Nieuw mestbeleid Schouten hinkt op vier gedachten

Bij de herziening van het mestbeleid gaat minister Carola Schouten (LNV) uit van vier denkrichtingen. Hierbij variëren de mogelijkheden tussen een eenvoudig stelsel met generieke maatregelen tot bedrijfsspecifieke maatregelen met een hoge nutriëntenefficiëntie.

De landbouwminister heeft de Tweede Kamer deze week een update gegeven van het proces dat moet leiden naar een eenvoudiger en doelmatiger mestbeleid. In de Kamerbrief zet zij, zonder een voorkeur uit te spreken, vier denkrichtingen uiteen die zijn ontstaan na een inventarisatie van meningen en visies die leven bij betrokken boerenorganisaties, natuurbeschermers en (bodem)specialisten.

‘Nu is het tijd om het net op te halen en de aangedragen ideeën en voorstellen te ordenen, te verkennen en verder uit te werken’, schrijft Schouten.

Vier denkrichtingen
De bewindsvrouw onderscheid kort samengevat de volgende denkrichtingen voor een toekomstig mestbeleid:

Het wordt een uitdaging om doelen te bereiken

DEELNEMERS AAN HET LANDELIJK BESTUURLIJK OVERLEG
1. Eenvoud: een simpel, generiek stelsel. Voor iedereen geldt hetzelfde. De lust, maar ook de last wordt verdeeld over de sector. Dit leidt tot een lage uitvoeringslast.
2. Risicogericht: beleid wordt toegespitst op wat waar nodig is, dit geeft elders ruimte. Zo kan beleid worden toegespitst op gebieden waar een opgave ligt, omdat het risico van uitspoeling daar het grootst is. Of op bedrijven met een mestoverschot.
3. Doelgericht: een ondernemer wordt beoordeeld op het al dan niet behalen van een doel. Meten en monitoring en het tijdig in kunnen grijpen bij mogelijke achteruitgang is hierbij van belang.
4. Bedrijfsspecifiek: een ondernemer wordt gestimuleerd in en beoordeeld op zijn bedrijfsvoering. Bijvoorbeeld het zeer efficiënt omgaan met nutriënten. Hoe meer hij doet om het risico op uitspoeling te voorkomen, hoe meer ruimte hij krijgt om te ondernemen.

Het toekomstig mestbeleid zal vermoedelijk een mix zijn van de vier denkrichtingen, onderdelen van het huidige beleid of een meersporenbeleid, zo schrijft Schouten. De verschillende mogelijkheden voor een toekomstig mestbeleid wil de minister nog deze zomer zowel door de praktijk als door de wetenschap laten beoordelen.

Praktijkbeoordelingen
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) gaat de denkrichtingen toetsen aan de doelen van het mestbeleid en de realisatie van de kringloopvisie. Een praktijkbegeleidingsgroep van tussen de vijftig en zestig boeren gaat de verschillende visies beoordelen vanuit de praktijk.

Daarnaast gaat de Commissie Deskundigen Meststoffenwet (CDM) op verzoek van de minister een overzicht geven van maatregelen die in vergelijkbare EU-lidstaten worden genomen, in kader van de implementatie van de Europese Nitraatrichtlijn.

Vooruitlopend op het nieuwe mestbeleid heeft Schouten besloten de gebruikelijke vijfjaarlijkse evaluatie van de Meststoffenwet nu niet in gang te zetten. De laatste uitgebreide evaluatie is begin 2017 door het PBL uitgebracht. Deze evaluatie speelde een rol bij het tot stand komen van het zesde actieprogramma Nitraatrichtlijn. Formeel zou de volgende evaluatie uiterlijk begin 2022 aan de Tweede Kamer moeten worden aangeboden. Deze zou dan kunnen dienen voor het zevende actieprogramma Nitraatrichtlijn.

'Evaluatie komt te vroeg'
Schouten vindt die evaluatie, gezien de lopende herbezinning van het mestbeleid, te vroeg komen. Haar doel is om de volgende evaluatie die voor 2027 gepland staat, naar voren halen. In november komt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu nog wel met een rapport dat de effectiviteit van het gevoerde mestbeleid op de verbetering van de waterkwaliteit analyseert.

