Verwijderen

Al het Verwijderen nieuws volg je het best via Nieuwsgrazer. Klik voor een volledig overzicht met Verwijderen nieuws of word lid van de dagelijkse nieuwsbrief.

Verwijderen nieuws

Asbest verwijderen, zonnepanelen, isolatie en dan straks ook nog van het gas af: wie gaat dat betalen?

24-03-2021 - 0 reacties Een groot deel van de huiseigenaren dreigt in de toekomst in grote financiële moeilijkheden te komen als ze noodzakelijke aanpassingen aan hun huizen moeten laten verrichten. De opeenstapeling van kosten tot 2050 voor onder meer funderingsherstel, achterstallig onderhoud, verduurzaming en het afstappen van aardgas zijn voor hen niet meer te betalen. Dat blijkt uit onderzoek van de gemeente Rotterdam, die pleit voor miljardensteun van het rijk.


De asbestberg groeit, en niemand durft zich te branden aan een oplossing

19-03-2021 - 7 reacties Particulieren en bedrijven betalen zich scheel om asbest te laten verwijderen, maar daarna belandt het spul op het stort. Het is letterlijk en figuurlijk zand erover. Asbest vernietigen kan ook, maar gebeurt niet. Want dat is net iets duurder. Inmiddels ligt Nederland bezaaid met stortplaatsen met asbest. Die bergen worden door niemand opgeruimd.


Diefstallen in agrarische sector terugdringen met labels

05-02-2021 - 5 reacties NIJKERK Criminelen hebben het steeds meer gemunt op hightech apparatuur die gebruikt wordt in de landbouw. In 2020 zijn er 196 peperdure gps-systemen uit machines of toestellen bij bedrijven op het platteland gestolen, terwijl dat er een jaar eerder nog zeventig waren.

Dat stelt Cumela, de brancheorganisatie voor groen, grond en infra. De directe schade loopt daarbij in de miljoenen euro’s, terwijl de totale kostenpost veel hoger uitvalt omdat het werk voor gedupeerde ondernemers stil komt te liggen.

Landbouwapparatuur en -voertuigen voorzien van labels die niet te verwijderen zijn, kan de vele diefstallen van dergelijk kostbaar materieel een halt toeroepen.

Voor Cumela is de explosieve stijging van diefstallen reden om samen met andere organisaties als LTO actie te ondernemen. „Het is van belang dat bedrijven foto’s maken van alle dure spullen en ze permanent markeren met een niet te verwijderen label met postcode en telefoonnummer van de eindgebruiker. Dat moet preventief werken en voorkomen dat het nog interessant is voor criminelen en hun helers”, stelt Gerwin Otten van Cumela . „Cumela heeft hiervoor voor driehonderd bedrijven in de sector gratis speciale labels en stickers ontwikkeld, die niet zonder schade aan de apparatuur te verwijderen zijn. Daardoor wordt diefstal zinloos.”

Bron: Telegraaf


Politiepaard mishandeld: 'Heeft wel impact'

19-01-2021 - 0 reacties Afgelopen zondag moest de politie paarden inzetten om rellende demonstranten van het Museumplein te verwijderen. Daarbij is een politiepaard zwaar mishandeld met een ploertendoder. Wat doet zo'n heftige gebeurtenis met een paard?


John Deere 2040 S - Kun je de cabine verwijderen

25-12-2020 - 16 reacties Bij een 2040S, kun je daar zonder problemen de cabine verwijderen, ivm stalling kan de trekker niet binnen staan, en met regenachtig weer gebruik ik de JD toch niet.


