Bleker haalt uit naar Schouten over vee-export

Henk Bleker, de voorzitter van Vee&Logistiek Nederland, is woedend op minister Carola Schouten (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit). Schouten wil dat de transportduur van vee in Europa wordt beperkt tot 8 uur. Dat is momenteel nog 24 uur.

Deel dit artikel

Reacties

+1
de hoef
Wel de juiste persoon die nu tegengas geeft ,let op die gaat wat bereiken
+5
buitenveld
@de hoef ja ik denk het ook hij walst een keer lekker over carola heen, want daar houd henkie wel van
pietjepuk
@buitenveld eindelijk wat goede imput. 😀
putjesschepper
@buitenveld 🤣🤣
cs-agrar
Quote Reactie van @de hoef:
Wel de juiste persoon

Zit ook mede achter invoering KVS, die centen paste hem ook wel en kon hij direct de vrije handelaren even inlijven bij de club
J.v.G
Vraag me af blijft er wel export van betekenis over met zoveel minder jongvee?
grondlozeboer
@J.v.G dat was ook mijn gedachte
verbi
@J.v.G Beetje kort door de bocht wat te denken van biggen vleesvarkens kalveren en wat al niet meer.
J.v.G
@verbi niks kort door de bocht. Ik reageer op het artikel daarin heeft Bleker het over fokvaarzen! Ik vraag me alleen af wat er aan vaarzen export over blijft. Heel weinig denk ik zelf. Hiermee zeg ik niet dat ze het voor mijn part dan maar onmogelijk mogen maken!
Misschien was jou reactie juist een beetje kort door de bocht🤔😁
Erik 1979
@J.v.G een Nederlandse vaars heeft 3.000 gekost. Iedereen die een beetje geld wil verdienen levert die niet voor 1.500. Ga er maar vanuit dat er massaal vaarzen importeert gaat worden als de melkafzet buiten Campina geregeld kan worden.
J.v.G
@Erik 1979 denk dat de prijs wel fors omhoog gaat na nieuwjaar.
+1
bio boer
Eerlijk is eerlijk dat slacht vee helemaal naar oost Europa brengen is toch niks slacht ze dan hier breng het vlees daar heen
J.v.G
@bio boer gebeurd dat dan ook met slacht rundvee? Kan best maar ik wist t niet.
bio boer
@J.v.G dat weet ik niet varkens wel zeiden ze op het nieuws daar ging het schouten om zei ze er zijn wel eens koeien van mij in Duitsland geslacht om alles wert afgekeurd bij de vion in Friesland
Jan Veenhouwer
@bio boer De varkens gaan naar Italië om parmaham te worden. Ze mogen het alleen parmaham noemen als de dieren in Italië geslacht zijn. Maakt toch wel verschil in de opbrengstprijs denk ik zo.
weurding
@bio boer wat zou het goedkoopst zijn?levend vervoeren , daar slachten tegen lagere arbeidslonen of hier slachten en vervoeren in koelwagens over die afstanden?
bio boer
@weurding daar slachten is goedkoper om de controle ook soepeler is boken gaan ook levend naar Spanje was eens in keuring diens van waarde ook om dat het goedkoper was
+2
Erik 1979
@weurding Wat zou goedkoper zijn. Daar produceren. Mest daar laten granen genoeg en tegen lage lonen slachten?
bio boer
@Erik 1979 welke varkenshouder moet dan verhuizen?
Erik 1979
@bio boer Wat bedoel je daarmee?
bio boer
@Erik 1979 je zei dat ze het beter daar kunnen produceren dan moeten de varkenshouders verhuizen
Erik 1979
@bio boer geen. Moet ieder voor zich weten. Maar als je aan het fantaseren bent of je in oost Europa of in Nederland wilt slachten dan doe de hele productie er gewoon bij. Of iemand het leuk vind of niet. Over 25 jaar zal de veestapel enorm gekrompen zijn in Nederland als jullie dit beleid door blijven voeren. En die paar dieren zitten dan of bij bio boeren of bij hele grote mega bedrijven van minstens omvang van vreba of straathof.
Frans1
Quote Reactie van @Erik 1979:
omvang van vreba of straathof

