Oud

Volg al het nieuws over Oud, een van de 17065 onderwerpen op Nieuwsgrazer. Word ook lid van de dagelijkse Oud nieuwsbrief.

Oud nieuws

Vivianne (20) vlogt over vee. ‘Ik was drie jaar oud toen ik mijn eerste schaap verloste’

05-02-2021 - 0 reacties RILLAND - Ze is opgegroeid op een akkerbouwbedrijf met honderden schapen, trotse eigenaar van haar eigen (tamme) schaap en pony, werkt in haar vrije tijd bij een varkenshouderij én een geitenboer in de buurt. Als het nodig is steekt ze ook haar handen uit de mouwen bij een melkveebedrijf en op een paardenstal. ,,Alleen met kippen heb ik niet zoveel”, lacht ‘trotse jonge boer’ Vivianne Goense (20) uit Rilland. Vanaf dit jaar vlogt ze over haar werk en haar studie Dier- en Veehouderij in Dronten.


Helpen om een kudde schapen te beschermen tegen de wolf? Vijftig vrijwilligers melden zich aan

18-01-2021 - 0 reacties Hans van Lieshout, schapenhouder in Sterksel, is bedolven onder de reacties van mensen die hem willen helpen met zijn schapen. Ongeveer vijftig mensen hebben zich aangediend om de kudde onder meer te beschermen tegen de wolf.

“Aanmelden is niet meer nodig”, aldus Van Lieshout. Hij hoopt in april met de eerste groep vrijwilligers aan de slag te kunnen gaan.

Wie wil helpen?Begin deze maand deed de herder een oproep: wie wil hem van 1 mei tot 1 september helpen zijn schapen 's nachts op te sluiten en de volgende morgen weer los te laten? “Als ik niet iemand vind die dit voor minimaal de helft van de tijd over wil nemen, dan ga ik met de begrazing stoppen”, zo meldde hij op Facebook. De vergoeding? 5 euro en het genot van een natuurrijke omgeving.

Van Lieshouts ‘wanhoopkreet’ was niet aan dovemans oren besteed. Binnen de kortste keren meldden zich al de eerste kandidaten en nu, twee weken later, staat de teller al op vijftig. Genoeg, vindt de schapenhouder, die uiteraard blij is met de respons.

'Mensen met meer tijd'"Het zijn vooral mensen uit Sterksel en omgeving. De meesten hebben niet gezegd hoe oud ze zijn, maar ik ga er vanuit dat het om mensen gaat die er vanwege hun leeftijd uren voor vrij kunnen maken. Die het bovendien leuk vinden om dit te doen of die er ervaring mee hebben. Er waren zelfs reacties bij van mensen met bewakingshonden, maar om in het gebied waar de schapen de hele nacht worden ondergebracht een hond te laten rondlopen, lijkt me niet nodig.”

Van Lieshout begraast met zijn Kempische heideschapen al ongeveer twintig jaar het heideterrein in de Pan. De kwaliteit van de natuur is hierdoor gewaarborgd. Met de veiligheid van de schapen is het anders gesteld. Die moeten ’s nachts in een omheind terrein verblijven om te voorkomen dat de wolf niet opnieuw toeslaat. Vorig najaar werden acht schapen van hem gedood en raakte er één gewond door een wolf.

Vrijwilligers beginnen in aprilVanaf mei moeten de schapen elke dag tegen de schemering worden opgesloten in een zogeheten nachtraster en s’ morgens omstreeks zeven uur er weer los worden gelaten. Hiervoor heeft Van Lieshout dus die steun nodig. In april stuurt hij de eerste ‘hulpjes’ de wei in.
“Ik laat ze dan zien hoe ik met brokken en brood de dieren lok. Zo moeilijk of spannend is het allemaal niet”, aldus de schapenhouder die hoopt dat hij door de grote belangstelling wat vaker op vakantie kan gaan, mits dat weer mogelijk is. “Maar het grootste deel van het werk blijf ik zelf doen.”

