Achterbrug olie gopart (kramp huismerk) ervaring

Ik wou van mijn trekker een international 644, de achterbrug olie vervangen . Daar moet van dat speciale achterbrug olie in. Nu was ik wat aan het rond neuzen op het internet . Toen kwam ik de gopart achterbrug olie tegen ( huismerk van kramp ) hier zit wel meer dan 100 euro tussen dan bijvoorbeeld kroon olie.
Nu was mijn vraag heeft iemand ervaring met deze olie? Het gaat om een hobby trekker geen dagelijks gebruik dus. Maar het zou ook zonde zijn als mijn bak fijn draait. Vandaar mijn vraag

Deel dit artikel

Reacties

Wimsumar
Beste Atlas 1302:

[quote]Maar het zou ook zonde zijn als mijn bak fijn draait.[quote]

Mei ik jo wat freegje? Doge jo wol?

Heerlijk, die friesismen.
jammermaarhelaas
Gewoon kijken naar de specificatie, of dit voldoet aan het voorschrift van IH voor de 644.
aaldrik-visscher
De specificaties zullen hoogstwaarschijnlijk wel kloppen.
De vergelijking tussen Gopart en Kroon is hetzelfde als tussen Renault en Dacia, om maar een voorbeeld te noemen.
Maar omdat je aangeeft dat je de trekker hobbymatig gebruikt, zou ik voor een paar euro per liter meer.
Puur omdat de standtijd, naar mijn idee, van Kroon, BP, Shell langer is. En heb het idee dat de A-merken vocht beter opnemen. Gopart is niet voor niets iets goedkoper. Maar mij hoor je niet zeggen dat het slechte olie is, hooguit de A-merken beter.
Moeroen Deutz
Niets mis met Gopart producten. Gebruik het al een aardig tijdje en heb er echt geen klachten over. Alles loopt nog gesmeerd
GerbertXL
Als je zakelijk gebruiker bent kun je ook wat olieboeren mailen. Ik heb laatst een paar vaten OK olie gekocht voor minder dan 2,50 de liter ex. Dat is het betere werk dan 3,5 a 4 bij de dealer.
jellie
Waarom zou je besparen op 100 euro als je zelf al twijfelt aan de kwaliteit? Kijk goed naar welke olie je gebruikt. Je kan in een achterbrug 80w90, STOU, UTTO en 10W40 hebben zitten ligt maar net aan het type trekker..... Vraag jezelf af waarom er bijvoorbeeld STOU oliën bestaan die letterlijk voor alles gebruikt mogen worden (achterbrug, hydrauliek, stuurbekrachtiging, remmen, vooras etc) en olie die ergens speciaal voor gemaakt zijn! Als bijvoorbeeld STOU of Gopart zo geweldig goed is hadden de mannen zoals shell of kroon echt geen bestaansrecht meer... ik zou voor dealer olie kiezen omdat je daarmee verzekerd bent van zowel de juiste olie als een goede kwaliteit.
jammermaarhelaas
@jellie

Quote:
Als bijvoorbeeld STOU of Gopart zo geweldig goed is hadden de mannen zoals shell of kroon echt geen bestaansrecht meer

STOU is geen merk maar een type. Het staat voor Super tractor Oil Universal. Universele olie dus die overal in mag, in de motor, versnellingsbak, achterbrug, eindvertraging, hydraulisch systeem, stuurinrichting, enz.
In de specificaties van een STOU olie kun je zien of deze dan ook daadwerkelijk geschikt is voor de tractor waarvoor je het zou willen gebruiken.

Ook Shell biedt dit soort olie aan. Zie bijvoorbeeld:
oqvalue.nl/Images/Products/…

