Wetsvoorstel

Al het Wetsvoorstel nieuws volg je het best via Nieuwsgrazer. Klik voor een volledig overzicht met Wetsvoorstel nieuws of word lid van de dagelijkse nieuwsbrief.

Wetsvoorstel nieuws

Boeren weer op trekker naar Den Haag, wat willen ze bereiken?

17-11-2020 - 0 reacties Het was vorig jaar rond deze tijd een bekend beeld: boeren die op hun trekker naar Den Haag reden om te demonstreren tegen het stikstofbeleid van het kabinet. Vandaag voeren boeren opnieuw actie. Wat willen ze?
Te veel stikstofuitstoot
Eerst even terug naar vorig jaar, want hoe zat het ook alweer? Het begon allemaal met een uitspraak van de Raad van State in mei 2019. Volgens deze hoogste bestuursrechter deed Nederland niet genoeg om stikstof terug te dringen. Te veel stikstof is slecht voor de biodiversiteit; het aantal planten en dieren neemt erdoor af. Dat is vooral een probleem voor Natura 2000-gebieden, waar Europese natuurrichtlijnen gelden.
De stikstofuitstoot in Nederland is de afgelopen 30 jaar fors afgenomen, maar Nederland blijft qua uitstoot koploper in Europa. 41 procent van de stikstofneerslag in gevoelige natuurgebieden is afkomstig van de landbouw.
Honderden projecten, zoals het bouwen van woningen, de uitbreiding van stallen, de aanleg van wegen en de opening van Lelystad Airport, dreigden door de uitspraak van de Raad van State te sneuvelen of vertraagd te worden. De stikstofcrisis was een feit.
Zorgen over toekomst
Terug naar de actievoerende boeren. De uitspraak van de Raad van State leidde tot veel onrust binnen de sector. Boeren maken zich zorgen over de toekomst van hun bedrijf en over uitbreidingsmogelijkheden. Uit een enquête van de NOS bleek dat veel boeren het oneerlijk vinden dat zij een probleem voor heel Nederland moeten oplossen, terwijl ze als sector naar eigen zeggen al veel hebben gedaan om de stikstofuitstoot de afgelopen decennia terug te dringen.
De druppel die de emmer voor boeren vorig jaar deed overlopen was het plan van regeringspartij D66 om de veestapel te halveren. Maar de demonstrerende boeren zijn boos over veel meer zaken. Bijvoorbeeld over steeds strengere regels waaraan ze moeten voldoen, bezettingen van boerderijen door dierenactivisten, beeldvorming over boeren in de media, regels rondom gewasbescherming en lagere prijzen voor hun producten.
Kortom: deze actievoerende boeren vinden dat zij de dupe zijn van falend kabinetsbeleid en voelen zich niet gesteund door de overheid.
Nieuwe stikstofwet
Allemaal zaken die al langere tijd spelen. Wat is nu de aanleiding om weer met de trekker naar Den Haag te gaan? Daar kan Farmers Defence Force, de organisatie die de grootste kracht achter de protesten is, het best zelf antwoord op geven.
Aan het woord is Sieta van Keimpema van Farmers Defence Force:
Minister Schouten van Landbouw wil nieuwe regels rondom stikstofwaarden vastleggen, daarom is in oktober het wetsvoorstel stikstofreductie en natuurverbetering ingediend. Volgens Schouten zorgt het kabinet er met deze wet voor dat de natuur sterker wordt en de stikstofdepositie omlaag gaat.
Farmers Defence Force zegt dat minister Schouten dit voorstel er "nog voor het kerstreces doorheen wil jassen", terwijl er volgens de organisatie door corona minder mogelijkheden zijn om over de wetgeving in gesprek te gaan met de minister. Daarnaast noemt FDF het een slechte wet die "de rechten van boeren met voeten treedt". De boeren die vandaag met trekkers naar Den Haag kwamen, vinden dat zij een te grote bijdrage moeten leveren en willen de wet tegenhouden.
Het klopt dat Schouten de wet nog voor Kerst door het parlement wil hebben. Dat is volgens haar juist nodig om "boeren die door willen gaan, perspectief te bieden". Daarnaast is de stikstofwet volgens Schouten al lang geleden aangekondigd. De wet moet per 1 januari de noodmaatregelen vervangen, die aan het einde van het jaar aflopen.


