Foto van een Schuitemaker Rapide, de resultaten van het rotor oplassen. In vergelijk met voorheen zit er nu weer een hoek in.

Schuitemaker Rapide

+1
rickboer blija
Foto van een Schuitemaker Rapide, de resultaten van het rotor oplassen. In vergelijk met voorheen zit er nu weer een hoek in.

Reacties

rickboer blija
@dx11 @NH-Ford hierbij het resultaat van de rotor oplassen
JDuitW
Ik zag je zonet langs rijden
rickboer blija
@JDuitW ben idd bij jullie langs gereden
Kijk aan, kun je weer een poosje vooruit. Redden ze dat in 1 dag?
rickboer blija
@MaartenMandemaker was daar vannochtend om 8:15, en ben om 14:45 weg gereden. Hebben we ook nog een klein uur stil gestaan voor koffie en lunchpauze

P.s. moet wel zeggen dat ze niet de complete rotor gedaan hebben, aan de zijkant was hij amper afgesleten. Er is ongeveer 1/5 aan beide kanten overgebleven
dx11
Ziet er goed uit. Nu door naar Grootegast?
+1
rickboer blija
@dx11 woensdag staat in de planning, morgen eerst wat andere dingen. Wagen blijft wel achter de trekker 🤗
Jan mf6465
Met wat las jij die op?
rickboer blija
@Jan mf6465 moet je meinderts voor bellen, die hebben m opgelast
Jan mf6465
@rickboer blija
Ik gok dat het met gevulde draad met carbide poeder gedaan is. De las lijkt er toch op. Als je er even tegen slijpt en er komen bijna geen vonken af, dan is het widia. Een rol draad van 13kg kost 1100€ maar dat is het wel waard voor sommige toepassingen.
rickboer blija
@Jan mf6465 ze doen oplassen altijd met een gevuld draad, welk soort weet ik niet. Eerst begonnen met een ander (demo) soort, die leverde nog een hardere las. Maar die was te zacht om door een bocht heen te voeden. Dus toen naar hun oude vertrouwde toe gegaan
deJong
@Jan mf6465 wordt edaan met hardoplas draad😉
GerbertXL
Mooi voor elkaar, voor die paar uur werk kun je er niks van zeggen. Moeten de kanten nog een beetje bijgeslepen worden of is het goed zo?
+1
rickboer blija
@GerbertXL ze zeggen dat het zo goed is, we zullen zien hoe het straks laad. En elkr mm die ik er afslijp gaat de rotor weer minder lang mee 😜
mdoornekamp
Lassen ze dat er zo uit de hand op, of hebben ze nog een mal
rickboer blija
@mdoornekamp nee, zo met de hand. Ook niet alle sterren slijten het zelfde. Hebben in het midden ook nog een klein stukje verlenging opgelast
mdoornekamp
@rickboer blija ok. Wel knap werk. Heb wel vaker las werk van rotors gezien. Maar daar werd het niet veel beter van. Kunst is om de tand weer haaks te krijgen
rickboer blija
@mdoornekamp precies, is ook de reden dat wij naar meinderts zijn geweest. Die hebben daar de kennis en ervaring in
mdoornekamp
@rickboer blija Ja klopt. Zelf prutsen is geen optie met dit soort werk. Bij Strautmann schijnt er wel een mal te zijn die ze op de tand klemmen. En dan vol lassen.
rickboer blija
@mdoornekamp oke, wordt het veel gedaan bij strautmann? Weet dat schuitemaker er om bekend staan dat ze opgelast kunnen worden, maar wist dit van strautmann niet
dx11

(klik om te vergroten)

mdoornekamp
@rickboer blija Strautmann moet op den duur ook wel opgelast worden. Vooral de oude Maga's. Na 15 jr zijn de rotor tanden ook wel goed rond. De nieuwere Giga's hebben hardere plaatjes op de tanden.
+2
@mdoornekamp @rickboer blija

