Unilever

Nieuwsgrazer verzamelt al het nieuws over Unilever. Unilever is een van de 16513 onderwerpen op Nieuwsgrazer.

Unilever nieuws

Zigeunersaus wordt in Duitsland 'paprikasaus op zijn Hongaars'

16-08-2020 - 0 reacties Naar aanleiding van de discussie over racistische namen en begrippen verandert het Duitse merk Knorr de naam van zijn zigeunersaus. De nieuwe naam wordt Paprikasauce Ungarische Art, paprikasaus op zijn Hongaars. Moederconcern Unilever zegt tegen Duitse media dat de saus binnen enkele weken met de nieuwe naam in de schappen staat.
"Omdat de term zigeunersaus als negatief gezien kan worden, hebben we besloten de saus een nieuwe naam te geven", zegt het levensmiddelenconcern.
De Centrale Raad van Duitse Sinti en Roma juicht de beslissing toe. "Het is goed dat Knorr tegemoetkomt aan de bezwaren van zoveel mensen", laat voorzitter Romani Rose weten aan het blad Bild am Sontag. Er bestaat al langer kritiek op de naam.
De raad maakt zich grote zorgen over het toenemende racisme waar Roma en Sinti mee te maken hebben in Duitsland en andere Europese landen. "Voor ons staan de benamingen zigeunersaus en zigeunerschnitzel niet bovenaan de prioriteitenlijst."
Hij maakt zich veel drukker om het scanderen van "zigeuners" of "joden" met de bedoeling om te beledigen, bijvoorbeeld in voetbalstadions.
Het is niet bekend of Unilever de naam van de paprikasaus op zijn Hongaars ook in Nederland zal aanpassen.


Minister Wiebes betreurt besluit Unilever

11-06-2020 - 0 reacties Minister van Economische Zaken Eric Wiebes betreurt het besluit van Unilever om afscheid te nemen van de Brits-Nederlandse structuur en op papier louter een Brits bedrijf te worden. Liever had hij gezien dat het bedrijf de structuur zou versimpelen „met enkel een Nederlandse nv aan het hoofd”, schrijft de bewindsman aan de Tweede Kamer.


Unilever biedt steun aan winkels en leveranciers

24-03-2020 - 0 reacties Levens- en wasmiddelenproducent Unilever trekt 500 miljoen euro uit om afnemers en leveranciers te helpen. Het Nederlands-Britse bedrijf zegt kleine en middelgrote leveranciers zo snel mogelijk te gaan betalen zodat die bedrijven genoeg geld in kas houden. Ook krijgen kleinschalige winkeliers die afhankelijk zijn van Unilever meer krediet van de multinational. Daarmee wil Unilever voorkomen dat winkeliers het hoofd niet boven water kunnen houden of banen moeten schrappen.


Unilever wil meer omzet, theemerken gaan mogelijk in de verkoop

30-01-2020 - 0 reacties Unilever, maker van uiteenlopende producten zoals deodorant, ijs en pindakaas, wil een hogere omzet draaien. Mogelijk betekent dit dat theemerken (onder meer Lipton) van de hand worden gedaan omdat er te weinig groei in zit.
Unilever streeft naar een jaarlijkse groei van 3 tot 5 procent, al is dat in 2019 niet gelukt. De groei bleef steken op 2,9 procent.
Ook voor de eerste maanden van dit jaar denkt het Nederlands-Britse concern de doelen niet te halen en daarom neemt het nu maatregelen. Er moeten naar eigen zeggen sneller nieuwe innovatieve producten op de markt komen en er wordt gesneden in kosten. Een optie die op tafel ligt is dus de verkoop van de thee-merken.
Consument laat het afweten
"De verkoop van traditionele zwarte thee, het grootste deel van de verkoop, neemt al jaren af door veranderende voorkeuren van consumenten", zegt de financiële topman van Unilever, Graeme Pitkethly, in een toelichting. Thee is goed voor minder dan 6 procent van de omzet van het bedrijf.
De winst van Unilever daalde met 38 procent naar 6 miljard euro. Vooral in Zuidoost-Azië en China is de groei minder dan verwacht.
Het bedrijf verwacht last te krijgen van de uitbraak van het corona-virus, maar in welke mate het daardoor wordt geraakt, durft Unilever niet te voorspellen.
Shell verdient ook minder
Ook een andere groot Nederlandse-Britse multinational maakt minder winst. Shell maakte vanochtend bekend dat de winst over 2019 is uitgekomen op 14,3 miljard euro. Dat is een derde minder dan een jaar geleden. Het olieconcern merkt vooral de gevolgen van de lagere olieprijs.
Op de beurs daalt het aandeel Shell vanochtend met meer dan 4,5 procent.