In de Kamerbrief verwijst de minister ook naar de overeenkomst die LTO Nederland, Vereniging van drinkwaterbedrijven, Interprovinciaal Overleg en de ministeries van I&W en LNV in 2017 sloten om de uitspoeling in waterwingebieden te verbeteren.

Goed op weg
De gezamenlijke aanpak voor 34 kwetsbare grondwaterbeschermingsgebieden is nu anderhalf jaar van kracht en is goed op weg. Tegelijkertijd wordt het nog een uitdaging om de gestelde doelen te bereiken, concluderen de deelnemers aan dit Landelijk Bestuurlijk Overleg.

Of de gezamenlijke aanpak leidt tot het halen van de doelen in alle gebieden, is nog onzeker. De vijf partijen spreken hun vertrouwen uit in het ingezette proces en de aanpak, maar willen de komende jaren de vinger strak aan de pols houden.

Dwingende maatregelen
Als de vrijwillige aanpak onvoldoende oplevert, legt het ministerie van LNV dwingende maatregelen op.

In totaal doen al 360 agrarische ondernemers met 8.200 hectare landbouwgrond mee in de 28 kwetsbare grondwaterbeschermingsgebieden waar als eerste mee is gestart. Dat is 60 procent van het areaal in deze 28 gebieden. In de overige zes gebieden is de werving van deelnemers begonnen.

Streefdoel 80 procent boeren nog niet gehaald
LTO Nederland is samen met de Vereniging van drinkwaterbedrijven (Vewin), de provincies en de ministeries van I&W en LNV initiatiefnemers van het Landelijk Bestuurlijk Overleg. Dat wil gezamenlijk de agrarische nitraatuitspoeling in 34 kwetsbare grondwaterbeschermingsgebieden terugdringen. Het streven is dat 80 procent van de boeren in de 34 gebieden deelnemen. Dat is nu 60 procent. Regionale coaches bekijken tijdens keukentafelgesprekken samen met de ondernemers welke maatregelen het beste passen op het bedrijf. In een aantal gebieden zijn ondernemers ook al aan de slag gegaan met maatregelen. Ondanks de voortvarende aanpak is het volgens de partijen nog een uitdaging om het doel, een concentratie kleiner dan 50 milligram nitraat per liter in het grondwater, te halen. ‘Helaas zijn we nog niet waar we hadden willen zijn op dit moment, maar de koers is goed’, zegt Vewin-directeur Hans de Groene.

Deel dit artikel

Reacties

hans1980
Doe maar nr.4
hans1980
@hans1980 1,2,3 is 30 jaar terug in de tijd
pietjepuk
@hans1980 doe mij maar 1 lekker simpel.
hans1980
@pietjepuk is 1 allemaal 170N per ha. zonder derogatie, makkelijk bijna alleen mais verbouwen
puntertje
@hans1980 Optie 4 is als de Zeppelin; hoge verwachtingen maar in de praktijk een ramp.
+4
achterhoeker2
Gewoon nr 1, dat betekent in de praktijk grond bij kopen of huren voor een gedeelte v d bedrijven .
Banken financieren dat liever dan luchtwassers en emmisiearme vloeren.
Bovendien zijn de andere 3 opties fraudegevoelig.
Maar het zal wel weer een ingewikkelde mix worden waar niemand wat aan heeft.
+1
hans1980
@achterhoeker2 die emissie arme vloeren moeten toch voor 2028
Boeren dwingen grondgebonden te worden is voor sommigen een brug te ver
+1
robbies
@hans1980
Quote:
die emissie arme vloeren moeten toch voor 2028