TU/e bouwt auto gemaakt uit afval: milieubewust én een beetje sexy

08-10-2020 - 0 reacties Milieubewust, duurzaam maar toch ook wel 'een beetje sexy.' Zo zou TU student Sietze Gelderloos auto Luca omschrijven. Samen met een team van in totaal tweeëntwintig studenten heeft hij anderhalf jaar keihard gewerkt om de wagen te bouwen. Elk jaar werkt er een team van de TU/e aan een duurzame auto van de toekomst. En dit jaar is dat dus 'afvalauto' Luca.
Luca is vanaf een afstandje goed te zien. De auto is klein, maar valt op door de knalgele kleur en de sportieve look. Trots staan studenten Sietze Gelderloos, Lisa van Etten en Mattijs van Wijk naast de auto. "Zal ik de lichten even aanzetten? Dat ziet er nog mooier uit", zegt Sietze. Ze hebben alle drie aan de wagen gewerkt. En ze zijn zichtbaar trots op hun eindresultaat.
Het was ook een flinke uitdaging vertelt Matthijs. "Er zijn veel dingen in het proces geweest die nog niet eerder of zelfs nog nooit zijn gedaan. Met name het plastic uit de oceaan was een uitdaging. Dat plastic zit nu in het chassis verwerkt en moet echt sterk zijn."
En er waren nog meer uitdagingen met het plastic. "Dat materiaal heeft natuurlijk al jaren in de oceaan gelegen. Ook zijn het allemaal verschillende soorten plastic. Daarom was het best lastig om ermee te werken. Toch geeft het genoeg kracht aan het chassis. Daarom laat het zien dat afval heel waardevol is."
Plastic flesjeLisa vult Matthijs aan met een voorbeeld. "Stel dat je een plastic flesje hebt dat je weggooit. Helaas belandt dat soms in de oceaan. Dit wordt vervolgens opgevist en naar een bedrijf gebracht. Dat bedrijf kan dat flesje ombouwen, waardoor er bepaalde korrels ontstaan. Van die plastic korrels kunnen wij weer andere dingen maken. En die zitten bij Luca dus in het chassis verwerkt."
Niet alleen in het chassis zit gerecycled materiaal, het zit ook verwerkt in de gele body van de auto."In plaats van dat dat plastic nu op een grote hoop ligt, hebben wij het verwerkt in deze gele folie in plaats van een lak", vertelt Sietze. "Doordat het een folie is, kunnen we het gemakkelijk verwijderen. Er blijft dan alleen puur plastic over. Dat is beter voor het recycle-proces.
Bekijk in de video hoe auto Luca eruit ziet:
Een échte autoNu auto Luca af is, staat er nog één ding op de planning van de studenten. "We willen proberen om een officieel kenteken te krijgen, want dat maakt het toch wel een échte auto", glundert Matthijs. "Hij kan nu maximaal negentig kilometer per uur rijden, en dat is best hard. Als we een kenteken krijgen zouden we ook de snelweg op kunnen."
Voorlopig moeten de studenten nog even geduld hebben. Maar er kan wel een klein rondje gereden worden op het TU terrein. Sietze stuurt de wagen behendig rond. Als hij weer tot stilstand komt, stapt hij tevreden uit. Hoe auto Luca rijdt? "Heerlijk! Ik zou niet anders meer willen."


Man die onkruid bestrijdt met gasbrander veroorzaakt brand in Alphen

13-08-2020 - 0 reacties In de bosjes naast de Prins Bernhardlaan in Alphen aan den Rijn is woensdag brand uitgebroken omdat iemand onkruid wilde verwijderen met een gasbrander. De veroorzaker heeft een boete gekregen.


Verwijderen eendenkroos en nieuw gemaal moeten einde maken aan vissterfte in Vught

29-06-2020 - 0 reacties VUGHT - Samen met de hengelsport Vereniging ‘Altijd Beet’ is de gemeente Vught gestart met het verwijderen van eendenkroos op het water van de Reeburgvijver in Vught. Het is één van de maatregelen die extreme vissterfte zoals vorig jaar moet voorkomen.


