Probleem

Probleem is vaak in het nieuws. Nieuwsgrazer verzamelt al het nieuws omtrent Probleem en biedt dit aan via de website en de dagelijkse nieuwsbrief.

Probleem nieuws

Foutje herder veroorzaakt babyboom bij schaapskudde Balloo: 'Nu al 20 lammetjes'

22-02-2021 - 0 reacties Normaal worden de eerste lammetjes bij de schaapskudde in Balloo in april en mei geboren, maar dit jaar is dat wat vroeger dan gepland. Een jong rammetje heeft zeker twintig ooien bevrucht voordat hij bij zijn moeder werd weggehaald.
De schaapskudde in Drenthe heeft een streng fokprogramma om het ras Drents heideschaap zo goed mogelijk in stand te houden. Mannetjes worden daarom als ze zes à zeven maanden zijn, weggehaald bij hun moeders.
"Dit ramlammetje liep nog zo druk te drinken bij zijn moeder dat ik dacht dat hij nog wel bij de kudde kon blijven", zegt schaapsherder Marianne Duinkerken lichtelijk schuldbewust tegen RTV Drenthe. "Dat had ik verkeerd ingeschat. Toen ik doorkreeg dat hij aan het dekken was, heb ik hem meteen weggehaald."
Het bleek te laat: vorige week werd het eerste lammetje geboren. "Ik liep met de kudde over het veld en ik zag iets zwarts bij een ooi lopen. Ik dacht nog: 'Wat grappig, die raaf hopt vrolijk mee', maar toen ik dichterbij kwam zag ik dat het een lammetje was. Toen wist ik meteen wat er was gebeurd", zegt de schaapsherder. Inmiddels zijn er twintig nieuwe lammetjes bij.
Het merendeel van de jongen zijn - net als hun vader - zwart van kleur. Er is dus geen twijfel over wie de vader is. "Hij was er vroeg bij", zegt Duinkerken lachend. "Ik heb hem onderschat."
Het is de vraag hoeveel lammetjes er nog bij komen, al lijkt de geboortegolf nu wel tegen een einde te lopen.
Volgens de schaapsherder is het niet erg dat er veel nieuwe lammetjes zijn met dezelfde vader. Ook is het vroege geboortemoment geen probleem. "Er is genoeg voedsel en de temperaturen worden weer hoger. Ik moet alleen wel goed in de gaten houden of ze allemaal meekomen. Soms schuilen ze achter een heidepol en kunnen ze daarna hun moeder niet vinden."


Ford 4610 - Hefinrichting probleem heft niet of traag

18-02-2021 - 3 reacties Bij een ford 4610 met Qcab hebben we een probleem met de hefinrichting
Als je met een machine in de hef,in dit geval een weidesleep,de hef hendel omhoog doet,tilt de hef weinig
De sleep word bij stationair toerental iets geheft,bij vol toeren geven heft de hef wel langzaam door
Bedien ik een hydroliek hendel,dan schiet de hef omhoog bij stationar toerental,met snelheid zoals het hoord
De regelknop van de flow heb ik ook al versteld,maar heeft er iets invloed op.
Er zijn 2 hefpompen in de transmissie en op het koppelingshuis.
Hydroblokken zitten achterop,bediend door stangen


‘Als vogelgriep muteert, wordt dat een groter probleem dan corona’

04-02-2021 - 0 reacties Als de vogelgriep de overstap maakt naar mensen, kan dat voor nog veel grote problemen zorgen dan de huidige coronapandemie. Dat zei de lijsttrekker van de Partij voor de Dieren Esther Ouwehand woensdag bij Op1. “Ab Osterhaus heeft belangrijk onderzoek gedaan waaruit blijkt dat de vogelgriep, die ieder jaar terugkeert in Nederland, binnen een paar […]