De anti-landbouwwet van Minister Schouten

25-10-2020 - 25 reacties Biedt de Kamerbrief wetsvoorstel stikstofreductie en natuurbescherming oplossingen? Of slechts ‘adders onder het gras’ voor de landbouw? De 55 pagina’s tellende Memorie van Toelichting bij de Kamerbrief, beloofd slechts het laatste voor de Nederlandse boeren.

Dit Kabinet heeft de jacht op de beschikbare ruimte in Nederland geopend. En die ruimte wil men halen bij de boeren. Dat bleek in april jl. al uit de Kamerbrieven van Minister Schouten en Minister Ollongren – Binnenlandse Zaken; het ministerie waar de toekomstige Omgevingswet onder gaat vallen. In de Omgevingswet zit het overgangsrecht dat slechts 10 jaar geldt. Waarmee onze bestaande rechten en vergunningen waardeloos worden en latente ruimte zal verdampen. Dit wetsvoorstel is een ruimtelijke ordeningswet, vermomd als milieumaatregel. Die een groot aantal boeren onvrijwillig naar de uitgang gaat begeleiden, als wij niet ingrijpen.


Wetsvoorstel stikstofreductie en natuurverbetering

21-10-2020 - 16 reacties Op 13 oktober 2020 stuurde de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit het wetsvoorstel stikstofreductie en natuurverbetering naar de Tweede Kamer. Dit wetsvoorstel voorziet in een wijziging van de Wet natuurbescherming en Omgevingswet om de structurele aanpak stikstof te borgen. Structurele aanpak stikstof Het kabinet heeft de structurele aanpak stikstof op 24 april 2020 bekend […]


GroenLinks komt met wet om stikstofuitstoot terug te dringen

05-10-2020 - 0 reacties GroenLinks komt maandag met een plan om de stikstofuitstoot in Nederland terug te dringen. De partij vindt dat het kabinet niet genoeg tempo maakt, en dient daarom maandag haar eigen wetsvoorstel in bij de Tweede Kamer.


Ministerraad stemt in met wetsvoorstel vrachtwagenheffing

29-06-2020 - 0 reacties Het kabinet heeft op voorstel van minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat afgelopen vrijdag ingestemd met het wetsvoorstel vrachtwagenheffing. Hiermee gaat binnen- en buitenlands vrachtwagenverkeer betalen voor het gebruik van de weg. De invoering van de heffing staat gepland…


Reactie FDF: Wetsvoorstel begrip melkvee, vrijstelling jongvee en afromingsvrije lease

17-06-2020 - 0 reacties Geacht FDF-lid, Namens de leden van Farmers Defence Force is op 15 juni een reactie ingediend op de consultatie Wetsvoorstel begrip melkvee, vrijstelling jongvee en afromingsvrije lease. U kunt de reactie hier downloaden en lezen: 20200615 – reactie FDF (PDF) Inleidende tekst op overheid.nl: Met vriendelijke groet, Het bestuur van Farmers Defence Force
Het bericht Reactie FDF: Wetsvoorstel begrip melkvee, vrijstelling jongvee en afromingsvrije lease verscheen eerst op Farmers Defence Force.


Toch geen minimumtarief voor zzp’ers

15-06-2020 - 0 reacties Er komt toch geen wettelijk minimumtarief van 16 euro voor zzp’ers. Minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken is tot de conclusie gekomen dat er te veel haken en ogen zitten aan de invoering van zo'n norm. Het wetsvoorstel wordt daarom ingetrokken.


