Werk

Nieuwsgrazer verzamelt al het nieuws over Werk. Werk is een van de 15650 onderwerpen op Nieuwsgrazer.

Werk nieuws

‘RIVM werkt ter goede trouw, maar modellen tonen te grote afwijking’

15-10-2019 - 0 reacties Het RIVM heeft aantonen dat zij ter goede trouw hun werk doen binnen de beperkingen en middelen die zij hebben. Tot die uitkomst komen de (klimaat) criticasters en opiniemakers Robert Bor, Jan Rhebergen en Rutger van den Noort.


‘RIVM werkt ter goede trouw, maar modellen tonen te grote afwijking’

15-10-2019 - 0 reacties Het RIVM heeft aantonen dat zij ter goede trouw hun werk doen binnen de beperkingen en middelen die zij hebben. Tot die uitkomst komen de (klimaat) criticasters en opiniemakers Robert Bor, Jan Rhebergen en Rutger van den Noort.


‘RIVM werkt ter goede trouw, maar modellen tonen te grote afwijking’

15-10-2019 - 0 reacties Het RIVM heeft aantonen dat zij ter goede trouw hun werk doen binnen de beperkingen en middelen die zij hebben. Tot die uitkomst komen de (klimaat) criticasters en opiniemakers Robert Bor, Jan Rhebergen en Rutger van den Noort.


Transportbedrijf Bolk uit Almelo bouwt mee aan grootste windpark van Europa

15-10-2019 - 0 reacties ALMELO - Zwaar transport naar verre oorden: bij Bolk Transport is het werk van alledag. Maar soms zijn er van die klussen… In het hoge noorden van Zweden verzorgen de truckers uit Almelo alle transport voor een enorm windmolenpark. „Alles is zwaar en in de kou gaat alles trager.”


