Rijden

Volg al het nieuws over Rijden, een van de 18053 onderwerpen op Nieuwsgrazer. Word ook lid van de dagelijkse Rijden nieuwsbrief.

Rijden nieuws

Uitslag Stelling van de dag: Ruime meerderheid vindt elektrisch rijden te duur voor de gewone man. 'Elektrische auto's zijn auto's voor criminelen'

13-09-2021 - 0 reacties 88 procent van de deelnemers is het eens met de Stelling van de dag: Elektrisch rijden is te duur voor de gewone man. „Een tweedehands elektrische auto kopen is ook nog eens super link.”


CO2-uitstoot 25 procent gedaald, Urgenda-vonnis waarschijnlijk gehaald

03-09-2021 - 0 reacties De Urgenda-doelstelling om een kwart minder broeikasgassen uit te stoten, is waarschijnlijk gehaald. Volgens voorlopige cijfers van de emissieregistratie van het RIVM was de uitstoot vorig jaar 25,4 procent lager ten opzichte van het jaar 1990. Vooral de daling in 2020 was fors: er werd 9 procent minder CO2 uitgestoten dan in 2019.
Eerder dit jaar werd op basis van niet definitieve cijfers ingeschat dat het Urgenda-doel net niet gehaald zou worden. Inmiddels is van meer sectoren bekend hoeveel de daadwerkelijke uitstoot was, en blijkt de daling groter. Volgens de rechter in de Urgenda-zaak moest Nederland aan het eind van vorig jaar 25 procent minder uitstoten in vergelijking met 1990.
Toch stelt het RIVM dat ook nu de cijfers nog niet helemaal definitief zijn. "Nog steeds is een deel gebaseerd op schattingen. Als er net een paar cijfers de andere kant opvallen, is het mogelijk om alsnog onder de 25 procent terecht te komen", zegt Margreet van Zanten van de emissieregistratie. De afname komt waarschijnlijk uit tussen de 24 en 27 procent.
Grootste daling door?
De grootste daling vond vorig jaar plaats in de elektriciteitssector, vooral door minder gebruik van steenkool. De Hemweg-kolencentrale werd eind 2019 gesloten en het effect daarvan was vorig jaar te merken. Een andere grote kolencentrale op de Maasvlakte was vorig jaar vanwege technische problemen langdurig buiten gebruik.
De impact van corona op de CO2-uitstoot is overigens maar beperkt, stelt het RIVM. Alleen bij het weg- en vliegverkeer werd er duidelijk minder uitgestoten. De hoeveelheid broeikasgassen in de industrie was vrijwel gelijk met het jaar ervoor.
De lockdown leidde ook maar beperkt tot minder luchtvervuiling. Het minder opstijgen en landen van vliegtuigen had bijvoorbeeld wel een afname van de uitstoot van stikstofdioxide van ongeveer 50 procent tot gevolg, maar op de totale hoeveelheid luchtvervuiling is dat vermoedelijk maar een paar procent.
In het wegverkeer reden personen- en bestelauto's ongeveer 17 procent minder kilometers dan een jaar eerder. Ook de maximale snelheid van 100 kilometer per uur die auto's mogen rijden op snelwegen speelt een rol. Maar de grootste reden voor de daling in die sector is het steeds schoner worden van de uitstoot van auto's.
De emissieregistratie houdt ook andere luchtverontreinigende stoffen bij en signaleert een daling van de uitstoot van fijnstof, stikstofdioxide, zwaveldioxide en niet-methaanvluchtige stoffen. Alleen de emissie van ammoniak is gestegen, met ongeveer één kiloton (één miljoen kilogram). "Dat komt door een kleine stijging in het aantal dieren en door een stijging van de hoeveelheid stikstof in koeienmest, vanwege een hoger verbruik van weidegras", schrijft het RIVM in een persbericht.
De definitieve cijfers over 2020 worden begin volgend jaar verwacht. Dan zijn de statistieken nog actueler, gebaseerd op cijfers die pas later in het jaar beschikbaar komen. Een andere reden is, zegt Margreet van Zanten, dat de gegevens over de industrie gebaseerd zijn op cijfers die de sector zelf heeft aangeleverd. Die worden in de loop van het jaar gecontroleerd, en ook dan kunnen er nog wijzigingen optreden.