Geef mij eens een link waaruit blijkt dat de rest van NL in 2028 emissiearm moet zijn? Dat verhaal leidt alleen hier een leven
hans1980
@robbies sorry, eigenlijk heb ik die info ook van emissie arme vloeren producent
robbies
@hans1980 haha, ja die heeft daar belang bij.
co co
@robbies jazeker die zaten regelmatig bij lnv te janken voor de emissiearme vloeren . de kunnen beter onderhandelen dan LTO
+2
@hans1980 Stoppen met die onzin over die domme vloeren !!!
+3
kwarkje
Er is een heel circus van mee-eters opgetuigd de laatste tientallen jaren
Schouten is veel te slap om voor de boeren te kiezen
Voor de vorm net doen of ze uit is op een beter mestbeleid
Mest is nodig voor de bodem
Niet om anderen er schatrijk mee te maken
@Detukkeroettwente
+15
kanniewaarzijn
Kort samengevat komt het hele verhaal hier op neer: "Hoe houd ik een niet bestaand probleem in de benen, zonder dat het al te veel gevolgen heeft".
+1
Jan-T
Doe maar nr,: 1
De 2,3,4 is de sjoemel wijzer en is maximaal kosten verhogend en als het mee zit ook nog even de kluit belazeren.
Want waar het moeilijk kan gaan wij het toch niet makkelijk maken,???
+1
hans1980
@Jan-T vindt het te makkelijk, zit bovendien niets stimulerend in of je nu 7 of 14 ds gras oogst ...
+1
robbies
@hans1980 de enige stimulans die een hoge ruwvoerproductie in dit kader oplevert is nog meer koeien houden.
Hans van Bergen
@Jan-T Iedereen wil 4 das ook logisch. Als je 1 wilt lekker simpel en dom moet je bij de IBN gaan werken en niet op een boerensite gaan staan zeveren
+1
robbies
@Hans van Bergen Ik ben wel voor 1 hoor.
Twentsch Land
1 voor dom !

Ach tja !

Geeft de minste fraude mogelijkheden....

En ik ben geen boer geworden om de hele dag te ( sjoemel ) boekhouden.


@Hans van Bergen
kwarkje
Zo lang er gespeeld kan worden met een stikstofgat wordt het nooit wat.
Onmiddellijk mest scheiden op bedrijf verbieden en binnen in time halen we alle normen.
Lekker op 80% bemesten omdat er te veel gekloot wordt👎
De fraudeurs hebben minder afzetkosten en goede gewassen. LNV blijft net doen of het niet bestaat.
joske1980
@kwarkje
Je zou gelijk hebben als alle normen kloppen. Je bent zeker al weer vergeten hoeveel efficiënter de Belgische koeien op papier iig zijn. En waarom mest allemaal bemonsteren en melk niet.
Ik teel zelf ook bieten, afvoer is forfatair en aanvoer pulp werkt weer in mijn nadeel.
Nee ik zou graag deze fouten in normgebruik weerleggen met de kringloopwijzer.
bio boer
@joske1980 je krijgt het nooit 100%kloppend als je al heel dicht in de buurt wil komen moet je alles monsteren wat er in komt en uit gaat en de mest monsteren tijdens het uitrijden wat kost dat wel niet doe mij dan maar vaste normen zo ik dat al heb met vaste norm koe 96 kg n 170 kg n per ha en 80 kg p de ha
joske1980
@bio boer
Fosfaat in melk bepalen is toch niet zo moeilijk dan heb je weer meer info en dus betrouwbaarder
Twentsch Land
Er zijn misschien wel honderd dingen te bedenken om te meten !

Maar meten is lang altijd niet weten !

Misschien maar beter vaste getallen !

@joske1980
+1
joske1980
@Twentsch Land
Waar is 55 kg fosfaat op bouwland dan op berekend?????
Fijn vaste getallen iedere keer weer lager op basis van????
Doe maar keer hoger dan zakken de mestprijzen en is fraude niet eens nodig
Johannushoeve cv
@joske1980 schijnbaar wel ik heb bij Gd een melkmonster ingediend voor mineralen fosfor 1.20 bij de melkfabriek 0.99 . Wie heeft nu gelijk
kwarkje
Lnv is niet bereid cijfers te onderbouwen
Vewin geeft gewoon aan dat nitraatmeting niet deugt
Zo blijf je bezig
kwarkje
Het liefste alle verwerking uitbannen
Mest en geld is een slechte combi
Normen omhoog en productie van mest terugbrengen met warme sanering
+2
JohnDeere6serie
"een update gegeven van het proces dat moet leiden naar een eenvoudiger en doelmatiger mestbeleid"
Het gaat natuurlijk jammer genoeg het tegenovergestelde worden
hans1980
@JohnDeere6serie die groene rakkers willen kringloop landbouw maar niet iedereen kan dat , dat zou 50% minder melk in NL betekenen
Dus nu van alles een beetje, iedereen pleasen
+4
Jaap40
@hans1980 kringloop landbouw
Natuur inclusief
Biolandbouw
Traditionele landbouw
Eko landbouw
Bio dynamische landbouw
Gangbare landbouw
Beter leven landbouw
Planet Proof landbouw