Wat weet jij over de wolf? Test je kennis in de quiz!
LEES OOK: Schapenhouder Hans zoekt helpers om zijn kudde te beschermen tegen de wolf


Anti-kraak in de strijd tegen criminaliteit: Maite woont voor 230 euro per maand in oud boerderijtje

29-12-2020 - 0 reacties Leegstaande boerderijen verhuren in de strijd tegen criminaliteit. Het is een oprukkend fenomeen op het Brabantse platteland. Voor slechts enkele honderden euro's per maand worden de boerderijen tijdelijk verhuurd. Ideaal voor mensen die goedkope woonruimte zoeken, maar ook een goede manier om ongenode gasten buiten de deur te houden. Door deze tijdelijke bewoning kan niemand ongezien een drugslab beginnen in een lege stal.
“Het is voor ons een lot uit de loterij”, zegt Maite Eckhardt. Vol trots laat ze haar nieuwe stek zien. Maite woont sinds een maand in een oude boerderij in het buitengebied van Haaren. Ze woont er antikraak met haar Ierse partner.
Het boerenechtpaar dat er jaren heeft geboerd heeft de boerderij met landbouwgrond verkocht aan het waterschap. En het waterschap wil de grond bij de boerderij gebruiken voor ruilverkaveling. Het wil de grond ruilen met boeren die op een plek zitten waar het waterschap ze liever weg wil hebben. Ruilverkaveling duurt vaak lang en in die tussentijd wil het waterschap het pand liever niet leeg laten staan.
Veel belangstelling voor antikraak-boerderijEr komen in Brabant de laatste tijd steeds meer oude boerderijen op de markt, zegt Interveste. Het bureau zoekt geschikte antikraakbewoners om dit soort panden te beschermen. Zo blijft er geen lekkage onopgemerkt. En zo kan er ook niemand ongezien een drugslab in een stal beginnen, of er andere dingen doen die het daglicht niet kunnen verdragen.
Maite geeft een rondleiding door de prachtige boerderij waar ze woont:
Lot uit de loterij“Er was heel veel belangstelling voor onze boerderij,” zegt Maite. “Voor ons is het een lot uit de loterij. Normaal zou je wel 1700 honderd euro huur moeten betalen voor zo’n pand. Wij zitten er voor 260 euro per maand.”
Maar de bewoners nemen dan wel op de koop toe dat ze binnen een maand moeten vertrekken als de eigenaar dat wil. Dat is het principe van anti-kraak. “Dat nemen we voor lief. We wonen nu mooi en kunnen zo wat geld opzij zetten om in de toekomst een huis te kunnen kopen.”
Ook bij de boerderij van Maite staan enkele ongebruikte stallen. “Daar mogen wij niks mee doen. Maar ik loop wel dagelijks een rondje over het erf om zo de boel in de gaten te houden. Want dat is mijn taak.”


Maserati gaat voor razendsnelle elektrificatie

28-11-2020 - 0 reacties Elke Maserati krijgt een vorm van elektrificatie en dat gaat sneller dan dat jij ‘Maserati Ghibli GranSport Hybrid’ kunt zeggen. 2020 was een bijzonder jaar voor Maserati. We mochten weer een jaar optellen bij de inmiddels vrij oud wordende Quattroporte, GranTurismo en Ghibli. Maar dat staat allemaal op het punt te veranderen. De MC20 werd […]


Carbidschieten valt niet onder vuurwerkverbod, tot opluchting van liefhebbers: ‘Die knal geeft zo'n kick’

17-11-2020 - 0 reacties OSS/UDEN/VEGHEL - Grote opluchting bij carbidschieters. Het landelijk verbod op vuurwerk komende oud en nieuw, geldt niet voor hen. Verkopers zien de vraag naar carbid exploderen. De vakbond voor BOA's waarschuwt voor de risico's en pleit voor een verbod.