Vleermuizen poepen en plassen op Haarlems kerkorgel, flinke restauratie nodig

20-01-2021 - 1 reacties Het orgel van de Haarlemse Sint Bavokerk is zo erg door de uitwerpselen van vleermuizen aangetast, dat de gemeente nu drie ton wil vrijmaken voor een maandenlange restauratie.
"Die keutels vallen nog wel mee, de urine is vooral het probleem" zegt Anton Pauw, die het eeuwenoude Müllerorgel in de Haarlemse Sint Bavokerk bespeelt.
Pauw stoort zich al jaren aan de uitwerpselen van de vleermuizen. De beestjes hebben zich verschanst in het plafond naast het orgel en houden nu hun winterslaap. In de zomer worden ze actief. "Dan scheren ze langs me heen. Als ik bijvoorbeeld op een warme zomeravond aan het oefenen ben schrik ik me dood en stop meteen met spelen."
Tijdens hun vlucht laten de vleermuizen kleine drolletjes en urine vallen op het orgel. "Het zuur van de urine vreet zich vast in de pijpen. Dat is gewoon niet goed", vertelt de organist. En dan treft hij ook nog eens af en toe een dood exemplaar aan naast zijn kruk.
De dwergvleermuizen zijn onder meer door een kapot ruitje naar binnen gevlogen en het plekje bij het orgel, op dertig meter hoogte, bleek ideaal voor ze te zijn. "Het orgel staat op het zuidwesten en daar is het warmer dan elders. Ze voelen zich daar blijkbaar ook goed beschermd tussen de spleten", zegt vleermuisonderzoeker Bas van Vlijmen tegen regionale omroep NH.
De gemeente Haarlem, eigenaar van het orgel, wil nu geld vrijmaken om het orgel te laten restaureren. Maar daarmee is het probleem van de uitwerpselen nog niet opgelost.
Samen met onderzoeksbureau Endemica start Van Vlijmen een proef om de vleermuizen binnen de kerk te 'verhuizen'. "Vleermuizen mag je namelijk niet zomaar wegjagen", aldus Van Vlijmen.


"Egypte kan probleem van het tekort aan Spaanse groenten niet oplossen"

14-01-2021 - 0 reacties Het tekort aan Spaanse groenten heeft geleid tot een sterke stijging van de prijzen van onder andere komkommers, bloemkolen en courgettes. Als we kijken naar alternatieve leveranciers om dit gat te dichten, zal Egypte niet de oplossing zijn voor de problemen.
Volgens Hans Korsten, directeur van Partner…


Geen opvolger op meer dan 16.000 boerderijen

13-01-2021 - 0 reacties DEN HAAG - Meer dan de helft van de boeren van 55 jaar of ouder hebben niemand klaarstaan die de leiding kan overnemen in hun bedrijf. Dit probleem speelt met name bij de kleinere bedrijven en vooral in de zuidelijke provincies, in Limburg nog erger dan in Brabant. Hoe groter het boerenbedrijf, hoe groter de kans dat er een opvolger is.


