Om 20:30 op NPO3: Keuringsdienst van waarde over melk

Er is een groot prijsverschil tussen verschillende pakken halfvolle melk in de supermarkt. Zit er dan verschillende melk in de pakken, of is er iets anders aan de hand? De Keuringsdienst gaat op bezoek bij de boer en bij Campina en komt tot een verassende ontdekking.

Deel dit artikel

Reacties

Pluto
Wat is er dan verrassend ????. Gewoon marketing verhaal , geen enkele melkveehouder mag hiervan opkijken.
+1
dwers
Wordt tijd voor echte weidemelk dag en nacht weiden.
+4
cs-agrar
@dwers Weidemelk heeft dus geen meerwaarde, anders was die "marketingmanager" daar wel over begonnen. Alles gaat blijkbaar voor zelfde prijs de deur uit. Dat logo zit er op voor de supermarkt, niet voor jou. Vond dat het concern wel heel bar voor lul stond
Jannus
Quote Reactie van @cs-agrar:
Vond dat het concern wel heel bar voor lul stond

Alle melk hier is weidemelk 😂 en vervolgens zit het verschil hem in het pak waar Daphne de lachende derde is 😆
+1
pa
Quote Reactie van @Jannus:
Alle melk hier is weidemelk
Nog sterker: Sinds medio november is er geen weidemelk meer te koop. Misschien ergens nog GRASKAAS
dwers
Quote Reactie van @cs-agrar:
Alles gaat blijkbaar voor zelfde prijs de deur uit

Ja supermarkten lachen zich rot, consument denkt te betalen voor weidegang maar die 37 cent gaat in de zak van supermarkt.
klant
[@cs-agrar vond ik ook stonden er gekleurd op.
+4
Eikenhorst
Binnenmelker schoonmaakrobot premie melkt wel zo prettig, misschien idee voor melkfabrieken
+23
Braboboer
Gemiste kans van Frieslandcampina. Waarom wordt niet verteld dat Frieslandcampina uitgeknepen wordt door de supermarkten en alleen groene cijfers draait over het eigen Campina melk. Waarom wordt niet verteld dat de hogere prijs van het Campina pak ook staat voor een eerlijke prijs aan de boer?
RFC had hier een mooie kans maar ze zijn gewoon bang voor de supermarkten en durven het echte verhaal niet te vertellen.

Het beeld bij deze aflevering is dat RFC er met de dikke winst vandoor gaat over de Campina melk, en dat RFC de grootgrutter is i.p.v. de supermarkt.
+1
dewittemotor
@Braboboer Topreactie. Zolang we dat niet gaan durven, wordt het nooit niks. We moeten voor onszelf op gaan komen. Net even de toelichting op jaarcijfers RFC vluchtig bekeken. Waar waren de resultaten het sterkst gedaald afgelopen jaar? Juist ja, de divisie Consumers Europa. Als wij het van onze thuismarkt moesten hebben, was de melkprijs zeer belabberd geweest.