Na stikstof nieuw probleem voor bouwsector: PFAS

12-10-2019 - 22 reacties Het zit in anti-aanbakpannen, in waterafstotende kleding, aan de binnenkant van pizzadozen zelfs: de stof PFAS. Het is na stikstof een nieuwe bedreiging voor bouwprojecten en onderhoud van infrastructuur.
PFAS is een verzamelnaam voor giftige stoffen die niet afbreekbaar zijn. Een groot twistpunt tussen overheid en bedrijfsleven is hoeveel van de stof in de grond mag voorkomen. Het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat zegt sinds kort: in de natuur en landbouwgrond niet meer dan 0,1 microgram PFAS per kilo grond.
Als die norm wordt overschreden, mag de grond, slib of zand niet worden afgegraven en getransporteerd. Uit recent onderzoekt van het RIVM blijkt dat meer dan 85 procent van de geteste grond boven die norm zit. Het is een tijdelijke norm, in afwachting van nader onderzoek. Want hoe schadelijk PFAS precies is, is nog niet duidelijk.
Staatssecretaris Van Veldhoven noemt PFAS een zeer schadelijke zorgwekkende stof. "PFAS is echt rotzooi, breekt niet meer af. We hebben het RIVM gevraagd wanneer die stof precies effect heeft op de gezondheid. Aan die norm houd ik me. Ik vind het heel belangrijk dat we de gezondheid waarborgen. Met elkaar moeten we op zoek naar wat er nog wél onder die normen kan, want daar is best veel onduidelijkheid over. Daardoor liggen er misschien nodeloos projecten stil. Dat willen we allemaal voorkomen."
Onwerkbaar
Bouwbedrijven, baggeraars en grondverzetters vinden de norm van 0,1 microgram veel te streng. Want opeens valt er heel veel werk stil: "Die norm is onwerkbaar", zegt Gerben Zijlstra van branchevereniging Cumela Nederland.
Ook hun klanten hebben veel last van de huidige situatie: "Dat gaat van de particulier die een vijver graaft in zijn tuin, tot aan grote opdrachtgevers als gemeentes en provincies. Overal waar gebouwd wordt, waar wegen en sportvelden worden aangelegd, bermen onderhouden. Dus het heeft nogal impact."
AH Vrij in Wateringen handelt in schone en vervuilde grond en komt nu in de problemen:
"Veel van onze leden maken zich grote zorgen. Als dit vijf, zes maanden duurt, komen bedrijven financieel in de problemen doordat ze naar schatting 100 miljoen euro omzet mislopen. En dreigen 6000 mensen hun baan te verliezen", zei Zijlstra vanochtend in het NOS Radio 1 Journaal. "Veel tijdelijke krachten en zzp'ers zitten al thuis."
Ook bij de waterbouwers liggen opeens veel projecten stil. "Bijna de helft van het werk is geschrapt", zegt Edwin Lokkerbol, directeur van de Vereniging van Waterbouwers. Voor de gehele sector is het verlies naar schatting 800 tot 900 miljoen.
Frustratie
Gisteren zijn verschillende sectoren in gesprek gegaan met staatssecretaris Van Veldhoven om een beeld te krijgen van de PFAS-problematiek. Blij werden ze er niet van.
Jan Vrij, handelaar in schone en vervuilde grond in Wateringen: "Ik had niet echt de indruk dat men in Den Haag beseft hoe hoog de nood is. We wilden haar ervan overtuigen dat de normen snel opgerekt moeten worden. Voorlopig houdt ze vast aan de huidige norm."
Volgens Vrij verwijst Van Veldhoven de sector naar lagere overheden. "Die moeten met ons in gesprek gaan. Maar dat is toch hartstikke lastig. We hebben nu te maken met één staatssecretaris en als we het lokale beleid willen beïnvloeden, moeten we te raden gaan bij pakweg 400 mensen. Ja, dat komt nooit goed."
Het ministerie zegt juist dat de lagere overheden nodig zijn om duidelijk te krijgen wat er wel kan in deze gebieden zodat zij het ook weer snel en duidelijk kunnen doorgeven aan de bouwers en baggeraars. Bovendien benadrukt het ministerie zijn de regels er niet voor niks. "Deze stoffen zijn een risico voor ons milieu en voor onze gezondheid."


Voorlader werk met de nieuwe John Deere 6120M

11-10-2019 - 0 reacties Dit is een compactere 6M-tractor dan John Deere ooit heeft ontwikkeld met een laag motorkapontwerp dat optimaal zicht aan de voorzijde van de machine biedt. Bovendien is door de toepassing van een smallere stuurwielkap en de nieuw ontworpen panoramaruit in het cabinedak een optimaal zicht verkregen voor laderwerkzaamheden of voor werkzaamheden in krappe ruimten.Deze tractoren vervangen de tractoren van de vroegere 6M-, 6MC- en 6RC-series met vier nieuwe viercilindermodellen van 90 tot 120 pk en een wielbasis van 2,4 m. 


Met enige regelmaat zie ik mijn werk terug in het nieuws

11-10-2019 - 0 reacties Interview met Kim Nguyen, inkoperWat doe je bij RVO.nl?Na mijn opleiding Luchtvaartdienstverlening deed ik een Facility Management studie en volgde ik een minor Procurement. Dat laatste lag me! Door diverse stages te lopen in verschillende branches wilde ik ontdekken wat bij mij paste, wat echt ‘mijn ding’ zou zijn. Dat bleek de rijksoverheid en in 2017 kon ik beginnen bij het Inkoopplein van RVO.nl, in het team dat werkt voor de internationale programma’s. Van teamuitjes, het boeken van hotels tot projecten in Afrika, ik heb van alles voorbij zien komen.