Noordelijke provincies willen dat waterstof banenmotor in regio wordt

28-12-2020 - 0 reacties Nu de gaskraan in Groningen wordt dichtgedraaid, verdwijnen er naar verwachting de komende tien jaar zo'n 20.000 banen in het Noorden. De drie noordelijke provincies en tientallen bedrijven willen dat verlies aan werkgelegenheid compenseren met investeringen in waterstof.
Er is al voor vele miljarden aan investeringsplannen bekendgemaakt, maar het wachten is nog op financiële hulp van het kabinet en Europa. Duurzame waterstof kan gemaakt worden met behulp van duurzame elektriciteit, maar voorlopig is hier nog een tekort aan. Toch wordt er in Groningen al volop geanticipeerd op een toekomst waarin waterstof een grote rol speelt.
Bij de gasopslag in het Groningse Zuidwending wordt in zogenoemde zoutcavernes gas opgeslagen. Daar wordt onderzocht hoe er de komende jaren ook waterstof in opgeslagen kan worden.
Buizen controleren
In het buitenland is al ervaring opgedaan met de opslag van waterstof in lege zoutmijnen, maar waterstof is 'dunner' dan aardgas. Gasleidingen en -aansluitingen moeten dus gecontroleerd en aangepast worden zodat waterstof goed door de buizen vloeit.
NOS op 3 legde eerder in deze video uit wat waterstof precies is en hoe het gebruikt kan worden:
De Gasunie wil de komende jaren gas in Nederland en West-Europa transporteren. Een deel van de bestaande infrastructuur moet aangepast worden voor waterstof. Het gaat dan met name om het gebruik van de zogenoemde 'dikke buizen' die van Groningen naar de industrie-clusters in Amsterdam, Rotterdam, Zeeland en Limburg lopen en de verbindingen met België en het Duitse Ruhrgebied.
Duurzame waterstof wordt gezien als een goed alternatief voor industriële en chemische processen die een hogere temperatuur nodig hebben dan met elektriciteit bereikt kan worden.
In Hoogezand timmert het bedrijf Holthausen al een aantal jaren aan de weg met de ombouw van voertuigen naar waterstof. Onder meer de veegwagens van de stad Groningen rijden er inmiddels en ook streekbussen en treinen zijn omgebouwd.
Holthausen is een van de bedrijven die betrokken is bij het investeringsprogramma van het bedrijfsleven in de noordelijke provincies. In totaal ligt er voor maar liefst negen miljard euro aan plannen klaar. Het komend jaar gaat Holthausen samen met het Amerikaanse Hyzon jaarlijks 500 nieuwe waterstofvrachtwagens in het Groningse Winschoten bouwen.
Een van de voortrekkers van de waterstofeconomie is gedeputeerde Nienke Homan, verantwoordelijk voor de energietransitie bij de Provincie Groningen: "We hebben op kleine schaal al laten zien dat het kan in het project Hydrogen Valley. Daar wekken we elektriciteit op met zon en wind die wordt omgezet in waterstof."
Om te kunnen opschalen is volgens Homan naast geld vooral heel veel meer duurzame elektriciteit nodig. Voor 2030 moeten er daarom volgens de provincie ten noorden van de Waddeneilanden nog veel meer windmolens op zee aangelegd worden dan het kabinet nu heeft gepland.
Verder zijn er miljarden nodig om bedrijven te steunen bij de bouw van grotere elektrolysefabrieken. Daar wordt zon- en windenergie omgezet in waterstof. Het probleem op dit moment is dat er nog geen overschot aan duurzame elektriciteit is, maar er al wel gewerkt moet worden aan de ontwikkeling van de techniek.
Homan denkt op basis van onderzoek van de Europese Commissie dat het verlies aan werkgelegenheid in de gassector gecompenseerd kan worden met 20.000 nieuwe banen als het gevolg van de waterstofinitiatieven.
Alleen al het project NortH2 van de Gasunie, Shell, RWE en Equinor zou goed kunnen zijn voor 5000 tot 12.000 banen berekende Jouke van Dijk, hoogleraar Regionale Arbeidsmarktanalyse aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij waarschuwt wel dat al die banen niet zomaar bij de Groningers terechtkomen.
De bouw van windparken op zee en elektrolyse-fabrieken in de Eemshaven is gespecialiseerd werk. "De vraag is, zijn er mensen hier die dat kunnen of moeten die van buiten worden ingevlogen. We hebben eerder ook centrales aangelegd in de Eemshaven en heel veel van de mensen die hier bij betrokken waren kwamen van buiten."
Het onderwijs in Groningen probeert dat dit keer te voorkomen door zowel op mbo als hbo-niveau mensen op te leiden voor de waterstofeconomie. Docenten van het Noorderpoort College in Delfzijl maken bijvoorbeeld al mbo-leerlingen leerlingen wegwijs met elektrolyse. Ook worden werknemers van Holthausen omgeschoold voor de bouw van waterstofvrachtwagens.


Deutz-Fahr Agrotron TTV 1160 - Ervaringen en punten voor aankoop

26-12-2020 - 1 reacties Goedemiddag
Zoals de titel al doet vermoeden zou t mogelijk kunnen zijn dat ik een TTV 1160 ga aanschaffen.
Moet natuurlijk nog gaan kijken ed maar de kenners mogen altijd de positieve en negatieve punten van deze serie vermelden.
Ook de dingen waardat ik specifiek op moet letten mogen vermeld worden.
Oh ja en als iemand weet wat n luchtremsetje kost voor dergelijk type mag het ook altijd vermelden. Neem aan dat de setjes van een 150 of 165.7 ook passen? Als k dan evt een tweedehands zou vinden zou mooi in prijs schelen.

Heb al met n paar leden via pb contact opgenomen maar hoe meer ervaring (goed/slecht), hoe beter!

Laat maar horen!

