Paul

Paul is vaak in het nieuws. Nieuwsgrazer verzamelt al het nieuws omtrent Paul en biedt dit aan via de website en de dagelijkse nieuwsbrief.

Paul nieuws

PFAS-norm omhoog: 'Maar dit komt te laat, dit jaar is eigenlijk al verloren'

29-11-2019 - 0 reacties De verachtvoudiging van de 'PFAS-norm' zou de bouw na een impasse weer op gang moeten helpen. Toch gaat bij veel bouwbedrijven de vlag niet uit. "Dit komt gewoon te laat. Dit jaar heb je verloren", zegt Marco de Rijk van Niezen Transport.

Eerst even terug naar oktober. Toen maakten veel Nederlanders kennis met de term PFAS, een verzamelnaam voor chemische stoffen die schadelijk en vervuilend zijn. Het kabinet legde de bouw een scherpe norm op: als meer dan 0,1 microgram PFAS per kilo bouwgrond in de bodem zit, mag er geen grond meer verplaatst worden.
Concreet betekende dit dat de bouw in Nederland op zijn gat lag, want meer dan 85 procent van de getest grond zat boven die norm. Daardoor kwamen veel bouwprojecten voor bouwbedrijven, baggeraars en grondverzetsbedrijven stil te liggen.
Bronnen in Den Haag meldden gisteren dat de norm vandaag omhoog gaat naar 0,8 microgram per kilo grond. Het kabinetsbesluit hierover wordt eind van de middag verwacht. De grote vraag is nu of deze verhoging voldoende is.
'Geeft lucht, maar problemen blijven'
"Acht keer hoger, dat lijkt heel wat. Maar per saldo heb je het dan alsnog over een best lage grenswaarde", zegt Paul Vogelaar, directeur bij Van Oord, een groot baggerbedrijf. "Het geeft lucht, zeker voor kleine projecten. Maar ik denk dat er voor grotere projecten problemen blijven bestaan."
Door de omvang van Van Oord, een van de grootste baggerbedrijven ter wereld, heeft Vogelaar niet direct veel last gehad van de PFAS-maatregel. "Maar om alles goed te laten verlopen hebben we wel waardig wat extra mankracht ingezet. Dat geld krijg je niet meer terug."
Bedrijven die zich bezighouden met het verplaatsen van grond of hiervan afhankelijk zijn, zeggen inmiddels voor een miljard euro aan schade te hebben geleden. Verschillende werkgeversorganisaties bereiden daarover een claim tegen bij de overheid. Werkgevers vrezen dat de PFAS-crisis in de bouw voor het einde van het jaar zo'n 6000 banen heeft gekost.
'Had maand eerder gemoeten'
De actiegroep Grond in Verzet noemde de maatregel van het kabinet gisteren een mooi begin. "Maar of het genoeg is, weet ik nog niet", zegt woordvoerder Klaas Kooiker. "Dat hangt af van de voorwaarden die aan de norm van 0,8 zitten. Dit had een maand eerder gemoeten."
Daar sluit Marco de Rijk van Niezen Transport in Duivendrecht zich bij aan. "We hebben nog drie weken tot de kerstvakantie. Dan zijn alle aannemers twee weken dicht. Wij zijn er nu gelijk klaar voor, maar in zo'n korte periode start je niet veel projecten meer op. Dit jaar heb je dus al verder verloren."
Dit is waarom veel bedrijven nu last hebben van PFAS:
De periode waarin deze maatregel is opgelegd maakt het voor bouwbedrijven extra pijnlijk, zegt De Rijk. "De maanden september tot november is normaal om vlees op de botten te kweken voor de winter, maar dat wordt hierdoor een schraal stukje vlees."
Begin volgend jaar zijn de problemen bovendien niet voorbij. De Rijk benadrukt dat de verhoging van de PFAS-norm volgens de uitgelekte informatie een tijdelijke maatregel is.
"We moeten na de kerstvakantie verder zien. Als het een strenge winter wordt staan we alsnog te kijken. We hebben in de bouw bovendien te maken met een betaaltermijn van 60 dagen", zegt De Rijk. "In januari en februari merk je dus pas écht dat het geld niet binnenkomt."