Wat als een elektrische auto al na 5 jaar onder de youngtimer-regeling zou vallen? Column door Robin Lammers

23-03-2020 - 0 reacties In Nederland kennen wij de zogenaamde youngtimer-regeling. Als een auto van minimaal 15 jaar op naam van een onderneming wordt aangeschaft wordt en er ook privé kilometers mee worden gemaakt, dient 35% van de dagwaarde van de auto te worden bijgeteld. Maar is deze regeling in een aangepaste vorm ook interessant voor een elektrische auto?
Wetsvoorstel
Begin 2019 kwam mevrouw Floriske van Leeuwen, namens de Partij voor de Dieren, met een wetsvoorstel. Zij woont namelijk in de buurt van de grens tussen Nederland en Duitsland en zij constateerde een probleem. Volgens haar werden elektrische auto’s na 5 jaar massaal geëxporteerd nadat de leasecontracten zouden zijn afgelopen, dan wel als de periode van de lagere bijtelling voorbij was. Volgens haar was de oplossing voor dit “probleem” om de youngtimer-regeling aan te passen voor elektrische auto’s. Haar voorstel was om deze regeling al te laten gelden voor elektrische auto’s die 5 jaar oud zijn en niet pas te laten gelden voor elektrische auto’s die 15 jaar oud zijn. Hiermee zou het probleem van de massale export van elektrische auto’s verholpen zijn, omdat het fiscaal gezien interessant blijft om een elektrische auto te blijven rijden. Daarnaast draagt dit bij aan de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark en dus een beter milieu.
Stel je voor…
Het wetsvoorstel van mevrouw Van Leeuwen heeft het niet gehaald, maar wat als het voorstel wel doorgang had gevonden? Had dit dan bijgedragen aan minder export van de elektrische auto en dus een verduurzaming van het Nederlandse wagenpark?
Een voorbeeld
Laten we als voorbeeld een zakelijke rijder nemen, genaamd Henk. Henk heeft vijf jaar geleden een Tesla Model S aangeschaft op naam van de onderneming en telt deze auto bij voor privé gebruik. Henk is zich aan het oriënteren voor een nieuwe leaseauto. Henk kan verschillende redenen hebben om opzoek te gaan naar een nieuwe auto. Allereerst loopt zijn leasecontract bijna af. De Tesla is inmiddels al vijf jaar oud en na 150.000 kilometer te hebben gereden is het moois er volgens Henk wel van af. Daarnaast zijn er nog legio redenen te bedenken waarom iemand een nieuwe leaseauto gaat uitzoeken. Dit staat nog los van het feit of het gaat om een elektrische auto of een auto met een verbrandingsmotor. Daarom denk ik dat niet enkel de verhoging van het bijtellingstarief na vijf jaar zorgt voor export van een elektrische auto.
Tal van redenen
Ander punt is de vraag wat wordt er terug gekocht? Als we kijken naar onze zakelijke rijder Henk, dan is het goed mogelijk dat Henk weer een Tesla neemt. Wellicht heeft Henk promotie gemaakt en past een Porsche Taycan Turbo S wel binnen het leasebudget. Daarnaast kan het ook zijn dat Henk een caravan heeft gekocht, dus toch gedwongen is een auto te kopen met een verbrandingsmotor die geschikter is voor het trekken van een caravan. Er zijn dus ook hier weer legio redenen te bedenken waarom voor een bepaalde auto gekozen wordt, los van het bijtellingstarief.
Te kort door de bocht
Zelf ben ik van mening dat het wetsvoorstel van mevrouw Van Leeuwen iets te kort door de bocht is. Natuurlijk dragen elektrische auto’s bij aan een beter milieu en fiscale simuleringsmaatregelen dragen bij aan de aanschaf van dit soort auto’s. Echter, de youngtimer-regeling van toepassing laten zijn op elektrische auto’s van vijf jaar of ouder staat haaks op het beleid van de huidige regering. Deze heeft namelijk besloten dat de bijtelling voor nieuwe emissievrije auto’s de komende jaren juist omhoog gaat. De bijtelling moet uiteindelijk gelijk worden getrokken met die van auto’s met een verbrandingsmotor. Door de youngtimer-regeling aan te passen wordt de aanschaf van nieuwe emissievrije auto’s dus afgeremd. In plaats daarvan krijgen we een stimulering van oudere emissievrije auto’s. Een aanpassing van de youngtimer-regeling kan de export dus doen afnemen, maar daarmee is naar mijn mening het “probleem” van mevrouw Van Leeuwen nog niet opgelost. Het zou beter zijn om álle emissievrije auto’s fiscaal te stimuleren, ongeacht de leeftijd.