Unilever verlaagt omzetverwachting, aandeel flink onderuit

17-12-2019 - 0 reacties Levensmiddelenconcern Unilever verlaagt de omzetverwachting voor dit jaar. Ook in de eerste helft van volgend jaar zullen de verkopen lager liggen dan verwacht, stelt het concern dinsdag in een persbericht.


Niemand minder dan de koning opende het nieuwe Unilever-gebouw in Wageningen

06-12-2019 - 0 reacties Koning Willem-Alexander heeft vrijdag in Wageningen het nieuwe Global Foods Innovation Centre van Unilever geopend. In dit gebouw gaan honderden mensen werken aan nieuwe producten van Unilever.


Beursblik: Unilever moet haalbaarheid doelen aantonen

13-11-2019 - 0 reacties (ABM FN-Dow Jones) Unilever staat volgens Société Générale onder druk om de doelstellingen de komende jaren te halen.


‘Unilever koopt palmolie van bosverbranders’

04-11-2019 - 0 reacties Unilever en andere grote multinationals kopen structureel palmolie in bij bedrijven die betrokken zijn bij bosbranden in Indonesië. Die beschuldiging uit Greenpeace op basis van eigen onderzoek. Volgens berekeningen van de milieuorganisatie heeft Unilever tussen 2015 en 2018 palmolie gekocht van bedrijven die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor bijna 200.000 hectare verbrand gebied.


IJsjes zonder jasje helpen Unilever plastic-reductiedoelen aan te scherpen

08-10-2019 - 0 reacties In 2017 stelde voedingsmiddelengigant Unilever doelen over zijn plasticgebruik, maar door succesvolle ontwikkelingen worden deze doelen nu aangescherpt. Tegen 2025 wil het bedrijf zijn gebruik van nieuw plastic halveren. Dat gaat het doen door het absolute gebruik van plastic met meer dan 100.000 ton verminderen en door meer gebruik te maken van gerecycled plastic. Ook wil het bedrijf meer plastic verzamelen en verwerken dan het verkoopt.


Unilever halveert gebruik van nieuw plastic: ‘Radicale actie is nodig’

07-10-2019 - 0 reacties Unilever wil over een paar jaar het gebruik van nieuw plastic met de helft hebben teruggedrongen. De levensmiddelengigant -bekend van merken als Dove, Omo, Unox en Lipton- gebruikt voor zijn verpakkingen zo'n 700.000 ton nieuw plastic per jaar.


Hans-Gerd Janssen benoemd tot buitengewoon hoogleraar in het herkennen van geurstoffen in voedsel

03-10-2019 - 0 reacties De raad van bestuur van Wageningen University & Research heeft prof. Hans-Gerd Janssen benoemd tot buitengewoon hoogleraar ‘Recognition-based Analytical Chemistry’. Hij gaat methoden ontwikkelen om geurstoffen in voedsel te analyseren. De leerstoel wordt gefinancierd door Unilever Research en is gestart per 1 juli jl.


Unilever doet Chicken Tonight van de hand

17-09-2019 - 0 reacties Unilever verkoopt de sauzen van het merk Chicken Tonight aan Zwanenberg Food Group. Dat laatste bedrijf produceerde de sauzen al voor de Brits-Nederlandse multinational. Financiële details zijn niet bekendgemaakt.


'Unilever is kwetsbaar voor handelsoorlog'

12-08-2019 - 0 reacties AMSTERDAM (AFN) - Unilever hoort bij de grote Europese bedrijven die het meest kwetsbaar zijn voor de handelsstrijd tussen de Verenigde Staten en China. Dat zeggen analisten van JPMorgan.
Volgens de marktvorser staat het was- en levensmiddelenconcern op de vijfde plaats als het gaat om de 125 bedrijven uit de Markit iTraxx Europe-index. Nummer 1 op het lijstje van JPMorgan is...


Unilever breekt met stereotypering

31-07-2019 - 0 reacties Eetstokjes bij een Vietnamese Pho. Mannen eten ongezond, vrouwen gezond. Millennials zijn horecaverslaafd. Stereotypering, Unilever wil er vanaf. Niet alleen omdat de multinational zich daar verantwoordelijk voor voelt, maar ook omdat progressieve marketing een aanmerkelijk betere merkimpact genereert.


Unilever ontstond uit boterhandel

25-07-2019 - 1 reacties Achter de reclame voor margarine op de gevel van de Zuidstraat 12 in het Zeeuwse Dreischor schuilt een verhaal van opkomen, blinken en blijven blinken.

