Schiphol

Volg al het nieuws over Schiphol, een van de 16204 onderwerpen op Nieuwsgrazer. Word ook lid van de dagelijkse Schiphol nieuwsbrief.

Schiphol nieuws

VIDEO. GreenPeace BEZET landingsbaan Schiphol

14-05-2020 - 0 reacties SAMENSCHOLING!
Video

Elf samenscholers van de terroristische terreurorganisatie GreenPeace hebben vanochtend een landingsbaan van Schiphol bezet, omdat ze pissed zijn over de 2-4 miljard staatssteun die de lawaaiige CO2-kuchende vouchermaatschappij van de belastingbetaler krijgt. De Marechaussee heeft de 11 zonder vitaal beroep in de lockdown-lurf gepakt en verwijderd. Het immer goed geïnformeerde NH Nieuws was erbij. Later meer over de harde straffen voor deze walgelijke levensgevaarlijke terreuractie.


Doodstil op Schiphol, de douane stuurt de mondkapjes direct door

10-04-2020 - 0 reacties Grote delen van Schiphol zijn leeg en verlaten. De landingsbaan is een parkeerplaats geworden. Wat nog wel doordraait? Vrachtverkeer. ,,Mondkapjes handelen we nu extra snel af”, zegt de douane.


Minister geeft toe dat luchthavens niet verplichte vergunning hebben, maar grijpt niet in

03-04-2020 - 0 reacties Schiphol en drie regionale luchthavens hebben ten onrechte geen natuurvergunning voor hun stikstofuitstoot, maar krijgen een half jaar de tijd om een vergunning aan te vragen. Tot die tijd gedoogt minister Schouten de overtredingen.


Haarlemmermeer wil zonneakker naast landingsbaan Schiphol

30-03-2020 - 0 reacties De gemeente Haarlemmermeer wil een veld rondom de landingsbanen bij Schiphol vol leggen met zonnepanelen, laat het college van burgemeester en wethouders weten. Wethouder Jurgen Nobel (energietransitie) noemt het „een logische keuze, waar ik veel van verwacht”.


Wie gaan de asperges steken, nu veel Poolse arbeidskrachten niet komen?