En ondertussen de wens van al die politieke partijen voor kleinschaligheid en produceren alleen voor eigen markt. Dan zijn we ten dode opgeschreven als melkveehoudend Nederland
+8
christo
Schitterend voorbeeld hoe je je eigen marketing om zeep helpt. Jarenlang aan gebouwd, nu in een split second een vermogen afgewaardeerd. Onvoorstelbaar. Fcdf sorteert dus ook al voor.
+2
Wimblij
Koeien hoeven niet meer naar buiten omdat het comfort/welzijn in de stallen extreem is verbeterd afgelopen decennia. Alleen naar buiten voor het plaatje, echt niet voor de koe (mits je de stal op orde hebt)
robbies
Wat mij het meest verbaasde is dat het verschil tussen de duurste en de goedkoopste melk nog altijd meer is dan onze melkprijs.
Koeienpraat
@robbies ja dat is een sterke opmerking! Ben benieuwd hoe ze die op de volgende vergadering willen weerleggen.. 'Wij zetten in op imago, focus planet, weidegang...blabla maar een fatsoenlijke marketing meneer aannemen is niet logisch?
pieta
@robbies Ja en dat op basis van HALFvolle melk. 😁
christo
Historische avond?
robbies
@christo vertel?
+1
christo
@robbies Alle melk is weidemelk. Weg plus. Weg vrij voor verplichting.
Hans van Bergen
Historisch was het zeker om te zien hoe een cooperatielid geen enkel begin van enig benul heeft wat er met zijn melk gebeurt en hoe zijn cooperatie, waar hij voor tonnen geld in heeft zitten werkt. Halfvolle melk moet voldoen aan wettelijke eisen. Werd uitgelegd. Behalve melk wordt er er ook room uitgehaald namelijk 1% van iedere liter. In vrijwel alle andere produkten zitten er wel degelijk verschillen tussen de goekope en de Campina produkten. Vaak zijn die ook beter en lekkerder. Door de moeilijke situatie in de export landen gecombineerd met de hogere melkaanvoer is een bedrijf als campina genoodzaakt geweest om tegen iedere prijs uit te leveren. Niet voor niets staat er geen enkele garantie op het oke pak. De sugestie in de show wordt gewekt dat Campina nog jaaaaren zo door gaat maar de waarheid is dat MORGEN de oke melk van Aware, DMK ARLA of Milcobel kan komen. Inex Ecomel. Alleen de nL bedrijven kunnen weidemlk leveren de buitenlandse niet. Daarom staat het ok nie op de verpakking. 99% rijdt liever een Mercedes dan een Dacia en liever een Deutz Fahr dan een Same. Soms is dat begrijpelijk maar soms zijn de produkten identiek en is alleen de batch anders.
robbies
@Hans van Bergen klopt wat je zegt Hans. RFC is gedwongen om uit te leveren tegen elke prijs. Maar is het dan verstandig om te roepen dat je 20% meer melk kunt verwerken, als je weet dat je je halfvolle melk voor de helft van je eigen prijs aan de directe concurrent moet verkopen?
weurding
@Hans van Bergen dat deutz en same okee, dacia en benz is toch echt een wereld van verschil, al kom je met beide van a naar b
Hans van Bergen
Ja
Hans van Bergen
Mercedes Titan en Dacia whatever en reno kangoo zijn exact hetzelfde behalve de batch. Sterk vergelijkbare kwestie als bij de campina melk. NH Case Steyr. Lamborghini is 1 van de mooiste en sterkste merken in de wereld. Same niet. Ook hier weer identiek
weurding
Quote Reactie van @Hans van Bergen:
Lamborghini is 1 van de mooiste en sterkste merken in de wereld.

kwa auto's ja, trekkers zijn gebruikt niet te slijten 😄 dacia dokker en mercedes titan zijn zeker in de afwerking en gebruikte materialen een wereld van verschil
George
Quote Reactie van @weurding:
kwa auto's ja, trekkers zijn gebruikt niet te slijten dacia dokker en mercedes titan zijn zeker in de afwerking en gebruikte materialen een wereld van verschil

Een van de mooiste en sterkste merken ter wereld in autoland is toch echt BMW en echt niet Lamborghini. En ondanks dat het oude KHD concern ter zielen is en Deutz Fahr in het bezit is van het Italiaanse Same hebben ze toch wel in de gaten dat dit het sterkste merk met de beste naam binnen het concern is. Trekkers zijn overigens vrijwel identiek hoewel de noviteiten altijd eerst aan DF zijn. In diverse Europese landen waaronder NL staan op de diverse grote beurzen ook alleen maar trekkers van de groene fabrikant uit Lauingen. 😄 Maar het CNH concern voert ook 3 merken die vrijwel identiek zijn.
+2
oerne
!

(klik om te vergroten)

!
+1
hans1980
@oerne altijd al gedacht dat Qlip in het Noorden minder streng was dan rest NL
+2
dwers
Quote Reactie van @hans1980:
altijd al gedacht dat Qlip in het Noorden minder streng was dan rest NL

Fles beerenburch en een sukerbôlle.
cs-agrar
@hans1980 Ik red het met qlip niet als het zo ziet (denk ik)
+1
vedder
@hans1980 En hele partij onverstaanbaar mompelen en net doen of je gek bent schijnt wonderen te doen!!
buorman
@oerne
Ach wijlen mijn moeder zei het destijds al; ''het gaat om de binnenkant''
+1
jan w
Wat een succesverhaal om de melkprijs weer te laten degraderen. Een weidepremie dus die bij de boeren uit eigen zak komt en van de niet weiders. Ik heb het altijd een verkapte vorm van gappen genoemd en daar blijf ik bij.
Het blijkt wel weer dat men er meer is om de consument aan goedkope melk te helpen dan dat ze gaan voor een zo optimaal mogelijke melkprijs voor de leveranciers.
Twentsch Land
@jan w