Carbidschiet-stichting waarschuwt voor risico's nu populariteit stijgt

15-11-2020 - 0 reacties Sinds het kabinet een vuurwerkverbod heeft afgekondigd, is er een flinke toename in de verkoop van carbid. Het is op meerdere plekken uitverkocht. Liefhebbers zijn blij met de interesse, maar waarschuwen ook. "Carbidschieten is niet ongevaarlijk. Je moet je kop erbij houden en je doet er goed aan de stappen te volgen die ervoor staan", zegt John Schoonheim, voorzitter van de Stichting Carbidschieten Drenthe.
Zijn organisatie verenigde zich met andere partijen (als gemeenten en veiligheidsregio's) en samen bedachten ze de campagne BOCK (Bewust Oplettende CarbidKnaller). Ze stelden tips op voor carbidschieters.
Zo is het handig om te weten welke regels er gelden in de gemeente waar ze willen carbidschieten. In sommige gemeenten is een vergunning of ontheffing nodig.
Wie voor het eerst gaat carbidschieten, doet er ook goed aan zich in te lezen. "Vraag op de plek waar je gaat carbidschieten hoe het precies werkt en neem iemand mee die het vaker heeft gedaan", zegt Schoonheim.
Daarnaast is het belangrijk dat het materiaal waarmee je gaat carbidschieten goed in elkaar zit. Meestal gebruiken carbidschieters melkbussen. "Die moeten stevig zijn en zonder gaatjes." Het is veiliger om de melkbus af te sluiten met een bal dan met een deksel.
Ook wordt in de campagne geadviseerd om je gehoor goed te beschermen.
Volgens Schoonheim is carbid niet erg gevaarlijk als je goed oplet. "De incidenten ten opzichte van vuurwerk zijn vele malen minder. Je moet je gezond boerenverstand gebruiken. Doe geen gekke dingen. Carbidschieten bij de Amsterdamse grachten is bijvoorbeeld zeer onverstandig. Je moet veel ruimte hebben."
Nadat bekend werd dat het kabinet een vuurwerkverbod wilde instellen, maakten de veiligheidsregio's Gelderland-Oost en IJsselland (Overijssel) bekend carbidschieten met Oud en Nieuw niet te verbieden.
"Volgende week komen Friesland, Groningen en Drenthe met een beslissing. Daar zitten we met smart op te wachten. We staan hoe dan ook achter de beslissing. Als het mag, moeten we teruggaan naar de basis: carbidschieten met een clubje van vier of zes mensen. Lekker knallen en wat eten en drinken."
Nu al bestellingen
Omroep Zeeland sprak met een carbidverkoper, die nu al bestellingen binnen heeft gekregen terwijl dat normaal gesproken pas gebeurt na de kerstdagen.
"Ik verwacht wel veel meer verkoop dan voorgaande jaren, omdat mensen toch graag het oude jaar willen uitknallen", zegt carbidverkoper Adriaan Langebeeke uit Vrouwenpolder. En carbid is veel goedkoper: voor 5 euro koop je een kilo en ben je zo een uur of vijf bezig. Doe dat maar eens met 5 euro vuurwerk; dat, is in een minuut weg."
De interesse in carbidschieten groeit al enkele jaren. "In 2015 werd er tussen de 40.000 en 50.000 kilo carbid verkocht. In 2019 tussen de 80.000 en 90.000." Volgens Schoonheim komt de groei onder meer doordat vuurwerk op Oudejaarsdag normaal gesproken pas vanaf 18.00 uur mag worden afgestoken. "Carbidschieten mag overdag ook. Het gebeurt sowieso eigenlijk alleen overdag. In het donker is het lastig en niet zo veilig."
Hij waarschuwt carbidschieters zich aan de regels te houden: "Verknal het nou niet. Hou je aan de regels en wees blij áls we het mogen doen."


Veertig jaar oud dna przewalskipaard gekloond

13-09-2020 - 0 reacties SAN DIEGO - Wetenschappers zijn erin geslaagd uit veertig jaar oud dna van een przewalskihengst uit een dna-databank van de San Diego Frozen Zoo een veulen te klonen. Het dier werd geboren bij een paardenkloonbedrijf in Texas.


Boer Willem en Canadese boer Riks te zien in boerderijserie Yvon Jaspers

05-08-2020 - 0 reacties In het derde seizoen van Onze Boerderij, waarin Yvon Jaspers zich onderdompelt in het leven op de boerderij, duiken opnieuw oud deelnemers uit Boer Zoekt Vrouw op. Zo kletst de presentatrice bij met natuurboer Willem en boer Riks, die in Canada woont.