28-03-2020 - 0 reacties Door de coronamaatregelen komen veel seizoensarbeiders uit bijvoorbeeld Polen niet naar Nederland. Dat is slecht nieuws voor onder meer aspergetelers en aardbeikwekers, die rond deze tijd beginnen met oogsten.
"Ik ben daar wel huiverig over", zegt Koen-Jos Berns, aspergeteler in Milsbeek. Van de vijftien seizoenmedewerkers die normaal gesproken komen oogsten, zitten er zo'n tien in Polen, en die kunnen daar niet weg. "De grenzen naar Duitsland zijn nagenoeg dicht", zegt Berns.
Een paar arbeiders zijn nog bij hem in Milsbeek. Die zouden nu eigenlijk weer teruggaan naar Polen, maar ook dat gaat niet makkelijk. "Zij blijven voorlopig hier, en kunnen helpen. Dat is in ieder geval iets", zegt Berns.
Grote onzekerheid
Berns is niet de enige met die zorgen. "De situatie is behoorlijk nijpend", zegt Yvonne van de Ven van LTO Arbeidskracht, dat zaken regelt rond seizoenswerk van arbeidsmigranten in de land- en tuinbouw.
"Het seizoen begint en we weten niet of men werkelijk komt", zegt Van de Ven. "Mensen uit Polen zijn bang om naar Nederland af te reizen, omdat hier meer corona is. En het reizen is behoorlijk lastig door de grenscontroles."
LTO Arbeidskracht heeft een platform in het leven geroepen, genaamd 'help ons oogsten', om werkzoekenden te linken aan boeren die handen tekort komen. "Veel mensen zitten nu ook zonder werk, denk aan de horeca. Zo proberen we het personeelstekort in de agrarische sector kleiner te maken", zegt Van de Ven.
Voor het weekend hadden zich 150 agrarische bedrijven gemeld, die samen een tekort hadden van 2500 mensen. Vanuit het hele land hebben 1000 individuele werkzoekenden zich gemeld, en ook zo'n 300 uitzendbureaus die normaal voor bijvoorbeeld de horeca of Schiphol werken willen bijspringen.
Er zit een gat tussen vraag en aanbod, zegt Van de Ven. "Mensen melden zich uit het hele land, maar hoe krijg je iemand uit Amsterdam elke dag in Zuid-Limburg om asperges te gaan steken?" Van de Ven denkt daarom niet dat het hele probleem opgelost kan worden. "We hopen een helpende hand te zijn."
Handen tekort
De totale schade voor de hele agrarische sector kan de komende zes maanden zo'n 5 miljard euro bedragen, schat de land- en tuinbouwoganisatie.
Ook Martijn Koelewijn, operationeel directeur van uitzendbureau Cervo, krijgt nu aanvragen van telers binnen. De meeste uitzendkrachten van Cervo komen uit Polen, Roemenië en Spanje. "Zij werken normaal gesproken vooral in de logistiek en de horeca." Toch kloppen boeren nu ook bij hem aan voor personeel.
"Wij hebben het hele jaar door mensen hier, daardoor hebben we nu nog wel een aanzienlijke pool arbeidskrachten in Nederland", zegt Koelewijn. "Voor ons is de uitdaging vooral het schuiven met personeel."
"We leveren bijvoorbeeld personeel aan een hotelketen, die zitten nu allemaal thuis. Maar op sommige plekken in de logistiek is juist weer veel werk", zegt hij. "We worden inventiever."
Het grootste deel van hun uitzendkrachten, zo'n 2500 mensen, zijn daardoor nu aan het werk. "Met een aantal aanvragen van telers zijn we nu ook bezig", zegt hij. "Als het gaat om kleine aantallen, tien of twintig mensen, kan dat nog wel."
Hulp van mensen die thuis zitten
Aspergeteler Koen-Jos Berns heeft via andere wegen hulp gekregen. "Veel mensen uit onze omgeving hebben al aangeboden om te helpen", zegt hij. "Mensen die vroeger wel eens hebben geholpen op ons bedrijf, maar ook mensen zonder ervaring die even zonder werk zitten."
Daarmee is hij nog niet voorzien, denkt Berns. "Dat waarderen we natuurlijk heel erg, maar het is altijd afwachten of ze ook allemaal komen. En ik ga er niet vanuit dat zij dagen van acht uur gaan maken", zegt hij. "Aspergesteken is zwaar werk."
Het personeelstekort is niet de enige tegenslag die Berns krijgt door de uitbraak van het coronavirus. "Al zouden we alles van het land kunnen halen, dan weet ik niet of we dat überhaupt kwijt kunnen." Hij levert vooral aan de horeca, en die is zeker tot 6 april dicht is. "En aan speciaalzaken, dus we hopen dat in ieder geval de winkels nog even open blijven."


42.000 kilo aan soep, bami, en andere verse producten over, 'Weggooien? Nooit.'