De laatste heeft in jouw thuisland al een beroepsverbod,dus of dat nu zo'n goed voorbeeld is
Erik 1979
@Frans1 ja. En nu koopt hij alles weer op in Nederland.
Erik 1979
@Frans1 btw volgens mij heb ik juist de goede voorbeelden genoemd in de melkveehouderij en varkenshouderij 😎😎😎(ik wil alleen niet oordelen over hun manier van zaken doen omdat ik de ins en outs niet ken)
m uut m
@Frans1
Vind je Vreba beter dan.
Frans1
@m uut m Weet ik niet,ken het bedrijf niet,alleen van verhalen en een enkel filmpje.Zulke bedrijven zijn van een heel andere orde dan mijn prullerij hier
Erik 1979
@m uut m van bakel kan wel goed koeien managen. Dat is gewoon een feit. Bedrijf is altijd netjes. Zaken heb ik er nooit mee gedaan. Kan ik dus niet over oordelen.
buorman
En MT/PvdD wil het slachten hier nog duurder maken door een slachttax in te voeren
Frans1
Quote Reactie van @buorman:
door een slachttax in te voeren

Echte linkse gedachte.Alle in hun ogen ongewenste zaken duurder maken door extra heffingen
+1
Flinstone
Henk kan goed met jongere vrouwen omgaan en zal haar wel ff een lesje leren😂😂😂
m uut m
Een transport van 24 uur is ook onbeschoft.
24 uur zonder eten en drinken is pure mishandeling.
buorman
@m uut m
Wie zegt dat je ze voer/drinken moet onthouden?
Maar je hebt gelijk; slachten met volle magen, darmen en blaas is veel beter.........😆
m uut m
@buorman
Ze eten en drinken niet onderweg.
Ik praat uit ervaring en dan is het vanuit Denemarken nog "maar" 8 uur.
+1
pieta
@m uut m Jaah, wij weten dat je een sleper met vee bent. 😁 Hier krijgen ze allemaal een plekje op het eigen erf.
pietjepuk
Quote Reactie van @pieta:
Hier krijgen ze allemaal een plekje op het eigen erf.

Om vervolgens in oost europa geslacht te worden. 😁
pieta
@pietjepuk Nee hoor. Worden geslacht in Apeldoorn of bij Gosschalk.
m uut m
@pieta
Transport van 8 uur en volledige weidegang of levenlang opgesloten in een stal. 🤔
pieta
@m uut m Iets met een splinter en een balk? Geldt wellicht voor ons beide alhoewel bij mij vrouwelijk vee geen leven lang op stal staat.
+1
pietjepuk
Quote Reactie van @pieta:
vrouwelijk vee geen leven lang op stal staat.

nee ze liggen ook een groot deel van de tijd. 😂 😂
buorman
@m uut m
Was er een paar jaar geleden niet iets met export van name de luxere nuka's omdat het drinksysteem niet aan de eisen voldeed?
Het schijnt zo te zijn dat er tussen 8 en 24 uren een verschil zit van 16 uur
+1
Noorderling
@m uut m
In die exportwagens zitten gewoon sneldrinkers. Daarnaast gooi je er om de paar uur een pak hooi in en ze redden zich ook wel.
Gebeurt toch ook wel eens dat de pinken savonds het voer op hebben en dat je ze de volgende ochtend pas voert. Gaan ze ook direct niet dood aan.
m uut m
@Noorderling
Ze drinken niet in de vrachtwagen.
De import dieren komen hier in de meest luxueuze veewagens maar de chauffeurs geven ook aan ze drinken niet in de auto.
Beter is om de transporten op te delen in maximaal 8 uur 1 dag rust en dan weer verder.
Erik 1979
@m uut m dat geeft alleen maar meer stress. Lijkt mij niet verstandig.
m uut m
@Erik 1979
De stres van dorst is vele malen erger.
robbies
@m uut m en dan elke keer laden en lossen? Nee dat is goed.
CorP
Quote Reactie van @m uut m:
1 dag rust en dan weer verder.

Dat is dan een keer extra wagen af en weer op, en dan in vreemde staling of ruimte, win je niets mee, alleen maar verlies
CorP
Quote Reactie van @m uut m:
1 dag rust en dan weer verder.

Dat is dan een keer extra wagen af en weer op, en dan in vreemde staling of ruimte, win je niets mee, alleen maar verlies
christo
Henk heeft groot gelijk.
+3
Frans1
@christo waarom? Ik vind het ook wel een goede zaak.Dat gesleept met vee over het hele continent voor wat extra winst voor de handel👎en bij evt in sleep van ziekte is de gewone veehouder de klos

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot europa , natuur , vee , bleker en henk bleker ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
50
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
0