Broers reviseren accu's van fietsen: 'Zelfs Samsung heeft interesse'

05-08-2020 - 0 reacties

Quote:
"Natuurlijk blijven we echt de komende jaren nog heel druk met de fietsaccu's, maar ook die automotive is zeer interessant." In hun loods ook een plug-in hybride Volkswagen. "Daar kan je normaal maar zo'n 30 kilometer elektrisch mee rijden. Dat zijn we nu aan het vergroten naar zo'n 100 kilometer", zegt Stan. "Dan kan je alle korte stukken elektrisch rijden en hoef je voor je woon-werkverkeer nooit te tanken."

Tijd om te studeren hadden ze eigenlijk niet meer. Zoveel bestellingen kwamen er binnen. Wat begon als een hobby heeft in een paar jaar tijd een enorme vlucht genomen. De broers Koen, Wout en Stan van KWS Seuren in Beugen hebben inmiddels honderden klanten in binnen- en buitenland en sloten een fijne deal met Samsung voor de accucellen. "We begonnen op een zolderkamer van nog geen 40 vierkante meter," zegt Koen, "en kijk nu: een pand van 1100 meter en 20 man in dienst."
De handigheid hebben ze van hun vader, zeggen de broers. Altijd waren ze al bezig met dingen repareren en vooral kijken hoe iets werkt. Het duurde dan ook niet lang voor iemand ze vroeg om eens te kijken naar de accu van zijn elektrische fiets. Die deed het namelijk niet zo goed meer.
De jongens vonden het wel een leuk klusje. "We moesten zelf van alles opzoeken op internet", vertelt de 23-jarige Wout. Uiteindelijk weten ze in een paar weken tijd onderdelen te bestellen en de accu te reviseren. "Hij kon er meteen twee keer zo ver op fietsen", zegt de drie jaar oudere Koen. Mond-tot-mondreclame deed de rest en voordat ze het wisten was er eigenlijk geen tijd meer om te studeren.
"Best knap hoor, want we zijn handig, maar totaal geen verkopers", zegt Wout. "Stonden we daar een beetje onhandig in een fietsenwinkel te vertellen wat we konden."
Het kwam allemaal goed en ondertussen is KWS Seuren ook een erkend leerbedrijf. Studenten mogen er stagelopen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen er werken. De coronacrisis heeft ze daar nog een beetje bij geholpen, er waren ineens handen genoeg. "Maar die mensen gaan straks weer gewoon naar school dus hebben we ook alweer vacatures moeten plaatsen", zegt Koen.
Het principe is simpel. Elektrische fietsen die vier tot acht jaar oud zijn hebben vaak te maken met accu's die minder goed werken. Je kan er niet meer zo ver op fietsen, of in het ergste geval doet 'ie het helemaal niet meer. Een nieuwe accu is duur. Zie daar het gat in de markt. De broers kunnen in de meeste gevallen de accu reviseren. Voor maar een deel van de kosten van een nieuwe accu.
Wout legt uit dat elke fiets een ander accupakket nodig heeft. "Je kan niet zomaar een setje accucellen in een fiets stoppen, dat moet allemaal heel goed worden uitgezocht en berekend en dat verschilt dus ook per merk en per fiets." De losse accucellen worden door de broers op maat gemaakt en vervolgens aan elkaar gelast met kleine stripjes. Op die pakketjes komt de elektronica van de fiets en dat gaat weer terug in de behuizing.
Het grote voordeel van een nieuw accupakketje is dat de gebruiker vaak meteen een stuk verder kan fietsen op die nieuwe accu. "Soms tot wel twee keer zo ver", zegt Koen. De accucellen worden met de tijd steeds kleiner en lichter. Nog een voordeel van reviseren dus, vinden de broers. "We geven natuurlijk ook garantie, net als in de fietsenwinkel."
Broer Stan (21) laat zijn trots nog even zien. Een Peugeot 106 uit 1996. De donkergroene auto is bijzonder, want één van de paar duizend exemplaren die toen op de markt zijn gebracht. Volledig elektrisch. "Je zou er honderd kilometer mee moeten kunnen rijden en dan moest je hem weer opladen en dat duurde dan zo'n vijf uur", zegt Stan. Dan snap je meteen waarom deze auto nooit een groot succes is geworden...
Stan haalde de oude accu eruit en plaatste er een nieuw accupakket in. "De capaciteit is meer dan verdubbeld. Van 10 naar 30 kilowattuur. Nu kan ik er zo'n 250 kilometer mee rijden voor die weer aan het stopcontact moet."
Daar ligt voor de broers dan ook de toekomst. "Natuurlijk blijven we echt de komende jaren nog heel druk met de fietsaccu's, maar ook die automotive is zeer interessant." In hun loods ook een plug-in hybride Volkswagen. "Daar kan je normaal maar zo'n 30 kilometer elektrisch mee rijden. Dat zijn we nu aan het vergroten naar zo'n 100 kilometer", zegt Stan. "Dan kan je alle korte stukken elektrisch rijden en hoef je voor je woon-werkverkeer nooit te tanken."
Ze zien elkaar zo'n acht uur per dag in de werkplaats en daarnaast wonen ze ook nog eens onder één dak. Misschien schuilt daar wel het grootste bedrijfsrisico: ruzie. Dat hebben ze gelukkig maar zelden, lachen de broers.