20-03-2020 - 0 reacties Sinds de coronavirusuitbraak hebben veel ondernemers in horeca en voedselproductie nog geen moment stilgezeten. Om te voorkomen dat er binnenkort duizenden kilo's voedsel in de de vuilnisbak belanden en horecabedrijven massaal failliet gaan, bedenken restaurants en leveranciers creatieve oplossingen.
Sinds dit weekend hebben zich al 1300 nieuwe restaurants aangemeld bij Thuisbezorgd, waardoor ze toch nog omzet kunnen draaien.Voor de voedselproducenten is het wat lastiger om het eten aan de man te brengen.
Ad van Olphen is directeur van Henri, een bedrijf dat levert aan onder meer NS-stations, Schiphol en scholen. Momenteel heeft hij 42.000 kilo aan soepen, sauzen, stamppotten, bami, visschotels en andere verse producten over. Van Olphen: "Vreselijk. Als ik hier nu rondloop, doet dat echt pijn. Weggooien? Never nooit", zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal.
Schappelijk prijsje
Tientallen andere horecaleveranciers hebben hetzelfde probleem. Een aantal heeft snel een nieuwe website in de lucht gebracht: etenover.nl. Leveranciers kunnen op die site aangeven wat ze in voorraad hebben en consumenten kunnen dan soep of ander eten bestellen.
Van Olphen: "Tegen een schappelijk prijsje. Zo hopen we van de voorraad af te komen. En als we met bepaalde producten tegen de einddatum zitten, gaat het voedsel naar de voedselbanken."
'Steun de lokale melkboer'
In Amsterdam hebben een bakker, een melkboer, een boerderij, een worstenmaker en een restaurant de handen ineengeslagen om Support your locals op te richten. Op hun website kun je een doos met verse producten bestellen en zo lokale ondernemers steunen.
Samuel Levie, oprichter van worstenmaker Brandt & Levie, bedacht het platform afgelopen zondag, om het verlies voor de horeca enigszins op te vangen. Levie: "Het loopt storm, we hebben in twee dagen al 1200 pakketten verkocht. Ik had nooit verwacht dat we de omzet die we mislopen enigszins zouden goedmaken."
Bekijk het hier:
In steden als Utrecht, Rotterdam en Haarlem komen mensen met vergelijkbare initiatieven. Iedereen die dit ook wil opzetten, mag bij Support your locals aankloppen. "Wij hebben een pakket met informatie hoe je dit kunt opzetten, dat delen we met wie wil."
Tegoedbon
Lot van Beek zat door de corona-crisis noodgedwongen thuis en wilde als grafisch ontwerper graag haar steentje bijdragen. Dus bedacht ze een tegoedbonnensysteem, voor de horeca en andere mkb'ers, om zo de financiële druk wat uit te smeren.
Van Beek: "Op mijn LinkedIn-oproep kwamen veel positieve reacties, heel veel mensen boden aan om te helpen. Nu zitten we met zo'n zes man allemaal vanuit huis de webapplicatie Tegoedje.nu te bouwen."
Ondernemers kunnen straks via een tegoedbon hun diensten voor in de toekomst verkopen, zodat als de economie weer draait mensen hun bonnen kunnen inleveren. Als het af is, gaan de makers eruit als middleman. De betalingen verlopen via de webapplicatie.
Door de vingers zien
Al die lokale initiatieven zijn goed, maar er moet ook vanuit de overheid een structurele oplossing komen, zegt Jan Willem Grievink, directeur van FoodService Instituut Nederland. Hij oppert drie oplossingen.
Ten eerste moeten de groothandels iedereen kunnen toelaten, ook mensen zonder een pasje. Dat gebeurt inmiddels langzaamaan. Daarnaast moeten fabrikanten de mogelijkheid hebben om voedsel direct aan de consument te verkopen - daar kleven nu te veel voorwaarden aan. Als laatste hoopt hij dat de supermarkten kunnen helpen met het verkopen van het overtollig voedsel.
Grievink: "Mensen zijn nou eenmaal gewend om hun eten te halen in de supermarkt, dus dat is de beste plek om het te verkopen. Ik denk dat de supermarkten het wel willen, maar er nu met hun eigen drukte niet aan toekomen. De overheid kan hierin helpen."


Luchtverkeer verloopt moeizaam, vrijgekomen slots op Schiphol als eerst naar vrachtvliegtuigen

17-03-2020 - 0 reacties Tholen – KLM besloot deze week een groot gedeelte van zijn vloot aan de grond te houden. Steeds meer landen besluiten hun grenzen te sluiten voor passagierstoestellen. Luchtvracht is nog wel welkom maar het aantal freighters en vrachtlijnen is beperkt. 80% van de luchtvracht gaat immers via…