150 auto's aan de kant gezet rondom fruitbedrijf De Groot, drie steekwapens gevonden

02-09-2021 - 0 reacties HEDEL - 150 voertuigen zijn in de nacht van dinsdag op woensdag aan de kant gezet bij een grote controle in Hedel. Er werden drie verboden steekwapens gevonden en twee bestuurders bleken onder invloed van alcohol te rijden.


VIDEO – Scania heeft primeur met vuilnisauto op waterstof

19-08-2021 - 0 reacties Scania laat als allereerste in Zweden een vuilniswagen rijden op waterstof. De waterstoftruck doet momenteel dienst in de straten van...


Winst batterijentak Samsung verzesvoudigt door elektrisch rijden

27-07-2021 - 0 reacties YONGIN (ANP) - De batterijentak van Samsung heeft het afgelopen kwartaal de winst verzesvoudigd vergeleken met een jaar eerder. De Zuid-Koreaanse onderneming schrijft dat grote verschil toe aan relatief slechte resultaten vorig jaar en een grote vraag naar batterijen voor elektrische auto's de afgelopen tijd. Ook de verwachtingen voor het tweede halfjaar zijn gunstig.


Beter dan Tesla, maar ook érg kostbaar: op pad met de Mercedes-Benz EQS

24-07-2021 - 0 reacties Met de EQA en EQC heeft Mercedes twee tot elektrische auto ‘verbouwde’ modellen in het programma, deze EQS is vanaf de allereerste schets puur en alleen als EV (elektrisch voertuig) bedoeld. Dat maakt het elektrische topmodel uit het EQ-label tot een compromisloze luxe limousine. Kostbaar, maar ook innovatief, efficiënt, veilig, uitzonderlijk comfortabel en bovenal gemakkelijk te rijden.


De uitdaging van elektrisch rijden in 'laadwoestijn' Frankrijk: 'Bij Lille begon de ellende'

23-07-2021 - 0 reacties Grote prijsverschillen, meer dan 10 verschillende laadpassen en zelfs zogenoemde 'laadwoestijnen': naar het buitenland met een elektrische auto vraagt de nodige voorbereiding. Dat ondervond ook Diederik, die met zijn elektrische Pollstar naar Parijs ging.


1200 kilometer zonder tanken? Mercedes ziet het gebeuren

23-07-2021 - 0 reacties Een elektrische auto die veel meer dan duizend kilometer kan rijden zónder te stoppen om te laden. Volgens autofabrikant Mercedes-Benz wordt dat al in de nabije toekomst werkelijkheid. Het merk werkt zelfs aan een auto die van Peking naar Shanghai kan rijden op een volle acculading. Dat is een afstand van ruim 1200 kilometer.


VDL gaat zonnewagens van Lightyear niet maken, bedrijf kiest voor Finland

19-07-2021 - 0 reacties Het Helmondse autobedrijf Lightyear laat zijn eerste zonnewagens in Finland maken. Valmet Automotive is gekozen als productiepartner. Dat betekent dat de fabriek van VDL Nedcar buiten de boot valt.
De ervaring die Valmet heeft met de productie van elektrische auto's was doorslaggevend, zegt de Lightyear-topman Lex Hoefsloot tegen Het Financieele Dagblad.
De fabriek van VDL in het Limburgse Born had Lightyear graag als klant aangetrokken. In 2023 verliest ze BMW als partner.
60 miljoen euro opgehaaldLightyear is al vijf jaar bezig met de ontwikkeling van een elektrische auto met zonnecellen op het dak. De laatste maanden is 60 miljoen euro opgehaald om met de productie van de Lightyear One te beginnen.
Meer dan honderd klanten hebben zich al bij het Helmondse bedrijf gemeld voor de One. Deze kost 150.000 euro. De eerste prototypes worden in januari in Finland gebouwd.
De Lightyear One in actie:
710 kilometer op één ladingOnlangs wist Lightyear nog 710 kilometer af te leggen op één batterijlading te rijden met het prototype van de Lightyear One. De komende maanden gaat het bedrijf verder met testen.
LEES OOK:
Zonneauto Lightyear rijdt ruim 700 kilometer met één volle accu

Zonneautobedrijf Lightyear haalt 40 miljoen aan investeringen binnen

Zonneauto Lightyear wil graag een Nederlands merk zijn: 'Maar er is veel buitenlandse interesse


Nog dit jaar proef met PHEV-trucks in zero-emissiezones

08-07-2021 - 0 reacties Het is mooi dat elektrische trucks straks emissievrij in de binnensteden gaan rijden, maar de plug-in hybride truck kan dat...


