Deutz D3005 - Schakelt moeilijk wellicht koppeling afstellen

Het schakelen naar versnelling maakt vaak een ratelend geluid. Alsof hij over de tandwielen schuurt.
Ik heb de koppeling al wat meer weerstand gegeven door de moer aan de koppelingstang wat strakker te draaien. De koppeling heeft nu meer weerstand en ik hoef de koppeling minder ver in te duwen, maar het geluid hoor ik nog steeds regelmatig.

Wat kan ik doen om dit te verhelpen? Moet de koppelingsplaat vervangen worden en zo ja is dit een lastige klus? Heeft iemand daar een beschrijving van?

Reacties

marc-renders
Beste tobsie
Als de tractor in versnelling staat en je duwt het koppelingspedaal in , en de tractor stopt dan is de
koppeling ok.
bij het schakelen moet je het toerental van de motor zo laag mogelijk houden. Dan zou het zonder ratelen moeten gaan. Het best is met tussengas te .geven.bij het schakelen. De versnellingsbak
is NIET gesinchroniseerd. De in en uitgaande as hebben een verschillend toerental en bij het schakelen moet deze gelijk zijn om te kunnen schakelen zonder tandengeknars.
Best is de versnellingbak de tijd geven om te schakelen.( tractor is ong 60 jaar oud!!)
mvg Marcus
tobsie
@marc-renders
Dank je Marcus.
De tractor stopt als ik de koppeling in druk, dus dan zal de koppeling goed zijn.
Wat bedoel je met tussengas geven tijdens het schakelen en hoe geef ik de versnellingsbak de tijd om te schakelen?
goeiedag eem
@tobsie stel je moer die je versteld heb wel even terug zodat je zeker weet dat je de vrijeslag op je druklager en de vingers weer goed is, deze zou ongeveer 3mm moeten zijn, dit kun je inspecteren door een luikje onder het koppelinghuis weg te draaien en dan kun je op het lager en de vingers kijken, stel je dit niet goed af loop je kans dat je druklager tegen de vingers lichtlijk blijft schuren en je vingers dus afslijten en je druklager stuk draaid, en hem niet zomaar even weer klakkeloos terug zetten maar even goed inspecteren, dat kan een hoop narigheid besparen
tobsie
Ik heb ook net de versnellingsbakolie gecontroleerd. Deze was nog op juist nivo, maar ik het dit nog nooit vervangen (alleen de motorolie 1 keer). Heeft dat nog zin om te doen, of voegt dit weinig toe.
Om een beeld te geven van het gebruik van de tractor. Ik woon nu een jaar of 6 in dit huis en ik had de tractor erbij overgenomen. Ik gebruik hem uiteraard ook niet veel, zeg maar 30 keer per jaar ongeveer.
marc-renders
Met tussengas geven bedoel ik, als je gaat schakelen , het ontkoppelingspedaal indrukken en de versnellinghendel in neutraal zetten, koppeling loslaten en een beetje gas geven, dan koppeling terug induwen en naar de gewenste versnelling gaan. Er is een moment dat de in en uitgaande as
hetzelfde toerental hebben en je normaal kunt schakelen zonder kraken.

Als je gewoon wilt schakelen (zonder tussengas)het toerental van de motor laat zakken (ralentir) dan moet het schakelen ook zonder knarsen gaan of het moet zijn dat de tanden echt wel versleten zijn.
mvg Marc

ps:Als je de koppelingsplaat wil vervangen moet de motor los van de versnellingsbak.
tobsie
@marc-renders Dank je voor de tips. Ik ga het eens toepassen in de praktijk.
roscho
De koppeling hoort bovenin ongeveer 2 tot 3 cm vrije slag te hebben. Dat is de afstand dat je het pedaal kunt indrukken zonder echt weerstand te voelen. Dat moet je met de bedieningsstangen afstellen.
Of de koppeling nu in orde is, kun je op de volgende manier controleren:
Op vlakke grond, bij stilstand, handrem vrij, stationair motortoerental: trap de koppeling in, wacht 2-3 seconden en schakel dan LANGZAAM de allerlaagste versnelling in. De bak mag nu niet kraken en de trekker mag ook niet vooruit gaan "kruipen". Als dit OK is, dan komt de koppeling voldoende vrij.
Als nu toch nog gekraak of "kruipen" optreedt, kan het liggen aan een vervuilde koppelingsplaat, waardoor de koppeling iets blijft plakken en blijft meedraaien. Dat moet door veelvuldig gebruik over gaan, of er is binnenwerks lekkage.
De koppeling van zo'n Deutz is niet gesynchroniseerd. Dat betekent dat de tandwielen in de versnellingsbak bij het schakelen niet automatisch op dezelfde snelheid worden gebracht, dat moet de chauffeur zelf doen. Dit kan door als je van laag naar hoog schakelt, voldoende lang te wachten en nét voor je inschakelt nog even snel de koppeling op laat komen en weer intrappen ("dubbel klutsen of clutchen"). Bij terugschakelen moet het tandwiel aan motorzijde een tandwiel aangrijpen dat sneller draait. Daarom moet je tijdens het "dubbel clutchen" even wat tussengas geven, zodat het motorzijdige tandwiel iets sneller gaat draaien.
Vroeger waren alle voertuigen ongesynchroniseerd en hoorde het bij de rijopleiding om dat te leren. Tegenwoordig helaas niet meer, de lessen gaven de leerling veel inzicht in de werking van de versnellingsbak. Ouderwetse chauffeurs konden soms ook helemaal zonder koppeling schakelen, waarbij ze met het gaspedaal de tandwielen precies het goede toerental lieten lopen om in elkaar te grijpen.

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot motor , koppeling , versnelling en schakelen ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
7
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
375