Groeten


Afzet nicheproduct en kosten arbeid doen glasgroententelers meeste pijn in coronajaar

15-12-2020 - 0 reacties Corona houdt ons al even bezig en dat zal ook nog wel even zo bleven, zoveel is na gisteravond wel duidelijk. Vraaguitval is direct weer een probleem in alle agrosectoren met afzet op getroffen sectoren zoals de horeca in binnen- en buitenland.
In reactie op de eerste golf en de gevolgen daarvan op de…


Indiase boeren blokkeren hoofdstad uit protest tegen landbouwhervorming

03-12-2020 - 0 reacties Indiase boeren zijn massaal de straat op gegaan, uit protest tegen ingrijpende landbouwhervormingen van premier Modi. Vooral in de hoofdstad New Delhi zijn de gevolgen groot: tienduizenden boeren hebben daar op verschillende plekken kampen opgeslagen. "Het is heel ontwrichtend", zegt correspondent Saskia Konniger. "De grootste toegangsaders zijn geblokkeerd."
De boeren zijn boos over nieuwe landbouwwetten die in september werden aangenomen door het Indiase parlement, maar nog niet zijn ingevoerd. Die draaien om liberalisering van de landbouw, een sector waarin meer dan de helft van de werkende bevolking zijn geld verdient.
Tot nu toe stelde de overheid grofweg de prijzen van rijst en groenten vast, en vond de ver- en aankoop plaats op een van de 7000 mandi's, deels door de overheid gerunde markten. De regering-Modi wil dat boeren voortaan vooral zelf deals sluiten met afnemende partijen, en gezamenlijk op een prijs uitkomen.
Onderspit delven
Volgens Modi is zo'n hervorming nodig om ervoor te zorgen dat de verouderde en inefficiënte landbouwsector beter gaat werken. Veel kleine zelfstandige boeren vrezen echter het onderspit te delven tegen grote landbouwconglomeraten, die goedkoper kunnen produceren.
Deze boeren vertellen over hun reden om naar Delhi te komen:
De lokale overheid trad de afgelopen week hard op tegen de protesterende boeren, vertelt Konniger. "Ze zetten in het begin traangas in, en waterkanonnen. Dat leidde tot veel ophef onder de bevolking, die sympathie heeft voor de boeren. Nu is het rustiger en zijn er ook gesprekken tussen de regering en de demonstranten."
De regering-Modi en regeringsgezinde media proberen nu oppositiepartijen de schuld te geven van de demonstraties en het geweld, door te beweren dat zij de boeren hebben opgejut met nepnieuws. Bovendien wijzen ze erop dat veel van de actievoerders sikhs zijn, uit de deelstaat Punjab.
"Er wordt gesuggereerd dat het terroristen zijn die zich willen afscheiden en een eigen staat willen oprichten", zegt Konniger. "Maar daarvan is geen sprake bij deze demonstratie. Het werkt ook niet. Vanaf komende dinsdag willen ook truckers zich gaan aansluiten bij het protest, uit solidariteit."
Vriendjespolitiek
Premier Modi staat sinds zijn aantreden in 2014 bekend als een nationalistisch en autoritair politicus, die zich vooral richt op de hindoeïstische meerderheid in het land, ten koste van minderheden zoals moslims en sikhs. Maar op economisch vlak is hij eerder neoliberaal te noemen, zegt Konniger.
"Hij gelooft in vooruitgang door industrie zoveel mogelijk ruimte te geven. Zo heeft hij tijdens de lockdown wetten die milieu- en arbeidsrechten moeten beschermen afgezwakt ten behoeve van de industrie."
Modi's critici zeggen dat zijn beleid meer weg heeft van vriendjespolitiek, waarbij een paar bevriende industriële partijen bevoordeeld worden in ruil voor politieke steun. Het is daarom de vrees van veel boeren dat hun rechten met deze wet helemaal niet beschermd zullen worden", zegt Konniger. "Zij kunnen niet op tegen de dominantie van grote multinationals die de prijzen bepalen.
Het oude systeem, met de overheidsmarkten, was volgens Konniger ook niet perfect. "Boeren verdienden niet altijd een goede prijs, en er was veel corruptie. Maar veel boeren denken toch dat dat nog altijd de beste manier was om een enigszins eerlijke prijs voor hun goederen te krijgen."
Niet duurzame monocultuur
Toch zien ook tegenstanders van Modi in dat er iets moet veranderen in de Indiase landbouw, zegt Konniger. "Het grootste probleem is dat de landbouw nu niet duurzaam is. Er zijn veel kleine boeren, die hun kleine beetje grond uitputten. Er is veel monocultuur, terwijl het zou helpen om te diversificeren, meer gewassen te verbouwen. Een landbouwexpert die ik sprak opperde om het bestaande systeem te verbeteren en uit te breiden en een minimumprijs voor álle gewassen in te stellen. Dat bevordert diversificatie en je investeert dan in al die boerengezinnen, die hun geld weer uitgeven en zo de economie op gang helpen."
Schaalvergroting zou ook een oplossing kunnen zijn: minder boeren, die meer land tot hun beschikking hebben. Maar ook dat levert een risico op, zegt Konniger. "Zeventig procent van de Indiërs leeft van de landbouw. Waar gaan die mensen naartoe? De steden zijn nu ook al overvol."