We zijn compleet doorgeslagen..... en laten het allemaal maar gebeuren... tot....
de jonge
Ik neig naar 1,maaarrrr laat ze eerst eens duidelijk weergeven,welke maatregelen en eisen bij welk punt horen. straks roepen ze de sector wilde dit zelf zo,maar dat is makkelijk lullen van ze als je niet weet hoe en wat en ze later allerlei extra dingen er aan toe voegen of ze die nu nog niet kenbaar maken
kwarkje
@de jonge het mestbeleid is gebouwd zonder fundering
Keer op keer aanscherping zonder openheid
de jonge
@kwarkje klopt,ben ik met je eens. daarom nu eerst maar eens duidelijkheid voordat er besluiten worden genomen lijkt mij
m uut m
Niet meer mest produceren dan dat er daadwerkelijk wordt geplaatst in Nederland.
De normen forfaitair houden.
Houd het simpel.
joske1980
@m uut m
Huidige of van 10 jaar geleden?
Achso
@joske1980 of van 2004, waar een deel van de huidige ramp vandaan komt? Of de Belgische? Of gewoon eens echt wetenschappelijk bezig
en serieus aan het meten gaan?
John Spithoven
@m uut m Dat is prima, maar wel met normen die zorgen voor evenwicht in de bemesting. Bemesten naar opbrengst.
John Spithoven
@John Spithoven 9 kg fosfaat per ton ds, 10-12 ton ds is rond de 100 kg fosfaat per ha en ruim 900000 ha grasland en daarnaast ook nog een 230000 ha snijmais en in de melkveehouderij is netto geen mestplaatsingsprobleen.

Overigens is er dan ook geen klimaatprobleem meer🤔
+1
m uut m
@John Spithoven
De normen kunnen regionaal.
De diernormen dienen ook beter onderbouwd worden.
Maar hou het simpel.
Niet meer mest produceren dan dat er daadwerkelijk wordt geplaatst in Nederland.
Dan zíjn we van veel gezeur af.
Geen ggb op bedrijfsniveau of 65% ruw eiwit.
spotmelker
@m uut m bodemanalyse en gem regionale opbrengst plaatsingsruimte laten bepalen.
verbi
@m uut m Dat is nu al zo.Ik moet mest afzetten gaat allemaal netjes met bon en bemonstering naar akkerbouwers . En als die hun bouwplan met mest vol hebben voeren ze echt niks meer aan.Dus alles wordt al geplaatst in Nederland.
John Spithoven
@verbi Toch is er zo'n 30 miljoen kg fosfaat niet plaatsbaar bij de huidige aanwendingsnormen. (die in de loop van jaren veel te krap geworden zijn) Vandaar de verwerking plicht.
m uut m
@John Spithoven
Daar zíjn ze de fout ingegaan.
bio boer
@verbi mijn kippen.mest gaat al 10 jaar maar oost duitsland om ik toevallig droge mest heb dat is het aantrekkelijkst om daar heen terijden
kwarkje
@bio boer dat is prima
Zodra er een verwrkingsschakel tussen komt gaan de euro’s het winnen van het fatsoen
bio boer
@kwarkje kippen mest afvoer is goedkoop 40 cent de kg fosfaat
m uut m
@bio boer
Vindt dat geen oplossing.
+1
ted9
@m uut m Voedsel gaat toch ook de grens over daar zitten ook mineralen in. Ben je daar ook op tegen? Of wil je alles thuis op gaan eten?
ted9
@ted9 Daar komt bij dat je als bio afvoer hebt zonder dat daar stikstof voor terug komt in de vorm van kunstmest .verschraling dus.
bio boer
@m uut m meschien niet soms moet je dealen met de situatie die er is als ik zelf voor zien wilde zijn voor onze kippen zou ik 150 ha voeder gewassen moeten verbouwen op goede grond dan zijn we nog relatief kleine kippen boer voor 1000 kipjes komt er geen eihandaar ze op halen hier in de buurt zit ook een kleine met 5000 bio kippen of zo maar de eihandelaar zegt kom ze niet op halen is mij teweinig eieren daar kom ik niet voor
+1
achterhoeker2
De lto begint metteen over inovatie maar er wordt niet genoeg verdiend voor innovatief ondernemen.
Komt nog bij dat uitbreiden om die kosten terug te verdienen bij veel bedrijven niet kan en zeker niet icm grondgebondenheid .
Dus gewoon dieren/ha .
+1
Pluto
We hebben de afgelopen periode van die coaches op bezoek gehad in het kringloop gebeuren en wat me erg opviel was de moeite die werd gedaan om de landbouw als schuldige aan te wijzen met residuen in het water welke niet eens in Nederland worden gebruikt . Water met een Nitraat gehalte onder de 50 moet worden aangelengd ?? anders is het ondrinkbaar .
spotmelker
@Pluto juist, we hebben te veel mensen die de landbouw probleemeigenaar maken, zelfs veel boeren doen dat.
+1
Jan S
😀
+1
John Spithoven
Een meststoffenwet met als doel om onder de 50 mg nitraat per liter bovenste grondwater. Om dat te meten is er het landelijk meetnet grondwater. Op 350 plaatsen meet RIVM oa nitraat. Daar krijg je de volgende samengevatte rapportage van.