Deskundige uit Enschede: ‘klimaatdoelen alleen met kernenergie te realiseren’

27-11-2019 - 0 reacties ENSCHEDE - Paul de Groot is specialist op het terrein van aardwarmte. Niet zo gek dus dat de stuurgroep voor de Twentse energiestrategie hem graag in z’n midden wilde hebben. Wel gek: de gepromoveerde ingenieur werd benoemd zonder dat hij het zelf wist. Nog gekker: de stuurgroep zag een probleempje over het hoofd: De Groot gelooft namelijk helemaal niet in een klimaatcrisis.


Column: Paul Krol: Goede structuur na droog jaar

17-10-2019 - 0 reacties De droge zomer liet een mooie structuur na waarin de groenbemesters goed wilden groeien. TopBodem-deelnemer Paul Krol werkt samen met zijn zoons en medewerkers aan de aardappeloogst. De aardappelopbrengsten verschillen afhankelijk van de vochtvoorziening.


Open brief aan minister Schouten en Johan Remkes: zo kunt u het stikstofdossier weer vlot trekken

13-10-2019 - 0 reacties De stikstofbrief van minister Schouten is inmiddels 1 week oud. De brief leidde tot nieuwe boerenprotesten. Van de weeromstuit schortte de provincie Friesland het beleid waartoe was besloten alweer op. LTO Noord roept boeren in de andere noordelijke provincies op tot nieuwe protesten om ook elders opschorting af te dwingen. Op Foodlog waarschuwde onlangs advocaat Paul Bodden al voor de lange adem die nodig is voor er weer schot in de vergunningsverlening komt. Nico Gerrits is al jarenlang kritisch op de manier waarop de Nederlandse overheid met het stikstofdossier omgaat. Hij ontkent niet dat overbemesting door stikstofdepositie natuurgebieden ontregelt, maar waarschuwt voor de naar zijn verwachting beperkte positieve effecten die maatregelen zullen hebben. We moeten ons niet alleen de vraag stellen hoeveel natuur en natuurherstel in Nederland ons waard is, maar ook hoeveel natuurwaarde maatregelen realiter kunnen opleveren in een overvol land dat bovendien ook nog eens de nodige stikstof vanuit het buitenland naar binnen ziet waaien.


Uitvoering stikstofbeleid kabinet gaat nog jaren kosten

07-10-2019 - 0 reacties Na de adviezen van de commissie Remkes om Nederland weer ordentelijk met stikstof om te laten gaan, verscheen afgelopen vrijdag het eerste antwoord van het kabinet. Vice-premier en eerstverantwoordelijke minister Carola Schouten presenteerde het vrijdagavond aan het grote publiek in Nieuwsuur. We spraken erover met Tjeerd de Groot (D66), de man die het boerenprotest ontketende door zijn voorstel om de Nederlandse veestapel te halveren, Johan Vollenbroek van Mobilisation en Wim van Opbergen van de stichting Werkgroep Behoud de Peel die de Nederlandse stikstofregelgeving bij de Raad van State succesvol wisten aan te vechten en de in stikstofzaken gespecialiseerde advocaat Paul Bodden (Hekkelman, Nijmegen). Rode draad: er is nog veel onduidelijk.


‘Geslaagde borstvoeding is puur empowerment voor vrouwen’

02-10-2019 - 0 reacties Staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport lanceerde maandag de campagne 'Borstvoeding werkt!'. Blokhuis vraagt aandacht voor werkende vrouwen die borstvoeding geven. Lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen-Staas is blij met de aandacht, want het gaat niet heel goed met de borstvoeding in Nederland, vertelt ze Foodlog.


Nieuwe locatie Royal Brinkman officieel geopend

30-09-2019 - 0 reacties Afgelopen vrijdag 27 september is de nieuwe locatie van Royal Brinkman in Maasbree officieel geopend. Paul Sanders, wethouder van de gemeente Peel en Maas, verrichte de officiële openingshandeling van het nieuwe pand in de Greenport Venlo samen met vier Brinkmannen.


