Landini 13000 - Aftakas schakeling zit vast

Hallo,
Ik ben sinds kort in het bezit van een landini 13000 mk2. Nu loop ik tegen het volgende aan: de aftakas staat nu in de 1000 toeren versnelling, alleen deze wil niet in het 540 positie schakelen. Het pookje achteraan de achterbrug zit muur vast. Heb al geprobeerd om hem te schakelen en onder tussen handmatig aan de aftakas stomp te draaien maar dit helpt niet. Wie kan mij helpen of heeft een idee wat het kan zijn?

Gr Gerben

Bijlages

(klik om te vergroten)

Het pookje van de versnellingen op de achterbrug

Laatste  |  

Reacties

a3vandiejen
@Ritchie @tim-klok @Towaberg weten jullie een oplossing?.
+1
Towaberg
Nope, ik weet daar niks van😒@a3vandiejen
Ritchie
@a3vandiejen

Nee met beide Landini's nog nooit meegemaakt.

Maar ik zie dat het al opgelost is !
a3vandiejen
Heb je ook een mooie foto van de Landini.
+1
roscho
In dat hendeltje zie ik een kogeltje dat in een gaatje valt. Als dat kogeltje vastgeroest is, zal hij niet willen schakelen. Misschien kun je proberen het kogeltje los te maken met een kleine schroevendraaier en kruipolie.
Deutzk100
@roscho klopt dat is de vergrendeling, die is wel los. Echt het verzetten van de aftakas versnelling is het gene wat vast zit
joop-same
@Deutzk100 Zit er wel een 540 toeren tandwiel set in??
Deutzk100
@joop-same Ja zit er standaard op dacht ik. Ik vermoed dat de aftakas bij de vorige eigenaar ook alleen maar op 1000 toeren heeft gedraaid voor de beregeningspomp
roscho
[quote="@joop-same" p="1749145"]Zit er wel een 540 toeren tandwiel set in??

Het zou toch mal zijn als de tandwielen er niet in zitten? Waarvoor zit dat hendeltje er dan? Zonder tandwielen hadden ze dat hendeltje ook wel weggelaten.
florisrobben
@roscho het is al een tractor op leeftijd. Wie weet wat ze er mee uit gespookt hebben
joop-same
@roscho Hoe het bij de Landinie precies zit weet ik niet, maar soms heb je een schakelring voor
de 1000 kant en de 540 is dan met dezelfde ring teschakelen, als er geen 540 op zit dan zit er nog wel een schakel hendel en dan kan je de 1000 vrijzetten en niet naar 540 schakelen.
+1
florisrobben
Het is niks anders dan een schakelmof over rechte vertanding schuiven als ik me niet vergis. Als ik er morgenavond aan denk zal ik eens een tekening opzoeken
+1
roscho
@florisrobben Ik heb zo'n idee dat het ding nooit verzet is en dat hij nu is ingesleten op zijn as. Ik heb zelf ooit een Ebro gehad, die had hetzelfde systeem. Daar zat de vergrendeling net niet vast, maar ging wel akelig zwaar. En soms kwam je maar tot de vrij-stand, dan wilden de tandwielen niet verder in elkaar zonder de stomp iets te draaien. Als ik me goed herinner, kon dat alleen bij stilstaande motor omdat de stomp geremd was.
💡 @Deutzk100: Heb je al geprobeerd de hendel om te zetten bij stilstaande motor?
+1
florisrobben
@roscho deze heeft geen aftakas rem alleen een aftakas koppeling maar je kan inderdaad eens proberen om in stilstaand te schakelen of eens kijken of het asje lichtjes in of uit de versnellingsbak te schuiven is. Als hij lange tijd niet geschakeld is kan het zijn dat het asje gewoon vast zit in het huis
+1
Deutzk100
@roscho ja dit heb ik ook al geprobeerd. Heb hem al voorzichtig proberen terug te kloppen met de hamer en heb hem al eens proberen te verzetten met een grote waterpomptang het hefboompje/hendeltje begint dan alleen een beetje te veren🙈
Tussendoor heb ik hem trouwens met wd40 ingespuit weet niet of dit gaat helpen maar doe dit dagelijks
+2
Deutzk100
Er is inmiddels beweging in de hendel. Het gaat nog stroef maar alles werkt nog naar behoren. De as zat toch vast geroest in het huis. Met veel wd40 en kloppen is het gelukt. Bedankt voor het meedenken.
florisrobben
@Deutzk100 dat is goed om te horen ik ben blij dat je vooruitgang boekt. Ik heb helaas door de drukte nog geen tojd gezien om een tekening op te zoeken
Davie Landinifan
Waar ga je hem allemaal voor gebruiken? Jammer dat ze zo traag zijn he.
+1
Deutzk100
@Davie Landinifan met name voor de hobby. Misschien een keer voor de opraapwagen of een keer trekkertrek bij ons in de buurt. Ben er ook mee aan het opknappen. Het doel is om hem weer helemaal netjes te maken.
+1
Davie Landinifan
@Deutzk100 Voor trekkertrek zijn ze zeker geschikt haha.
stephan-inter
@Davie Landinifan
Landini traag?
Ze zullen wel geleverd zijn met verschillende bakken dan denk ik.
Hier een 2wd. Wel een iets kleinere type maar die loopt 43
+1
Davie Landinifan
@stephan-inter
Klopt hebbe ook een 6550 die 37 loopt op 13.6 r36. Maar onze 13000 loopt maar net 30 op 650s r38.
stephan-inter
@Davie Landinifan oke. Een Franse uitvoering ofzo dan?
boegie
@stephan-inter Doen de 6 cilinders van die serie allemaal. De oudere 12500 komt amper aan aan de 25
stephan-inter
@boegie oke
+2
Towaberg
Wij zouden nu wel graag eens een foto zien van jouw 13000?🤩
+2
Deutzk100
Dit is hoe hij is gekocht. Hij staat nu in de werkplaats. Radiateur was lek, lager van waterpomp zat speling op en verschillende dingen die gangbaar gemaakt moeten worden. Verder is het roest bestrijden van de spatborden en dan alle plaatwerk spuiten. Cabine zit overigens bijna geen roest aan.