Om de melkprijs en zeg maar gewoon het voedsel pakket zo goedkoop mogelijk te houden voor de consument wordt al jaren lang in toom gehouden .... de eerste levensbehoeften zo goedkoop mogelijk houden resulteert dat het besteedbare budget van de consument meer overhoudt voor de luxere artikelen die met accijns of andere hoger belastingvormen zijn belast.
+1
weideboer
En weer; waar de sector het zelf had MOETEN regelen laten we in feite ons weer leiden door anderen. Die programma makers hebben vooraf echt wel gedacht; hebben we hier iets of niets om hier energie en geld in te steken.
Maar al relativerend, al die programmamakers, artiesten en wie dan ook daar in Hilversum, of het daar allemaal even fris en fruitig er aan toe gaat om maar aan kijkcijfers te komen en vooral in de aandacht te komen.... tis daar ook 1 grote smeerpijp van goorheid en zelfverrijking.
cs-agrar
Quote Reactie van @weideboer:
En weer; waar de sector het zelf had MOETEN regelen
Ik ga er eigenlijk een beetje van uit dat het programma contact opneemt met rfc voor opnames en commentaar, en dat via rfc de boer er ook uit rolt. Je zou denken dat dit toch sector genoeg zou moeten zijn, en meestal zijn vragen van te voren ook al bekend.
+1
burg
@cs-agrar Dat denk ik bij dit programma juist niet deze overvallen.Zo krijgen ze de reactie die ze willen hebben en die scoort bij het publiek. Neemt niet weg dat dit echt een gemiste kans is voor ons, je ziet de jumbodirecteur het echte verhaal vertellen en krijgt sympathie terwijl die eigenlijk zegt dat hij zoveel mogelijk winst probeert te pakken.
jan w
@weideboer
Ik heb al vaker naar de keuringsdienst van waarde gekeken. Over het algemeen vind ik het programma naar de producent toe gezien gewoon goed. Dit was toch wel 1 van de slechtste uitzendingen waar ik naar heb gekeken. In deze uitzending krijgt RFC van mij toch wel een dikke onvoldoende.
+3
weideboer
@jan w zie ook vaak zijdelings deze programma, en over anadere onderwerpen waar ik net niet genoeg van weet, zijn altijd goed. Maar deze waar je alle in en outs weet denk ik ; wat is er geknipt en onder welke voorwaarden zijn deze interviews gehouden.
Ooit een vraag van Omrop fryslan gekregen om mee te werken aan een interview/radiodocu over weidevogels, ik zei prima maar onder de voorwaarde dat ik vooraf de uitzending/montage wil horen (was dus niet live). ging dus niet door!!! Maar goed ook, de volgende slachtoffer kreeg steeds de vragen/verwijten van alles dood maaien, monotone weide enz. De conclusie was al klaar alleen het verhaal er omheen moest nog gemaakt worden. Sterk gevoel dat dat gisteravond ook het geval was
jan w
@weideboer
Deze uitzending ging alleen over de prijs die de consument voor de melk betaalde in de supermarkt. Andere uitzendingen hadden wat meer betreft de verschillende kostprijzen in zich.
+1
buorman
@jan w
Andere afleveringen gaan meestal ook over prijs/kwaliteit verhouding, en de bewering; 'wat er in zit staat er op'.
Dus eigenlijk niks vreemd aan deze aflevering, heb er dan ook smakelijk om moeten lachen.
Dat 'de consument' zich zo laat ringeloren, maar ik begrijp dat het voor veel producenten ook nieuw is?
Is op zich niks nieuws, vraag en aanbod verhaal, oftewel u vraagt wij draaien
+1
brabo
Quote Reactie van @jan w:
In deze uitzending krijgt RFC van mij toch wel een dikke onvoldoende.

je kunt ook zeggen dat RFC het juist goed gedaan heeft in deze uitzending. Ze stoppen in elk pak het zelfde, maar door hun eigen naam op het pak te zetten, kunnen ze er ineens een paar duppies meer voor vragen.
Jannus
Quote Reactie van @brabo:
voor vragen.

