Schiphol

Schiphol is vaak in het nieuws. Nieuwsgrazer verzamelt al het nieuws omtrent Schiphol en biedt dit aan via de website en de dagelijkse nieuwsbrief.

Schiphol nieuws

Meeste regio's economisch hersteld van coronaklap

25-08-2021 - 0 reacties De meeste regio's in Nederland zijn op economisch gebied hersteld van de klap die het coronavirus heeft uitgedeeld. Vooral de opleving van de industrie en de handel hielp de economie op regionaal niveau op of boven het niveau van twee jaar eerder, toen er nog geen sprake was van een pandemie. Maar met name Amsterdam en de regio rond Schiphol blijven achter, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).


Aanvraag stikstofvergunning Schiphol en Lelystad Airport wordt loeihard onderuit gehaald

25-03-2021 - 18 reacties BINNENLAND – De aanvraag voor een stikstofvergunning voor Schiphol is gebaseerd op foute aannames en gemanipuleerde berekeningen. Dat zeggen de burgergroep SATL-Lelystad en de coöperatie Mobilisation for the Environment (MOB) van Johan Vollenbroek in hun gezamenlijke zienswijze op het voorgenomen besluit van demissionair minister Carola Schouten (ChristenUnie) om vergunningen te verlenen aan zowel Schiphol als […]


Plan voor 300 hectare zonnepanelen langs landingsbanen Schiphol

13-10-2020 - 0 reacties Een flink deel van luchthaven Schiphol moet vol komen te liggen met zonnepanelen. Dat willen de gemeente Haarlemmermeer en de provincie Noord-Holland in de komende jaren samen realiseren. De luchthaven staat er ook open voor, mits de veiligheid van het vliegverkeer niet in het geding is.


Boeren ook gisteravond op verschillende plekken bij elkaar

09-07-2020 - 1 reacties Op verschillende plekken door het hele land zijn gisteravond boeren bij elkaar gekomen om actie te voeren tegen het stikstofbeleid van het kabinet. De marechaussee hield een groep van enkele tientallen boeren tegen die met tractors bij Schiphol reden.


Milieuclubs niet blij, ‘KLM kan grotendeels op oude voet verder’

26-06-2020 - 0 reacties Milieuorganisaties zijn niet te spreken over de klimaatvoorwaarden voor de staatssteun aan KLM. Volgens Greenpeace, Milieudefensie, Natuur & Milieu en de Natuur en Milieu Federatie Noord-Holland kan de maatschappij grotendeels op oude voet verder met onder meer dagelijkse vluchten naar Brussel en overlast voor omwonenden van Schiphol in de nacht en door uitstoot van fijnstof en CO2.


VIDEO. GreenPeace BEZET landingsbaan Schiphol

14-05-2020 - 0 reacties SAMENSCHOLING!
Video

Elf samenscholers van de terroristische terreurorganisatie GreenPeace hebben vanochtend een landingsbaan van Schiphol bezet, omdat ze pissed zijn over de 2-4 miljard staatssteun die de lawaaiige CO2-kuchende vouchermaatschappij van de belastingbetaler krijgt. De Marechaussee heeft de 11 zonder vitaal beroep in de lockdown-lurf gepakt en verwijderd. Het immer goed geïnformeerde NH Nieuws was erbij. Later meer over de harde straffen voor deze walgelijke levensgevaarlijke terreuractie.


Doodstil op Schiphol, de douane stuurt de mondkapjes direct door

10-04-2020 - 0 reacties Grote delen van Schiphol zijn leeg en verlaten. De landingsbaan is een parkeerplaats geworden. Wat nog wel doordraait? Vrachtverkeer. ,,Mondkapjes handelen we nu extra snel af”, zegt de douane.


Minister geeft toe dat luchthavens niet verplichte vergunning hebben, maar grijpt niet in

03-04-2020 - 0 reacties Schiphol en drie regionale luchthavens hebben ten onrechte geen natuurvergunning voor hun stikstofuitstoot, maar krijgen een half jaar de tijd om een vergunning aan te vragen. Tot die tijd gedoogt minister Schouten de overtredingen.


Haarlemmermeer wil zonneakker naast landingsbaan Schiphol

30-03-2020 - 0 reacties De gemeente Haarlemmermeer wil een veld rondom de landingsbanen bij Schiphol vol leggen met zonnepanelen, laat het college van burgemeester en wethouders weten. Wethouder Jurgen Nobel (energietransitie) noemt het „een logische keuze, waar ik veel van verwacht”.


