Veevoer

Veevoer nieuws volg je het best via Nieuwsgrazer. Bekijk hier al het Veevoer nieuws of word lid van de nieuwsbrief.

Veevoer nieuws

Aardappelen voor frietjes niet naar horeca, maar naar de voerbakken voor het vee

22-05-2020 - 0 reacties Boerderijwinkels hebben geen klagen, maar het merendeel van hun collega’s wordt hard geraakt door de coronacrisis. De prijzen dalen en boeren blijven zitten met melk en aardappels. ,,We proberen de overtollige voorraden aardappelen nu als veevoer te verkopen.”


Bijna duizend kilo friet verkocht met actie op Almkerkse boerderij: ‘Anders tot veevoer verwerkt’

09-05-2020 - 0 reacties ALMKERK - 'Friet maakt gelukkig' zo is te lezen op de facebookpagina van Wim & Co in Almkerk. Ze halen zelfs wetenschappelijk onderzoek aan, geen Vlaams onderzoek maar Brits. Met de quote zet de familie Straver haar actie voor de verkoop van 'Benefrietjes' kracht bij.


Winst ForFarmers gekelderd mede door stikstofproblematiek

16-03-2020 - 0 reacties LOCHEM - ForFarmers heeft in 2019 een kleine elf miljoen ton veevoer verkocht. De omzet steeg tot zo’n 2,5 miljard euro. De winst kelderde echter en kwam uit 17,7 miljoen. Dat is meer dan een halvering ten opzichte van 2018.


'Afval voor miljoenen als veevoer verkocht', verdachten aangehouden

05-02-2020 - 2 reacties Het waren ongeregistreerde stoffen of zelfs afval, en ze werden vermengd en aan boeren verkocht als veevoer. Een veevoerbedrijf uit Noord-Brabant heeft hiermee vermoedelijk zo'n twee jaar lang gefraudeerd.

Zo is er meer dan 4 miljoen euro verdiend, volgens het Openbaar Ministerie. Het zouden ernstige strafbare feiten zijn, want de grondstoffen die in dierenvoeder zitten kunnen de gezondheid van dieren én uiteindelijk mensen beïnvloeden.

Begin deze week zijn drie mannen die bij het bedrijf werken aangehouden, zij worden nu verhoord. Het bedrijf zelf is in mei 2019 al stilgelegd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Certificaten zijn inmiddels ingetrokken en tientallen vrachtwagens zijn in beslag genomen.

Eerder al mis
Dat er van alles niet op orde was bij het bedrijf, bleek uit verschillende inspecties. Ten eerste constateerde de NVWA vorig jaar dat het bedrijf niet hygiënisch genoeg werkte. De opslagtanks waarin het reststromen van levensmiddelenbedrijven verzamelde, waren systematisch "ernstig vervuild" en verroest. Bij elkaar kon er 7 miljoen kilo op het terrein worden opgeslagen.
Daarnaast stelt het OM dat de papieren waarschijnlijk zijn vervalst. Wat doorverkocht werd aan boeren als diervoeder kreeg het keurmerk 'GMP+': een certificaat dat bedoeld is om aan te tonen dat een bedrijf veilig of duurzaam werkt.

Maar het voer bleek bij controle niet alleen de richtlijnen voor dat keurmerk te schenden, het was zelfs hoe dan ook niet geschikt om aan dieren te eten te geven. Dat certificaat is toen ingetrokken.
Vervolgens werd het bedrijf stilgelegd en moest het de niet-eetbare producten naar een vergister brengen om te vernietigen. Ook bleek er te zijn gesjoemeld: er zou 731 ton meer zijn weggebracht dan op het terrein lag opgeslagen.
Risico voor mensen en dieren

Verder stond in de administratie niet welke grondstoffen gebruikt waren om het veevoer te maken. Dat is wel nodig, omdat die grondstoffen in de gehele voedselketen terecht kunnen komen. Ook bij mensen.
Om de gezondheid van mensen en dieren te kunnen beschermen moet het voer door de hele keten te volgen zijn. "Dit om in het geval van een besmetting snel tot de identificatie van de herkomst te komen en verdere verspreiding te voorkomen", stelt het OM.


Boeren gaan veevoer telen in boomwallen

24-01-2020 - 0 reacties SURHUISTERVEEN - Veertien boeren in Achtkarspelen gaan hun boomwallen verrijken met eetbare bomen, struiken en planten. Dit moet zorgen voor extra veevoer, een betere diergezondheid en een meer biodiversiteit.