Wat een stikstofdeken en de naderende campagne betekenen voor Rutte III

01-03-2020 - 2 reacties Piepend en krakend gaat het kabinet-Rutte III het laatste jaar in. De politieke wil om de rit uit te zitten is er, want de regeringspartijen zien geen alternatief in samenwerking met andere partijen. Tegelijk is er weinig optimisme dat er nog grote besluiten worden genomen. Er ligt een deken van stikstof over het kabinet en de verhoudingen tussen partijen worden steeds brozer.
Over ruim twaalf maanden staan er verkiezingen op de rol en die werpen hun schaduw vooruit. De vier regeringspartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie, zijn steeds meer met zichzelf bezig en steeds minder met het belang van 'hun' kabinet. Dat kabinet heeft tot de stikstofcrisis zich aandiende een aantal grote besluiten genomen: een plan voor het klimaat, een pensioenakkoord en een deal over een kinderpardon.
Nog wat in de lucht
Maar sinds afgelopen zomer is het stikstof, stikstof en nog eens stikstof, beklagen sommige ministers zich. Het is maar zeer de vraag of het kabinet in het laatste jaar nog aan andere nieuwe ambities gaat toekomen. Terwijl er genoeg grote onderwerpen op de plank liggen. Er is woningnood, migratie blijft de gemoederen verhitten en naast stikstof hangt er nog wat in de lucht: CO2. De uitstoot daarvan moet van de rechter flink worden teruggebracht.
De coalitie wil zich inmiddels aan zo min mogelijk zware onderwerpen branden. Want waarom zou je aan de vooravond van de verkiezingscampagne nog compromissen sluiten, die daarna ín de campagne tegen je kunnen worden gebruikt?
Partijen gunnen elkaar dus steeds minder en als je nog wat voor elkaar wil krijgen, moet het vóór de zomer. Want daarna staat álles in het teken van de campagne. Wat in ieder geval nog moet worden behandeld, is de Voorjaarsnota over de uitgaven op ministeries: waar gaat welk geld naartoe? Dat gaat niet zonder slag of stoot, want veel extra geld is er niet meer. Maar partijen willen nog wel successen binnenhalen waar ze in de campagne goede sier mee kunnen maken.
Zo zal CDA-minister Ferd Grapperhaus een grote claim neerleggen voor de bestrijding van drugscriminelen, wil minister Arie Slob van de ChristenUnie extra geld voor leraren, en moeten de twee ministers op Volksgezondheid (CDA'er Hugo de Jonge en VVD'er Bruno Bruins) onderling uitvechten wie opdraait voor de tekorten bij de verpleeghuizen.
Allemaal kwesties die mogelijk tot wrijving gaan leiden en er is al irritatie. VVD en CDA ruzieden onlangs over de marinierskazerne. En nog steeds raken sommige betrokkenen over de kook als het gaat over de halvering van de veestapel die middenin de campagne werd voorgesteld door D66.
Zand in de machine
Bij de VVD leeft het idee dat er nog geoogst moet worden op het thema migratie. Twee weken geleden was er een Kamerdebat, maar tot ongenoegen van de VVD werd dat helemaal gekaapt door een D66-plan over arbeidsmigranten. En ook op het thema luchtvaart zijn er strubbelingen tussen deze partijen. De liberalen wilde koste wat kost dat Schiphol wordt uitgebreid en vliegveld Lelystad opengaat. D66 grijpt, volgens de VVD, juist alles aan om zand in de machine te strooien.
In deze vier-partijen-coalitie is nu over bijna alles wrijving, al is dat wel vooral op het niveau van 'gewone' Kamerleden. Hoe hoger in de boom, hoe beter de verhoudingen: de sfeer tussen de fractievoorzitters is nog steeds goed. De bazen van dit kabinet willen ook met het oog op de verkiezingen graag laten zien dat zij als 'middenpartijen' een alternatief zijn voor de polarisatie op de flanken.
Maar het is ook duidelijk dat het incasseringsvermogen niet groot meer is. Het zijn de onverwachte gebeurtenissen die een kabinet nog altijd kunnen opbreken. Stikstof was er zo één, het coronavirus kan een enorme impact krijgen en wat als Turkije Syrische vluchtelingen echt niet meer tegenhoudt?
Langstzittend
Een andere factor die tot instabiliteit kan leiden is de leiderschapsvraag bij sommige partijen. Profilerende kandidaat-leiders zijn immers niet het makkelijkst om mee samen te werken. In het CDA probeert de top een verbeten strijd tussen de twee kroonprinsen Wobke Hoekstra en Hugo de Jonge te voorkomen (en wat als Mona Keijzer zich ook nog meldt?). Bij D66 ligt de vraag voor of Rob Jetten de arena in moet met Sigrid Kaag.
Bij de ChristenUnie blijft het rustig op dit vlak, en ook bij de VVD lijkt het daar sterk op. Premier Rutte moet het nog beslissen, maar iedereen in de partij weet al wat het wordt. Ook daarom zal de VVD blijven investeren in dit kabinet: ze gunnen Mark Rutte het record van langstzittende premier ooit.
.