Boeren starten trekkers voor 'bikkelharde actie' op woensdag: 'Oog om oog'

06-07-2021 - 0 reacties Zo’n 150 trekkers verwacht voorman Mark van den Oever van Farmers Defence Force (FDF) bij de boerenprotesten woensdag in Brabant. Het gaat om ‘acties op meerdere plekken’ in de omgeving van Den Bosch. “De woede is groot”, weet de voorman uit Sint Hubert.
“We gaan de druk gigantisch opvoeren. De impact van de acties zal zo groot zijn, dat Den Haag gedwongen is om te luisteren”, weet de voorman. Onder boeren is de volgende tekst verspreid: “Oog om oog! Bikkelhard maar binnen de wet! FDF laat zich niet meer belazeren door de verraders van onze sector."

Meerdere plekken
De boeren verzamelen woensdagochtend rond negen uur in Schaijk en rond tien uur in Boxtel. Ook in Made wordt verzameld, maar een deel van die boeren koerst richting Den Haag. Over Brabant zegt de voorman: “Het worden juridische acties, gecombineerd met trekker-acties. Het is een dynamisch protest, op meerdere plekken dus.” Welke en wat voor soort locaties dit zijn, wil hij niet kwijt.

Juist nu is het volgens Van den Oever de juiste tijd voor protesten rondom het stikstofprobleem. “We zitten midden in de kabinetsformatie. Het ene na het andere plan wordt bedacht om de boeren in Brabant van de zandgronden te laten verdwijnen.”

Weinig overlast
Of de automobilist hier flink last van gaat hebben? “Geen grote overlast hoor”, verzekert de voorman. “Hier en daar een opstopping.” Opvallend: het verzameltijdstip van de regionale actie in Brabant is op het moment dat de ochtendspits grotendeels voorbij is.

Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) kwam maandag nog met een stevig rapport over de boeren. Als een volgend kabinet besluit de doelstellingen rond de stikstofuitstoot aan te scherpen, zal dat 'een ongekende transformatie van het landelijke gebied in Nederland' betekenen. Het zal er zelfs toe leiden dat in de 'stikstofgevoelige' provincies Brabant, Gelderland en Overijssel geen landbouw meer mogelijk is, waarschuwde het PBL in een beleidsadvies. Van den Oever: “Dit heeft de actiebereidheid alleen maar vergroot.”

Ook in Den Haag laten boeren woensdag van zich horen. Actiegroep Agractie verwacht dat 'zeker duizenden boeren' naar het Malieveld zullen komen. FDF kiest dus voor regionale acties. De reden daarvoor is volgens Van den Oever simpel. “Onze leden hebben geen zin om weer zo ver te rijden. Dat zijn ze na al die keren wel zat.” Naast Den Bosch, organiseert de groep ook protesten in Zwolle, Arnhem en Assen.
Zo zag een demonstratie in december vorig jaar eruit:

LEES OOK:
Milieufederatie: 'Brabant zonder boeren mag niet de uitkomst zijn'
Planbureau: 'Handhaven stikstofnorm maakt landbouw in Brabant onmogelijk'


Supersnelle Tesla zet zichzelf supersnel in de fik

04-07-2021 - 0 reacties De nieuwe Tesla Model S Plaid kan niet alleen zelf rijden, maar dus ook zelf ontvlammen. Een nieuwe morgen, een nieuw Tesla-verhaal. Het houdt niet op, niet vanzelf. Tesla maakt enorme stappen als autofabrikant. Het betekent dat ze geregeld tegen wat kinderziektes aanlopen. Nu geldt dat overigens voor veel fabrikanten bij het introduceren van een […]


Brussel komt met extra stimulans voor elektrisch rijden

04-07-2021 - 0 reacties Eurocommissaris Frans Timmermans komt met nieuwe plannen die de invoering van elektrisch rijden verder moeten stimuleren. De voorstellen omvatten onder andere een termijn voor het uitfaseren van verbrandingsmotoren en een vervuilingsheffing, zegt Timmermans tegen de Britse krant Financial Times.