Melkproductie daalt amper bij transitie naar VLOG

23-01-2020 - 14 reacties De prijs van eiwitrijk veevoer loopt in de periode tot en met 2030 sneller op dan de prijs van minder eiwitrijke veevoergrondstoffen. Dit blijkt uit ramingen van de Europese Commissie. Een snelle overgang naar 100% GMO-vrij voer hoeft geen grote gevolgen te hebben voor melkproductie en ...


NVWA: diervoerketen veilig, maar risico’s aanwezig

23-12-2019 - 0 reacties De Nederlandse diervoederketen produceert in het algemeen veilig veevoer. Dat komt doordat het stelsel van wetgeving, toezicht en private kwaliteitsborging werkt. Desondanks zijn er risico’s die de veiligheid van diervoer in gevaar brengen.


Natuurorganisaties willen stikstofafspraken met boeren van tafel

19-12-2019 - 16 reacties Twee natuurorganisaties eisen van minister Schouten dat ze de afspraken herroept die ze deze week met de boeren overeenkwam. Mobilisation en vereniging Leefmilieu, die de stikstofproblematiek aankaartten bij de Raad van State en die zaak eind mei wonnen, vinden het onacceptabel dat zij zijn gepasseerd. "U kunt zich niet permitteren om stikstofbesluiten te nemen die opnieuw gaan sneuvelen bij de rechter", waarschuwen ze Schouten.

Dinsdag kwamen het kabinet en een collectief van boerenorganisaties maatregelen overeen om op korte termijn de stikstofuitstoot door de landbouw te verminderen. Zo komt er minder eiwit in het voer van melkvee, gaan koeien vaker in de wei en wordt mest aangelengd met water.
Ook werd toegezegd dat er geen sectorbrede krimp komt en dat bedrijven niet gedwongen worden opgekocht. Daarnaast krijgen ruim 3400 bedrijven waarvan de vergunning was vervallen door de stikstofuitspraak van de Raad van State alsnog vergunningen.

"Deze afspraken met landbouwsector zijn een ramp voor de natuur", zegt Johan Vollenbroek van Mobilisation. "Door krimp van de veestapel uit te sluiten maakt het kabinet elke serieuze oplossing onmogelijk."
De milieuclubs noemen de gemaakte afspraken "een scherpe ontkenning van wat noodzakelijk is voor natuurbehoud". Ze wijzen erop dat minder veeteelt onvermijdelijk is en dat van technische middelen om de stikstofuitstoot te doen afnemen weinig mag worden verwacht. Ook van minder uitstoot door een andere samenstelling van het veevoer verwachten ze weinig.

Ze vinden bovendien dat het kabinet met de afspraken het werk van de commissie-Remkes ernstig in de wielen rijdt. De commissie, die het kabinet adviseert over de aanpak van de stikstofcrisis, komt juist vandaag met een tussentijds rapport over hoe veehouders moeten omgaan met het bemesten van hun land en het naar buiten sturen van hun dieren. In beide gevallen is geen vergunning nodig, zegt Remkes.

In een brief aan Schouten benadrukken Mobilisation en vereniging Leefmilieu dat ze al jaren op de stikstofkwestie wijzen en dat ze een herhaling van zetten "onder geen beding zullen aanvaarden". Ze willen dat de minister hen, samen met vertegenwoordigers van de veehouderijsector, uitnodigt voor een gesprek begin januari.

Een woordvoerder van minister Schouten benadrukt dat er nog geen akkoord is, maar dat het alleen gaat om "afspraken en uitgangspunten" die nog moeten worden uitgewerkt. Het ministerie erkent dat er inderdaad is afgesproken dat er geen "generieke krimp" komt. Maar dat er minder veeteelt komt, kan wel een gevolg van zijn van de maatregelen. Doel blijft om de uitstoot van stikstof te beperken, onderstreept de woordvoerder.
Ook vanuit boerenorganisaties klonken deze week stemmen dat er nog geen akkoord is. Veel afspraken moeten nog worden uitgewerkt, luidde het.


Ook in Eerste Kamer meerderheid voor stikstofwet

17-12-2019 - 4 reacties De stikstofwet van het kabinet komt door het parlement. De Tweede Kamer nam de wet twee weken geleden aan, de Eerste Kamer zal dat vanavond doen. Omdat de coalitie geen meerderheid heeft in de senaat, hebben de regeringspartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie ook steun van zeker zes andere senatoren nodig en het is nu wel zeker dat genoeg oppositiepartijen achter de wet staan.