Schiphol neemt maatregelen tegen stikstofuitstoot

14-02-2020 - 5 reacties Schiphol gaat maatregelen nemen om de stikstofuitstoot tegen te gaan. De luchthaven geeft daarmee gehoor aan de oproep van de commissie-Remkes. De luchtvaart speelt een beperkte rol in de uitstoot, concludeerde Remkes, maar moet wel bijdragen. Schiphol-topman Dick Benschop legt uit welke maatregelen hij gaat nemen.


Remkes: Alleen groei Schiphol en opening Lelystad Airport bij minder stikstof

14-01-2020 - 0 reacties De luchtvaart in Nederland mag alleen nog maar groeien, als de uitstoot van stikstof daalt. Dat concludeert een commissie onder leiding van VVD’er Johan Remkes in opdracht van het kabinet. Pas dan kan Schiphol extra vluchten krijgen en mag Lelystad Airport open.


FDF eist ook openbaarheid stikstofgegevens Schiphol en Tata Steel

03-01-2020 - 4 reacties Farmers Defence Force dreigt opnieuw met een groot protest wanneer het RIVM de stikstofgegevens van de laatste twee bedrijven niet openbaar maakt. Het rijksinstituut liet begin deze week weten alle overige emissiegegevens vrij te geven.


'Honderden medewerkers Schiphol klagen over ultrafijnstof'

16-12-2019 - 0 reacties Honderden medewerkers van Schiphol hebben geklaagd over ultrafijnstof op de luchthaven. Vakbond FNV stelde daar vorige week een speciaal meldpunt voor in. Daar zijn volgens de bond in een week tijd vierhonderd meldingen gedaan.


Actievoerders Greenpeace weer vrij, vandaag nieuwe actie buiten Schiphol Plaza

15-12-2019 - 0 reacties De actievoerders van Greenpeace die gisteren door de marechaussee in Schiphol Plaza werden aangehouden zijn weer vrijgelaten. Volgens een woordvoerder werden de laatsten gisteravond naar huis gestuurd. In totaal hield de marechaussee 25 mensen aan. Vandaag om 12:00 uur staat een nieuwe actie op de rol, nu buiten Schiphol Plaza.


26 mensen opgepakt bij demonstratie Schiphol

14-12-2019 - 0 reacties SCHIPHOL - [update 19:42 uur] De marechaussee heeft zaterdag 26 mensen aangehouden bij de betoging om een klimaatplan van de luchthaven af te dwingen, meldt een woordvoerder. Marechaussees zijn uren bezig geweest met het w...Lees meer


Drijvende boerderij heeft inzet van stedelingen nodig

14-12-2019 - 15 reacties Zeekoeien in de haven van Rotterdam, het is geen grap. Op een drijvende boerderij worden sinds een half jaar MRIJ-koeien gemolken. Het fenomeen haalde alle wereldkranten, maar bij de Rotterdammers zelf is de farm minder in trek. Al moeten zij wél de melk gaan drinken.

SCHIPHOL (ANP) - Naar schatting een paar honderd actievoerders van Greenpeace zijn zaterdagochtend aangekomen op Schiphol om te protesteren. Ze willen Schiphol Plaza 24 uur bezetten.
Het bericht Honderden actievoerders Greenpeace op Schiphol verscheen eerst op Nieuws.nl.