Vlaggenschip BMW iX mikt op comfort en rijdt fabelachtig

30-06-2021 - 0 reacties Ondanks een vroege elektrische start met de i3 bleef het bij BMW een aantal jaren erg rustig. Tot nu. Het merk brengt in korte tijd een aantal gloednieuwe, moderne elektrische auto’s op de markt, waarvan de iX het vlaggenschip is. Hij komt eind dit jaar naar Nederland, maar wij konden er al mee rijden.


‘Elektrische auto al in 2033 dominant’

24-06-2021 - 0 reacties EY concludeert: het wereldwijde omslagpunt naar elektrisch rijden komt eerder. Mede dankzij de plannen van Joe Biden.


Eerste emissievrije, volledig elektrische rangeerlocomotieven voor de haven van Rotterdam in productie

23-06-2021 - 0 reacties ROTTERDAM - Rail Innovators Group (RIG) ging in 2018 een ontwikkelingsovereenkomst aan met vervaardiger van spoorwegmaterieel CRRC met als doel rangeerlocomotieven die op diesel rijden te vervangen in de haven van Rotterdam. Nu...Lees meer


Gaat biomassa voor energie nu in de ban? Kunnen we wel zonder?

13-06-2021 - 0 reacties Is het einde van biomassa als energievoorziening nabij? Deze week besloot demissionair staatssecretaris Yesilgöz (Economische Zaken en Klimaat) om voorlopig geen nieuwe subsidies meer te geven voor het opwekken van energie uit 'houtige biomassa', daartoe opgeroepen door de vorige Tweede Kamer.
Maandag oordeelde een rechtbank dat de geplande biomassacentrale van Vattenfall in Diemen er weliswaar mag komen, ondanks protest van omwonenden en milieuorganisaties, maar het bedrijf wacht nog tot minstens 2022 voordat er gebouwd wordt. Als dat al gaat gebeuren.
Als het aan milieuorganisatie Mobilisation for the Environment ligt is het gebruik van biomassa voorbij, maar deskundigen denken dat we niet zonder kunnen.
'Een goed begin'
Het besluit om geen nieuwe subsidies te geven vindt Johan Vollenbroek een goed begin. Vollenbroek probeert met zijn actiegroep Mobilisation for the Environment de bouw van energiecentrales voor biomassa in Nederland tegen te houden. Zijn poging om de centrale in Diemen te stoppen is vooralsnog mislukt, maar hij gaat in beroep tegen dat vonnis.
En Vollenbroek put hoop uit een verklaring van bestuursvoorzitter Anna Borg van het Zweedse bedrijf, eerder dit jaar. "Als Nederlanders geen biomassacentrale willen", zei zij, "dan gaat het niet door. Wij zijn geen houtstookbedrijf, maar een energiebedrijf."
Net als veel andere milieuorganisaties heeft de actiegroep van Vollenbroek een principieel probleem met het opstoken van hout(snippers), om zo energie op te wekken. "Dat deden de Romeinen ook al. Hebben we in 2000 jaar niets beters kunnen bedenken? In landen als Roemenië en Bulgarije zit er nog logica achter, want daar wordt sowieso veel hout gebruikt in het dagelijks leven. In de zomer verzamel je het, in de winter stook je het op."
Maar Nederland is te klein voor biomassa, zegt Vollenbroek. "Alleen al de warmtecentrale van Purmerend stookt in zijn eentje al het hout op dat Staatsbosbeheer kan leveren. En dus moeten wij hout halen uit andere landen. Wij krijgen noodkreten binnen uit Baltische landen: 'Ze slopen hier hele bossen, omdat jullie zo nodig klimaatneutraal moeten doen'."
De oplossing, volgens Vollenbroek en zijn medestanders, is om al het geld en alle energie weg te halen uit biomassa en die in andere duurzame energiebronnen te stoppen, meer werk te maken van isolatie en efficiënt gebruik te maken van energie die er al is.