De behandeling van de spoedwet in de Eerste Kamer duurt nog de hele dag en de stemming is pas vanavond, maar behalve de regeringspartijen zullen in elk geval ook SGP, de groep-Otten, 50Plus en OSF het voorstel van het kabinet steunen.

Of ook bijvoorbeeld GroenLinks en PvdA uiteindelijk achter de wet staan, is nog niet duidelijk, maar hun voorstem is dus niet meer nodig om de wet door de Eerste Kamer te loodsen.
Het kabinet hoopt met de wet de woning- wegen- en waterbouw vlot te trekken en de economie zo een impuls te geven. In de spoedwet staat onder meer dat er een stikstofbank komt waarin de uitstoot wordt bijgehouden. Verder wordt erin geregeld dat voor projecten die weinig stikstof uitstoten geen vergunning meer hoeft te worden aangevraagd. Ook staan er regels in voor stikstof-arm veevoer.


Kabinet blijft steun zoeken voor stikstofwet

12-12-2019 - 0 reacties Het kabinet probeert uit alle macht steun te krijgen voor de spoedwet stikstof. De Tweede Kamer nam die wet vorige week aan, maar de Eerste Kamer moet er nog over praten en het is nog maar de vraag of ook daar genoeg voorstemmers zijn.
In de Tweede Kamer stemden onder meer GroenLinks en de PvdA tegen, en de steun van een van die twee partijen is waarschijnlijk nodig in de senaat, waar de coalitie geen meerderheid heeft. Het wetsvoorstel wordt daar waarschijnlijk volgende week behandeld.
De ministers Hoekstra en Schouten spreken deze dagen, al dan niet telefonisch, met veel partijen om hen tot steun voor de wet te bewegen. Vanochtend waren ze bij de PvdA voor overleg met partijleider Asscher. Die wil in ruil voor steun van zijn partij dat er meer woningen worden gebouwd, dat het openbaar vervoer aantrekkelijker wordt en dat er meer wordt geïnvesteerd in de natuur.
Duidelijk stappenplan
GroenLinks-leider Klaver eist onder meer dat er een "duidelijk stappenplan" komt om de uitstoot van stikstof terug te dringen. Dat moet uiteindelijk resulteren in een halvering. Verder wil Klaver dat er meer wordt gedaan aan het herstel van natuurgebieden die door stikstof zijn aangetast.
Hoekstra wilde niet veel inhoudelijks zeggen over het verloop van de gesprekken, maar hij noemde het een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de problemen rond stikstof op te lossen. "Dan verken je met elkaar hoe ver je kan komen."
In de spoedwet staat onder meer dat er geen vergunning nodig is als de stikstofuitstoot van een bouwproject onder een bepaalde waarde blijft. Ook komen er regels voor stikstof-arm veevoer.


Aanpassing van eiwitgehalte in diervoeders is technisch snel mogelijk

03-12-2019 - 0 reacties Het realiseren van de door het kabinet gewenste stikstofreductie via eiwitarmer veevoer is technisch al snel mogelijk. Het vereist echter maatwerk, waardoor de kosten lastig in te schatten zijn. Voordat de veehouders omschakelen moet er voor hen duidelijk zijn dat er voor hun bedrijf een toekomst is. Dat stellen woordvoerders van ForFarmers, Agrifirm en De Heus..


Raad van State kritisch over veevoermaatregel kabinet

27-11-2019 - 1 reacties De Raad van State is kritisch over het voorstel van het kabinet om enzymen in veevoer te stoppen. Dit is een van de maatregelen waarmee de coalitie op korte termijn de uitstoot van stikstof door de veehouderij wil terugdringen.


Eerste megazeewierboerderij van Nederland voor de kust van Goeree-Overflakkee

23-11-2019 - 0 reacties Voor de kust van Goeree-Overflakkee komt de eerste megazeewierboerderij van Nederland. Producten uit deze zeeplant komen nu nog voornamelijk uit Azië, maar het plantaardig wondermiddel is bezig met een opmars in Nederland. Zeewier kan worden gebruikt voor producten als thee, kruiden, pasta, vleesvervangers, veevoer én medicijnen. Het kan ook worden gebruikt om biobrandstoffen te winnen.