Nieuwe wolf lijkt rond te waren door provincie, meerdere schapen gedood en verwond

30-11-2020 - 0 reacties Er waart volgens wolvendeskundige Johan Mees 'zeer waarschijnlijk' een nieuwe wolf door Brabant. Het dier doodde en verwondde afgelopen weekeinde meerdere schapen in de omgeving van Rosmalen.
Het was een nachtmerrie voor schapenhouder Joan uit Rosmalen. Maar liefst twee keer werden zijn schapen afgelopen weekend het slachtoffer van - vermoedelijk - een wolvenaanval. In totaal trof Joan zeven dode en achttien gewonde schapen aan. En zo gaat het de afgelopen weekend bij meer schapenhouders in de omgeving. Om zeker te weten dat het echt om een wolf gaat, is DNA afgenomen. De uitslag daarvan wordt half december verwacht.

Geen vos
Toch lijkt het er sterk op dat er daadwerkelijk sprake is van een nieuwe wolf in onze provincie, vindt ook Johan Mees, coördinator Brabant van Wolven in Nederland. "In theorie zouden de schapen het slachtoffer kunnen zijn van andere roofdieren, al is dat niet waarschijnlijk. Een vos pakt bijvoorbeeld vaak kleinere en zwakkere dieren, zoals kippen."

Jonge wolf
Volgens Mees valt de verschijning van de wolf wel te verklaren. "Het is bekend dat de wolven op de Veluwe zich in 2019 twee keer hebben voortgeplant. De jongen zijn intussen op een leeftijd waarop het logisch is dat ze gaan zwerven. Daarnaast weten we dat het voor zo’n beest geen probleem is om een rivier over te steken. De kans is dus groot dat een van de jonge wolven vanuit Gelderland is afgedaald, de Maas is overgestoken en op die manier in het oosten van Brabant is beland."
In het kaartje hieronder is te zien via welke route de jonge wolf vermoedelijk in Brabant verzeild is geraakt.

Makkelijke prooi
Dat de wolf nu plotseling zoveel slachtoffers maakt, is niet gek. "In de natuur gaan wolven normaal gesproken op zoek naar een verzwakt dier", legt Mees uit. "Als ze dan zo’n ziek hert te pakken hebben, kan de rest van die kudde vluchten. Nu zitten de schapen vast en blijven ze rondjes lopen binnen de omheining. Zo wordt het jachtinstinct van de wolf continu getriggerd."

Afgelopen week zou de wolf al gesignaleerd zijn in de buurt van de Intratuin in Rosmalen. Toch verwacht Mees niet dat we bang hoeven te zijn om zelf oog in oog met het dier te staan. "Wolven zijn mensenschuw. Deze komt nu weliswaar in bewoond gebied, maar dat is vooral ’s nachts."
Op naar BelgiëDe kans is dan ook klein dat de wolf zich daadwerkelijk in het gebied zal vestigen. "Hij zal blijven lopen tot hij een geschikte plek heeft gevonden om zich te settelen. Wolven zoeken van nature een rustige omgeving met voldoende schuilplekken. Het kan dus zomaar zijn dat het beest binnenkort de grens naar België oversteekt, zoals een andere wolf eerder dit jaar al deed."

Om te zorgen dat de wolf de regio daadwerkelijk zo snel mogelijk verlaat, raadt Mees aan om het gebied zo onaantrekkelijk mogelijk te maken voor het dier. "Dat betekent: zorgen dat de schapen in het vervolg een minder makkelijke prooi zijn. Dat kan door ze tijdelijk binnen te houden of stroomrasters te plaatsen."


Veluwe heeft dit jaar ook in herfst te maken met droogte: ‘Extremen volgen elkaar op’

30-11-2020 - 0 reacties De Veluwe wordt droger en droger. Een probleem dat zich voor het eerst doorzet in de herfst. Waterschap Vallei en Veluwe hoopt op een natte winter, anders dreigt zij komend voorjaar achter de feiten aan te lopen. Dat Veluwenaren amper gebruik maken een flinke subsidie voor maatregelen om water vast te houden, helpt niet mee.