Honderden Greenpeace-activisten bezetten Schiphol Plaza

14-12-2019 - 1 reacties Honderden activisten van Greenpeace zijn vanochtend begonnen met een bezettingsactie op Schiphol Plaza, het winkelcentrum van de luchthaven. Met de 24 uursactie willen de bezetters de luchthaven dwingen een klimaatplan op te stellen.
De actie verloopt vooralsnog vreedzaam, meldt NH Nieuws. De marechaussee heeft de demonstranten gevraagd om hun actie vanaf 12.00 uur buiten voort te zetten.
Greenpeace maakt zich al langer boos over het feit dat de luchthaven in de discussie rond klimaatverandering naar hun mening buiten schot blijft. "We zitten midden in een klimaatcrisis, maar grote vervuiler Schiphol krijgt ruim baan om door te groeien en nóg meer te vervuilen", aldus de website van de milieuorganisatie.
De actievoerders op Schiphol vinden dat er vooral op de korte afstand minder gevlogen moet worden, zeker als de trein een goed alternatief biedt. Ook eisen ze dat de plannen voor vliegveld Lelystad in de koelkast moeten.
Een derde eis is dat er een "realistische prijs" wordt gevraagd voor een vliegticket. Op dit moment wordt er geen btw geheven op kerosine, de brandstof van vliegtuigen.


Eerste Kamer wil spoedwet stikstof toch voor Kerst behandelen

10-12-2019 - 1 reacties De Eerste Kamer wil de spoedwet stikstof toch nog voor het kerstreces behandelen. Dat hebben de woordvoerders vandaag besloten. Minister Schouten moet vooraf nog wel een stapel vragen beantwoorden over de juridische houdbaarheid, garanties voor natuurgebieden en voorrang voor woning- boven wegenbouw.

Het kabinet hoopt dat de wet nog dit jaar wordt aangenomen, zodat de bouw snel kan worden vlot getrokken. Maar de oppositie trapte vorige week op de rem.
Vanmiddag besloot een meerderheid om komende maandag te bekijken of alle schriftelijke vragen naar tevredenheid zijn beantwoord en het debat alvast 'met potlood' voor dinsdag in de agenda te zetten. Het is de bedoeling er nog dezelfde dag over te stemmen.

GroenLinks
De spoedwet stikstof is vorige week aangenomen door de Tweede Kamer. Behalve de coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie stemden de SGP, 50Plus en het lid Haga voor.
Of de wet het in de Eerste Kamer gaat halen, is nog onzeker. De coalitie heeft daar, ook met de stemmen van de SGP en 50Plus, geen meerderheid. Minister Schouten en minister Hoekstra zijn inmiddels bij fractievoorzitters in de Tweede Kamer aan het peilen of zij nog overgehaald kunnen worden. Zij zijn vanmiddag bij onder anderen Klaver van GroenLinks langsgeweest.
Het blijft niet bij deze spoedwet. De commissie-Remkes, die het kabinet heeft ingesteld om advies te geven over de stikstof-problematiek, is nog volop aan het werk.

De commissie onder leiding van oud-minister Remkes, die inmiddels ook waarnemend burgemeester van Den Haag is, bracht in september al een advies uit voor de korte termijn. Op basis daarvan is onder meer besloten om de maximumsnelheid te verlagen naar 100 kilometer per uur. Die maatregel gaat in maart in.

Remkes komt naar verwachting vrijdag met een tweede advies, over de weidegang van koeien. Nu moeten boeren eigenlijk een vergunning aanvragen om hun koeien naar buiten laten. De adviescommissie zei in het eerste advies dat er een gedoogstatus moet blijven bestaan, want koeien in de wei veroorzaken minder stikstofuitstoot dan koeien op stal. Deze week komt er een extra advies over al dan niet verplicht weiden van vee.
Een derde advies, over de luchtvaart, verschijnt naar verwachting in de eerste week van januari.

Eerder zei Remkes dat voor het eind van dit jaar klaar kon zijn, maar dat lukt net niet. In dit advies zal het ook gaan over natuurvergunningen voor Schiphol, Lelystad Airport, Rotterdam The Hague Airport, Maastricht Aachen Airport, Groningen Airport Eelde en Eindhoven Airport. Volgens milieuorganisaties hebben de luchthavens ten onrechte niet zo'n vergunning. Remkes moet daar duidelijkheid over geven.
In mei komt het vierde advies van de commissie-Remkes, over de aanpak van het stikstofprobleem op de lange termijn. Dat zal naar verluidt vooral gaan over mogelijke maatregelen voor de industrie en scheepvaart.


Alle leugens over stikstof en beleid op een rij gezet.