Hulpdiensten beducht voor ongelukken met elektrische auto's

28-09-2019 - 0 reacties Elektrische auto's bezorgen hulpdiensten zoals bergingsmaatschappijen en de brandweer hoofdbrekens. Er is nog te weinig kennis over hoe te handelen na een ongeluk. En dat terwijl er steeds meer elektrische auto's op de weg komen. Waren er op 1 januari 2018 nog maar 22.000 volledig elektrische auto's in Nederland, nu zijn het er al 72.000.
De accu is het grootste probleem, zegt Rob van Amerongen van de Vereniging Bergings- en Mobiliteitsspecialisten. "De accu kan al beschadigd raken bij een botsing bij 50 kilometer per uur. Maar dat kun je aan de buitenkant niet zien. En dan bestaat het gevaar dat hij in brand vliegt." Bovendien is niet altijd snel te zien waar de accu zit.
Groei
Cijfers over problemen met accu's na een ongeluk met elektrische auto's zijn er niet, maar de branche ziet een gestage groei, zegt Van Amerongen, "Het hele vorige jaar waren er misschien twee van dit soort incidenten, nu zijn het er een à twee per maand."
Dat komt ook doordat er meer tweedehands modellen op de markt komen, zegt Van Amerongen. "Je weet niet altijd wat daar mee gebeurd is."
Grote risico's
Vrijwel alle elektrische auto's hebben een Lithium-Ion accu. Na een ongeluk kunnen daar scheurtjes in ontstaan die kortsluiting kunnen veroorzaken. Als dat gebeurt dan loopt de temperatuur op en ontstaat er brand.
Peter Notten is hoogleraar Energieopslag aan de Technische Universiteit Eindhoven: "De risico's waaraan hulpverleners worden blootgesteld zijn groot. Zo'n accu kan vlam vatten en er kunnen gevaarlijke gassen ontsnappen. De enige manier om er zeker van te zijn dat de auto's na een botsing niet in brand vliegen, is de accu langdurig koelen. Op de gewone manier blussen werkt vaak niet."
Beter samenwerken
Het blussen van brand in een elektrische auto kost daarom vaak veel tijd. Paul van Dooren van Brandweer Nederland: "In een bluswagen zit 2000 liter water. Bij het blussen van een gewone auto is dat genoeg, maar bij een elektrische auto niet. En op de snelweg kun je geen extra water halen."
Volgens hem moet er beter worden samengewerkt met de fabrikanten van elektrische auto's. "Ik overleg nu bijvoorbeeld met Lightyear. Die willen volgend jaar een auto die op zonne-energie rijdt op de markt brengen. Het helpt om vroegtijdig kennis te delen."
"We hebben nog niet de kennis om goed op te treden", aldus Van Dooren. "Een ongeluk met een elektrische auto kost gewoon te veel tijd."
Waterdompelcontainer
Een bergingsbedrijf uit Den Hoorn heeft speciale container ontwikkeld die gevuld wordt met water om daar een elektrische auto in onder te dompelen. Op die manier kan een accu gekoeld worden.
"De auto is daarna total loss, zegt Chris Müller van bergingsbedrijf Vreugdenhil. "Maar als een accu-pakket gaat reageren na een ongeluk is hij dat sowieso." De brandweer Haaglanden oefent op dit moment met de waterdompelcontainer.
Berger Van Amerongen is er positief over, maar heeft ook twijfel. "Het is vooralsnog de enige oplossing, maar we zijn ook bang dat er dan achteraf een schadeclaim komt omdat de auto total loss is verklaard."
Software
De RAI Vereniging, de belangenbehartiger van alle importeurs en fabrikanten, zegt dat er wel software is die bergers en brandweer kunnen gebruiken om te zien hoe ze een elektrische auto moeten aanpakken na een ongeluk. Het gaat om het zogeheten Crash Recovery System.
Maar dat systeem lost volgens de maker, het Nederlandse bedrijf Modetich, niet de problemen op waar hulpdiensten tegenaan lopen bij een ongeluk met een elektrische auto. "Het geeft aan wat voor vloeistof en types accu er in de auto zitten, maar wij kunnen niet inschatten wat er met het accu-pakket is gebeurd na het ongeval", zegt Jan Mooij, eigenaar van Moditech. "Of het gescheurd is of er een lek is ontstaan. De oplossing ligt bij de fabrikanten. Die moeten helderder zijn over wat er nodig is om zo'n accu-pakket bij een bepaald type impact veilig te stellen."
Floris Liebrand (RAI): "Ieder signaal over het ontbreken van belangrijke informatie nemen wij zeer serieus. Wij willen daarom graag in gesprek met de importeurs en Moditech om te kijken hoe de informatie verder verbeterd kan worden."
Er moet wat gebeuren, zegt Van Amerongen van de branchevereniging van bergers. "We kunnen onvoldoende inschatten wat er gebeurt als straks heel Nederland elektrisch rijdt. Als straks de A4 een keer vier uur dicht moet hebben we een probleem."