Franse plattelandsgeluiden worden nationaal erfgoed

30-01-2020 - 0 reacties Een opmerkelijk wetsvoorstel in Frankrijk. Het parlement stemt er vrijdag een nieuwe wet die typische plattelandsgeuren en –geluiden als nationaal erfgoed wil erkennen. Daarmee wil Frankrijk een einde maken aan de stroom van klachten over kraaiende hanen, loeiende koeien en zingende insecten.


PvdD wil dat Kamer zelf vuurwerkverbod regelt

30-12-2019 - 0 reacties Omdat het kabinet consumentenvuurwerk nog niet helemaal wil verbieden, moet de Tweede Kamer dat zelf maar regelen, vindt de Partij voor de Dieren (PvdD). De partij heeft eigenhandig een wetsvoorstel geschreven voor ‘een klap op de vuurpijl’.


Kabinet blijft steun zoeken voor stikstofwet

12-12-2019 - 0 reacties Het kabinet probeert uit alle macht steun te krijgen voor de spoedwet stikstof. De Tweede Kamer nam die wet vorige week aan, maar de Eerste Kamer moet er nog over praten en het is nog maar de vraag of ook daar genoeg voorstemmers zijn.
In de Tweede Kamer stemden onder meer GroenLinks en de PvdA tegen, en de steun van een van die twee partijen is waarschijnlijk nodig in de senaat, waar de coalitie geen meerderheid heeft. Het wetsvoorstel wordt daar waarschijnlijk volgende week behandeld.
De ministers Hoekstra en Schouten spreken deze dagen, al dan niet telefonisch, met veel partijen om hen tot steun voor de wet te bewegen. Vanochtend waren ze bij de PvdA voor overleg met partijleider Asscher. Die wil in ruil voor steun van zijn partij dat er meer woningen worden gebouwd, dat het openbaar vervoer aantrekkelijker wordt en dat er meer wordt geïnvesteerd in de natuur.
Duidelijk stappenplan
GroenLinks-leider Klaver eist onder meer dat er een "duidelijk stappenplan" komt om de uitstoot van stikstof terug te dringen. Dat moet uiteindelijk resulteren in een halvering. Verder wil Klaver dat er meer wordt gedaan aan het herstel van natuurgebieden die door stikstof zijn aangetast.
Hoekstra wilde niet veel inhoudelijks zeggen over het verloop van de gesprekken, maar hij noemde het een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de problemen rond stikstof op te lossen. "Dan verken je met elkaar hoe ver je kan komen."
In de spoedwet staat onder meer dat er geen vergunning nodig is als de stikstofuitstoot van een bouwproject onder een bepaalde waarde blijft. Ook komen er regels voor stikstof-arm veevoer.


Groot glastuinbouwbedrijf moet uiterlijk 2022 van laagcalorisch gas af

11-11-2019 - 0 reacties De negen grootste afnemers verbruiken per oktober 2022 geen laagcalorisch gas meer. Dat is afgelopen woensdag in een wetsvoorstel aan de Tweede Kamer voorgesteld. Onder hen één groot glastuinbouwbedrijf.
De nieuwe deadline was in september al bekend gemaakt. Toen haalde onder meer een Groningse teler zijn…


EU-Parlement wil bijen beter beschermd zien

23-10-2019 - 0 reacties Een door de lidstaten van de Europese Unie "afgezwakt" voorstel voor de bescherming van de bijenpopulaties in de EU, is woensdag gesneuveld in het Europees Parlement. De Europarlementsleden stelden hun veto tegen de tekst en eisen dat er een nieuw wetsvoorstel komt dat rekening houdt met de laatste wetenschappelijke bevindingen rond de effecten van het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en andere bestrijdingsmiddelen.