06-10-2019 - 16 reacties Feynman en/of Feiten – De Pokongranaat
De dubieuze rol van het RIVM in de stikstofgekte

Onze regels zijn ruim 400 keer strenger dan in Duitsland. Daar is meer dan 20 mol per hectare per jaar toegestaan, hier staat de streep al op 0,05 mol/ha/jaar. Het ministerie van I&W geeft al toe: 32% van de neerslag van stikstofoxiden en ammoniak in Nederland komt uit het buitenland. Als wij onze veeteelt ietsje over de grens gooien, wordt dat alleen maar erger. Nu al importeren we 61 miljard aan landbouwproducten.
Het PAS-systeem wilde per project een uitzondering maken, en daarmee per activiteit bepalen wat wel of niet is toegestaan. Het had het meest zorgvuldige systeem van de EU kunnen worden. Helaas afgekeurd, dus mag er niets meer. We willen een miljoen woningen bouwen voor 2030 omdat de bevolking jaarlijks met honderdduizend groeit.
Hoe bizar laag 0,05 mol per hectare per jaar is, blijkt als je gaat rekenen. Ik heb in de regeling nog niet gevonden of ze het element stikstof (N2) bedoelen die voor 78,5% in onze atmosfeer zit, of het atoom stikstof. Daardoor kan ik er een factor twee naast zitten, wat compleet verwaarloosbaar is bij de factor ruim 400 hierboven.
Ammonium (NH4+) weegt 18 gram per mol. Nitraat (NO3-) weegt 62 gram per mol. Gemiddeld 40 gram per mol. Bij ons plafond mag er 2 gram ammoniumnitraat per hectare per jaar op het land komen. Dat is een halve theelepel op twee voetbalvelden. De regels zijn nog extremer dan Thierry Baudet al inschatte.
Ik wil niemand op ideeën brengen, maar als iemand jaarlijks voor € 2,89 een busje van 100 gram Pokonpoeder koopt en dat zorgvuldig uitstrooit op een hectare Natura2000-gebied, dan overschrijdt deze milieuterrorist de norm al 23 keer. In ieder busje zit immers 45,7 gram ammoniumnitraat. (De 16% stikstof geeft 16 gram stikstof, daar komt nog zuurstof en waterstof bij.)

Ik heb altijd gedacht dat ANFO een groter probleem was. Maar nu we dit weten moet alle kunstmest bij alle bouwmarkten en tuincentra uit het schap. Moeten natuurgebieden met dienstplichtige militairen beveiligd worden tegen dumping van kunstmest & drugsafval. En moet er een zo groot mogelijke bevolkingsreductie komen door baby's op te eten.
Als je stikstofoxiden en ammoniak op 1 hoop gooit, krijg je iets heel moois. Stikstofoxiden vormen salpeterzuur, het ammoniak is basisch. Die gaan elkaar neutraliseren. Compendium voor de Leefomgeving schrijft dat de zuurgraad in de bodem met anderhalf procent is gedaald over een periode van 17 jaar, erkent dat de neerslag van zuren gedaald is en ziet vooral natuurlijke oorzaken.
De extra stikstofoxiden en ammoniak kunnen nog wel een ander effect hebben in Natura2000-gebieden. Sommige planten zijn afhankelijk van weinig ammonia en nitraat in de grond. Dit geeft ook kansen, rond een natura2000 gebied zou je planten kunnen kiezen die veel ammonia en nitraat hun omgeving halen en daarmee afvoeren, de meest kosteneffectieve maatregel.
Dat zie je ook terug in het luchtmeetnet, de beste scores zijn de achtergrondstations, zoals De Rijp-Oostdijkje, Cabauw-Wielsekade en Fijnaart-Zwingelspaansedijk. Alle drie midden op het platteland, tussen de boeren waar ons eten vandaan komt. Waarom moeten de boeren het meeste inleveren? Ze leven en werken in de schonere lucht.
Kijk je naar het Landelijk Meetnet Luchtkwaliteit, dan zie je eigenlijk een bijzonder informatief hoorcollege meetfouten maken. Diverse stations staan pal naast veestallen, of direct boven een rioolput. Die meet niet de algemene luchtkwaliteit buiten, maar vooral lokale riooldamp. Alsof dat nog niet genoeg is, gaat de RIVM even helemaal los met het aanvullen van missende meetdata.
Het RIVM bepaalde ook depositie van ammoniak in Bargerveen met de COTAG installatie. De hoogste waarde werd gemeten in februari 2012, (p24 PDF) terwijl die ammoniak toen niet in de lucht zat. Vanwege een ongewoon strenger winter werd de mest pas na februari uitgereden. Dat is alsof je regen kunt meten, die nog niet gevallen is.