Nitraat/fosfaatoverdrijving erger dan klimaatoverdrijving?

24-09-2019 - 2 reacties

Originele beschrijving

Carola Schouten, Minister van Landbouw. Foto Tubantia.

Een gastbijdrage van Paul Scheffers.

De stikstofuitspraak in Nederland, over uitstoot van (NO2) stikstofoxiden en/of ammoniak op 29 mei j.l. door de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (RvS) met betrekking tot het Programma Aanpak Stikstof (PAS), heeft grotere gevolgen dan


Greenport Aalsmeer Event: mislukken om te innoveren

20-09-2019 - 0 reacties Op donderdag 31 oktober is het weer tijd voor het Greenport Aalsmeer Event, met een kort en krachtig programma en veel ruimte voor netwerken! Een van de sprekers is Paul Iske, oprichter en Chief Failure Officer van het Instituut voor Briljante Mislukkingen en hoogleraar Innovatie aan de Universiteit van Maastricht.


SIGA, een logo dat laat zien hoe bewerkt voedsel is

02-09-2019 - 0 reacties Nog dit jaar zal staatssecretaris Paul Blokhuis een nieuw voedingskeuzelogo voor Nederland kiezen. Het nieuwe logo komt in de plaats van het Vinkje, dat in 2016 uit de warenwet werd geschrapt. Inmiddels staat een hele rij logo's klaar om het op te volgen. Nutri-Score wordt door een aantal supermarkten en producenten al gebruikt. Dat geldt ook voor het Britse stoplichtensysteem. Maar er zijn ook andere mogelijkheden, zoals het in Nederland nog onbekende SIGA-logo dat de mate van bewerking van aangeeft. De logostrijd is nog niet gestreden. De discussie lijkt zich toe te zullen spitsen op de vraag welk probleem het logo moet oplossen.


Met watertoevoegingen vertering flexibel bijsturen

31-08-2019 - 0 reacties Drinkwater is een essentiële component in de voeding. “Nu bepaalde voerzekerheden bij jonge dieren afnemen, is het nog belangrijker de vertering te ondersteunen met watertoevoegingen”, zegt specialist Paul Verhoeven.


Tien punten om het Preventieakkoord aan te scherpen

30-08-2019 - 0 reacties Joost de Jong en Willem Lageweg van de Transitiecoalitie Voedsel stellen de Tweede Kamer 10 punten voor die ze met staatssecretaris Paul Blokhuis zouden moeten bespreken als komende week diens Preventieakkoord op de agenda staat.