LTO vraagt Tweede Kamer Wet duurzaamheidsinitiatieven ook te laten gelden voor biodiversiteit

30-09-2019 - 0 reacties LTO en BarentsKrans advocaten en notarissen hebben de commissie Economische Zaken en Klimaat gevraagd om naast klimaat en diergezondheid ook biodiversiteit op te nemen binnen de reikwijdte van de Wet ruimte voor duurzaamheidsinitiatieven. Daarnaast vragen LTO en Barentskrans aandacht voor de Europese inbedding. Het wetsvoorstel is begin augustus 2019 door staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken en Klimaat naar de Tweede Kamer gezonden.


LTO vraagt Kamer om Wet duurzaamheidsinitiatieven ook te laten gelden voor biodiversiteit

30-09-2019 - 0 reacties LTO en Barentskrans hebben op 26 september de Commissie Economische Zaken gevraagd om naast klimaat en diergezondheid ook biodiversiteit op te nemen binnen de reikwijdte van de Wet ruimte voor duurzaamheidsinitiatieven. Het wetsvoorstel is begin augustus 2019 door staatssecretaris Mona Keijzer naar de Tweede Kamer gezonden.


Schouten maant Tweede Kamer tot spoed met oog op behoud van derogatie in 2020 en 2021

25-09-2019 - 2 reacties De implementatie van de maatregelen uit het zesde actieprogramma Nitraatrichtlijn vergen wijzigingen van wet- en regelgeving die op verschillende momenten moeten worden geïmplementeerd. Dit verloopt vooralsnog conform de planning. Om voor het eind van dit jaar duidelijkheid te verkrijgen over verlenging van de derogatie voor de jaren 2020 en 2021 is het belangrijk dat het wetsvoorstel voor wijziging van de Meststoffenwet en de onderliggende regelgeving tijdig in werking treden. Hiervoor is een tijdige behandeling van dit wetsvoorstel in de Tweede Kamer nodig. Dat benadrukt minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) in een brief aan de Tweede Kamer.


LTO verwelkomt voorstellen mededinging met aantal opmerkingen

10-09-2019 - 0 reacties LTO Nederland heeft in augustus meegedaan aan twee openbare raadplegingen over mededinging. In samenwerking met Barentskrans Advocaten is gereageerd op de voorstellen voor wijziging van de Mededingingswet en het wetsvoorstel oneerlijke handelspraktijken.


NVWA mag boete uitdelen bij pootgoedfraude

26-08-2019 - 0 reacties Met het wetsvoorstel Plantgezondheidswet krijgt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) extra middelen tegen pootgoedfraude. Naast het bestaande strafrechtelijke handhavingsinstrument wordt het mogelijk een bestuurlijke boete op te leggen.


'Kabinet wil duizenden 5G-antennes op bushokjes en lantaarnpalen'

17-07-2019 - 0 reacties Het kabinet wil dat gemeenten meer ruimte krijgen om antennes voor 5G-internet te plaatsen op onder meer bushokjes, lantaarnpalen, openbare gebouwen en verkeerslichten. Dat staat in een wetsvoorstel van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, meldt het AD.


‘Kip-van-morgen-wet’ moet voedsel nog wat duurder mogen maken

09-07-2019 - 0 reacties Een nieuwe wet moet het mogelijk maken gezamenlijke afspraken van boeren, verwerkers en detailhandel de consument in Nederland meer te laten betalen voor zijn voedsel dan in de vrije markt zou hoeven. Recent klonk protest toen bleek dat de overheid de prijzen van voedsel via een BTW-maatregel omhoog had gestuwd, terwijl de minister van Landbouw dat nog niet voldoende vond. Het wetsvoorstel wordt in september in de Tweede Kamer besproken.