Ik heb extra gewicht nodig voorop, met name voor de ploeg. Op mijn standaard pateer frontgewicht dacht ik eerst zo’n add gewicht te hangen maar daar ben ik om meerdere reden vanaf gestapt. Ik wil te

Zelfbouw Frontgewicht

Valtra man
Ik heb extra gewicht nodig voorop, met name voor de ploeg. Op mijn standaard pateer frontgewicht dacht ik eerst zo’n add gewicht te hangen maar daar ben ik om meerdere reden vanaf gestapt.
Ik wil terzelfdertijd ook het gewicht goed zien vanuit de trekker, vandaar de constructie met gewichten links en rechts. De bumper is achteraf ontsproten uit de eerste schetsen, deze hangt in de frontblok en draagt op zijn beurt de andere gewichten. Door deze setup hangen de gewichten achter het zwaartepunt van de frontblok, waardoor deze naar de trekker toe zal drukken. Ik vraag me nu enkel nog af of het 3de punt voorop zo’n druk aankan. (Op volle gewicht zal er zo’n 600 kg naar de trekker toe drukken.)

Reacties

Valtra man
In magenta de aanhaakpunten van de frontblok waar straks de bumper in komt te hangen.

(klik om te vergroten)

MaxxuM4ever
Knik berekening van de dunste diameter is niet zo lastig. Heeft u het in een tekenprogramma gemaakt met een rekenmodule erin (zoals inventor) dan kunt u de topstang erbij in tekenen en de krachten erop zetten. Dan rekent het programma het ongeveer uit.
chucky5o
@MaxxuM4ever dit is zo te zien gemaakt in sketch-up. Heel vroeger op school dit gebruikt, maar verder is dit zover ik weet geen constructie berekenings progamma
mike_v
De nieuwste (betaalde) versie van Sketchup heeft volgens mij wel de mogelijkheid om krachten weer te geven @chucky5o. Maar ik ga er vanuit dat het de gratis versie is.
+1
Valtra man
@mike_v idd, is de 2017 desktop versie.
Valtra man
@MaxxuM4ever dit is inderdaad snel snel even in sketchup gegoten om straks de stukken wat makkelijker uit te tekenen enzo. De topstang zal statisch zeker niet knappen, maar ik vraag me af hoe sterk ze zijn wanneer het gewicht al rijdend wat schokken krijgt.
Fendt926Driver
@Valtra man als je jou standaard gewicht (800kg?) Verzwaren moet met 20 gewichten plus houder(1000kg) moet je je dan niet afvragen of je trekker te klein of je ploeg te groot is?
Valtra man
@Fendt926Driver nou dat denk ik niet… ploegen (in de voor) gaat mooi zonder, alleen vind ik het wat licht lopen vooraan. Zeker op de baan, en die moet ik in de toekomst vaker langer doen.
De bumper zelf zal zo’n 200kg wegen, hoeveel gewicht ik er effectief in hang bekijken we naar wat nodig is in de praktijk.
Fendt926Driver
@Valtra man maar aan jou 900 kg gewicht kunnen fendt inhang gewichten aan.
Doe er daar eens 4 van bij voor dan heb je al 1080kg er voor en maar 20cm langer.
Dan kun je het verschil al ruim merken.
Of nog 4 en je gaat al naar de 1260kg.
Met minder rompslomp dan een extra bumper met gewichten
Valtra man
@Fendt926Driver klopt, maar dat wil ik om een paar redenen liever niet. Oa de Valtra gewichten heb ik reeds
+1
Fendt926Driver
@Valtra man ook weer duidelijk.
Je zou er misschien 4 of 8 van fendt kunnen lenen bij iemand om te proberen hoeveel gewicht je bij nodig bent.
En daar jou gewicht op aan te passen.
valmet6400power
@Fendt926Driver