(klik om te vergroten)

+2
suggs 73
@Deutzk100 nog een zeer nette 👌👌👌
Deutzk100
@suggs 73 klopt maar er zit toch altijd nog meer roest aan dan je op het eerste oog ziet😅
+2
a3vandiejen
@Deutzk100 Ziet er nog goed uit hoor, prachtig.
wotan2
@Deutzk100 zelfrijdende regenmotor geweest?
Deutzk100
@wotan2 ja waarschijnlijk wel
suggs 73
Onze landini loopt ook gewoon tegen de 40
+1
florisrobben
Valt me niks tegen
+1
Deutzk100
@florisrobben ja mag denk ik ook niet klagen, heb ook al wel eens landinis gezien die er veel slechter aan toe waren. Vooral de cabine
+1
florisrobben
@Deutzk100 dat is een beetje afhankelijk van het bouwjaar en hoe ze altijd droog gestaan gestaan hebben. Maar vaak onder het raampje langs de motorkap tussen de cabine en het spatbord. En onderkant van de deuren
+2
jochen
Geweldige trekkers om met te rijden... Aparte manier van schakelen maar eens je het gewoon bent wil je niet anders meer.....
roscho
@jochen Liggen de versnellingen daar ook net andersom als bij een auto, dus 1 zit rechtsonder?
+1
jochen
@roscho idd je hebt aan elke kant van de stuurkolom 1 schakelhendel. Linkerkant groepenschakeling (3groepen vooruit) en achteruit versnelling. Rechtse hendel is 1-2-3-4 (te schakelen binnen elke groep van de linkse hendel) . Je kan de hendel naar jou trekken en van jou weg duwen. Ergens middenin ligt de neutraalstand, dan kan je de hendel omhoog en omlaag bedienen. Omhoog en naar jou is dan 1ste, omhoog en vooruit (richting de voorruit) is 2de, omlaag en naar jou is 3de en omlaag en van jou weg is 4de. Bij de groepen (linkerhendel) net hetzelfde systeem: omhoog en naar jou trekken is de snelle baangroep vooruit, omhoog en vooruit ligt de iets tragere snelheden vooruit, omlaag en naar jou ligt de achteruit groep en omlaag en vooruit is de traagste versnellingsgroep vooruit.

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot aftakas ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
39
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
967
TREFWOORDEN