Camera's inzetten voor verkeersveiligheid?

Nog steeds komt jaarlijks een vijftiental mensen om het leven bij een verkeersongeval met een trekker of landbouwwerktuig. De politiek aarzelt bij het nemen van maatregelen. Maar boeren en loonwerkers kunnen ook zelf maatregelen nemen. Met een camera bijvoorbeeld.

Deel dit artikel

Reacties

David Bakker
Ik heb op mijn vrachtwagen een achteruit rij camera .hardstike handig.
ZetorTwente
Lijkt mij niks zit je onderweg de hele tijd op zo'n scherm te kijken... Bij rijles hadden ze zo'n breedhoek spiegel onder de gewone (John Deere 6140r) maar mis die breedhoekspiegel nog wel soms, je ziet er verbazend veel in als je hem fatsoenlijk afstelt, ook met achteruit rijden is het fijn. Denk dat het meer helpt als je gewoon oplet onderweg en niet zit te klooien met je telefoon of je schermpje op de trekker... Maar ook de automobilist mag een beetje meer de gedachten erbij houden... Dat volk snapt het soms ook niet helemaal...
Fordje4600
@ZetorTwente of zoals wij niet van 4 uur sochtend tot half 12 savonds met 1 ploeg en dan de ochtend erop weer om 4 uur beginnen
walker1
@Fordje4600 werkdagen van bijna 20 uur maken is ook niet echt verstandig, camera's helpen niet echt tegen slaaptekort.
Fordje4600
@walker1 dat zeg ik ook gewoon kortere werktijden en dan hoeven cameras helemaal niet nodig te zijn maar tis wel makkelijk
ster
Quote Reactie van @Fordje4600:
dat zeg ik ook gewoon kortere werktijden

Is het niet een eigen stukje verantwoording voor de loonwerkers en landbouwers om de uren te beperken.
Vrachtwagen chauffeurs moeten zich ook aan bepaalde regels houden.
+3
walker1
@ZetorTwente Ik ben er zelf voorstander van dat iedereen die zijn A of B rijbewijs gehaald heeft, ook verplicht een paar lessen met een vrachtwagen of misschien ook wel trekker met aanhanger moet doen, puur om hierdoor verkeerssituaties met vrachtwagens en landbouwverkeer beter te kunnen inschatten.
Je kan het mensen die daar 0,0 ervaring mee hebben het ook niet altijd kwalijk nemen dat ze niet zo reageren als jij graag zou willen dat ze reageren.
ZetorTwente
@walker1 Ja dat is inderdaad een goed plan, maar dat is niet altijd een excuus... Tractoren zijn tenslotte ook verkeersdeelnemers waar naartoe je je net zo als alle anderen netjes en volgens de regels naar toe moet gedragen, zoals wij tractor chauffeurs dat ook moeten...
walker1
@ZetorTwente Verkeer blijft toch een samenspel tussen de soms zeer diverse deelnemers en die moeten zich soms wel eens aan elkaar aanpassen.
Zelf ervaar ik niet zo heel veel problemen in ,het verkeer, ook niet met de trekker.
930triplemaaier
@walker1 ik heb dan mij vrachtwagenrijbewijs maar met me vrachtwagenrijles heb ik geleerd dat je soms overduidelijk met je rijgedrag moet laten zien wat je bedoeling is. Als voorbeeld op een krappe kruising of in/uitrit duidelijk laten zien dat je de andere weghelft nodig bent om de bocht te halen. Vanwege de uitzwaai die je vaak hebt moet je dan wel zodanig op de andere weghelft gaan rijden dat ze je niet inhalen als je de bocht gaat maken. Als professioneel bestuurder en ja daar vallen bestuurders van landbouw en bouwmachines ook onder wordt geacht dat je extra rekening houdt met mogelijke acties van het overige verkeer ook vanwege het feit dat de gevolgen en impact bij ongeval vaak groter zijn. Ook hoort daar het voorkomen van stomme akties van de medeweggebruikers bij ook al levert dat soms een middelvinger op. Dan denk ik rij maar eens een keer mee
walker1
@930triplemaaier Daarom ook dat ik voorstander ben dat iedereen die zijn auto of motor rijbewijs haalt ook een paar lessen met een vrachtwagen moet doen.
Niet iedereen is een even goede chauffeur en zeker mensen die weinig rijden, en ook nooit met een aanhanger, daarvan kan ik me heus wel voorstellen dat ze niet altijd snappen wat iemand met een grote combinatie van plan is en waarom die bv op de andere weghelft rijd. Een paar lesuren kan zoiets al inzichtelijk maken.
930triplemaaier
@walker1 ben ik met je eens. Maar ligt daar ook niet een taak voor de desbetreffende sectoren weggelegd?
ster
@walker1 Daarom ook dat ik voorstander ben dat iedereen die zijn auto of motor rijbewijs haalt ook een paar lessen met een vrachtwagen moet doen.