Dat is het “probleem” van de vierkante Valmet/Valtra. En dan met name de 8000 serie. Die hebben veel vermogen ten opzichte van een laag eigen gewicht. In dit geval kan @Valtra man beschikken over 160 pk (of bijna 200 als hij handmatig de boost aanzet) en een eigen gewicht van net iets meer dan 6000 kg. Dan kom je met een 5-schaar wel gewicht tekort als je nog een beetje de baas wil blijven over de ploeg. Bedoel ze rijden hier in de polder met trekkers die veel sterker en zwaarder zijn en dan nog 1000 kg of meer voorin hebben.
+1
Valtra man
@valmet6400power nou, verzwaren kan altijd. Omgekeerd is lastiger 🙂 door de plaatsing van de vooras mis je natuurlijk wel wat gewicht vooraan wanneer iets zwaar in de hef hangt.
Fendt926Driver
@valmet6400power tja valmet he...
Ooit een echt merk trekker overwogen??
+1
RPCounty
@valmet6400power het enigste probleem wat die grote vierkante Valmet s hebben is dat zwakke bakkie wat de pk s niet aan kan🤣🤣🤣🤣
valmet6400power
@RPCounty
Haha zal je chef olie-verontreiniging weer hebben met z’n Fords 😂😂
+1
RPCounty
@valmet6400power al zit daar geen olie in dan doen ze nog hun werk😆
valmet6400power
@RPCounty
Zeker de volle 4 minuten en daarna met een grote knal en een fluit gaat zelfs de Ford voor eeuwig uit 😂😂
+1
jmos
@Fendt926Driver hier hangt er ook 1700kg voorop met een 5 schaar, en dat is niet overbodig. Dus dat hij aan 800kg te weinig heeft begrijp ik wel.
Fendt926Driver
@jmos er is heel veel verschil in grondsoort en daar komen de verschillen al van. En nog wel 20 andere variabelen. En ieder probeert het voor zijn situatie zo goed mogelijk te doen.
Mijn grote trekkers wegen van zich al ruim 8.5 ton. Dacht altijd dat dat ruim genoeg was totdat ik met kilveren een keer een 1000 kg vorenpakker voorin had hangen was een wereld van verschil met trekken.
Dus ik begrijp het wel iets maar mijn basis regel is dat een trekker kaal een machine moet kunnen heffen en rijden.
Maar voor de veiligheid en trek kracht er wel eens 800 tot 1200 bij voor mag hangen. Maar de 1700 zoals jullie of nog meer heb ik mijn bedenkingen bij.
De vooras moet ook nog ergens zijn voorloop kwijt kunnen in iets slip.
Valtra man
@Fendt926Driver je kan de redenering ook omdraaien. Hoe raak jij je voorloop kwijt wanneer je kaal rijdt? Ik vind mijn trekker dan beter in balans. Met kopeg bvb doe ik er geen gewicht aan en dat gaat prima. Met ploeg die ruim 2 ton op 5m weegt, moet er vooraan dus ook wat bij.
bartjuh
Maar je maakt je nu druk om topstang... Daar kan altijd een dikkere in. Hoe overbemeten zijn de stokkies waar de schelpen aan komen? Daar zou ik mij dan eerder druk om maken
Valtra man
@bartjuh stokkies en schelpen? 🙂 ik volg niet vrees ik.
+1
bartjuh
@Valtra man schelpen zijn die kogels met die flappen eraan. Tenminste... Zo noemen we ze hier.
bartjuh
@Valtra man dat stokkie

(klik om te vergroten)

Valtra man
@bartjuh ok 🙂 nou daar ben ik niet bang voor, deze zijn standaard en worden door Pateer gewoon voor de grote blokken ook gebruikt. In de schets ziet het er idd wat kwetsbaar uit 🙂
Roeldeutzdx
Komt te veel op die aanhaak punten aan. Dat rode omhoog naar topstanpunt doet zo niks. Topstang punt zelf kan dat wel hebben. Alleen dat rode gedeelte draait achterover. Maar door het toevoegen van 2 platen aan de voorkant wordt het wel 10x beter.
+1
Valtra man
@Roeldeutzdx wat bedoel je met 2 platen?
De rode bok is eerder naar zijdelingse stabiliteit. Zonder deze zijn enkel de aanhaak nokken dragende.
hobbyboer
Topstang gaat het wel houden, denk ik.