Wie gaan de asperges steken, nu veel Poolse arbeidskrachten niet komen?

28-03-2020 - 0 reacties Door de coronamaatregelen komen veel seizoensarbeiders uit bijvoorbeeld Polen niet naar Nederland. Dat is slecht nieuws voor onder meer aspergetelers en aardbeikwekers, die rond deze tijd beginnen met oogsten.
"Ik ben daar wel huiverig over", zegt Koen-Jos Berns, aspergeteler in Milsbeek. Van de vijftien seizoenmedewerkers die normaal gesproken komen oogsten, zitten er zo'n tien in Polen, en die kunnen daar niet weg. "De grenzen naar Duitsland zijn nagenoeg dicht", zegt Berns.
Een paar arbeiders zijn nog bij hem in Milsbeek. Die zouden nu eigenlijk weer teruggaan naar Polen, maar ook dat gaat niet makkelijk. "Zij blijven voorlopig hier, en kunnen helpen. Dat is in ieder geval iets", zegt Berns.
Grote onzekerheid
Berns is niet de enige met die zorgen. "De situatie is behoorlijk nijpend", zegt Yvonne van de Ven van LTO Arbeidskracht, dat zaken regelt rond seizoenswerk van arbeidsmigranten in de land- en tuinbouw.
"Het seizoen begint en we weten niet of men werkelijk komt", zegt Van de Ven. "Mensen uit Polen zijn bang om naar Nederland af te reizen, omdat hier meer corona is. En het reizen is behoorlijk lastig door de grenscontroles."
LTO Arbeidskracht heeft een platform in het leven geroepen, genaamd 'help ons oogsten', om werkzoekenden te linken aan boeren die handen tekort komen. "Veel mensen zitten nu ook zonder werk, denk aan de horeca. Zo proberen we het personeelstekort in de agrarische sector kleiner te maken", zegt Van de Ven.
Voor het weekend hadden zich 150 agrarische bedrijven gemeld, die samen een tekort hadden van 2500 mensen. Vanuit het hele land hebben 1000 individuele werkzoekenden zich gemeld, en ook zo'n 300 uitzendbureaus die normaal voor bijvoorbeeld de horeca of Schiphol werken willen bijspringen.
Er zit een gat tussen vraag en aanbod, zegt Van de Ven. "Mensen melden zich uit het hele land, maar hoe krijg je iemand uit Amsterdam elke dag in Zuid-Limburg om asperges te gaan steken?" Van de Ven denkt daarom niet dat het hele probleem opgelost kan worden. "We hopen een helpende hand te zijn."
Handen tekort
De totale schade voor de hele agrarische sector kan de komende zes maanden zo'n 5 miljard euro bedragen, schat de land- en tuinbouwoganisatie.
Ook Martijn Koelewijn, operationeel directeur van uitzendbureau Cervo, krijgt nu aanvragen van telers binnen. De meeste uitzendkrachten van Cervo komen uit Polen, Roemenië en Spanje. "Zij werken normaal gesproken vooral in de logistiek en de horeca." Toch kloppen boeren nu ook bij hem aan voor personeel.
"Wij hebben het hele jaar door mensen hier, daardoor hebben we nu nog wel een aanzienlijke pool arbeidskrachten in Nederland", zegt Koelewijn. "Voor ons is de uitdaging vooral het schuiven met personeel."
"We leveren bijvoorbeeld personeel aan een hotelketen, die zitten nu allemaal thuis. Maar op sommige plekken in de logistiek is juist weer veel werk", zegt hij. "We worden inventiever."
Het grootste deel van hun uitzendkrachten, zo'n 2500 mensen, zijn daardoor nu aan het werk. "Met een aantal aanvragen van telers zijn we nu ook bezig", zegt hij. "Als het gaat om kleine aantallen, tien of twintig mensen, kan dat nog wel."
Hulp van mensen die thuis zitten
Aspergeteler Koen-Jos Berns heeft via andere wegen hulp gekregen. "Veel mensen uit onze omgeving hebben al aangeboden om te helpen", zegt hij. "Mensen die vroeger wel eens hebben geholpen op ons bedrijf, maar ook mensen zonder ervaring die even zonder werk zitten."
Daarmee is hij nog niet voorzien, denkt Berns. "Dat waarderen we natuurlijk heel erg, maar het is altijd afwachten of ze ook allemaal komen. En ik ga er niet vanuit dat zij dagen van acht uur gaan maken", zegt hij. "Aspergesteken is zwaar werk."
Het personeelstekort is niet de enige tegenslag die Berns krijgt door de uitbraak van het coronavirus. "Al zouden we alles van het land kunnen halen, dan weet ik niet of we dat überhaupt kwijt kunnen." Hij levert vooral aan de horeca, en die is zeker tot 6 april dicht is. "En aan speciaalzaken, dus we hopen dat in ieder geval de winkels nog even open blijven."