Tesla roept duizenden auto's terug vanwege probleem in ontwerp

25-11-2020 - 0 reacties Tesla roept bijna tienduizend auto's terug. In het model X zit een ontwerpfout die gevaar kan opleveren, blijkt woensdag uit een mededeling van toezichthouder National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).


'Groene stroom van energieleveranciers is niet altijd groen'

20-11-2020 - 0 reacties Twee op de drie stroomleveranciers zijn niet zo duurzaam als ze zich voordoen, zeggen de Consumentenbond, Natuur & Milieu en milieuorganisatie WISE in hun jaarlijkse Stroomranking. Het lijkt alsof bedrijven groene stroom uit hernieuwbare bronnen verkopen, maar in werkelijkheid gaat het vooral om niet-duurzame stroom die is opgewekt uit fossiele brandstoffen.
De organisaties onderzochten wat voor stroom energieleveranciers inkopen en verkopen. Daar kan een verschil in zitten, omdat certificaten voor groene stroom los kunnen worden bijgekocht. Als leveranciers die dan 'plakken' op de niet-duurzame stroom, wordt het wel 'groenwassen' genoemd.
Het probleem is volgens de onderzoekers dat er hierdoor geen extra groene stroom wordt opgewekt, maar bestaande duurzame stroom wordt verplaatst. "Dat kan doordat in sommige landen mensen niet malen om die certificaten. Zo leveren ze in Noorwegen veel groene energie zonder certificaten", zegt Joyce Donat. "Die worden dan los door energieleveranciers hier ingekocht om niet-duurzame stroom groen te maken. Het is dus vooral marketing."
Rapportcijfer
De Stroomranking geeft een energieleveranciers een rapportcijfer voor hoe groen ze echt zijn. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar inkoop en de certificaten voor verkoop, maar ook naar de hoeveelheid investeringen die de bedrijven in duurzame energie doen.
De stroom voor consumenten is, als je alles bij elkaar optelt, volgens de onderzoekers afgelopen jaar wel weer iets groener geworden, net als vorig jaar. Er is vooral geïnvesteerd in windenergie. "Interessant is dat Eneco echt duurzame stappen heeft gemaakt, dat zie je bij de andere grote leveranciers niet. Ook verrassend is dat een aantal prijsvechters is gaan vergroenen", zegt Donat.
Op de zakelijke markt werd vorig jaar meer vervuilende stroom aangeboden en ook dit jaar doen ze het volgens Donat niet veel beter: "Je ziet dat consumenten groene stroom willen en het dus wordt geleverd. Maar op de zakelijke markt is die vraag niet zo groot. Dus sluizen sommige leveranciers de grijze stroom door naar die markt."
Reëel beeld schetsen
Naked Energy, het bedrijf dat het laagste rapportcijfer krijgt op de consumentenmarkt, zegt er niet van wakker te liggen. "Wij zijn absoluut niet tegen groene energie", zegt directeur Hans Toonen. "Alleen zijn we tegen het schimmige certificatensysteem en vinden we dat de discussie erover gevoerd moet worden."
Het bedrijft zegt vanwege de transparantie in dezelfde verhouding groene energie te verkopen als in Nederland daadwerkelijk wordt opgewekt. Dat leidt dus tot een laag rapportcijfer.
De Consumentenbond pleit ervoor dat er niet alleen voor de verkoop, maar ook voor de inkoop een transparantieplicht komt. "Anders heb je het idee dat je als consument heel goed bezig bent, terwijl dat niet zo is", zegt Donat. "Dat ondermijnt het vertrouwen, terwijl een aantal energieleveranciers het wel goed doen."