Video | Vier wolvenwelpen spelen met elkaar in Belgisch-Limburg

03-08-2020 - 0 reacties Het Agentschap voor Natuur en Bos heeft beelden vrijgegeven van vier wolvenwelpen in Belgisch-Limburg. De welpen zijn drie maanden oud en vormen met hun ouders een roedel in het noorden van de provincie. De dieren met de nickname ‘Bosland Daltons’ zijn de eerste welpjes in België sinds 150 jaar.


Vossen doden zeventig sierkuikens in Soest

15-06-2020 - 0 reacties Vossen hebben vannacht zeventig sierkuikens gedood op een boerderij in de Eempolder bij Soest.
Pieter Kuijer ontdekte de dode kuikens toen hij lawaai hoorde bij de kippenren. Daar zag hij de oorzaak: vossen hadden een slachtpartij aangericht onder de sierkippen van zoon Daan. "Sommige kuikens hadden nog hun laatste stuiptrekkingen", zegt hij tegen RTV Utrecht.
Als Daan 's ochtends het nieuws van zijn vader hoort en zelf bij de kippen gaat kijken, schrikt hij zich rot. Aan de pootafdrukken te zien zijn een vos en haar jongen de daders. Zo'n zeventig kuikens hebben de aanval niet overleefd, de jongste kuikens waren een week oud. "Hij is er nog ondersteboven van", zegt vader Pieter. "Dat snap ik wel, ik heb er ook pijn in mijn pens van."
Dure fokkerij-kippetjes
Kuijer is dagelijks zeker een half uur kwijt aan zijn hobby en als er net kuikens geboren zijn nog meer: voeren, hokken klaarzetten, schoonmaken. De kippen zijn van het ras Wyandotte. De beste exemplaren gaan mee naar shows, de minder mooie kippen worden verkocht. Aan particulieren, niet aan de slager. "Daar zijn ze te mooi voor", zegt Kuijer.
De oudere kippen wisten te ontkomen aan de vossen, ook zitten er nog een paar eieren in de broedmachines. Kuijer sr. hoopt dat zijn zoon doorgaat met zijn hobby. "Maar de lol is er nu wel een beetje af." Het zijn "dure fokkerij-kippetjes". Daan denkt zelf dat de schade minstens 1000 euro is. De verzekering is nog niet benaderd, maar vader en zoon denken niet dat er wordt uitgekeerd.
De vossen hebben een stuk gaas boven de ren weggeduwd en zijn zo naar binnen geglipt. De familie Kuijer is niet het eerste slachtoffer. Ook bij buren zijn kippen gedood en er broeden al een aantal jaar geen weidevogels meer in de polder. Volgens Pieter Kuijer komt dat ook door de vossen.