42.000 kilo aan soep, bami, en andere verse producten over, 'Weggooien? Nooit.'

20-03-2020 - 0 reacties Sinds de coronavirusuitbraak hebben veel ondernemers in horeca en voedselproductie nog geen moment stilgezeten. Om te voorkomen dat er binnenkort duizenden kilo's voedsel in de de vuilnisbak belanden en horecabedrijven massaal failliet gaan, bedenken restaurants en leveranciers creatieve oplossingen.
Sinds dit weekend hebben zich al 1300 nieuwe restaurants aangemeld bij Thuisbezorgd, waardoor ze toch nog omzet kunnen draaien.Voor de voedselproducenten is het wat lastiger om het eten aan de man te brengen.
Ad van Olphen is directeur van Henri, een bedrijf dat levert aan onder meer NS-stations, Schiphol en scholen. Momenteel heeft hij 42.000 kilo aan soepen, sauzen, stamppotten, bami, visschotels en andere verse producten over. Van Olphen: "Vreselijk. Als ik hier nu rondloop, doet dat echt pijn. Weggooien? Never nooit", zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal.
Schappelijk prijsje
Tientallen andere horecaleveranciers hebben hetzelfde probleem. Een aantal heeft snel een nieuwe website in de lucht gebracht: etenover.nl. Leveranciers kunnen op die site aangeven wat ze in voorraad hebben en consumenten kunnen dan soep of ander eten bestellen.
Van Olphen: "Tegen een schappelijk prijsje. Zo hopen we van de voorraad af te komen. En als we met bepaalde producten tegen de einddatum zitten, gaat het voedsel naar de voedselbanken."
'Steun de lokale melkboer'
In Amsterdam hebben een bakker, een melkboer, een boerderij, een worstenmaker en een restaurant de handen ineengeslagen om Support your locals op te richten. Op hun website kun je een doos met verse producten bestellen en zo lokale ondernemers steunen.
Samuel Levie, oprichter van worstenmaker Brandt & Levie, bedacht het platform afgelopen zondag, om het verlies voor de horeca enigszins op te vangen. Levie: "Het loopt storm, we hebben in twee dagen al 1200 pakketten verkocht. Ik had nooit verwacht dat we de omzet die we mislopen enigszins zouden goedmaken."
Bekijk het hier:
In steden als Utrecht, Rotterdam en Haarlem komen mensen met vergelijkbare initiatieven. Iedereen die dit ook wil opzetten, mag bij Support your locals aankloppen. "Wij hebben een pakket met informatie hoe je dit kunt opzetten, dat delen we met wie wil."
Tegoedbon
Lot van Beek zat door de corona-crisis noodgedwongen thuis en wilde als grafisch ontwerper graag haar steentje bijdragen. Dus bedacht ze een tegoedbonnensysteem, voor de horeca en andere mkb'ers, om zo de financiële druk wat uit te smeren.
Van Beek: "Op mijn LinkedIn-oproep kwamen veel positieve reacties, heel veel mensen boden aan om te helpen. Nu zitten we met zo'n zes man allemaal vanuit huis de webapplicatie Tegoedje.nu te bouwen."
Ondernemers kunnen straks via een tegoedbon hun diensten voor in de toekomst verkopen, zodat als de economie weer draait mensen hun bonnen kunnen inleveren. Als het af is, gaan de makers eruit als middleman. De betalingen verlopen via de webapplicatie.
Door de vingers zien
Al die lokale initiatieven zijn goed, maar er moet ook vanuit de overheid een structurele oplossing komen, zegt Jan Willem Grievink, directeur van FoodService Instituut Nederland. Hij oppert drie oplossingen.
Ten eerste moeten de groothandels iedereen kunnen toelaten, ook mensen zonder een pasje. Dat gebeurt inmiddels langzaamaan. Daarnaast moeten fabrikanten de mogelijkheid hebben om voedsel direct aan de consument te verkopen - daar kleven nu te veel voorwaarden aan. Als laatste hoopt hij dat de supermarkten kunnen helpen met het verkopen van het overtollig voedsel.
Grievink: "Mensen zijn nou eenmaal gewend om hun eten te halen in de supermarkt, dus dat is de beste plek om het te verkopen. Ik denk dat de supermarkten het wel willen, maar er nu met hun eigen drukte niet aan toekomen. De overheid kan hierin helpen."