En Gopart zal zelf geen olie oppompen en raffineren, zij kopen dit weer in bij een ander, dit kan bv. Shell of Exxon/Esso/BP, of Petronas zijn. Het komt allemaal neer op de specificaties, merk is leuk, maar zegt niet veel.
Ga je olie kopen bij een supermarkt, action of bouwmarkt dan kan het best wezen dat dit al tamelijk oude olie is, en opgeslagen heeft gestaan onder verkeerde omstandigheden. Persoonlijk zou ik alleen olie kopen bij een vakman, dus een LMB of brandstoffen en smeermiddelen leverancier. Zij weten hoe je er mee moet omgaan en hebben voldoende doorloopsnelheid. Het is namelijk te prefereren dat je de opgeslagen olie met een jaar gebruikt hebt, wordt het veel ouder, dan gaat de kwaliteit achteruit.
radium45
Moet daar geen gewone 80W90 op?
Corne S
Heeft hij nog een hendel aan de rechterkant van het stuur? Agromatic-s?
atlas1302
@jellie oke maar moet ik dan utto of stou gebruiken ?
atlas1302
@radium45 volgens mij niet volgens de kroon olie gewoon universele olie op de bak en hydrauliek
aaldrik-visscher
@atlas1302 zie onderstaande link, dus geen gewone universele olie.
GerbertXL
Volgens mij word het hier nodeloos ingewikkeld gemaakt. Ik snap dat je niet teveel geld wilt uitgeven maar met die kleine verpakkingen van gopart betaal je rond de 3,5 euro gok ik. Gewoon naar het plaatselijke lmb en volkletteren met een achterbrugolie, kost bijna hetzelfde. Het maakt echt geen zak uit of je er nou john deere olie of case(beide zijn van shellg geloof ik) olie of OK in gooit, als het maar achterbrugolie is. Als het nou een international hydro was dan zou het weleens iets speciaals kunnen zijn maar simpele, oude trekkertjes lusten de meeste olie wel. Ik heb bij een boer gewerkt met trekkers van een fiat 580 tot nieuwe case puma's en overal(ook de motor) ging universele olie van Bol in. Behalve de puma cvx dan.
ljdekker
`t is een oude trekker. Die lusten alles toch?
Wimsumar
Beste LJDekker:

Quote Reactie van @ljdekker:
lusten alles

Ja. Het hangt er bij sommige merken alleen wel van af hoe je het 'voorschotelt'.

Lees "Technische informatie":

kramp.com/shop-nl/nl/…

I.H.C.-644 Fabrieksvoorschrift:

ihace.de/04_techndaten/554_644_744_844/…
+1
ErDee
80W90GL4 mineralische olie.
jammermaarhelaas
Vergelijkingstabel: crs.coopconnection.ca/files/SpringOilChart.pdf/

Daarin zie je bv ook waar de veelgeprezen/bewierrookte Hy Tran mee overeenkomt

Gaat je topicvraag over deze Gopart olie: kramp.com/shop-nl/nl/…

Het is geschikt voor transmissie, achterbrug, hef, natte remmen (heeft een 644 niet?) en hydrostatisch bekrachtigde koppelingen (heeft een 644 geloof ik ook niet?).
JD3010
@jammermaarhelaas Kramp en kwaliteit??? Ik ben er persoonlijk geen fan van. Als ik nu ziet wat die olie kost, begrijp ik niet waarom zulke olie dan gekocht wordt. Gemak lijkt me het enige
jammermaarhelaas
@JD3010

Ik bedoel feitelijk de specifikatie, die voldoet aan een moderne UTTO olie. Ik zal mijn reactie aanpassen.
Wimsumar
Beste Jammermaarhelaas:

Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
Vergelijkingstabel: crs.coopconnection.ca

Als het maar bij vergelijken blijft met deze Canadese produktadviestabel. (De bron van de tabel zit in een provincie waar het bijna een half jaar onder nul is, waar westeuropese geadviseerde oliën stroperig zouden zijn als smeervet 😉 ).
+1
jammermaarhelaas
@Wimsumar

De viscositeit wordt niet genoemd in de betreffende tabel.
Het gaat puur om de overeenkomsten tussen producten met verschillende naam. In enkele gevallen zal er ook exact hetzelfde in de verpakking zitten. Het gaat met name om de onderste tabel. Daar staat overigens de olie die ik (en velen in de benelux) gebruik als UTTO ook tussen, dit is overigens een ISO 46 / API 10W30
Wimsumar
Beste Jammermaarhelaas:

Quote Reactie van @jammermaarhelaas:
10W30

Uiteraard zal daar (meer dan hier) rekening moeten worden gehouden met de plaatselijke zomer/winter-temperaturen welk type multigrade gebruikt wordt.
Polderjong
De GL specificatie is nog veel belangrijker dan de dikte, als er brons in de achterbrug of versnellingsbak is verwerkt dan max. GL4 of lager gebruiken, GL3 is dan beter. GL5 olie bevat 2x zoveel zink als GL4 en vreet de bronsen onderdelen op. In het originele manual van een 644 staat vermoedelijk wel aangegeven welke GL code je mag gebruiken. Zink is een EP (extreme pressure) additieve
ErDee
Moeroen Deutz
Voor alle info ga je naar de site van Kroon, vul je trekkertype in en alle info komt eruit rollen.
MOOIER KAN NIET, TOCH!!!

Het laatste nieuws voor tijdens de koffie

Altijd op de hoogte blijven van nieuws met betrekking tot olie , trekker , hobby , 644 , achterbrug , ervaring , huismerk , internet en vervangen ? De Nieuwsgrazer nieuwsbrief wordt dagelijks verstuurd om 10:00. Meld je ook aan!

REACTIES
26
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
586