Geheime zaagoperatie in Zuid-Afrika om neushoorns te redden

05-06-2020 - 0 reacties In drie populaire wildparken in Zuid-Afrika zijn de afgelopen weken in het geheim de hoorns van neushoorns afgezaagd. Medewerkers van de non-profitorganisatie Rhino 911 zetten de operatie op touw om de dieren zo oninteressant te maken voor stropers.
Het is niet voor het eerst dat Rhino 911 samen met dierenartsen de hoorns van neushoorns verwijdert, maar in mei kwam een speciale campagne op gang om dat op grote schaal te doen in de drie wildparken. Het gevaar van stropers is daar toegenomen omdat de lokale bevolking door de coronacrisis inkomsten uit toerisme misloopt.
De zaagoperatie moest zo snel mogelijk gebeuren, om conflicten tussen neushoorns met en zonder hoorn te vermijden. Volgens Rhino 911 hebben de dieren geen pijn en weinig last van stress tijdens het zagen.
Deze beelden, gemaakt op 12 mei, zijn nu vrijgegeven omdat het werk is afgerond:
Dat er een team op pad was met een elektrische zaag was bekend, maar de plaatsen waar ze aan het werk waren, werden streng geheim gehouden. Op die manier hoopte het team zo min mogelijk risico te lopen op sabotage door stropers. Hoeveel neushoorns er precies rondlopen in de wildparken is eveneens geheim.
Dat stropers blijven toeslaan ondanks de strenge beveiliging in de wildparken heeft te maken met de hoge bedragen die de hoorns opbrengen. In Oost-Azië wordt er ruim 50.000 euro voor neergeteld, meer dan voor cocaïne of goud. Sommige mensen geloven in de medische werking van de hoorns, ook al bestaan ze uit hetzelfde materiaal als vingernagels.
Het verwijderen van de hoorns is omstreden, omdat neushoorns zich daardoor minder goed kunnen verdedigen. Volgens Rhino 911 kan het niet anders. De hoorns zijn niet essentieel voor de dieren en het afzagen ervan is een van de weinige effectieve methoden om stropers te weren. Tijdelijk, want de hoorns groeien terug, net als vingernagels.


Nieuwe samenwerkingsverklaring aanpak asbestdaken

03-03-2020 - 0 reacties Minister Van Veldhoven voor Milieu en Wonen heeft maandag 2 maart samen met provincies, gemeenten, brancheverenigingen, Milieu Centraal en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid de Samenwerkingsverklaring aanpak asbestdaken getekend. Om particuliere dakeigenaren te helpen bij het verwijderen van hun asbestdak, wordt een fonds opgericht waaruit leningen verstrekt kunnen worden. De overheid draagt 12 miljoen euro bij aan dit fonds.


12 miljoen euro voor het verwijderen van asbestdaken

02-03-2020 - 0 reacties De overheid draagt 12 miljoen euro bij aan een fonds voor het verwijderen van asbestdaken. Dat maakte minister van Milieu en Wonen Stientje van Veldhoven vandaag bekend. Samen met provincies, gemeenten, brancheverenigingen, Milieu Centraal en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ondertekende de minister vandaag de Samenwerkingsverklaring aanpak asbestdaken. De provincie Drenthe en de Drentse gemeenten Assen en Borger-Odoorn doen daar ook aan mee.


Premier Australië: ‘Verwijderen vegetatie net zo belangrijk als terugbrengen CO2-uitstoot’

22-01-2020 - 0 reacties De Australische premier Scott Morrison zegt dat het verwijderen van brandbare vegetatie even belangrijk is in de strijd tegen de bosbranden als het terugbrengen van de uitstoot in Australië.


Planten filteren fijnstof en formaldehyde

15-01-2020 - 0 reacties Door binnenlucht met hulp van een ventilator langs een plantensysteem te leiden, kun je fijnstof verwijderen. Bovendien blijkt uit experimenten van TNO dat de planten in staat zijn formaldehyde af te breken.


Ford 7810 - Super Q cab verwijderen

26-11-2019 - 9 reacties Kan iemand mij vertellen hoeveel werk het is de cabine van een ford te verwijderen en wat de handigste volgorde is voor het losmaken van stangen en slangen?


Kabinet komt met fonds voor saneren asbestdak

14-10-2019 - 0 reacties Er is een nieuw plan voor het verwijderen van asbestdaken, zo schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer. Die aanpak bevat onder andere een fonds met leningen voor degenen die van hun asbestdak af willen.


Ammoniak NH3 uitstoot wegverkeer hoger dan gedacht

04-10-2019 - 17 reacties Ammoniak uitstoot wegverkeer hoger dan gedacht

Ook deze NH3 werd eerst bij landbouw in de schoenen geschoven. Wordt hier nu ook voor gecorriggerd op de totale NH3 uitstoot in Nederland? We weten immers hoeveel vrachtwagens en diesels er rijden en hoeveel kilometer ze afleggen.

Adblue blijkt toch niet zo goed te werken!