Ik heb strautmann wel eens opgelast, gaat best goed. Foto's staan een beetje door elkaar, maar bij foto 3 is de lasmal te zien.
De lasmal was van koper dacht ik zodat het niet zou hechten aan het opgelaste, deze moest je vol lassen daarbij heb ik toen sg3 draad gebruikt dit een wat harder dan normaal sg2 zodat het wat langer zou vol houden. Na het vol lassen de lasmal los tikken en de bovenkant vlak slijpen. Het resultaat zag er als nieuwe uit maar het was een erg tijdrovend klusje omdat de tanden eigenlijk al te ver weg waren. Hierdoor heb ik ook bij THM geïnformeerd en hij had oplas plaatjes voor deze rotor van een bepaald hard staal. Na overleg hebben we toch de plaatjes erop gelast voor wat tijd te besparen(zie foto 2).
Als ik de rotor had opgelast was de lasmal ook zeker op geweest, kantjes breken langzaam iets af door dat er soms iets materiaal aan hecht, ook was deze mal nogal duur. Als ik had geweten dat de mal zo simpel was had ik hem ook wel zelf kunnen maken haha. Maar denk wel dat het een mooi oplossing is als je punten nog niet zover weg zijn.

(klik om te vergroten)

Oud, opgelast en bijgeslepen tanden

(klik om te vergroten)

Plaatjes van THM

(klik om te vergroten)

Hier de las mal te zien.
mdoornekamp
@TerraJohnDeerefan knap werk. De onderste foto de rode tand is opgelast of is dat een slijt plaatje
@mdoornekamp

Dankje, die is opgelast inderdaad ik weet even niet meer waarom ik er met de spuitbus overheen ben gegaan.
dx11
@TerraJohnDeerefan helse klus, ql lijken de opgelaste tanden super strak. Ook menno zn plaatjes zijn super netjes, houden het goed vol?
@dx11

Ja tot nog toe wel, maar de wagen heeft niet heel veel meer gedaan t meeste wordt gehakseld. Met de oude tanden doorrijden was ook geen optie meer met een nieuwe wagen ernaast.
+1
rickboer blija
@TerraJohnDeerefan ziet er strak uit, lijkt wat tijdrovender dan een rapide rotor oplassen.
+1
JoranK
@TerraJohnDeerefan Intressant! Misschien hier ook es overwegen. Snijkwaliteit valt me wat tegen nu.
@JoranK

Zeker het overwegen waard. Het is een dag aanpoten en het kost wat lasdraad/gas en wat flexschijfjes maar dan schiet de snijkwaliteit weer omhoog.
JoranK
@TerraJohnDeerefan De oplasplaatjes hadden wel je voorkeur tov oplassen?
@JoranK

Ligt meer aan de situatie, deze tanden waren zover weg gesleten dat het wel heel veel tijd koste om ze op te lassen dat plaatjes lassen sneller ging. Maar die plaatjes was ook nog wel een heel werk en kost aan materiaal iets meer denk ik echter durf ik geen precieze uitspraken te doen. De plaatjes waren ook iets breder als origineel (ik weet niet of dat bij elke rotor zo is), daardoor kwam het ook wel vrij precies om geen afstrijkers te raken.
+1
JoranK
@TerraJohnDeerefan ah, ja komt wel precies zo met die bredere oplasplaatjes. Maar voor de snijkwaliteit lijkt me dat wel super.
Ruben-Wind
@TerraJohnDeerefan @mdoornekamp misschien een domme vraag waarom moet je ze eigenlijk oplassen bij strautmann? Snijden ze dan niet meer genoeg omdat er te veel ruimte tussen de rotor en afstrijkers zit? Bij de Claas wagens van m’n vorige werkgever gingen van 1 wagen de sterren los zitten en af breken, maar naar mijn idee sneden ze niet minder.
+2
@Ruben-Wind

Niet alleen Strautmann hoor als de punten rond worden vraagt het meer vermogen en vermoest het meer ipv snijden, het knipeffect is weg zeg maar. Die slijtage gaat langzaam dus je bent er niet echt bewust van tot je een nieuwe wagen ernaast hebt rijden of de rotor op lapt dan denk je had ik de rotor maar eerder opgelast.
+1
mdoornekamp
@TerraJohnDeerefan en zo is het😁
@JoranK

Plaatjes gaan misschien ook wel langer mee dan oplassen door de kwaliteit van materiaal maar daar kan @thmtrader waarschijnlijk meer over vertellen.
arjanvw
Ziet er weer goed uit!
Oet Grunn
Hoe bevalt de opgelaste rapide rotor
rickboer blija
@Oet Grunn super, nog geen dag spijt van gehad! Hij laat in alle opzichten beter!

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schuitemaker Rapide ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!