Bakker na faillissement nu wel eigenaar Van Ginkel trucks

10-10-2019 - 0 reacties

Originele beschrijving

In augustus 2018 berichtte ik al dat Van Ginkel Trucks (het voormalige GINAF Service) in Ederveen en Utrecht over was genomen door Bakker. Na boekenonderzoek is dit echter afgeketst. Schijnbaar stond Van Ginkel er zo slecht voor dat het onlangs failliet is gegaan. Per vandaag, 10 oktober 2019, is Bakker nu dan toch eigenaar geworden van Van Ginkel Trucks. Personeel Het overgrote deel van het personeel van Van Ginkel Trucks wat door het faillissement zonder werk zat, is door Bakker Bedrijfswagens overgenomen. Daarmee heeft dit bedrijf nu zo’n 250 man in dienst. GINAF Van Ginkel Trucks was als GINAF dealer


Tweede Kamer eist duidelijkheid van RIVM over rekenmethode stikstof

09-10-2019 - 0 reacties De rekenmethode achter de stikstofcijfers moet openbaar worden gemaakt. Dat eist een groot deel van de Tweede Kamer van minister Carola Schouten (LNV). Zij moet hier snel werk van maken bij het RIVM, stellen onder meer CDA, VVD en SGP.


Schouten stelt verkenner aan om werk van Veldleeuwerik voort te zetten

08-10-2019 - 0 reacties Het ministerie van landbouw stelt een verkenner aan om samen met betrokken akkerbouwers te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om verder te gaan met de ervaringen en inspanningen van Stichting Veldleeuwerik. Dat schrijft minister Schouten.


Dijkeninspectie voor droge voeten: 'In wintertijd moeten dijken hun werk doen'

07-10-2019 - 0 reacties Zijn onze dijken klaar voor een nat najaar en wat gebeurt er als het water stijgt? Daar wil het Waterschap Rivierenland antwoord op hebben met een zogenoemde najaarsschouw.


Column: Alles blijft bij het oude: Boerenvarkensprijs onveranderd op 2 euro

05-10-2019 - 0 reacties Met wat knip en plak werk kan deze week de column wel geschreven worden, want wat is er veranderd? Niet veel. Het aanbod is iets ruimer en de prijzen blijven onveranderd. De Duitse Teleporc is een jojo. Een centje erbij en een centje eraf.


Ammoniak NH3 uitstoot wegverkeer hoger dan gedacht

04-10-2019 - 17 reacties Ammoniak uitstoot wegverkeer hoger dan gedacht

Ook deze NH3 werd eerst bij landbouw in de schoenen geschoven. Wordt hier nu ook voor gecorriggerd op de totale NH3 uitstoot in Nederland? We weten immers hoeveel vrachtwagens en diesels er rijden en hoeveel kilometer ze afleggen.

Adblue blijkt toch niet zo goed te werken!

Quote:
Uit nieuwe metingen is namelijk gebleken dat de NOx-emissie van moderne vrachtauto’s, die voldoen aan de Euro-VI emissienorm, in de stad hoger liggen dan uit eerdere metingen bleek. Deze vrachtauto’s zijn voorzien van een SCR-katalysator om de uitstoot van NOx terug te dringen. Deze katalysator werkt niet goed bij lage uitlaatgastemperaturen. Door de lage motorbelasting in de stad is het uitlaatgas niet altijd warm genoeg om de katalysator goed te laten functioneren. Dit resulteert in een hogere uitstoot van NOx per voertuigkilometer.

Daarnaast zijn afgelopen jaar voor het eerst emissiemetingen gedaan van ammoniak uit vrachtauto’s. Hieruit blijkt dat de NH3-emissie van moderne vrachtauto’s, die zijn uitgerust met een SCR-katalysator, aanzienlijk hoger liggen dan voorheen werd verondersteld. Deze nieuwe inzichten zijn verwerkt in de emissiefactoren van 2019.

Uit eerdere discussie (via PM)
werking toevoeging adblue in SCR katalysator
Adblue leunt op chemie. Moderne diesels verbranden de diesel met een overmaat aan lucht om zoveel mogelijk stoffen (de diesel zelf) te verwijderen en lucht in het systeem te houden, richting uitlaat. Bij de verbranding komt ook altijd NOx vrij. AdBlue word toegevoegd om de NO & NOx chemisch weg te vangen.AdBlue is niets anders dan ureum met zeer zuiver water. Wat hierbij belangrijk is in de reactie is de temperatuur. Om de omzetting en het process goed en volledig te laten functioneren is een hoge temperatuur nodig.