‘Wij willen een betrouwbaar voedselkeuzelogo dat verplicht wordt voor alle producten’

16-08-2019 - 0 reacties Nog dit jaar moet staatssecretaris Paul Blokhuis (Volksgezondheid) een besluit nemen over een nieuw voedselkeuzelogo. Overheid en ondertekenaars van het Nationaal Preventieakkoord zijn hard aan het werk, NGO's en voedingsdeskundigen houden de voortgang met argusogen in de gaten. Deze week laaide de discussie weer op. foodwatch bleek een beetje te overdrijven, liet Coca-Cola Foodlog weten. Wat is nou het beste voedselkeuzelogo en waarom? En hoe weten we zeker dat we niet door de industrie voor de gek worden gehouden? Nicole van Gemert, directeur van foodwatch, geeft haar mening.


‘Schreef Coca-Cola mee aan eigen publieke berisping door staatssecretaris?’

07-08-2019 - 0 reacties Met die vraag stuurde foodwatch vandaag een persbericht de wereld in. De voedselwaakhond ontdekte dat de voedingsindustrie zelf de vinger had gehad in de kritiek van staatssecretaris Paul Blokhuis uitte op Coca-Cola. De frisdrankfabrikant lanceerde in 2018 zijn eigen ENL-logo op de blikjes fris in de Nederlandse supermarkten. Reden voor een nieuwe petitie van foodwatch, dit keer voor 'een lobbyvrij voedsellogo'.


Slecht weer en tegenvallende Europese economie raken ijsverkoop Unilever

25-07-2019 - 0 reacties Het is een vreemd bericht op mogelijk de warmste dag van het jaar: Unilever heeft in Europa het afgelopen half jaar minder ijs verkocht en dat komt onder meer door het tegenvallende weer.
De verkoop in Europa daalde het afgelopen kwartaal met 1,6 procent en ook in Noord-Amerika werd er minder verkocht. Daarentegen is er groei in Azië, het Midden-Oosten en Zuid-Amerika, waardoor de omzet in totaal meer dan 3 procent is gestegen.
De opvolger van Paul Polman als topman bij Unilever, Alan Jope, heeft verschillende verklaringen voor de mindere cijfers in Europa. "Er is een gebrek aan fundamentele economische groei in Europa en de prijzen staan onder druk. Al geruime tijd is Europa geen grote groeimotor voor Unilever. En ook het weer was een stuk minder dan een jaar geleden."
Deodorant
Wat betreft het weer lijkt Unilever de tweede helft van het jaar geen reden tot klagen te hebben. "We hopen meer ijs te verkopen en hopelijk ook meer deodorant", zegt Jope. "Maar de extreme temperaturen zijn geen gezond teken. Het geeft aan dat het klimaat verandert." Jope zegt dat het bedrijf duurzaam werken daarom hoog in het vaandel heeft staan.
Toch lijkt groei onder de nieuwe baas hoger op de prioriteitenlijst te staan dan duurzaamheid, waar voorganger Polman het vaak over had. "De groei versnellen blijft onze topprioriteit", aldus Jope in het kwartaalbericht over de omzetcijfers.
Unilever wil zich meer richten op organisch en vegetarisch voedsel. Het bedrijf komt met nieuwe producten en doet overnames in die sector. Vorig jaar kocht Unilever het bedrijf De Vegetarische Slager en Graze, een bedrijf dat gezonde snacks wil maken.
Hoofdkantoor
Vorig jaar was Unilever veel in het nieuws vanwege de locatie van het hoofdkantoor. Nu heeft het bedrijf twee hoofdkantoren, in Londen en Rotterdam. Het nieuwe hoofdkantoor zou in Rotterdam komen, maar daar kwam het bedrijf later op terug.
Jope denkt niet dat er snel een nieuw besluit genomen wordt. "Er zijn verschillende opties, allemaal heel complex. We maken voortgang, maar het is niet mijn intentie om hier snel een besluit over te nemen."


Door PAS-uitspraak van 180 koeien naar 50

29-06-2019 - 0 reacties Het is alweer een maand geleden dat de Raad van State (RvS) het Programma Aanpak Stikstof (PAS) ongeschikt achtte als basis voor vergunningverlening. ZLTO-adviseur Paul Balemans ziet om zich heen dat veel veehouders nog steeds in grote onzekerheid verkeren over de gevolgen.