Lochemse veevoerdergigant wil boeren helpen bij stikstofproblematiek

22-11-2019 - 6 reacties LOCHEM - De Lochemse veevoedergigant ForFarmers krijgt als marktleider volop te maken met het Kabinetsplan om stikstofreductie via veevoer te realiseren. ForFarmers vindt dat de boer leidend is. "De boer blijft aan het roer", zegt een woordvoerder van het bedrijf. "Wij gaan ze niets opleggen. Pas als de boer dat wil schieten we te hulp. Bij ons zitten de kennis en het vermogen om dingen te meten."


LIVE | Klaver snoeihard over Rutte: ‘Crisis zelf veroorzaakt, schaam je.'

14-11-2019 - 7 reacties Een verlaging van de maximumsnelheid, een noodwet voor de bouw, aangepast veevoer en meer geld voor het uitkopen van varkensboeren. Premier Rutte moet vandaag zijn maatregelen voor de stikstof- en PFAS-crisis verdedigen in de Tweede Kamer. En dat zal niet meevallen: voor de linkse partijen gaan de maatregelen niet ver genoeg, terwijl PVV en Forum voor Democratie juist willen dat de stikstofplannen van tafel gaan. Mis niks van het debat met ons liveblog.


LIVE | Wilders: We hebben geen stikstofprobleem, maar een Rutteprobleem

14-11-2019 - 0 reacties Een verlaging van de maximumsnelheid, een noodwet voor de bouw, aangepast veevoer en meer geld voor het uitkopen van varkensboeren. Premier Rutte moet vandaag zijn maatregelen voor de stikstof- en PFAS-crisis verdedigen in de Tweede Kamer. En dat zal niet meevallen: voor de linkse partijen gaan de maatregelen niet ver genoeg, terwijl PVV en Forum voor Democratie juist willen dat de stikstofplannen van tafel gaan. Mis niks van het debat met ons liveblog.


’Gevolgen eiwitarm veevoer voor dierenwelzijn onzeker’

13-11-2019 - 87 reacties Er moeten nog hele grote stappen gezet worden voordat veevoer minder eiwitten bevatten en het is zelfs de vraag of het ooit gaat gebeuren. Minder eiwit in veevoer is een van de stikstofmaatregelen van het kabinet, maar de gevolgen voor dierenwelzijn zijn onduidelijk en de boeren moeten het willen.

Dieren die eiwitarm veevoer krijgen, stoten minder stikstof uit. Veevoerbedrijven gaan echter eerst met de boeren om tafel en zullen alleen meewerken aan deze maatregel als de veehouders het wenselijk vinden. „Dit is zeker geen maatregel die we van vandaag op morgen nemen”, zegt een woordvoerder van ForFarmers, Europa’s grootste veevoederbedrijf.


ANWB begripvol over stikstofmaatregelen, LTO wil meer duidelijkheid

13-11-2019 - 0 reacties De maatregelen die het kabinet heeft aangekondigd om de stikstofcrisis aan te pakken, kunnen rekenen op gemengde reacties van maatschappelijke organisaties.

De ANWB is niet blij met de 100 kilometer per uur-maatregel, maar begrijpt het kabinet wel. "Het is niet prettig, maar we ondersteunen de maatregelen wel omdat zo de woningbouw wordt vlotgetrokken", zegt een woordvoerder. "We hebben de maatregel aan onze leden voorgelegd en 51 procent is positief, terwijl 34 procent er negatief of zelfs zeer negatief tegenover staat."

Hij spreekt van een evenwichtig signaal, maar hoopt dat het gaat om een tijdelijke maatregel. "We roepen het kabinet daarom op door te gaan met de elektrische migratie van Nederland: wil je de vraagstukken rond klimaat en mobiliteit oplossen zullen je veel meer elektrische auto's moeten hebben op de weg. Voor volgend jaar zijn er plannen voor een aanschafsubsidies voor elektrische auto's."

Premier Rutte zei op de persconferentie dat hij niet kan beloven dat het gaat om een tijdelijke maatregel, hoewel hij daar dolgraag 'ja' op zou zeggen.
De Land- en Tuinbouworganisatie (LTO) Nederland betreurt het dat de maatregelen al zijn aangekondigd, terwijl nog gewerkt wordt aan een plan dat door de landbouwsector wordt gesteund. Er is nu bijvoorbeeld geen duidelijkheid over het bemesten van weilanden.

Volgens voorzitter Marc Calon richt het kabinet zich op de korte termijn, maar zal voor de langer termijn kritisch naar de Natura-2000 gebieden moeten worden gekeken. "LTO Nederland pleit niet voor minder natuur, maar wel voor beleid dat voorkomt dat N2000-gebieden Nederland in gijzeling houden."