Door de temperatuur valt het ureum eerst uiteen in de basiscomponenten ammoniak (NH3) en Isocyanic zuur (HNCO) + het zuivere water blijft aanwezig. Alle stoffen zijn nodig in de reactie, wat het ook zo'n slimme oplossing maakt. Ook de mengverhouding ureum en water is heel belangrijk

HNCO+water --> NH3 + CO2

Nu hebben we nog meer ammoniak en kan dit ook het werk doen om de NO om te zetten.De verbrandingsmotor had een overmaat aan zuurstof en dat word nu ook gebruikt in de reacties die tegelijk plaatsvinden (zijn elkaar nodig)

4NO + 4NH3 + 1/2 O2 --> 4N2 + 6H2O
3NO2 + 4NH3 + 3O2 -> 7N2 + 6H20

Uit de uitlaat komt nu CO2 (1e reactie) en N2 (lucht stikstof) + water.
Het water spoelt ook het adblue systeem weer om te voorkomen dat kristallen vormen.

NH3 alleen kan de reactie niet laten verlopen, omdat het niet stabiel genoeg is om de reactie te laten verlopen (verdwijnt uit het systeem doordat het vervluchtigt) en juist een hoge temperatuur nodig is voor de chemische reactie (verloopt sneller bij hogere temperatuur)

Hoewel de reacties opzich mooi passend zijn, kan er altijd iets mis gaan, waardoor alsnog ammoniak, NOx vrijkomt. Ook is het van belang dat de motor warm is om de reactie te laten verlopen. Chemisch klopt het in ieder geval, maar of de praktijk ook perfect werkt......

Het water is nodig om de reactie goed te laten verlopen, dit draagt de andere stoffen en spoelt het systeem. Puur ammoniak inspuiten kan ook werken, maar dan moet je de reactie veel beter kunnen controleren en dat lukt technisch niet in een motor (alleen in een lab). Door gebruik te maken van een natuurlijk uiteenvallend ureum bij een hoge temperatuur komt er niet eerder ammoniak beschikbaar dan wanneer de reactie kan plaatsvinden.De reactie word dmv een NOx sensor gecontroleerd en gestuurd, maar ook die sensoren kunnen afwijken waardoor alsnog onvolledige reactieproducten (NH3) vrijkomen

Op papier klinkt het allemaal mooi, maar wie vult tijdig zijn systeem bij? Droge system kunnen defect gaan en bij navullen problemen geven. De adblue moet van hoge kwaliteit zijn en in juiste verhouding gemengd. defecte systemen zullen onvolledige reacties kunnen geven. en kan er dus ammoniak en NOx vrijkomen.

Ik kan de risico's ook niet inschatten, ook hier geld meten = weten (ammoniak sensor in uitlaat plaatsen). Ook is er manipulatie software/hardware te koop (geweest) om het systeem te omzeilen en zo kosten te besparen (www.nomoreadblue.com) deze manipuleert de sensor data


Lucas Vos benoemd tot directeur van Stolt Tankers

04-10-2019 - 0 reacties Lucas Vos gaat weer aan het werk. De oud-CEO van Royal FloraHolland is benoemd tot directeur bij Stolt Tankers, onderdeel van Stolt-Nielsen Limited. Dit maakte het bedrijf 3 oktober bekend. Vos start op 11 oktober en volgt Mark Martecchini op, die een andere rol krijgt in de organisatie.


