de autos op de weg in 😝
dirkao
Google eens op: "arrancadao de tratores" bij deze sprint trekkers wordt de vooras vervangen door een complete voortrein van een pick-up . door de vering heb je betere wegligging en je hebt geremde voorwielen
+4
bas101
Een versnellingsbakje van een Deutz D4006 meet iets van 30cm breed en 60cm lang , een versnellingsbak van een vrachtwagen heeft ca 3x grotere afmetingen , lijkt mij een schier onmogelijke zaak dit passend te krijgen , en als t al gaat passen heb je een gedrocht van een tractor , met een vrachtagenbak zul je ook wel de 80kmh halen , zoals al geschreven heb je bij snelheden boven de 40kmh remmen op alle 4 wielen nodig , wens je veel succes maar ik steek hier verder geen tijd in.
+2
DB780
Ik begrijp de wens om harder te kunnen rijden, een aantal keer is mij voorgekomen dat bij het inhalen van een e-biker ik een inhaal moment inschat, helaas zijn er die dan tijdens het inhalen gaan versnellen (mee op fietsen) en zo voor levensgevaarlijke situatie zorgen. Men bevind zich in de dodehoek, en als er een tegenligger aan komt, mag ik het oplossen. Daarnaast heeft men de bescherming van fietsers (niet aansprakelijk en geen verlies van rijbewijs). Mijn tractor loopt 29km/h met iets grotere banden, maar sneller maken is geen optie. e-bikes kunnen net zo goed opgevoerd worden to 35km/h of sneller. Daarnaast moeten we er ook opletten dat tractor oldtimer bezitters geen slechte naam krijgen als opgevoerde voertuigen bij ongelukken betrokken zijn.
De regels worden dan voor iedereen aangescherpt (ook die hem niet opgevoerd heeft). Ik heb ook een zetor k25 gezien met 40km/h. En dat zoals hier andere ook waarschuwen dat remmen net zo goed mee aangepast moeten worden. Het is niet alleen een paar tandwielen aanpassen, maar ook wegligging. Als je verantwoording neemt, bezint voor dat je begint.
bas101
@DB780 die Zetors zijn van zichzelf ( dus af fabriek) al hardlopers.
roscho
Quote Reactie van @DB780:
e-bikes kunnen net zo goed opgevoerd worden to 35km/h of sneller.

Een e-bike loopt max. 25 km/h. Wie hem opvoert, is net zo illegaal bezig als iemand die een trekker opvoert. Bovendien gaat je verzekering heel vervelend doen als je een ongeluk veroorzaakt en er blijkt dat je met je bike sneller hebt gereden dan mag.
Ach, zo zijn er altijd "conflicten" tussen verkeersdeelnemers met verschillende snelheden. Echt vervelend wordt het pas als mensen vinden dat ze ook werkelijk de snelheid MOETEN rijden die het voertuig kan halen. Zo krijg je bijv. vrachtauto's die elkaar gaan inhalen met 2 km verschil en daarmee het overige verkeer tot last zijn. En dus ook oldtimer-bestuurders die een conflict krijgen met e-bikers.
willem-langeveld
Gewoon tractor met zijpoelie nemen,die vervangen door 20 cm tandwiel met kettingaandrijving naar 70 cm tandwiel gemonteerd naast binnenkant achterwiel ,heb je zelfgemaakte overdrive .

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

De Nederlandse landbouwsector staat bol van de ontwikkelingen. Elke dag worden er tientallen nieuwsberichten besproken en kennis gedeeld. De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
65
DEELNEMERS
23
WEERGAVES
0