Allis-Chalmers FD 3 - Starten na 15 jaar stilstand

Hallo,

Ik ben bezig met de restauratie van een allis chalmers fd3, en nu probeer ik deze te starten.
Ik loop tegen het probleem aan dat er niet genoeg druk wordt opgebouwd in de leidingen naar de verstuivers.
Er komt wel diesel uit maar niet genoeg denk ik.
De trekker gebruikt een brandstofpomp van rotodiesel.
Er zitten twee ontluchtings schroeven op.
Uit de bovenste schroef komt geen brandstof.
De rest heb ik voor zo ver ik weet, goed ontlucht.

Wat kan ik er aan doen om m aan de loop te krijgen?

Alvast bedankt
Thijsvk

Laatste  |  

Reacties

+1
Fast Eddy
Doet het opvoerpompje het wel? Of zit de onderkant van de tank hoger dan de brandstofpomp?
Thijsvk
@Fast Eddy een opvoerpompje zit er helaas niet op
+1
Wimsumar
Beste ThijsvK: Ontluchten van zo'n CAV DPA-inspuitpomp is een ABC ----> CBA volgorde aanhouden. Daarna punt D ontluchten. (N.B.: Tank vol doen indien geen handpompje).
Vervolgens de verstuiverleidingen tot boven toe "volstarten".
Zie brandstofschema/afbeelding 6 op pdf pagina 10 en bijbehorende text op pagina 13.

CAV DPA:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

P.S.:
Onder leidingwartel D kan ook nog een nylon filtertje zitten. Zie pdf pagina 6.

------------------------------
Manual Allis Chalmers FD3 (pagina 55 ontluchten)

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…

Onderdelenboek A.C. FD3:

vieux.tracteurs.free.fr/pdf/…
Thijsvk
@Wimsumar Bedankt voor de documentatie.
Ik heb uit punt A nog geen brandstof zien komen. Wat kan ik hier aan doen?
Het gaat om de grotere pomp die in het document staat
+1
Wimsumar
Beste ThijvK:

Quote Reactie van @Thijsvk:
Ik heb uit punt A nog geen brandstof zien komen. Wat kan ik hier aan doen?Het gaat om de grotere pomp

Nu kan ik er helemaal geen touw meer aan vastknopen. Vooropgesteld, ik ken de Allis Chalmers FD3 niet en moet de informatie behelpen uit de documentatie waarvan ik de links heb geplaatst.
Daarin (manual) lees/zie ik:
De A.C. FD3 heeft een 2-cilinder motor.
De motor heeft een lijninspuitpomp.
Het A.C. FD3-onderdelenboek weergeeft echter een 4-cilinder motor met een kleine/korte CAV/DPA-inspuitpomp.

Enfin,
Volgens mij hoef je punt A op een "grotere" pomp niet te ontluchten. En aangezien je rook hebt bij een startpoging lijkt mij het niet willen starten niet veroorzaakt door lucht in het systeem.

Is er voorafgaand aan de 15 jaar stilstand een brandstofpompprobleem geprobeerd op te lossen?
Thijsvk
@Wimsumar trekker heeft het altijd prima gedaan. Is stil komen te staan door verstopt brandstoffilter.
Dit is het 36 pk model van de fd3, is eigenlijk niks over te vinden.
Bedankt voor de reactie
+1
boegie
Hoe vol is de tank? Heb laatst geprobeerd een Renault aan de gang te krijgen met een bovenliggende tank, tank zat ongeveer 1/3e vol. Kreeg de lucht er toen echter niet uit, ook niet met aanslepen (startmotor was ook stuk) Daarna een opvoerpomp er tussen gezet, paar meter gesleept en de motor liep.