clo.nl/indicatoren/…

Maar is er ook een ruwe database, waar je kan zien waar wat gemeten wordt. Waar zit het probleem? En is de bron wel landbouw?
kwarkje
@John Spithoven zal wel bij LTO in de kluis liggen
Fff serieus: jij weet zelfs niet waar de ruwe data te vinden is? Daar is het hele mestbeleid op gebaseerd!!
LNV wil die gegevens niet vrijgeven
Dan hoef je niet echt slim te zijn om te bedenken waarom niet
Willeke houdt verhalen over 90 mg minder nitraat bij onderzaai
LTO leden zeggen amen en kopen een onderzaaimachine
Ik wil cijfers zien
Grafieken laten een sterk dalende lijn zien
Snap niet dat ik geen medestanders krijg
+1
Erik!1879
@kwarkje heb je je eigen water al laten controleren? Dat heb ik wel laten doen. Regelmatig zelfs. Zit ergens rond de 14/15. Als een heel aantal melkveehouders hun water uit hun bronnen laten testen weet je meteen overal de problemen. Weet je ook hoe het bij jou is. Is heel verhelderend. Wel oppassen waar je dit monster heen stuurt. En er zeker niet bij vertellen waarom. Beste is algemeen laten checken op drinkwater kwaliteit voor vee.
Pluto
@Erik!1879 Bij vitens was ook zo iemand die effe stoer kwam vertellen dat er veehouders waren welke water van vitens ter controle aanboden !!. Aldus deze man ,,wij trappen daar niet in ,.. Ik werd naar voren gehaald om te bevestigen dat ik zo een monster had ingestuurd want hij kon dat als deskundige direct zien . Helaas voor hem ik heb geen aansluiting op het waterleiding net en het is eigen grondwater wat je hebt gekregen . Maar als je nu nog lef over hebt in plaats van een grote bek kom je zo snel mogelijk bij mij thuis een monster halen !!!..Hij moet nog steeds komen !.
+1
Leo,s vriend
@Erik!1879 Heb ik ook gedaan, 22.
+1
Erik!1879
@Leo,s vriend nu nog van 16.000 melkveehouders in Nederland de uitslagen en je hebt een spannend verhaal voor iedereen die wat anders beweert heeft dan dat melkveehouders over het algemeen goed met mest omgaan!
burg
@Erik!1879 bron is te diep, drainwater meten hun mee. Eigenlijk zouden we dat gewoon aantal keer onafhankelijk per jaar moeten laten doen. Lijkt me wel interessant wat eruit zou komen, wellicht cijfers waar we als sector wat mee kunnen.
+1
John Spithoven
RIVM meet het nitraat in het bovenste grondwater, dat wil zeggen dat men een watermonster neemt 80 cm onder het grondwaterpeil. Daar is voor elke grondsoort verschillend dus. Ook het weer (veel neerslag of lange droge periode) heeft invloed op de meting, geeft RIVM aan.