Luchtverkeer verloopt moeizaam, vrijgekomen slots op Schiphol als eerst naar vrachtvliegtuigen

17-03-2020 - 0 reacties Tholen – KLM besloot deze week een groot gedeelte van zijn vloot aan de grond te houden. Steeds meer landen besluiten hun grenzen te sluiten voor passagierstoestellen. Luchtvracht is nog wel welkom maar het aantal freighters en vrachtlijnen is beperkt. 80% van de luchtvracht gaat immers via…


Wat een stikstofdeken en de naderende campagne betekenen voor Rutte III

01-03-2020 - 2 reacties Piepend en krakend gaat het kabinet-Rutte III het laatste jaar in. De politieke wil om de rit uit te zitten is er, want de regeringspartijen zien geen alternatief in samenwerking met andere partijen. Tegelijk is er weinig optimisme dat er nog grote besluiten worden genomen. Er ligt een deken van stikstof over het kabinet en de verhoudingen tussen partijen worden steeds brozer.
Over ruim twaalf maanden staan er verkiezingen op de rol en die werpen hun schaduw vooruit. De vier regeringspartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie, zijn steeds meer met zichzelf bezig en steeds minder met het belang van 'hun' kabinet. Dat kabinet heeft tot de stikstofcrisis zich aandiende een aantal grote besluiten genomen: een plan voor het klimaat, een pensioenakkoord en een deal over een kinderpardon.
Nog wat in de lucht
Maar sinds afgelopen zomer is het stikstof, stikstof en nog eens stikstof, beklagen sommige ministers zich. Het is maar zeer de vraag of het kabinet in het laatste jaar nog aan andere nieuwe ambities gaat toekomen. Terwijl er genoeg grote onderwerpen op de plank liggen. Er is woningnood, migratie blijft de gemoederen verhitten en naast stikstof hangt er nog wat in de lucht: CO2. De uitstoot daarvan moet van de rechter flink worden teruggebracht.
De coalitie wil zich inmiddels aan zo min mogelijk zware onderwerpen branden. Want waarom zou je aan de vooravond van de verkiezingscampagne nog compromissen sluiten, die daarna ín de campagne tegen je kunnen worden gebruikt?
Partijen gunnen elkaar dus steeds minder en als je nog wat voor elkaar wil krijgen, moet het vóór de zomer. Want daarna staat álles in het teken van de campagne. Wat in ieder geval nog moet worden behandeld, is de Voorjaarsnota over de uitgaven op ministeries: waar gaat welk geld naartoe? Dat gaat niet zonder slag of stoot, want veel extra geld is er niet meer. Maar partijen willen nog wel successen binnenhalen waar ze in de campagne goede sier mee kunnen maken.
Zo zal CDA-minister Ferd Grapperhaus een grote claim neerleggen voor de bestrijding van drugscriminelen, wil minister Arie Slob van de ChristenUnie extra geld voor leraren, en moeten de twee ministers op Volksgezondheid (CDA'er Hugo de Jonge en VVD'er Bruno Bruins) onderling uitvechten wie opdraait voor de tekorten bij de verpleeghuizen.
Allemaal kwesties die mogelijk tot wrijving gaan leiden en er is al irritatie. VVD en CDA ruzieden onlangs over de marinierskazerne. En nog steeds raken sommige betrokkenen over de kook als het gaat over de halvering van de veestapel die middenin de campagne werd voorgesteld door D66.
Zand in de machine
Bij de VVD leeft het idee dat er nog geoogst moet worden op het thema migratie. Twee weken geleden was er een Kamerdebat, maar tot ongenoegen van de VVD werd dat helemaal gekaapt door een D66-plan over arbeidsmigranten. En ook op het thema luchtvaart zijn er strubbelingen tussen deze partijen. De liberalen wilde koste wat kost dat Schiphol wordt uitgebreid en vliegveld Lelystad opengaat. D66 grijpt, volgens de VVD, juist alles aan om zand in de machine te strooien.
In deze vier-partijen-coalitie is nu over bijna alles wrijving, al is dat wel vooral op het niveau van 'gewone' Kamerleden. Hoe hoger in de boom, hoe beter de verhoudingen: de sfeer tussen de fractievoorzitters is nog steeds goed. De bazen van dit kabinet willen ook met het oog op de verkiezingen graag laten zien dat zij als 'middenpartijen' een alternatief zijn voor de polarisatie op de flanken.
Maar het is ook duidelijk dat het incasseringsvermogen niet groot meer is. Het zijn de onverwachte gebeurtenissen die een kabinet nog altijd kunnen opbreken. Stikstof was er zo één, het coronavirus kan een enorme impact krijgen en wat als Turkije Syrische vluchtelingen echt niet meer tegenhoudt?
Langstzittend
Een andere factor die tot instabiliteit kan leiden is de leiderschapsvraag bij sommige partijen. Profilerende kandidaat-leiders zijn immers niet het makkelijkst om mee samen te werken. In het CDA probeert de top een verbeten strijd tussen de twee kroonprinsen Wobke Hoekstra en Hugo de Jonge te voorkomen (en wat als Mona Keijzer zich ook nog meldt?). Bij D66 ligt de vraag voor of Rob Jetten de arena in moet met Sigrid Kaag.
Bij de ChristenUnie blijft het rustig op dit vlak, en ook bij de VVD lijkt het daar sterk op. Premier Rutte moet het nog beslissen, maar iedereen in de partij weet al wat het wordt. Ook daarom zal de VVD blijven investeren in dit kabinet: ze gunnen Mark Rutte het record van langstzittende premier ooit.
.