als het dan goedkoper is om even te bukken om dezelfde melk in een ander pak te kopen,is dat snel verdiend denkt de consument
jan w
@brabo
Als de fabrieken nu eens stopten met het maken van huismerken en mindere merken dan de A merken. Dan konden de supers veel winkelruimte besparen.
+1
brabo
Quote Reactie van @jan w:
fabrieken nu eens stopten met het maken van huismerken

als campina daar mee stopt dan zijn er zo weer andere partijen die dit graag van hen over nemen
Albert
@jan w lukt wel als de prijs zakt naar het nivo van de huismerken
cs-agrar
Quote Reactie van @brabo:
maar door hun eigen naam op het pak te zetten, kunnen ze er ineens een paar duppies meer voor vragen

eh nee, die melk ging ongeacht buitenkant voor zelfde prijs bij fabriek weg. De winkelier maakte de winst door de prijs van het merkpak te verdubbelen.
+2
arie.j
Quote Reactie van @cs-agrar:
eh nee, die melk ging ongeacht buitenkant voor zelfde prijs bij fabriek weg. De winkelier maakte de winst door de prijs van het merkpak te verdubbele

Nee, zo is het nog nooit geweest, dan konden ze bij FC beter alle pakken hetzelfde maken, dat druk de kostprijs .
Maar Campina melk in een Campina pak behoort bij de A merken en daar vangt de fabriek toch echt iets meer voor. Dat was vroeger met he merk Melkunie bij MUH niet anders.
En dat is nog steeds zo, huismerken levert de fabriek voor minder.
Hieronder het commentaar van FC zelf van het melkweb.
En in de laatste zinnen kun je dat ook nog letterlijk zo lezen
--.>>>>
Donderdagavond 3 maart heeft het televisieprogramma de Keuringsdienst van Waarde (KvW) aandacht besteed aan melk. De vraag van KvW luidde “Er is een groot prijsverschil tussen verschillende pakken halfvolle melk in de supermarkt. Zit er dan verschillende melk in de pakken, of is er iets anders aan de hand?”

In de aflevering zijn een melkveehouder, een melksommelier, en een woordvoerder van supermarktketen Jumbo aan het woord geweest. Ook zijn er opnames gemaakt in onze fabriek in Rotterdam, waar te zien was dat verschillende merken melk werden afgevuld. Ten slotte zijn er, in een interview, kritische vragen gesteld aan de over de prijsverschillen tussen verschillende merken melk in de supermarkt.

Boodschap
De boodschap van het programma is: melk is melk. Melk van A-merken en melk van huismerken zijn qua samenstelling hetzelfde en komen deels uit dezelfde fabriek. De supermarkt koopt de melk van de boeren of de cooperaties en bepaalt zelf voor welke prijs de melk op het schap komt te staan. Hierbij spelen concurrentie en de vraag van consumenten om A-merken een belangrijke rol en zorgen ervoor dat er grote verschillen zijn in de prijs tussen Campina melk en de melk van een huismerk.

Knippen en plakken
Het interview met de plant manager en met de general manager hebben beiden een uur geduurd. Er is uitgebreid gesproken over de cooperatie, de FrieslandCampina melkprijs en weidemelk. Het is echter aan de programmamakers om de beelden en uitspraken te gebruiken die bijdragen aan de door hun gekozen boodschap. Daar hebben wij helaas geen invloed op. De belangrijkste gegeven boodschap van FrieslandCampina is daardoor helaas niet doorgekomen en dat is dat door het Campina merk en de hogere consumenten prijs, een betere melkprijs kan worden betaald aan de melkveehouders en daarnaast veel initiatieven kunnen worden gefinancierd, waaronder weidegang en duurzaamheidsprogramma’s op gebied van dierenwelzijn en milieu.

vrijdag 3 maart 2017
+2
cs-agrar
@arie.j mooi verhaal arie, vast ook weer een marketing of anders getrainde manager mee bezig geweest. Maar enfin, toch best grappig dat de jumbo meneer zich zomaar laat ontvallen, ach, we betalen voor allemaal hetzelfde..
+3
pieta
@cs-agrar Kun jij dat even voor me opzoeken in de uitzending?
J.v.G
@pieta volgens mij ook niet gezegd.
Probleem met zulke programma's ze willen kijkers trekken, dat lukt het beste met veel sensatie en schokkende onthullingen. Met eerlijk zijn staan ze morgen op straat.
+1
kuilhapper
Quote Reactie van @weideboer:
waar de sector het zelf had MOETEN regelen

WAT hadden we moeten regelen??