'We hebben geen keuze'
"De suggestie dat we iets te kiezen hebben, is een geveinsde luxe", zegt onderzoeker Bart Strengers, die zich bij het Planbureau voor de Leefomgeving bezighoudt met de toekomst van biomassa. "We hebben met elkaar afgesproken dat de hele wereld moet 'decarboniseren'. Europa in 2050 of liefst nog eerder. Als je gaat rekenen, kom je tot de conclusie dat je alles keihard nodig hebt: wind, zon, geothermie, maar ook biomassa."
Dat laatste kan in principe duurzaam, zegt Strengers. "Fossiele brandstoffen zaten miljoenen jaren in de grond. Als je die verbrandt, dan is het weg; de atmosfeer in. Maar bos groeit in principe gewoon aan. Het frame dat we oerbossen verstoken in biomassacentrales is simpelweg onjuist. Het zijn vooral reststromen uit de bosbouw, landbouw en landschapsbeheer die worden gebruikt. Duurzaamheidscriteria verbieden dat het uit biodiverse bossen komt."
Nu komt bijna 12 procent van het energieverbruik in Nederland uit duurzame bron, rekent Strengers voor. Meer dan de helft daarvan komt van biomassa, waarvan ongeveer de helft uit hout bestaat: van huishoudens met open haarden tot biomassacentrales. "Als je dat rigoureus schrapt, ben je verder van je doel."
'Toch nodig'
Bij de politieke discussie in de Tweede Kamer gaat het heel erg over emotie, zo vult Gert-Jan Nabuurs, hoogleraar Europese bosbouw aan de Wageningen Universiteit, aan. "Nederlanders denken bij biomassa al snel aan 'tropische ontbossing', maar dat is ten onrechte: het grootste deel van het benodigde hout produceert Europa zelf, zo'n 40 à 50 miljoen ton per jaar."
Voor de hele EU komt zo'n 6 à 7 miljoen ton uit de VS, zegt Nabuurs. "Maar daar is sinds de tijd van de kolonisten nauwelijks meer oerbos over. En wat er nog is, wordt met rust gelaten, want er is genoeg productiebos voor onder meer de huizenbouw."
Er groeit wereldwijd op dit moment meer productiebos dan er gekapt wordt, zegt Nabuurs. "En het grootste deel daarvan is duurzaam gecertificeerd. Er gaat misschien wel eens iets mis in het bosbeheer, maar niet op grote schaal."
Uiteindelijk is biomassa toch nodig om het gebruik van fossiele brandstoffen in de komende decennia terug te dringen, zegt Nabuurs. "De Tesla's die je nu op de weg ziet, rijden gewoon op steenkool. Daar moet je geen illusies over hebben."


Actievoerders fietsen vanaf slachterij in Boxtel naar Den Haag: ‘Omdat grootste vervuilers moeten betalen’

09-06-2021 - 0 reacties BOXTEL - Een eerlijk klimaatbeleid in het regeerakkoord. Met dat doel stapte woensdagochtend bij de Boxtelse slachterij Vion een groep actievoerders op de fiets om naar Den Haag te rijden. ‘Van vervuiler naar formatie’ is hun motto.


Verdubbeling banen in sector elektrisch vervoer

07-06-2021 - 0 reacties Door de opkomst van elektrisch rijden krijgen steeds meer Nederlanders een baan in die sector, bijvoorbeeld als monteur of laadpaalexpert. In 2025 zal het aantal voltijdsbanen in elektrisch vervoer zijn verdubbeld van 6800 tot 13.500, zo is de verwachting.


DFDS en Volvo Trucks werken samen om elektrische transporten mogelijk te maken

03-06-2021 - 0 reacties GÖTEBORG - DFDS - het grootste transport- en logistiekbedrijf van Noord-Europa - en Volvo Trucks bundelen hun krachten om elektrisch rijden met zware transporten mogelijk te maken. Als eerste stap zet DFDS een volledig ele...Lees meer