Foutmarge stikstofmodel RIVM 30 procent



Originele beschrijving

De modellen waarmee het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) berekeningen over stikstof maakt zijn niet onfeilbaar en voortdurend in ontwikkeling geven de onderzoekers toe na kritische kamervragen. De gemiddelde onzekerheidsmarge bedraagt 30%, met lokale uitschieters tot wel 70%. 

Deel dit artikel

Reacties

+2
de hoef
Gaat mooi de goede kant uit
+3
Dirk van Zetten
@de hoef het hele verhaal is zure regen 2.0, sinds die tijd zijn uitstoot zwaveloxides 89% gedaald en stikstof 65% gedaald. En nu is er op papier een probleem. Klopt geen reet van.....grappig is om de foto's in de kranten uit die tijd erbij te halen, dode bossen, stervende bomen etc....30 jaar later emissies veel lager en een berekend probleem
+3
dewittemotor
@Dirk van Zetten Ik zat toen nog op de Basisschool en kan me nog steeds die reporter herinneren die in een 'dood' bos stond bij de SchoolTV. Ik heb in mijn hele leven daarna nooit zo een dood bos ergens gezien. Sterker nog: over mijn zeugenstal heen, hingen de mooiste boomtakken recht boven de afzuigopeningen. Geen groenlabel destijds nog. Waren prachtige bomen, niks doods aan te ontdekken.
Compleet onzinverhaal.
Waarschijnlijk gefilmd in de winter, maar wisten die stumperds uit de stad natuurlijk niet dat dan de blaadjes van de bomen vallen
+1
demelkboer
Kan dus ook 30% hoger zijn en lokaal wel 70% hoger. Ik zou dr maar niet te blij om worden
+6
burg
@demelkboer liever afgerekend worden op werkelijke cijfers dan op aanname's! Het is toch ongekend dat je met een foutenmarge voor totaal dus nog niet eens opgesplitst naar sectoren van gemiddeld 30% beleid durft te maken
boer aad
Quote Reactie van @demelkboer:
Kan dus ook 30% hoger zijn en lokaal wel 70% hoger. Ik zou dr maar niet te blij om worden

Of lager
+3
Skroefkelos
De waarheid is het enige wat telt , ook al zou het resultaat hoger zijn.

Gaat nu wel een paar jaar duren alvorens ze betere betrouwbare meetwaarden hebben die niet GEMANIPULEERD zijn.

Onvoorstelbaar dat zulke mensen nog rustig kunnen slapen wetende dat ze maar een beetje gokcijfertjes aanleveren.

Het beleid kan dus per direct in de prullenbak totdat het tegendeel bewezen is.

Jammer voor de bouw en schiphol.
Heel leerzaam voor den Haag !
+4
Harry K
Ik lees 2 fundamentele missers:

1: “De rekenmodellen zijn bedoeld om toekomstverwachtingen mee op te stellen, zegt RIVM-onderzoeker Addo van Pul. “Met alleen metingen kun je nooit vooruitkijken.”

Dus de werkelijke gemeten depositie (neerslag) wordt niet gepubliceerd.
Nee, deze cijfers worden bewerkt met het excuus te toekomstige depositie (neerslag) te willen voorspellen.
Dat is hetzelfde dan dat het KNMI niet de neerslagcijfers publiceert, maar deze eerst gaat bewerken en dan pas presenteert omdat dat nodig zou zijn de toekomstige neerslag te voorspellen. Duh!

2: “Bovendien neemt het instituut in de modellen ook de gegeven van de stikstof-bronnen mee. Anders kan niet worden bepaald hoe effectief maatregelen zullen zijn. Zowel boeren als industriële bedrijven moeten geregeld hun uitstootgegevens doorgeven.”


Dus RIVM heeft een model/formule. Daarin worden naast de gemeten depositie ook de bepaalde emissies (uitstoot) van de verschillende sectoren in gestopt.
RIVM stopt dus de 0,1% emissie (uitstoot) van de luchtvaart in dat model/formule.

