Projectontwikkelaar zoekt ruimte voor stikstofuitstoot bij stoppende boer
Nu de Nederlandse stikstofaanpak van de baan is, zoeken projectontwikkelaars naar alternatieve routes om bouwprojecten toch te realiseren. Ze proberen onder meer vergunningen van stoppende boeren over te nemen, bleek woensdag uit een rondgang van het Financieele Dagblad.
Deel dit artikel
Het laatste nieuws voor tijdens de koffie
Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot boer en projectontwikkelaar ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!
Laatste
Reacties
Welnu de bv Ned draaid[e] als een tierelier, dus laat ze de knip maar trekken, als je de kosten deelt door 17 000 000 inwoners mag een kilo stikstofruimte wel wat kosten.
Meer: bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/…
Voedsel kan bij het huidige Europese speelveld nooit concurreren met industrie en luxe.
Pure opzet om onze bedrijven voor een prikkie in handen van de staat te krijgen.
Stalin zou jaloers zijn!
Niets moet en alles mag
Voor een leuke bijdrage mogen ze al mijn ruimte kopen
Door allerlei bovenwettelijke maatregelen en strenge normen ligt onze kostprijs ver boven gemiddeld tov Europese collega's. Ons verdienmodel is marginaal.
Dus ledenraad van RFC, laat zien wat je waard bent anders ben je binnenkort bestuurder van een lege doos met alleen activiteiten in buitenland.
Belangenbehartiging slaat op het moment nog geen deuk in een pakje boter.
100 kton landbouw en 84 kton rest. (was een omrekening van ammoniak en NOx naar stikstof , voor het vergelijkbaar te maken)
prikkebord.nl/topic/187638/…
@Jean-PierreK
volgens mij vergelijk je nu de emissie van ammoniak met die van NOx. Als je omrekent naar stikstof (N): het aandeel in N emissie van de landbouw zou ongeveer 100 kton zijn; van wegverkeer/industrie 84 kton.
Nu schat ik in dat voor de industrie, verkeer enz de meeste stikstof vergund is met de PAS. Voor de landbouw zijn 8000 PAS vergunningen afgegeven, restant NB wet.
Vraag bij mij is hoeveel stikstof is er nu nog vergund. Stel dat er voor de landbouw na het afschieten van de PAS nog 70 kton N vergund is en bij industrie, verkeer enz na het afschieten weinig meer zeg 20 kton dan is er een stevig probleem.
Vandaar mijn zorgen , want dan komt er enorme schaarste naar stikstofruimte. En een agrarisch ondernemer moet wel zeer sterke knieen hebben als hij moet kiezen voor doorgaan met een moeizaam verdienmodel of het grote geld.