Rond 1900 bouwt Anton Jurgens de goedlopende boterhandel van zijn Brabantse koopmansfamilie Jurgens uit. Het bedrijf produceert volgens het Franse patent margarine, een namaakboter. In de daaropvolgende jaren verovert Jurgens de markt voor smeerbare vetten in West-Europa. Margarine is goedkoper en beter houdbaar dan roomboter, en een goede vervanging voor de reuzel die de arme bevolking gebruikt. De handel gaat gepaard met een flinke reclamecampagne. Exact dezelfde reclame van Solo siert daarom ook een pand in het Limburgse Valkenburg aan de Geul. Uit de fusie van Jurgens’ boterhandel met het Engelse Lever Brothers ontstaat in 1929 Unilever, nu miljardenbedrijf.


Slecht weer en tegenvallende Europese economie raken ijsverkoop Unilever

25-07-2019 - 0 reacties Het is een vreemd bericht op mogelijk de warmste dag van het jaar: Unilever heeft in Europa het afgelopen half jaar minder ijs verkocht en dat komt onder meer door het tegenvallende weer.
De verkoop in Europa daalde het afgelopen kwartaal met 1,6 procent en ook in Noord-Amerika werd er minder verkocht. Daarentegen is er groei in Azië, het Midden-Oosten en Zuid-Amerika, waardoor de omzet in totaal meer dan 3 procent is gestegen.
De opvolger van Paul Polman als topman bij Unilever, Alan Jope, heeft verschillende verklaringen voor de mindere cijfers in Europa. "Er is een gebrek aan fundamentele economische groei in Europa en de prijzen staan onder druk. Al geruime tijd is Europa geen grote groeimotor voor Unilever. En ook het weer was een stuk minder dan een jaar geleden."
Deodorant
Wat betreft het weer lijkt Unilever de tweede helft van het jaar geen reden tot klagen te hebben. "We hopen meer ijs te verkopen en hopelijk ook meer deodorant", zegt Jope. "Maar de extreme temperaturen zijn geen gezond teken. Het geeft aan dat het klimaat verandert." Jope zegt dat het bedrijf duurzaam werken daarom hoog in het vaandel heeft staan.
Toch lijkt groei onder de nieuwe baas hoger op de prioriteitenlijst te staan dan duurzaamheid, waar voorganger Polman het vaak over had. "De groei versnellen blijft onze topprioriteit", aldus Jope in het kwartaalbericht over de omzetcijfers.
Unilever wil zich meer richten op organisch en vegetarisch voedsel. Het bedrijf komt met nieuwe producten en doet overnames in die sector. Vorig jaar kocht Unilever het bedrijf De Vegetarische Slager en Graze, een bedrijf dat gezonde snacks wil maken.
Hoofdkantoor
Vorig jaar was Unilever veel in het nieuws vanwege de locatie van het hoofdkantoor. Nu heeft het bedrijf twee hoofdkantoren, in Londen en Rotterdam. Het nieuwe hoofdkantoor zou in Rotterdam komen, maar daar kwam het bedrijf later op terug.
Jope denkt niet dat er snel een nieuw besluit genomen wordt. "Er zijn verschillende opties, allemaal heel complex. We maken voortgang, maar het is niet mijn intentie om hier snel een besluit over te nemen."


Unilever verhoogt omzet op eigen kracht

25-07-2019 - 0 reacties ROTTERDAM (ANP) - Unilever heeft in de eerste helft van dit jaar de onderliggende omzet verhoogd, geholpen door prijsverhogingen en gestegen volumes. Dat liet het Brits-Nederlandse levens- en verzorgingsmiddelenconcern donderdag weten.
Het bericht Unilever verhoogt omzet op eigen kracht verscheen eerst op Nieuws.nl.


Nieuwe baas Unilever kiest voor nog meer merken om de kleintjes aan te kunnen

13-06-2019 - 0 reacties Nadat Unilever eerder snoeide in zijn merkenporteuille, pleit de nieuwe CEO Alan Jope juist voor meer merken onder de paraplu van de multinational. Die moeten wel een maatschappelijk doel dienen. Dat schrijft het Financieele Dagblad op basis van een interview.


Oprichters Vegetarische Slager beginnen eigen bedrijf: 'We gaan veganistische melk ontwikkelen'

20-05-2019 - 11 reacties Bijna vijf maanden verkeert de Vegetarische Slager nu onder de vleugels van Unilever. En dat bevalt goed, vertelt Niko Koffeman van het bedrijf aan VMT tijdens een bijeenkomst in Wageningen. Er zit een plantaardige vleesnespressomachine aan te komen en Koffeman begint samen met medeoprichter Jaap Korteweg een eigen bedrijf.


Voedingsmiddelenindustrie worstelt met op orde krijgen datastromen

13-05-2019 - 0 reacties Het doeltreffend inzetten van data blijkt voor veel bedrijven nog een lastige klus. Onder andere Unilever, Albert Heijn en Superunie kwamen op het GS1-congres bij elkaar om hierover te praten.