Dat supermarkten handige uitknijpers en inkopers zijn is geen nieuws, dat FrieslandCampina zo voor aap staat in dit programma is echt onthutsend... Dat heet echt met de bek vol tanden staan!

Met onzin kun je er op wachten tot het doorgeprikt wordt, zie hier de meerwaarde van weidemelk...
+1
burg
@kuilhapper wat hadden we moeten regelen? We hadden ons verhaal moeten vertellen waarom Campina melk en dat de huismerken een eis vd supermarkten is zodat ze in zelfde pak gemakkelijk kunnen wisselen. En ja dit is nu allebei weidemelk alleen bij Campina gegarandeerd en bij huismerk net wie levert
kuilhapper
Gaat wel hard nu, 2 weken geleden werd ik nog verketterd toen ik stelde dat weidemelk grote onzin is zonder meerwaarde.

Toch benieuwd nu naar de mening over deze uitzending van Arie J, Jan Cees en Wiebren en de rest van de weidegang gelovigen...
+1
weideboer
@kuilhapper wie betaald bepaald....of het onzin is of niet... niet relevant voor 95% van de mensen. zie het maar zoals; gift voor Greenpeace en daarna op het vliegtuig naar een exotisch eiland gaan op vakantie om daar van de ongerepte natuur te genieten vanuit je 5 sterren hotel. En dan zeggen: ja maar ik steun goede doelen , dus ik ben goed bezig
Grasbaal
Enkele Twitter reacties:














+2
hans1980
Melk = melk, fuck qlip, fuck weidegang
+1
weurding
@hans1980 nee hans, melk heb je in soorten en gehaltes 😉
+2
Jannus
@weurding Zoals ik de pakken bekeken heb waren het allemaal Nederlandse melk in diverse paktypes maar hadden ze er bv ook milsani merken bij gezet dan weet ik zeker dat de smaker over zijn nek zou gaan
+1
buorman
@Jannus
Onzin Jannus, ik gebruik al jaren zuivel van milsani is niks mis mee.
Wel de 'volle' producten trouwens, water koop ik wel bij Vitens, is veel goedkoper dan de Aldi.
Maar hier werd al eerder over milsani geprikt;
prikkebord.nl/topic/30599/
+1
Jannus
@buorman Er is een gezegde dat zegt dat smaken verschillen,en zie hier het klopt inderdaad.

Maar goed nu ben ik ook een fijnproever maar blijf erbij,vind er niets aan
buorman
Quote Reactie van @Jannus:
fijnproever

Je doet jezelf tekort Jannus, zoiets heet tegenwoordig een sommelier
Jannus
Quote Reactie van @buorman:
sommelier

Had er nooit van gehoord,klonk bij mij zoiets als 'karnemelk' 😂
Hans van Bergen
Een ernstig misverstand van Hanegraaf. De kosten van Campinamelk zijn veel hoger. Immers daarvoor moet reclame gemaakt worden en de schaatsmevrouw moet haar geld hebben. Ike en supermarktmerkmelk is 0.00 reclame kosten. Bij trekkers bv is reclame kosten van de topmerken 5000 euro per trekker. Bij Campina wordt netzoveel geld uitgegegeven aan reclame dan aan melkgeld.
@George Jouw Deutz Kserie, schat ik zo in komt gewoon uit de Same fabriek. Alle deutzen onder de 140 pk. Lamborghini is een merk wat miljarden mensen over de hele wereld kennen. Deutz niet.
cs-agrar
Quote Reactie van @Hans van Bergen:
Een ernstig misverstand van Hanegraaf. De kosten van Campinamelk zijn veel hoger

Nog ernstiger, campina of oke, het blijkt voor zelfde prijs de fabriek te verlaten. Hoe komt die extra winst op campina dan bij de boer?
pieta
@cs-agrar Dat werd niet gezegd.
arie.j
Quote Reactie van @Hans van Bergen:
Bij Campina wordt net zoveel geld uitgegeven aan reclame dan aan melkgeld.

Wat een warhoofd ben jij, zijn dat alle Milcobel boeren?
arie.j
Quote Reactie van @Hans van Bergen:
Bij Campina wordt net zoveel geld uitgegeven aan reclame dan aan melkgeld.