Quote:
Uit nieuwe metingen is namelijk gebleken dat de NOx-emissie van moderne vrachtauto’s, die voldoen aan de Euro-VI emissienorm, in de stad hoger liggen dan uit eerdere metingen bleek. Deze vrachtauto’s zijn voorzien van een SCR-katalysator om de uitstoot van NOx terug te dringen. Deze katalysator werkt niet goed bij lage uitlaatgastemperaturen. Door de lage motorbelasting in de stad is het uitlaatgas niet altijd warm genoeg om de katalysator goed te laten functioneren. Dit resulteert in een hogere uitstoot van NOx per voertuigkilometer.

Daarnaast zijn afgelopen jaar voor het eerst emissiemetingen gedaan van ammoniak uit vrachtauto’s. Hieruit blijkt dat de NH3-emissie van moderne vrachtauto’s, die zijn uitgerust met een SCR-katalysator, aanzienlijk hoger liggen dan voorheen werd verondersteld. Deze nieuwe inzichten zijn verwerkt in de emissiefactoren van 2019.

Uit eerdere discussie (via PM)
werking toevoeging adblue in SCR katalysator
Adblue leunt op chemie. Moderne diesels verbranden de diesel met een overmaat aan lucht om zoveel mogelijk stoffen (de diesel zelf) te verwijderen en lucht in het systeem te houden, richting uitlaat. Bij de verbranding komt ook altijd NOx vrij. AdBlue word toegevoegd om de NO & NOx chemisch weg te vangen.AdBlue is niets anders dan ureum met zeer zuiver water. Wat hierbij belangrijk is in de reactie is de temperatuur. Om de omzetting en het process goed en volledig te laten functioneren is een hoge temperatuur nodig.

Door de temperatuur valt het ureum eerst uiteen in de basiscomponenten ammoniak (NH3) en Isocyanic zuur (HNCO) + het zuivere water blijft aanwezig. Alle stoffen zijn nodig in de reactie, wat het ook zo'n slimme oplossing maakt. Ook de mengverhouding ureum en water is heel belangrijk

HNCO+water --> NH3 + CO2

Nu hebben we nog meer ammoniak en kan dit ook het werk doen om de NO om te zetten.De verbrandingsmotor had een overmaat aan zuurstof en dat word nu ook gebruikt in de reacties die tegelijk plaatsvinden (zijn elkaar nodig)

4NO + 4NH3 + 1/2 O2 --> 4N2 + 6H2O
3NO2 + 4NH3 + 3O2 -> 7N2 + 6H20

Uit de uitlaat komt nu CO2 (1e reactie) en N2 (lucht stikstof) + water.
Het water spoelt ook het adblue systeem weer om te voorkomen dat kristallen vormen.

NH3 alleen kan de reactie niet laten verlopen, omdat het niet stabiel genoeg is om de reactie te laten verlopen (verdwijnt uit het systeem doordat het vervluchtigt) en juist een hoge temperatuur nodig is voor de chemische reactie (verloopt sneller bij hogere temperatuur)

Hoewel de reacties opzich mooi passend zijn, kan er altijd iets mis gaan, waardoor alsnog ammoniak, NOx vrijkomt. Ook is het van belang dat de motor warm is om de reactie te laten verlopen. Chemisch klopt het in ieder geval, maar of de praktijk ook perfect werkt......

Het water is nodig om de reactie goed te laten verlopen, dit draagt de andere stoffen en spoelt het systeem. Puur ammoniak inspuiten kan ook werken, maar dan moet je de reactie veel beter kunnen controleren en dat lukt technisch niet in een motor (alleen in een lab). Door gebruik te maken van een natuurlijk uiteenvallend ureum bij een hoge temperatuur komt er niet eerder ammoniak beschikbaar dan wanneer de reactie kan plaatsvinden.De reactie word dmv een NOx sensor gecontroleerd en gestuurd, maar ook die sensoren kunnen afwijken waardoor alsnog onvolledige reactieproducten (NH3) vrijkomen

Op papier klinkt het allemaal mooi, maar wie vult tijdig zijn systeem bij? Droge system kunnen defect gaan en bij navullen problemen geven. De adblue moet van hoge kwaliteit zijn en in juiste verhouding gemengd. defecte systemen zullen onvolledige reacties kunnen geven. en kan er dus ammoniak en NOx vrijkomen.