Ik zou alleen nog wel even heroverwegen of je de extra gewichten aan de zijkanten zover naar achter wilt hebben.
Bij grotere banden en grotere spoorbreedtes komen de voorwielen nog wel een eindje naar voren bij scherp sturen.
Zal bij zo'n oldtimer/jongtimer valmet wel passen (omdat die de vooras zover naar achter en de fronthef zover naar voor hebben), maar misschien komt je gewichtblok ooit ook wel eens aan een normale trekker te hangen.
Wel leuk als het dan ook past.
Valtra man
@hobbyboer bedankt, het is helaas een beetje van moeten.. de Valmet gewichten hangen namelijk met hun kont 17cm door, voorbij de plaat waar ze aanhangen dus. Vandaar de offset.

Ik kan wel het profiel waar ze inhangen aan de bumper bevestigen met bouten ipv las. Zo kan daar later -als het ooit moet- een kortere houder op die de gewichten meer naar voor brengt
Valtra man
@hobbyboer op de valtra is inderdaad een zee van ruimte 🙂 de blokken zouden tot aan de scharnierpunten vd fronthef komen volgens plan

(klik om te vergroten)

fendt2
Zou de gewichten boven het bestaande blok maken. De topstangbevestiging boven op het blok verwijdeden. Dan een bok maken waar de gewichen aan kunnen hangen. Zo maken dat hij op de los gemaakte topstang beveetiging past. En ook zo dat je nieuw gemaakte bok in evenwicht blijft op het bevesigings punt.

Zoals je het nu hebt krijg je met torsie en buiging te maken. Waar tussen een blok in de weg zit. Alles is te maken maar kost veel en zwaar ijzer.
Valtra man
@fendt2 thx, die gedachte is ook even gepasseerd, maar ik wil de blok ‘snel’ kunnen aanpikken zonder met gewichten te hoeven zeulen.
fendt2
In mijn idee zou dat nog steeds kunnen links en rechts van de topstang
Valtra man
@fendt2 dat snap ik niet, als er gewicht bovenop staat, dan kan je dat toch niet aan- en afpikken?
fendt2
@Valtra man je hebt nu de gewichen naast het blok. Als je nu een balk vlak onder de topstang maakt van links naar rechts kun je daar de gewichen weer op hangen. Zelfde idee als nu maar het grote blok is er tussen weg.
Valtra man
@fendt2 ok, maar dan moet je ze er toch met de hand aan- en afhaken? In mijn ontwerp pik ik de bumper aan of af, de gewichten blijven vast aan de bumper zitten.
fendt2
@Valtra man aha je hangt de gewichen anders om. Met de rug naar voren. Toch klopt het niet wat je tekent als je hem zo maakt blijft het niet heel. Is reeds eerder genoemd de schoren naar de topstang in een driehoek vorm maken zou de boel verbeteren.

Of de gewichten met de rug naar het grote gewicht is ook nog een optie.
Valtra man
Ontwerp een beetje bijgeschaafd.

(klik om te vergroten)

Valtra man
Bedankt allen voor de waardevolle tips, de drager/bumper gaat morgen in productie. Resultaat volgt..
+2
Valtra man
Eerste dagje plooien, snijden en lassen. Maar toen werd het donker buiten..

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

mdoornekamp
@Valtra man dat is nog wel een dikke gebogen plaat die je als basis gebruikt
Valtra man
@mdoornekamp 20mm, is dik maar het draagt ook wel wat.. andere delen zijn 15mm. Kan je het goed stevig lassen zo 🙂
mdoornekamp
@Valtra man ja kun je lekker op lassen. En je hebr al wat extra gewicht.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Zelfbouw Frontgewicht ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!