Ben ik niet helemaal met je eens, er zijn er genoeg mensen die helemaal niets met vrachtwagens of tractoren hebben, die kun je toch niet gaan verplichten om dit te gaan doen.
Het grootse probleem zit bij de bestuurders zelf en hou eens de gedachte bij het verkeer.
Ze zeggen weleens, wees een heer in het verkeer en geef zelf het goede voorbeeld, dit geld voor alle weg gebruikers en bestuurders.
Hopelijk komt dan het respect ook weer eens terug.
walker1
@ster Ik bedoel ook niet dat ze meteen een vrachtwagenrijbewijs moeten halen, maar gewoon enkele lessen in een vrachtwagen doen.
ster
@walker1 Dat snap ik, ook een paar rijlessen zal dit geen toe gevoegde waarden hebben.
Zit puur in de mentaliteit van de personen zelf die op de weg zitten.
+1
fastrac3155
@ster wat @walker1 bedoeld, is dat ze die lessen moeten doen, puur voor het besef van het formaat waar wij mee op de weg zitten, en wat wij allemaal wel en niet kunnen zien
walker1
@fastrac3155 Dank u, dat is inderdaad precies wat ik bedoel. @ster ja, er zullen altijd mensen blijven wiens mentaliteit te wensen overlaat, maar ik denk dat wat lessen met een vrachtwagen veel mensen wel een beter verkeersinzicht zal geven.
930triplemaaier
@fastrac3155 de transportsector is daar ook heel druk mee met voorlichting wat betreft de dode hoek.
De landbouwsector zou iets soortgelijks kunnen doen wat betreft het formaat door de burgers actief uit te nodigen met behulp van de media en dan voorlichting te geven. Het probleem is dat het landbouwverkeer in een negatief daglicht staat en het is aan de sector om dat om te draaien naar positief. Dat bereik je niet door stil te zitten
fastrac3155
@930triplemaaier klopt zeer zeker, hier in de buurt zijn ze gelukkig ook steeds meer bezig met voorlichting over vrachtwagens en tractoren, en de bijbehorende gevaren.

Wij zijn wel steeds meer machines aan het uitrusten met camera's voor de blinde hoeken, maar het zijn zeker geen 100% vervangers voor een goede spiegel
930triplemaaier
@fastrac3155 cameras installeren is leuk maar je moet er ook niet weer in verzanden. Het moet wel werkbaar blijven. eenvoedig begin is om telescopeerbare spiegelsteunen te monteren zodat je ook bij brede werktuigen om de machine heen naar achteren kunt kijken. Dit is iets wat vooral speelt bij oudere trekkers want die hebben vaak vaste spiegels. en persoonlijk kies ik ook het liefste voor spiegels ipv een camera omdat je dan vaak ook veel meer ziet
fastrac3155
@930triplemaaier wij hebbrn hier op beide mobiele kranen een camera op de rechter zijkant zitten en achter op het contragewicht, op de shovel een achter op de motorkap, bij de big m en de vervaet zitten ze op dezelfde plaats en op de containercarriers hebben we er achterop zitten, voornamelijk om te kunnen zien of de haak goed zit, maar ook op de weg kijk je er toch regelmatig op
930triplemaaier
@fastrac3155 ik heb met een ladewagen gewerkt waar 3 cameras op zaten. 1 op de linkerkant 1 op de rechterkant en 1 midden achterop maar keek er nooit op op de weg. deze waren puur voor het achteruit in een bocht de stal in rijden en het lossen zodat je dan kon zien wat je deed.

bij een kraan willen ze rechts wel eens een camera monteren omdat de arm wel eens in het gezichtsveld van de spiegel wil zitten
fastrac3155
@930triplemaaier meestal gebruiken we ze op de carriers om ff un keer vlug te checken, bumperkleven zijn ze hier in de buurt vrij goed in.

Draaien nou sinds januari met un liebherr 914 compact line, en die heeft ook al standaard die rechter camera
jehan
Een camera lijkt me zo gek nog niet ...hoeveel machines hangen niet in de fronthef ..soms heel moeilijk te zien bij onoverzichtelijke kruispunten of er wat aan komt ..soms moet je al een stukje op de weg rijden om te kijken of er wat aan komt ..
JohnDeere5085
@jehan Klopt, maar bij dit soort krruispunten is goed onderhoud van de gemeente uit ook nodig, hier vind ik zelf dat ze sommige stukken bij kruispunten te laat klepelen en de heggen snoeien etc.
jehan
@JohnDeere5085 wat ons hier opvalt is dat het bij zulke kruispunten het minste ongelukken gebeuren om dat de mensen extra alert zijn omdat het onoverzichtelijk is
SJB533
Kwam deze net tegen bij de afdeling machines, die doorgaans op het erf blijven. Is op zich niet eens zo heel gek, zeker niet op die machine. Zicht naar achteren is praktisch nul, of je moet de bek iets openen en naar onderen doen. Dit is toch mooier. Als je spelende kinderen of de bandenbijtende viervoeter wil ontwijken...

Foto van een Trioliet Triomix

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot trekker , veiligheid , politiek en camera ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
27
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
0