Paus krijgt ook zonder Bloemenbureau en FloraHolland bloemen uit Nederland

19-06-2019 - 0 reacties Ook in 2020 en de jaren daarna kan Rome rekenen op Nederlandse bloemen, verzekert Paul Deckers uit Posterholt. Ook nu de twee grote geldschieters FloraHolland en Bloemenbureau Holland besloten hebben niet langer mee te willen betalen aan de bloemenpracht tijdens Pasen op het Sint Pietersplein in Rome.


Circus met dierentrucs zonder dierenleed: 3D-projecties in de piste

09-06-2019 - 0 reacties Bij een Duits circus krijgen toeschouwers acrobatische trucs van paarden en een olifant te zien, zonder dat daarvoor dieren gedresseerd zijn. Dit jaar maakt Circus Roncalli bij voorstellingen gebruik van 3D-projecties.
En dus zijn in de piste alsnog galopperende paarden, een levensgrote olifant en zelfs een goudvis te zien.
Dat ziet er zo uit:
De oprichter van het circus, Bernhard Paul, kwam op het idee toen hij het optreden van Justin Timberlake zag in de rust van de Super Bowl in 2018. Timberlake trad op met een hologram van de overleden zanger Prince. Na die show zocht Paul naar een manier om deze techniek toe te passen in zijn circus.
Voor de projecties gebruikt het circus elf projectoren. De dieren zijn bedacht door een team van ontwerpers en worden weergegeven in 360 graden.
'Publiek is enthousiast'
De uitvinding wordt toegejuicht door dierenactivisten, die zeggen dat circusdieren veel te lijden hebben. In Duitsland is veel discussie over het gebruik van dieren in de piste, maar is geen verbod op het houden van circusdieren.
Circus Roncalli maakte al geen gebruik meer van dieren en zegt dat de overgang dus niet al te groot was. Het houden, verzorgen en vervoeren van de dieren voor de voorstellingen bracht bovendien veel kosten met zich mee. Bij de projecties zijn die kosten een stuk lager.
Volgens de Hamburger Morgenpost zijn de toeschouwers enthousiast over de show. "Het publiek lijkt de echte dieren niet te missen", zegt ringmeester Bernhard Paul in de krant.


Circus met dierentrucs zonder dierenleed: 3D-projecties in de piste

09-06-2019 - 0 reacties Bij een Duits circus krijgen toeschouwers acrobatische trucs van paarden en een olifant te zien, zonder dat daarvoor dieren gedresseerd zijn. Dit jaar maakt Circus Roncalli bij voorstellingen gebruik van 3D-projecties.
En dus zijn in de piste alsnog galopperende paarden, een levensgrote olifant en zelfs een goudvis te zien.
Dat ziet er zo uit:
De oprichter van het circus, Bernhard Paul, kwam op het idee toen hij het optreden van Justin Timberlake zag in de rust van de Super Bowl in 2018. Timberlake trad op met een hologram van de overleden zanger Prince. Na die show zocht Paul naar een manier om deze techniek toe te passen in zijn circus.
Voor de projecties gebruikt het circus elf projectoren. De dieren zijn bedacht door een team van ontwerpers en worden weergegeven in 360 graden.
'Publiek is enthousiast'
De uitvinding wordt toegejuicht door dierenactivisten, die zeggen dat circusdieren veel te lijden hebben. In Duitsland is veel discussie over het gebruik van dieren in de piste, maar is geen verbod op het houden van circusdieren.
Circus Roncalli maakte al geen gebruik meer van dieren en zegt dat de overgang dus niet al te groot was. Het houden, verzorgen en vervoeren van de dieren voor de voorstellingen bracht bovendien veel kosten met zich mee. Bij de projecties zijn die kosten een stuk lager.
Volgens de Hamburger Morgenpost zijn de toeschouwers enthousiast over de show. "Het publiek lijkt de echte dieren niet te missen", zegt ringmeester Bernhard Paul in de krant.