'Kabinet heeft niets geleerd'
Milieudefensie noemt het verlagen van de maximumsnelheid "een goed begin", maar stelt dat uit de rest van de brief blijkt dat het kabinet "niets heeft geleerd van stikstofcrisis".

Zo wijst de organisatie op de keuze voor meer asfalt, bijvoorbeeld op de ring Utrecht bij Amelisweerd. "Dat is slecht voor de natuur en daar wordt het verkeer ook niet duurzamer, veiliger, gezonder en goedkoper van", zegt woordvoerder Bram van Liere.

Ook is hij kritisch op het plan van het kabinet om de samenstelling van veevoer aan te passen en zo de ammoniakuitstoot terug te dringen. "Het kabinet rekent zich rijk met het invoeren van enzymen in veevoer. Dat is goed voor DSM (chemiebedrijf, red.), maar helpt boeren niet richting kringlooplandbouw."


Stikstofcrisis: dit wordt mogelijk 'de week van de waarheid'

05-11-2019 - 34 reacties Deze week zou 'de week van de waarheid' moeten worden wat betreft de stikstofmaatregelen die het kabinet gaat nemen om de woningbouw weer vlot te trekken. De verwachting is dat het kabinet vrijdag, na afloop van de wekelijkse ministerraad, bekend maakt welke maatregelen de eindstreep hebben gehaald. Daar wordt nu nog volop over gediscussieerd, want binnen de coalitie zijn de partijen het niet eens.

Er circuleert nu nog een heel lijstje met wat het kabinet "bronmaatregelen" noemt, zegt politiek verslaggever Xander van der Wulp. Daarop staan opties als het verlagen naar de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur op alle snelwegen en het invoeren van een autoloze zondag. Ook het overstappen op veevoer met extra enzymen, waardoor koeien minder stikstof gaan uitstoten, staat ertussen.
Premier Rutte zei vrijdag al dat het "alle hens aan dek" is en dat er elke dag wordt vergaderd over de stikstofcrisis. Het kabinet wil dat de problemen in de bouw nog dit jaar worden aangepakt.

Geen taboes
Hij zei verder er geen taboes zijn en dat er over alle mogelijke maatregelen wordt gesproken. Dat betekent ook dat er in zijn eigen 'autopartij', de VVD, serieus moet worden gekeken naar de mogelijkheid om de de maximumsnelheid op alle snelwegen te verlagen. Uit berekeningen van het RIVM komt naar voren dat dit voldoende stikstofreductie oplevert om dit jaar al te beginnen met de bouw zo'n 75.000 woningen.
Voor veel VVD'ers is de maximumsnelheid een lastig punt. De Telegraaf schrijft vandaag dat er in de top van de "vroemvroempartij", de grootse partij in de coalitie, onrust is ontstaan. De krant citeert anonieme Kamerleden die dingen zeggen als: "Dit is politieke zelfmoord", en: "Nou is het wel een keer klaar met die gekkigheid. We laten ons toch niet door links regeren?"

Mix van maatregelen
Ook fractievoorzitter Dijkhoff zei gisteren na het wekelijkse coalitieoverleg dat hij "liever niet" wil dat deze maatregel wordt genomen, maar dat voor hem voorop staat dat de bouw weer op gang komt, omdat mensen anders hun baan verliezen en de economie misschien gaat haperen. "Dus er zullen dingen moeten gebeuren waar ik van baal."
Van der Wulp denkt dat het erop uitdraait dat het kabinet vrijdag een "mix van allerlei maatregelen" bekend maakt. "Daar moet je wel bij aantekenen dat dit de week van de waarheid wordt genoemd, maar dat het ook zomaar kan worden doorgeschoven naar volgende week. Want eenvoudig is het echt allemaal niet."


Schouten: stikstofarm voer voor de korte termijn

31-10-2019 - 23 reacties Landbouwminister Carola Schouten laat de mogelijkheid doorrekenen om verplicht stikstofarm voer te introduceren in de Nederlandse veehouderij. Hierdoor kan op korte termijn de uitstoot van ammoniak wellicht dalen, waardoor ruimte wordt gemaakt voor onder meer woningbouw.

Het kabinet wil dat boeren hun koeien voer gaan geven waar specifieke enzymen aan zijn toegevoegd. De dieren stoten dan minder stikstof uit, en die stikstofruimte kan gebruikt worden om bouwprojecten die stil liggen weer op gang te brengen.