Schiphol neemt maatregelen tegen stikstofuitstoot

14-02-2020 - 5 reacties Schiphol gaat maatregelen nemen om de stikstofuitstoot tegen te gaan. De luchthaven geeft daarmee gehoor aan de oproep van de commissie-Remkes. De luchtvaart speelt een beperkte rol in de uitstoot, concludeerde Remkes, maar moet wel bijdragen. Schiphol-topman Dick Benschop legt uit welke maatregelen hij gaat nemen.


Remkes: Alleen groei Schiphol en opening Lelystad Airport bij minder stikstof

14-01-2020 - 0 reacties De luchtvaart in Nederland mag alleen nog maar groeien, als de uitstoot van stikstof daalt. Dat concludeert een commissie onder leiding van VVD’er Johan Remkes in opdracht van het kabinet. Pas dan kan Schiphol extra vluchten krijgen en mag Lelystad Airport open.


FDF eist ook openbaarheid stikstofgegevens Schiphol en Tata Steel

03-01-2020 - 4 reacties Farmers Defence Force dreigt opnieuw met een groot protest wanneer het RIVM de stikstofgegevens van de laatste twee bedrijven niet openbaar maakt. Het rijksinstituut liet begin deze week weten alle overige emissiegegevens vrij te geven.


'Honderden medewerkers Schiphol klagen over ultrafijnstof'

16-12-2019 - 0 reacties Honderden medewerkers van Schiphol hebben geklaagd over ultrafijnstof op de luchthaven. Vakbond FNV stelde daar vorige week een speciaal meldpunt voor in. Daar zijn volgens de bond in een week tijd vierhonderd meldingen gedaan.


Actievoerders Greenpeace weer vrij, vandaag nieuwe actie buiten Schiphol Plaza

15-12-2019 - 0 reacties De actievoerders van Greenpeace die gisteren door de marechaussee in Schiphol Plaza werden aangehouden zijn weer vrijgelaten. Volgens een woordvoerder werden de laatsten gisteravond naar huis gestuurd. In totaal hield de marechaussee 25 mensen aan. Vandaag om 12:00 uur staat een nieuwe actie op de rol, nu buiten Schiphol Plaza.


26 mensen opgepakt bij demonstratie Schiphol

14-12-2019 - 0 reacties SCHIPHOL - [update 19:42 uur] De marechaussee heeft zaterdag 26 mensen aangehouden bij de betoging om een klimaatplan van de luchthaven af te dwingen, meldt een woordvoerder. Marechaussees zijn uren bezig geweest met het w...Lees meer


Drijvende boerderij heeft inzet van stedelingen nodig

14-12-2019 - 15 reacties Zeekoeien in de haven van Rotterdam, het is geen grap. Op een drijvende boerderij worden sinds een half jaar MRIJ-koeien gemolken. Het fenomeen haalde alle wereldkranten, maar bij de Rotterdammers zelf is de farm minder in trek. Al moeten zij wél de melk gaan drinken.

SCHIPHOL (ANP) - Naar schatting een paar honderd actievoerders van Greenpeace zijn zaterdagochtend aangekomen op Schiphol om te protesteren. Ze willen Schiphol Plaza 24 uur bezetten.
Het bericht Honderden actievoerders Greenpeace op Schiphol verscheen eerst op Nieuws.nl.