Geiten zijn big business, maar zorgen ook voor problemen

20-11-2020 - 3 reacties Geitenkaas, geitenyoghurt en geitenmelk zijn big business. Het aantal melkgeiten groeide dit jaar naar ruim 476.000, wat volgens het CBS 4 procent meer is dan vorig jaar. Terwijl het aantal runderen, kippen en varkens in Nederland nauwelijks meer groeit.
Net als in de melkveesector neemt de schaalvergroting ook bij geitenhouders toe. Twintig jaar geleden had een boer nog gemiddeld 117 geiten, nu zijn dat er 837. Ook is het aantal grote bedrijven met 500 geiten of meer sterk gegroeid.
Het aantal biologische melkgeitenbedrijven nam wel af. Op dit moment is 8,7 procent van de gehele melkgeitenstapel biologisch. Dat is nog altijd een stuk meer dan bij het melkvee, daar gaat het om 2,5 procent.
'Klein bedrijf enorm kwetsbaar'
Ook geitenhouder Jeannette van de Ven uit het Brabantse Oirschot heeft sinds 1995 haar geitenstal flink uitgebreid. "Ik weet nog dat ik in die tijd een onderzoeksrapport in de la had liggen met teksten als: met 350 geiten bent u klaar voor de toekomst", zegt ze. "Ja, tijden veranderen." Op dit moment heeft ze 1700 geiten.
"Het is voor ons een bewuste keuze geweest om door te groeien", zegt ze in het NOS Radio 1 Journaal. "We waren als kleiner bedrijf enorm kwetsbaar. We werkten samen fulltime op het bedrijf, maar als een van ons ziek zou worden, hadden we geen vervanging. En dat met een gezin met vier kinderen. Nu zijn we doorgegroeid en hebben we ook vier personeelsleden in dienst. Dat is beter."
Toch levert het groeiende aantal geitenbedrijven ook problemen op. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat mensen die tot op twee kilometer afstand van een geitenboerderij wonen, vaker een longontsteking krijgen. Hoe dat precies komt, wordt nog onderzocht.
"We weten vrij zeker dat het geen Q-koorts is", zegt hoogleraar Diergeneeskunde Dick Heederik van de Universiteit Utrecht. "Een mogelijke oorzaak is dat er door nieuwe regels afgedekt stro wordt opgeslagen. Dat gaat composteren en dan komen er schimmels in, die misschien schadelijk zijn." Daarnaast kan het volgens de hoogleraar ook een dier-gerelateerde oorzaak hebben.
Verschillende provincies hebben afgelopen jaren een stop op nieuwe geitenbedrijven of uitbreidingen gezet. Mogelijk zijn de effecten daarvan pas later te zien, doordat veel bedrijven hun vergunning al op zak hadden toen deze regels werden ingesteld.
Probleem met bokjes
Een ander probleem van de groeiende geitensector is het overschot aan bokjes, oftewel: mannelijke geiten. Doordat het vlees niet echt veel gegeten wordt in Nederland, kost het geitenhouders geld om ze te hebben en leven de dieren soms in slechte omstandigheden.
"Bokken geven geen melk, hè", zegt Jeannette van de Ven. "Dezelfde discussies zie je bij de legkippen over de haantjes, en in de melkveehouderij over de stiertjes. Ik vind dat je als boer verantwoordelijk bent voor je dieren, of het nou om mannetjes of vrouwtjes gaat. Als ze op jouw bedrijf zijn, moet je er gewoon goed voor zorgen."
De oplossing voor het bokjesprobleem is volgens haar simpel: "Eigenlijk zouden we meer geitenvlees moeten gaan eten. Kan ook prima. Het is een uitstekende combinatie: geitenkaas met geitenvlees."


Boeren weer op trekker naar Den Haag, wat willen ze bereiken?