Ik kan de risico's ook niet inschatten, ook hier geld meten = weten (ammoniak sensor in uitlaat plaatsen). Ook is er manipulatie software/hardware te koop (geweest) om het systeem te omzeilen en zo kosten te besparen (www.nomoreadblue.com) deze manipuleert de sensor data


Waterschap Hunze en Aa’s: Handhaving op teeltvrije zones blijft nodig

18-09-2019 - 0 reacties Waterschap Hunze en Aa’s zal in 2020 weer handhaven op de naleving van teeltvrije zones in de open teelt. Handhaving is nodig omdat er nog steeds gewasbeschermingsmiddelen in het oppervlaktewater worden aangetroffen. Het waterschap gaat eerst een gesprek aan met de telers die gewassen te dicht bij de insteek hebben gezaaid of gepoot. Zij krijgen de mogelijkheid de gewassen in de teeltvrije zone te verwijderen en zo weer te voldoen aan de regelgeving. Wanneer de gewassen niet worden verwijderd zal alsnog een dwangsom worden opgelegd.


Nieuw ontwikkeld: De SCK-machinery paddock cleaners / bladvegers

15-08-2019 - 0 reacties De SCK-machinery paddock cleaners / bladvegers, in alle soorten en maten. Van een 80 cm brede machine voor mini-trekkers vanaf 12 pk, tot een grote 225 cm brede machine voor grote tractoren. Getrokken uitvoeringen, dubbel zo grote opvangbak als in de hef. Machine gaat dus langer en meer opvegen en het kan al met een relatief kleine trekker. Zowel laag- als hoogkiepers leverbaar. Ook sportvelden weten deze machine te waarderen om humus tussen het kunstgras te verwijderen en voor het vegen van de normale sportvelden, gras en bladeren. Dat alles met 15 km/h. Specificaties: De grote…


Skal: 'Meer middelen nodig om afschrikking voor frauderen te kunnen organiseren'

12-08-2019 - 0 reacties Skal Biocontrole vindt dat er meer middelen nodig zijn voor de opsporing en eventuele strafrechtelijke vervolging van fraude met biologische producten. Dat stelt Skal in een reactie opeen bericht van RTL Nieuws rondom de betrouwbaarheid van biologische producten. De biologische sector heeft transparantie en integriteit hoog in het vaandel staan. Het is zaak om eventuele rotte appels snel op te sporen en uit het systeem te verwijderen.


Nieuwe CLAAS LEXION 6000 en 5000: een nieuwe schudder-dimensie.

01-08-2019 - 0 reacties
De nieuwe LEXION 6000 en 5000 worden geleverd met het volledig nieuwe APS SYNFLOW WALKER dorssysteem. Het nieuwe hart: APS SYNFLOW WALKER.
Met de APS SYNFLOW WALKER hebben de LEXION 6000 en 5000 nieuwe normen gesteld in de dors- en afscheidingsprestaties van schudder-maaidorsers. Het volledig nieuwe dorsconcept wordt geleverd met een versneller trommel van 450 mm, een dorstrommel van 755 mm met tien slaglijsten, een extra afscheidingstrommel met een diameter van 600 mm, vóór de afneemtrommel.
De breedte van de eenheid is 1.700 mm voor de 6000-modellen en 1.420 mm voor de 5000-modellen. De grote trommeldiameters leiden tot kleine omtrekhoeken van 132° (dorstrommel) en 116 ° (afscheidingstrommel). Dit, samen met een synchronisatie van de trommelsnelheden, zorgt voor een rechte, gewas en brandstof besparende gewasstroom. Dit resulteert in actieve afscheidingsoppervlakken van respectievelijk 3,18 m2 en 2,66 m2. Voor snelle aanpassing aan alle gewastypes en bedrijfsomstandigheden, worden alle dorskorf segmenten parallel en hydraulisch aangepast via de CEBIS terminal. Een overbelastingsbeveiliging voorkomt verstoppingen. Voor de dorstrommel kan een beukerplaat in de gewasstroom worden gedraaid. Daarmee kan de agressie van het dorsaggregaat zeer gevoelig worden geregeld, bijvoorbeeld voor veilig verwijderen van het kaf in gerst.