rivm.nl/landelijk-meetnet-effecten-mestbeleid/…

Dus uit de bron van het bedrijf is meestal veel te diep. Ook heb je dan met horizontale waterstromen te maken. Dus kan het zijn dat dit water niet van jouw bedrijf afkomstig is. (ps ik verzin dit niet zelf, bron RIVM)
Erik!1879
@John Spithoven beregeningsbron of een bron waar je water uit haalt voor bijvoorbeeld jongvee. Die maakte wij vroeger met de giertank. Dan heb je het bovenste grondwater. Die bronnen van 70 meter of dieper heeft id hiervoor geen zin. Ook moet je uitkijken dat je niet bij een riool overstort zit 🙈. Ik ben misschien de enige hier die er heilig van overtuigd is dat er van de metingen die de overheid doet geen zak van klopt. Quis custodiet ipsos custodes?
+1
Jan S
😀
Jean-PierreK
@John Spithoven rivm.nl/landelijk-meetnet-effecten-mestbeleid/…. Bij ons gaat dat dus iets anders. En de waarden worden wel vergeleken met dezelfde norm van 50 mg...
kwarkje
@Jean-PierreK en op welke manier wordt er gecorrigeerd voor het vochtgehalte van de grond?
Jean-PierreK
@kwarkje, zover ik begrepen heb wordt niets gecorrigeerd. Ik vergelijk de losse grond waaruit het monster genomen wordt met iemand die uit de zee komt:
Het water op je lichaam verdampt; dat voel je ook (voor verdamping is warmte nodig, dit wordt onttrokken aan je huid). Als je je niet afspoelt dan blijft uiteindelijk alleen het zout achter op je huid.
Er is nog een andere meetmethode met steekbuizen. Deze wordt door het LMM niet gebruikt omdat een wijziging van methode niet vergelijkbaar is met de metingen uit het verleden.
kwarkje
@Jean-PierreK je weet het dus niet zeker.
De grens van 50 mg is toch wel vastgesteld bij een vast vocht % van de grond? Dan dient er altijd gecorrigeerd te worden bij een indikking of verdunning.
Jean-PierreK
@kwarkje, 50 mg nitraat is per liter water. Volgens mij wordt het vochtgehalte wel bepaald maar verder wordt er niets mee gedaan.
Jean-PierreK
@kwarkje, zover ik begrepen heb wordt niets gecorrigeerd. Ik vergelijk de losse grond waaruit het monster genomen wordt met iemand die uit de zee komt:
Het water op je lichaam verdampt; dat voel je ook (voor verdamping is warmte nodig, dit wordt onttrokken aan je huid). Als je je niet afspoelt dan blijft uiteindelijk alleen het zout achter op je huid.
Er is nog een andere meetmethode met steekbuizen. Deze wordt door het LMM niet gebruikt omdat een wijziging van methode niet vergelijkbaar is met de metingen uit het verleden.
burg
@Jean-PierreK wur.nl/nl/nieuws/… hierin staat dat men nog niet precies weet wat men ermee moet.
Jean-PierreK
Gezien de reacties hier is er veel steun voor de inzet van LTO. Een aantal prikkers wil optie 1 en een aantal optie 4. Afhankelijk van de voorwaarden verwacht ik dat er nog wat verschuiving plaats kan vinden als de voorwaarden voor optie 4 gaan knellen of wanneer zonder (veel) moeite voordeel gehaald kan worden tov optie 1.
kwarkje
@Jean-PierreK iedereen blij met de lto😂😂
Simpel mestbeleid prima zonder uitdagingen via lto projecten.
Subsidie in die bodemloze put is beter te besteden aan dichttimmeren gaten in de mestwetgeving i.p.v. extra gaten te faciliteren
kwarkje
Fff nog de fraude uitbannen en klaar is Carola
De normale boer zonder varkensmest kun je dan wat liever behandelen .

(klik om te vergroten)

RDM is niet het probleem
kwarkje
Mijn opties

a: simpel en gebaseerd op feiten, i.p.v. continue reductie
b: zie a
c: zie b
kwarkje
Mijn opties

a: simpel en gebaseerd op feiten, i.p.v. continue reductie
b: zie a
c: zie b

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot zomer , lto , onderdelen , bodem , milieu , lnv , landbouwgrond , mestoverschot , mestbeleid , wetenschap , bedrijfsvoering , ondernemen , meststoffenwet , tweede kamer , nitraat , grondwater , volksgezondheid , meten , nitraatrichtlijn , vertrouwen , waterkwaliteit , pbl , 80 en Sloten ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!