Het ministerie van I&W publiceerde een stukje propaganda. Weer de landbouwsector compleet verguisd met Hollywoodaccounting. Zo worden vliegbewegingen boven de 3000 voet (914 meter) niet meegeteld. Een Boeing 737 of Airbus A320 zit binnen anderhalve minuut na het opstijgen al boven dat plafond, binnen het rekenmodel worden alle vliegtuigen daarboven magisch aangedreven.
Dat is vreemd, omdat stikstofoxiden en ammoniak beide zwaarder zijn dan de rest van de lucht, en goed oplosbaar in water. Dit komt vanaf iedere hoogte netjes naar beneden. Als gas, of opgelost in regenwater. Misschien iets later, misschien iets beter verdeeld, maar dit rekenmodel kijkt bij die uitstoot even de andere kant op.
Het plaatje van vorige week bestaat alleen in computermodellen. Die scherpe verschillen zie je niet terug in het luchtmeetnet. Midden in de stad geeft hooguit drie keer zo veel NO2 dan de achtergrondstations. Het klopt niet met satellietmetingen, waar Amsterdam en Schiphol roder zijn dan Brabant. De theorie wordt afgewezen door de praktijk.
Er wordt overdag 40 microgram NO2 per kubieke meter gemeten. (Ruim beneden het maximum van 1910 microgram per kubieke meter die de ILO & WHO publiceren.) De 221 ton stikstofoxiden en 127 ton ammoniak geven samen 148 ton pure stikstof. Verdeelt over onze vier miljoen hectare 36 gram/ha/jaar. De vergunningsgrens is verwaarloosbaar bij de huidige neerslag.
Er bestaat een commercieel belang bij ingenieursbureaus om zo veel mogelijk onder deze stikstofregeling te laten vallen. Hoe lager de norm, hoe meer complexe milieueffectrapportages, hoe meer dure (preventieve) stikstofdepositieberekeningen. Zelfs voor gasloze huizen met een elektrische auto voor de deur, die lokaal niets uitstoten.
Allemaal risicoloos & repetitief draaien van hetzelfde Excelletje, tegen een vorstelijk uurtarief. Verzorgd door goedkope specifieke getrainde administratieve krachten. Binnen de kantoortuin de one-trick pony's, zonder behoefte aan een gedegen technische opleiding. De idiot savant die dit stikstofmodel gemaakt heeft, maakte een regenboog en vond de pot met goud.
De persoon die dit verzonnen heeft, creëerde een fantasiewereld en markt voor technische adviezen, maar gaat blijkbaar zelf met het vliegtuig met vakantie. Ik hoop dat er ook een plan komt wat we gaan eten. Want zelfs veganisten zijn afhankelijk van boeren voor hun granen, peulvruchten, tofu, noten en zaden. Of zijn ze nog jagers en verzamelaars?

In de originele tekst staan ook nog wat verhelderende afbeeldingen


Agractie wil geen tweede LTO zijn

03-10-2019 - 0 reacties Partijen die deelgenomen hebben aan de actie van 1 oktober slaan eigen wegen in. Stichting Agractie wil geen tweede LTO Nederland zijn, maar een daadkrachtige belangenbehartiger. Wel neemt de stichting bewust afstand van de plannen om bijvoorbeeld Schiphol te blokkeren.


Agractie wil voorlopig geen protest op Schiphol

02-10-2019 - 12 reacties

Originele beschrijving

De organisatie van het boerenprotest op 1 oktober staat niet achter plannen om 29 oktober een protest te houden op Schiphol. Op sociale media circuleren namelijk plannen van boeren om dat te doen.