Mesdag Zuivelfonds krijgt emissiedata RIVM niet snel
Mesdag Zuivelfonds en Stikstofclaim krijgen de dataset van de stikstofemissie niet direct geleverd van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). De rechter heeft in een kort geding besloten het initiatief bij de Staat en het RIVM te laten als alle data beschikbaar komt. Tot ongenoegen van Jan-Cees Vogelaar, de voorzitter van Mesdag Zuivelfonds. Dit omdat de Spoedwet stikstof dinsdag 17 december in de Eerste Kamer wordt behandeld.
Bron
Mesdag Zuivelfonds krijgt emissiedata RIVM niet snel
www.boerenbusiness.nl
www.boerenbusiness.nl
Deel dit artikel
Het laatste nieuws voor tijdens de koffie
Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot rivm en stichting stikstofclaim ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!
Laatste
Reacties
Ik weet zo geen oplossing meer , wie wel ?
(klik om te vergroten)
eerstekamer.nl/id/vkzwlx1pd9wj/…
knippen en plakken van onderstaande tekst of verzin zelf een tekst.
mobiele nummers staan er ook wel bij dus Appen kan ook
-----------------------------------------------------
Titel: Spoedwet en verplichtingen AwB | Onbehoorlijk bestuur
Geachte leden van de Eerste kamer der staten generaal,
De rechter heeft besloten dat het RIVM vóór 1 januari moet besluiten de data die nog NIET volledig waren vrijgegeven aan Stichtingstikstofclaim en Mesdagfonds alsnog aan hen kan worden verstrekt.
De data zijn namelijk aangeleverd door de betreffende bedrijven zelf en om "concurrentie gevoelige" redenen niet openbaar.
Echter wanneer dit zal plaatsvinden is aan het RIVM.
Of alle bedrijven dus juiste informatie hebben verstrekt of zelfs niet alle bedrijven zijn meegenomen in de data is dus NIET bekend.
U bent door mw. Carola Schouten dan ook NIET juist geïnformeerd.
Schouten heeft aangegeven dat alle (al) data openbaar en transparant was. Dat is dus onjuist.
Op basis van dit gegeven kunt u als lid van de Eerste kamer géén besluit nemen aangaande de SPOEDWET.
Als overheid bent u op basis van Algemene beginselen van behoorlijk bestuur VERPLICHT u te informeren en kennis nemen van beschikbare informatie.
Zorgvuldigheidsbeginsel:
artikel 3:2 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) de nodige kennis te vergaren omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen. De schending van het zorgvuldigheidsbeginsel komt veel voor, de rechter kan het bestuursorgaan opdragen alsnog de relevante feiten te onderzoeken en vervolgens een nieuw besluit te nemen.
Motiveringsbeginsel
De overheid moet haar besluiten begrijpelijk, deugdelijk en volledig motiveren. Dit volgt uit het motiveringsbeginsel dat is neergelegd in artikel 3:46 Awb.
Verbod op vooringenomenheid
Artikel 2:4 Awb bepaalt dat de overheid zijn taak vervult zonder vooringenomenheid. Dat houdt onder meer in dat bij de overheid werkzame personen, die een persoonlijk belang bij een besluit hebben, de besluitvorming niet kunnen beïnvloeden. Het gaat daarbij niet alleen om daadwerkelijke beïnvloeding. Ook de schijn van vooringenomenheid moet worden voorkomen.
Met het instemmen van de spoedwet d.d. 17 december a.s. handelt u in strijd met genoemde artikelen van de AwB.
- u bent NIET volledig geïnformeerd.
- u kunt NIET overzien welke gevolgen de maatregelen zullen hebben op boeren, boerengezinnen en op de DIEREN.
- u kunt NIET motiveren wat en of benoemde maatregelen effectief zullen zijn.
- u bent op voorhand vooringenomen omdat de maatregelen in de spoedwet NIET bewezen zijn en de huidige wetenschap tevens op basis van aannames is gebaseerd met afwijkingen van 30 tot wel 100%
Daarnaast heeft het ook geen enkel nut als het doel is om de bouw weer vlot te trekken, immers met deze "stikstof winst" uit de landbouw kan geen enkele woning in het westen worden gebouwd.
De Wnb is volledig contrair met de Europese richtlijnen en dat is de oorzaak van de stikstof crisis.
Zonder aanpassingen in deze Wnb zal het stikstof dossier dan ook NOOIT opgelost worden.
Simpele aanpassingen in deze Wnb kunnen dit stikstof dossier vlot trekken, geen enkele belemmering aangaande de Eu richtlijnen houden dit tegen
Met het instemmen van deze spoedwet bent u dus medeverantwoordelijk en u kunt niet zeggen "ik wist het niet "; bij deze bent u geïnformeerd.
------------------------------------------------------------
- wat is er concurrentie gevoelig aan uitstoot gegevens
- hebben die bedrijven dan recht op deze "privacy" (wij iig niet)
Kijk VW had ook "concurrentie" gevoelige uitstoot gegevens, dat bleek de latere sjoemel software .....
Bizar deze uitspraak. Verdrag Aarhus geeft aan dat emissie data openbaar moeten zijn.
Uitspraak laat het aan de gedaagde over of de data openbaar gemaakt worden En mocht de gedaagde dat niet willen, moeten zij dat motiveren waarom niet. En dat in een ruim tijds termijn.
Bizar!
Ook de meerderheid van de politiek slikt dat niet
Daar moet je gaan roeren.
Laat die distributiecentra maar even met rust. Met zijn alle weer naar de RIVM Woensdag.
Maximaal media-aandacht genereren om zo de druk maximaal op te voeren. Daar liggen de kansen en nergens anders
(klik om te vergroten)
(klik om te vergroten)
Maar ik zie allemaal ongelofelijke dingen voorbij komen , voer voor de advocaten ,
Hoe kan het bv. dat een industrieeel bedrijf onder 10000 kg stikstof niet telt en een veehouder die 1 koe abuis zit in grote problemen kan raken en torenhoge boetes krijgt ? Waar is de gelijkheid van rechten ! Discriminatie ten top in Verneder-land , er zijn tig punten die voor het gerecht gebracht kunnen worden , Voer voor John Spithoven neem ik aan ,
Trouwens waar blijft de motie van wantrouwen tegen het verkeerd inlichten van de kamer #schouten , of zijn ze in slaap gevallen daar ?
Als ik niks te verbergen heb is het nl. zo dat als iemand mij iets vraagt dat precies en met uitleg kan vertellen.
De overheid doet precies het omgekeerde , ze verbergen gegevens en draaien er omheen. Dat zegt genoeg
Laat het recht zegen vieren , laat de waarheid en niets dan de waarheid op tafel komen !