Boer Anton baalt van stilleggen aanleg glasvezel, net als vele anderen in Meierijstad

03-10-2019 - 0 reacties SCHIJNDEL - Anton van den Broek uit Schijndel baalt enorm. ,,De groene kabels liggen hier boven de grond voor de aanleg van glasvezel, maar nu heeft de gemeente het werk stilgelegd. Niemand weet hoe lang het duurt, voordat het werk wordt hervat”, zegt de agrariër.


Waarom betaal ik niet meer voor voedsel?

03-10-2019 - 0 reacties Ik heb al mijn moed weten te verzamelen om 'au public' een bekentenis af te leggen. Ik heb zelf geen boerenachtergrond, maar werk al heel wat jaren voor en met boeren (op het vlak van bodem- en diergezondheid). Ondertussen weet ik hoe de hazen lopen in de sector.


Zo belangrijk zijn boeren: 'Elke boer houdt tien mensen aan het werk in Nederland’

02-10-2019 - 3 reacties Hoe belangrijk zijn boeren voor onze economie, en hoe staan ze er voor? Vier vragen over de staat van onze boeren.

...

4. Wat leveren de boeren ons op aan welvaart?

De boeren wijzen er graag op dat zij het zijn die voor ons voedsel zorgen. Dat is terecht, alleen produceren boeren veel en veel meer dan we in Nederland kunnen opeten. Nederland is een agrarische grootmacht in de wereld. Nederland is een van de grootste voedselexporteurs ter wereld. Het economisch belang van de sector is groot. Boeren en tuinders produceerden voor een kleine 30 miljard euro aan landbouwproducten.

Daar blijft het niet bij. De beesten moeten eten, de akkerbouwer moet zaad kopen en kunstmest en de koe wil ’s winters in een warme stal staan. Dat levert allemaal werk op dat direct afhankelijk is van de agrarische activiteiten.

En we importeren veel, bijvoorbeeld cacao. Grondstoffen die hier verwerkt worden en vervolgens geëxporteerd. Ook het overgrote deel van de binnenlandse productie gaat, na bewerking, de grens over. In totaal werken er ruim 600.000 mensen in banen die direct afhankelijk zijn van de agrarische productie.

Elke boer houdt dus ruim tien mensen aan het werk in Nederland. En de landbouw levert een forse bijdrage aan de handelsbalans. Per jaar exporteert Nederland voor zo’n 45 miljard euro aan landbouwgoederen.

Bron: ad.nl/dossier-boerenprotest/…


Gratis melk en met speelgoedtractors de straat op: zo voerden deze scholen in het Noorden ook actie

01-10-2019 - 0 reacties DUIZENDEN BOEREN TROKKEN DINSDAG NAAR DEN HAAG, MAAR OOK OP SCHOLEN IN HET NOORDEN WERD (OP LUDIEKE WIJZE) ACTIE GEVOERD. - Boerin en gymdocent Marine Kamps kon vanwege haar werk op het Dr Nassau Collega in Beilen vandaag niet aanwezig zijn bij de protesten in Den Haag.


FNV: 'Bij sanering veestapel ook compensatie nodig voor werknemers in de vleessector'

01-10-2019 - 0 reacties Dinsdag 1 oktober komen ongeveer 10.000 boeren bij elkaar in Den Haag. Zij protesteren onder andere tegen het stikstofbesluit en het advies om de veestapel in Nederland in te krimpen. Als door het stikstofbesluit de veestapel inkrimpt, verwacht de vleessector dat tussen de 25 en 40% van het aanbod wegvalt. Minder aanbod is minder verwerking van vlees, waardoor er banen komen te vervallen. FNV Voedingsindustrie wil in dat geval dat de overheid de sociale gevolgen daarvan opvangt. Dat kan door compensatie, of bijvoorbeeld een bijdrage voor omscholing of het begeleiden naar ander werk.


Zo belangrijk zijn boeren: 'Elke boer houdt tien mensen aan het werk in Nederland’

01-10-2019 - 0 reacties Hoe belangrijk zijn boeren voor onze economie, en hoe staan ze er voor? Vier vragen over de staat van onze boeren.