17-11-2020 - 0 reacties Het was vorig jaar rond deze tijd een bekend beeld: boeren die op hun trekker naar Den Haag reden om te demonstreren tegen het stikstofbeleid van het kabinet. Vandaag voeren boeren opnieuw actie. Wat willen ze?
Te veel stikstofuitstoot
Eerst even terug naar vorig jaar, want hoe zat het ook alweer? Het begon allemaal met een uitspraak van de Raad van State in mei 2019. Volgens deze hoogste bestuursrechter deed Nederland niet genoeg om stikstof terug te dringen. Te veel stikstof is slecht voor de biodiversiteit; het aantal planten en dieren neemt erdoor af. Dat is vooral een probleem voor Natura 2000-gebieden, waar Europese natuurrichtlijnen gelden.
De stikstofuitstoot in Nederland is de afgelopen 30 jaar fors afgenomen, maar Nederland blijft qua uitstoot koploper in Europa. 41 procent van de stikstofneerslag in gevoelige natuurgebieden is afkomstig van de landbouw.
Honderden projecten, zoals het bouwen van woningen, de uitbreiding van stallen, de aanleg van wegen en de opening van Lelystad Airport, dreigden door de uitspraak van de Raad van State te sneuvelen of vertraagd te worden. De stikstofcrisis was een feit.
Zorgen over toekomst
Terug naar de actievoerende boeren. De uitspraak van de Raad van State leidde tot veel onrust binnen de sector. Boeren maken zich zorgen over de toekomst van hun bedrijf en over uitbreidingsmogelijkheden. Uit een enquête van de NOS bleek dat veel boeren het oneerlijk vinden dat zij een probleem voor heel Nederland moeten oplossen, terwijl ze als sector naar eigen zeggen al veel hebben gedaan om de stikstofuitstoot de afgelopen decennia terug te dringen.
De druppel die de emmer voor boeren vorig jaar deed overlopen was het plan van regeringspartij D66 om de veestapel te halveren. Maar de demonstrerende boeren zijn boos over veel meer zaken. Bijvoorbeeld over steeds strengere regels waaraan ze moeten voldoen, bezettingen van boerderijen door dierenactivisten, beeldvorming over boeren in de media, regels rondom gewasbescherming en lagere prijzen voor hun producten.
Kortom: deze actievoerende boeren vinden dat zij de dupe zijn van falend kabinetsbeleid en voelen zich niet gesteund door de overheid.
Nieuwe stikstofwet
Allemaal zaken die al langere tijd spelen. Wat is nu de aanleiding om weer met de trekker naar Den Haag te gaan? Daar kan Farmers Defence Force, de organisatie die de grootste kracht achter de protesten is, het best zelf antwoord op geven.
Aan het woord is Sieta van Keimpema van Farmers Defence Force:
Minister Schouten van Landbouw wil nieuwe regels rondom stikstofwaarden vastleggen, daarom is in oktober het wetsvoorstel stikstofreductie en natuurverbetering ingediend. Volgens Schouten zorgt het kabinet er met deze wet voor dat de natuur sterker wordt en de stikstofdepositie omlaag gaat.
Farmers Defence Force zegt dat minister Schouten dit voorstel er "nog voor het kerstreces doorheen wil jassen", terwijl er volgens de organisatie door corona minder mogelijkheden zijn om over de wetgeving in gesprek te gaan met de minister. Daarnaast noemt FDF het een slechte wet die "de rechten van boeren met voeten treedt". De boeren die vandaag met trekkers naar Den Haag kwamen, vinden dat zij een te grote bijdrage moeten leveren en willen de wet tegenhouden.
Het klopt dat Schouten de wet nog voor Kerst door het parlement wil hebben. Dat is volgens haar juist nodig om "boeren die door willen gaan, perspectief te bieden". Daarnaast is de stikstofwet volgens Schouten al lang geleden aangekondigd. De wet moet per 1 januari de noodmaatregelen vervangen, die aan het einde van het jaar aflopen.


Te weinig containers voor vraag naar uien

13-11-2020 - 0 reacties Al sinds de coronacrisis is de beschikbaarheid van containers in disbalans, zo zegt marktexpert Machiel Boons. Er is veel vraag naar uien vanuit Afrika en Azië, maar de beschikbaarheid van containers begint een probleem te worden. Dit en meer hoor je meer in dit videobericht over de uienmarkt.


‘Stikstof is geen probleem meer bij woningbouw, het probleem is de politiek’

13-11-2020 - 0 reacties Als je de woningnood wilt oplossen, moet je huizen bouwen. Daar is van links tot rechts iedereen het over eens, maar het verstrekken van vergunningen blijft achter. Piet Adema, voorzitter van de grootste branchevereniging voor woningbouwers, zegt te weten waar het aan ligt: gebrek aan durf bij met name lokale politici.


Zetor 3511 - Koppeling isnieuw maarkanniet ontkoppelen

12-11-2020 - 3 reacties Heb nieuwe dubbele koppeling geplaatst maar kan deze niet induwen.
Wat deed ik verkeerd?
De drukgroep werd geregeld door zetor verdeler


Als er een harde brexit komt, heeft de Nederlandse vissersvloot er een groot probleem bij

11-11-2020 - 0 reacties Als de Britten het hard spelen aan de brexit-onderhandelingstafel, eisen ze de Britse wateren op als hun exclusieve visgrond. Dat drijft de Nederlandse vloot verder in het nauw.