Het zou ook kunnen dat een van de of beide plunjers vast zitten, komt er wel brandstof uit de verstuiverleidingen? Ligt er even aan of de pomp liggend of staand gemonteerd is of dat kan als er bij A geen brandstof komt
Thijsvk
@boegie uit de verstuiverleidingen komt wel diesel.
Tank zit voor driekwart vol.
Er komt rook uit de uitlaat als ik m probeer te starten.
Er komt geen rook uit de uitlaat als ik m met de stopknop aan/aangetrokken laat draaien op de startmotor
+1
boegie
@Thijsvk Zou kunnen dat er een van de plunjers vast zit en er daarom niet genoeg komt. Of het probleem zit na de pomp bijvoorbeeld bij de verstuivers. Verstuiverleidingen bij de pomp of vlak voor de verstuivers losgehaald?
+1
blauwe tractor
Bij een !!! ROTERENDE!!! pomp Plunjers hoe zit dat????
+2
RPCounty
@blauwe tractor hoe denk jij anders druk op te bouwen? Elke CAV pomp heeft 2 tegenover elkaar liggende pompplunjers die door.een nokkenring naar mekaar toe gedrukt worden......
blauwe tractor
@RPCounty
Dank voor de uitleg
Andere vraag een pomp met een vacuüm leiding en een regelstang?
+3
Ferdinanddijkstra
Als hij wel rookt bij het starten maar niet aan slaat , probeer hem dan maar even aan te slepen.
Je starttoerental is te laag om aan te slaan, brandstof krijgt hij wel omdat hij rookt.
Thijsvk
@Ferdinanddijkstra aanslepen kan helaas niet bij deze trekker
ardpassat
Zijn de verstuivers wel goed?
volvo430
Wat is de leeftijd van de diesel in de tank?
Ook 15 jaar? Dan is het niet raar als hij niet start
blauwe tractor
@volvo430 Toevallig een tef gestart met diesel van meer als 20 jaar .
2x rond en lopen.
Diesel word damp gemaakt middels verstuivers, damp word vermengd met zuurstof, dit geheel word ontstoken middels druk, je kan bijna alle olie soorten zo laten ontbranden.
De bekende driehoek brandstof zuurstof temperatuur dus.
Wimsumar
Beste Blauwe Tractor:
Quote Reactie van @blauwe tractor:
Toevallig een tef gestart met diesel van meer als 20 jaar .

Dat was nog ouderwets rooie kwaliteit. 😉
blauwe tractor
@Wimsumar
Waar trekt dit nu weer op Wim, diesel van 15 jaar of 20 zijn naar mijn mening beiden rood.
Wimsumar
Beste Blauwe Tractor:

Quote Reactie van @blauwe tractor:
beiden rood.

Maar sinds 15 jaar niet helemaal 'dood' (mineraal).

rvo.nl/onderwerpen/duurzaam-ondernemen/…
volvo430
De witte diesel is na 5 jaar niks meer waard pas nog gehad stonk gewoon naar terpetine😂
bas101
@volvo430 heeft niet zo zeer te maken met witte of rode diesel maar meer van welk produktiejaar de de diesel is , hedendaagse diesel wordt vermengt met biobrandstof wat de dieselpest veroorzaakt , heb je rode of witte diesel nog voor de tijd dat deze met biobrandstof vermengt werd kan deze 10 tallen jaren in de tank blijven en die oude motoren lopen er gewoon op ,ik heb tractoren gestart met 30 jaar oude diesel er in , zelfs 5 jaar geleden nog 20 jaar oude witte diesel in een tank van een citroen C3 gegooid , de auto liep er probleemloos op , toevallig heb ik van de week voor t eerst kennis gemaakt met dieselpest te zien in t kijkglaasje , vraag mij af wat hier tegen te doen is ? iets benzine bijmengen ?
+1
OmeHenk
@bas101 tegenwoordig kan je bij automaterialen zaken speciale additieven komen om dieselbacterie te doden.

Als het om een hobby trekker gaat die weinig gebruikt wordt, kan je beter v-power er in gooien. Dat blijft langer goed en trekt minder aan.
boegie
Quote Reactie van @OmeHenk:
additieven

Wel goed kijken wat voor spul dat is dat niet de oude keringen oplossen of aangetast worden
+3
Thijsvk
Dag allen,

Ik heb een paar weken terug iemand gevraagd of hij mij kon helpen.
Iemand met verstand van dit soort gevalletjes.
Vanmiddag om 4 uur hebben we hem samen goed ontlucht en een half uur later liep hij als een tierelier.
Door het voorgloeien was t zo gepiept.

Bedankt voor alle reacties!
+1
boskje
@Thijsvk Mooi! Houd ons op de hoogte van de vorderingen!
Wimsumar
Beste ThijsvK.:

Quote Reactie van @Thijsvk:
samen goed ontlucht

Welk detail van de ontluchtprocedure hadden we niet goed gedaan/over het hoofd gezien?
Thijsvk
@Wimsumar Ik denk geen.
Het ontluchten viel eigenlijk erg mee.
Met een volle tank en af en toe starten was t zo ontlucht.
De bovenste kamer waar ik het eerder al over had hoeft niet vol te stromen met diesel.
Het voorgloeien gaf m de hitte die hij nodig had.

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot brandstofpomp , druk , starten , diesel , brandstof , ontluchten en verstuivers ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!