Wat een warhoofd ben jij, zijn dat alle Milcobel boeren?
Hans van Bergen
@arie.j Tja dat is het verschil tussen feiten en fiktie. Daarom nogmaals speciaal voor jouw RFC geeft meer geld uit aan reclame dan aan melkgeld. Iemand omschrijven als een warhoofd maakt je eigen meningen zeker niet sterker. In tegendeel. Ook bij bv bier of cola zitten de meeste kosten in reclame.
Wilbert
@Hans van Bergen reken eens voor?
pieta
@Hans van Bergen Volgens mij ben je in de war met de winst en het reclamebudget. 😁
weurding
Quote Reactie van @Hans van Bergen:
Daarom nogmaals speciaal voor jouw RFC geeft meer geld uit aan reclame dan aan melkgeld. I

benieuwd wat doc daar dan voor betaald want zitten nog onder het rfc uitbetalingsgemiddelde 😉
arie.j
Quote Reactie van @Hans van Bergen:
Tja dat is het verschil tussen feiten en fiktie. Daarom nogmaals speciaal voor jouw RFC geeft meer geld uit aan reclame dan aan melkgeld. Iemand omschrijven als een warhoofd maakt je eigen meningen zeker niet sterker. In tegendeel. Ook bij bv bier of cola zitten de meeste kosten in rec

Je hebt nog te veel bier van het carnaval in het hoofd zitten?
Gewoon het jaarverslag lezen, voor jou wil ik dan nog wel verklappen dat er voor reclame en promotie in 2016 door de hele onderneming 540 miljoen werd uitgegeven.
Er werd 10.774 miljoen kg ledenmelk verwerkt en met de overige melk die verwerkt werd was het totaal 11.231 miljoen kg melk die totaal werd verwerkt
Dus onder de stuiver per kg verwerkte melk.
En nou ophouden met de onzin
Hans van Bergen
@arie.j Ik heb dit in het verleden ook als eens aangehaald en inderdaad het is 41538,46 euro per lid. RFC geeft meer uit aan reclame dan een lid inkomen heeft zo is het en niet melkgeld. Is dat ook weer duidelijk en zo worden we steeds slimmer en daar hoef je niemand voor uit te schelden.
arie.j
Quote Reactie van @Hans van Bergen:
Ik heb dit in het verleden ook als eens aangehaald en inderdaad het is 41538,46 euro per lid. RFC geeft meer uit aan reclame dan een lid inkomen heeft zo is het en niet melkgeld. Is dat ook weer duidelijk en zo worden we steeds slimmer en daar hoef je niemand voor uit te schelden.

Uitschelden wil ik je niet, maar je moet niet iets voor waar gaan opschrijven (en dat stug volhouden)waarvan, zonder verder iets na te kijken, ieder lid en ook dit oud-lid weet dat het totaal onmogelijk is. Dan vraag je om bepaalde soort reacties.
Mocht je met nog meer dergelijke soort van beweringen komen dan graag bron vermelding.
Verder verwerkt een zuivelonderneming KGs melk en moet ze op basis daarvan uitgaven doen.
+3
arie.j
Al enkele jaren drinken wij enkel melk uit het pak omdat w zelf geen koeien meer melken
En dit zogenaamde onderzoek leverde voor mij niets nieuws op. Het zijn gewoon de allang bekende feiten, die je overal met enige moeite kunt verkrijgen.
-----
Van melk heb je 2 soorten, dagverse en langhoudbare.
Daar zit iets verschil in smaak tussen, verder niet. Geen verschil in samenstelling.
Of je dat verschil groot genoeg vind voor het prijsverschil en het gemak van langhoudbaar is een persoonlijke zaak.
In Nederland willen praktisch alle mensen dagverse melk
Dan zijn er in de 3 soorten voor de gewone standaard melk : Dat is 1 Biomelk, 2 Weidemelk, 3 Melk met géén weidemelk garantie.
Het verschil is dat het eerste van biologische bedrijven komt, het 2e van gangbare bedrijven waar in de zomer de koeien buiten lopen, en het derde heeft dat niet.
Voor dat verschil betaal je, maar in kwaliteit of samenstelling is er eigenlijk geen verschil.
( misschien ietse pietsie verschil in vetzuren ten gunste van bio en weidemelk maar dat mag eigenlijk geen naam hebben).
De rest van de prijsverschillen betaal je omdat het of bij een A-merk hoort , of vanwege de grote marge verschillen die de supermarkt hanteert.
Dus gewoon omdat het in een ander pak zit, de inhoud is niet anders .