Geniepige manier om de boeren de uitstoot in de schoenen te schuiven.
Want deze 0,1% is éérst bewust rekenkundig geminimaliseerd door o.a. slechts de uitstoot van vliegtuigen onder die 900 meter, en alleen nog maar die van de Nederlandse vliegmaatschappijen te rekenen.
+2
dewittemotor
@Harry K Daarbij zijn er veel bedrijven die een stikstofverbinding uitstoten en die helemaal geen NB vergunning hebben. Dus die worden hier helemaal niet in meegenomen.
+2
J.v.G
Hoeveel foutmarge zit er weer op de foutmarge? Nog eens 100%? Want dat is natuurlijk ook een eigen schatting adhv een moddeletje!

En hoeveel foutmarge zit er op het effect van te veel stikstof op bijv heide ook nog eens 500%?

En waarom word heide nauwelijks nog onderhouden?

En wat voor effect heeft zwavel, aangezien we bij moeten strooien omdat er zoveel minder in de lucht zit?

Hoe meer we weten, des te meer komen we er achter dat we bijna niks weten!
+1
jan.1
Beleid maken op drijvend zand noemen we dat,!
+2
Langzaam maar zeker komt DE waarheid boven tafel.
+3
John Spithoven
Minister zegt gemiddelde afwijking van 30 met uitschieters tot 70 %.

In de fact sheet van Oenema, geeft RIVM toe dat de afwijking van depositie berekeningen tussen de 50 en 100 % ligt. En werkelijke metingen 5 jaar geleden wegbezuinigd om nu de economie maandelijks voor meer dan 1 miljard er bij in te laten schieten.

En vervolgens het probleem oplossen door de voedselproductie uit te fasseren .
Ik heb er maar geen waarde oordeel over.
Skroefkelos
@John Spithoven maar wat gaat er nu gebeuren John , dit kan zo toch niet verder ?
burg
Hoe kunnen we dit nog tegenhouden [@John ? Drukken op plekken waar pijn doet zei jan Cees weleens dus dat is RIVM en een massale claim indienen kan wat druk zetten denk ik. Denonstreren is goed en was nodig maar gaat uiteindelijk alleenniet genoeg zijn.
co co
@John Spithoven de stikstof trein
de stikstof trein rijd door het natura 2000 gebied in de trein zitten de Heeren van de industrie- verkeer- luchtvaart- scheepvaart - de natuurvereniging -LNV en de boeren iedereen zit aan de tafel met dikke sigaar en een glas wijn ze stootten allemaal stikstof uit . de boer zit als enige voor de raam te kijken naar de natuur en denkt bij zijn eigen met een diepe zucht wat een rotzooi hij ziet doodde Boomen liggen- half omgewaaide Boomen -slootten die vol onkruid staan - distels die zo hoog zijn als de trein. wilde varken die alles om wroeten hij zucht wederom diep en denkt bij zijn eigen is dit nu natuur Terwel de andere Heeren het glas heffen . en de trein van binnen blauw ziet van de rook . tot slot ziet hij een buisje aan de boom hangen en denkt wat is dit nu weer dat bleek later dat dat en MAN meet buisje is . de trein is aangekomen op de eind bestemming de Heeren blijven nog wat na borrelen . de boer gaat snel naar huis om zijn werk te doen . een paar dagen later krijgt de boer een bon in de bus met zijn gezicht er op waar in hij veroordeelt wordt voor stikstof vervuiler . om dat de boer voor het raam zat kreeg hij de bon gepresenteerd de anderen zaten Leker verscholen in de trein en gingen vrij uit waarop zij proosten.
en waar op zij antwoorden dat hebben wij weer mooi geregd . EN DE TREIN RAAST MAAR DOOR WIE STOP DE TREIN ?????
Twin Quard
@John Spithoven Als ik het goed begrijp zijn depositie en emissie redelijk goed te meten maar hoe ammoniak en stikstofoxiden zich in de lucht verplaatsen veel moeilijker en hier hebben ze het stikstofmodel voor bedacht. Dit model ( onder de motorkap kijken) wil RIVM moeilijk/niet prijsgeven en probeert het mesdagfonds boven water te krijgen. Welke onderzoeken zijn er geweest ( buitenland?) die aangeven dat ammoniak vrij dicht bij de emissiebron neerslaan en is hier misschien ook een link voor.
Albert Altena
Gras aan de kant van de weg groeit ook altijd zonder bemesting.
Logisch toch dat de natuur ook een deel mee pikt.
Hoe zijn de fossiele brandstoffen dan ontstaan? Zelfs zonder veehouderij.

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot milieu , stikstof , rivm , kamervragen en volksgezondheid ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
19
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
0