Zelfde verhaal had ik ook 5 jaar geleden kunnen schrijven.
En heb ik dacht ik al eens geschreven.
Dit betreft alleen standaard volle en halfvolle melk, tussen de melkproducten zitten wel grote verschillen.
+5
Wilbert
Als je programma kent, weet je dat sensatie en iets "nieuws" brengen belangrijk is. Knippen wordt volop gedaan, van boer zoekt vrouw tot het journaal. Heb je geen invloed op, publieke omroep is graag " onafhankelijk".
Dat wetende vond ik het meevallen. De boer was een nette man, geen rare uitspraken (a la Zembla boer). Die mest komt overal voor. Over het algemeen prima gedaan.
Melksommelier deed het voor zover mogelijk ook goed. Halfvol is halfvol. Ze hadden er volle of rauwe melk naast moeten zetten. Verder sympathieke man.
Dan rfc, welke boodschap wilde men vooraf communiceren? Wetende dat alle melk weidemelk is (om logistieke redenen efficiënter) en alle halfvolle melk dus hetzelfde is. Als de rfc boodschap niet strookt met de boodschap van de programmamakers, krijg je het heel lastig, dat was te zien. Armen over elkaar en zwijgen. Niet weten wat weidegang is, terwijl het op het pak staat (had daar naar verwezen) is ook niet sterk.
Commercieel directeur probeerde het wel (hij kan het wel, heb m vaker zien presenteren). De 3 geknipte zinnen zijn allemaal correct, daar is niets op aan te merken. Dat dit het enige is wat ze van hem uitzenden, laat ook zien dat de rest van zijn uitspraken niet pastte bij het doel.
De jumbo directeur was de vrolijke man, improviseerde wat en maakte zich niet druk, hij heeft namelijk niets te verliezen, wat maakt hem het uit welke melk ze kopen.

Al met al jammer voor Campina, maar had niet veel beter gekund, wel veel slechter.
buorman
Quote Reactie van @Wilbert:
Wetende dat alle melk weidemelk is (om logistieke redenen efficiënter) en alle halfvolle melk dus hetzelfde is

Ik geloof niet dat dit correct is, en dat blijkt zeker niet uit deze reportage.
Dat er ook weidemelk [naast de opstal melk] in de overige melkstroom zit is een feit, echter het zou veel schadelijker zijn als het programma had aangetoond dat in de weidemelk ook opstal melk zou zitten.
En naar ik mag hopen is dat ook niet het geval.
Verder overigens een goeie reactie, vandaar een plusje 😃
+1
Grasbaal
Hetzelfde dilemma heeft de Keuringsdienst eerder ook al aangetoond met biologisch vlees dat ook als gangbaar vlees wordt verkocht. Sterren-varkensvlees dat ook als gangbaar vlees wordt verkocht als de verkoop niet loopt. Is allemaal heel jammer, maar de merk-overschotten weggooien is natuurlijk geen optie.

Wat ik persoonlijk wel erg vind is dat de overschotten halalvlees ook verkocht worden als gangbaar vlees. Ik denk dat veel andere consumenten daar ook geen prijs opstellen.
buorman
@Grasbaal

Ook dat product voldoet gewoon aan de wettelijke eisen grasbaal, en weggooien zou daar wel heel dieronwaardig zijn
+1
Grasbaal
@buorman kan wel zijn, maar ik heb echt geen trek in Halal vlees.
brabo
Quote Reactie van @Grasbaal:
maar ik heb echt geen trek in Halal vlees.

vanwege de smaak of vanwege het gedachtegoed erachter?
buorman
@Grasbaal
Dan moet je [net als mensen die geen opstalmelk willen] gewoon wat extra betalen voor het product wat jij wilt.
Jij bent tenslotte de consument die exra wensen heeft
robbies
@Grasbaal dat was Zembla. Die zijn op voorhand al negatief
+1
buorman
Vanavond de aflevering over Angus beef/burgers ook gezien?
Mooi toch, met een mooi verhaal en een beetje saus maak je 10 euro meer/kg

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot melk , campina , supermarkt , boer en keuringsdienst van waarde ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
85
DEELNEMERS
33
WEERGAVES
0