Olga kan het raam niet openzetten en de was niet buitenhangen door de stank van varkens

10-06-2020 - 0 reacties Olga Meulenbroek uit het dorp Zeeland kan door de geur van varkens niet buiten zitten. Ze kan het raam niet openzetten en de was niet buitenhangen. In Rijsbergen woont Jan Jochems, hij kon zijn huis niet verkopen door de stank. Omwonenden van megastallen slepen de Nederlandse staat voor de rechter omdat ze last hebben van stank die wordt veroorzaakt door de intensieve veehouderij.
"Het is vandaag een goede dag", zegt Olga als ze in haar tuin loopt. De wind staat gunstig. Maar de stank wordt duidelijk als we een stukje verder lopen richting de varkensstal. "Als de wind onze kant op staat dan zitten we de hele dag in deze varkenslucht."
En daarom begint Olga samen met andere inwoners van Zeeland en de rest van Brabant een zaak tegen de staat. Ze willen dat de stankoverlast verdwijnt en dat de megastallen worden gestopt.

In deze video vertelt een geëmotioneerde Olga over de stankoverlast:
Tegenover het huis van Olga wordt op dit moment een megastal voor varkens gebouwd. Ze is nu al bang voor de stankoverlast. "Hier een megastal, daar geiten, een stukje verder koeien en hier nog een varkensstal", vertelt Olga die sinds 2014 in het buitengebied woont.

Met tranen in haar ogen vertelt ze hoe bang ze is voor haar gezondheid, maar vooral voor die van haar kinderen en buurtbewoners. Zo hebben verschillende mensen om haar heen chronische Q-koorts.

In Rijsbergen woont Jan Jochems al zijn hele leven aan de Nelleveldstraat. Maar niet lang meer. Hij heeft zijn woning kunnen verkopen en verhuist naar het centrum van Zundert. Die verkoop ging niet zonder slag of stoot. ‘’Het huis heeft eerder al een jaar te koop gestaan maar we kregen hem niet verkocht. De reden: stank.’’ Er staat namelijk 35 meter van zijn woning een varkensstal met vijfhonderd dieren.

Dankzij een ‘ruimte-voor-ruimteregeling’ van de gemeente stopt de varkensboer en heeft Jan zijn huis boven de vraagprijs kunnen verkopen.

Toen Jan 21 jaar oud was had hij zelf varkens. Maar na tien jaar stopte hij als varkenshouder. Nu wil hij dus dat er een einde komt aan de grote stallen en stankoverlast. "We moeten de staat nu tot verantwoording roepen", zegt hij strijdbaar. "De stank moet minder."
Dat stank lastig te meten is weten Olga en Jan heel goed. Toch zijn er richtlijnen hoeveel stank toegestaan is. In Rijsbergen is dat veertien odeur (de eenheid waarmee de toegestane hoeveelheid stank wordt aangeduid). Jan heeft last van het driedubbele. Dat zorgt bij hem vooral psychisch voor veel overlast. "Je bent er elke dag mee bezig."
De boeren neemt hij niks kwalijk. Die worden volgens de ex-veehouder namelijk gedwongen omdat ze financieel niet anders kunnen. "Vroeger hadden we twaalf koeien en twintig varkens. Daar konden we een goede boterham mee verdienen. Maar tegenwoordig moet alles meer, meer, meer. En die schaalvergroting zorgt voor stank."

Wat wil Jan bereiken met de zaak tegen de staat? "Betere regelgeving, geen intensieve veehouderij en een minimale afstand van 250 meter tussen een huis en een stal." Minimaal zegt Jan, want op slechte dagen kan hij de kippenstal met 160.000 kippen ook ruiken. En die stal staat zevenhonderd meter verderop.
LEES OOK:
Megastallen stinken volgens omwonenden en daarom slepen ze de staat voor de rechter


Dierenactivisten vinden illegale vossen in kleine kooien op nertsenfarm

20-05-2020 - 0 reacties Medewerkers van Animal Rights hebben op een nertsenfarm in Wilbertoord vossen aangetroffen. Volgens Animal Rights leefden zeker vijf vossen daar onder erbarmelijke omstandigheden in kale, draadgaaskooien. Het houden van vossen voor bont is in Nederland al sinds 2008 verboden.
Animal Rights heeft afgelopen vrijdag een filmpje gemaakt van de vossen op de nertsenfarm.
“Dit soort verschrikkelijke huisvestingssystemen kennen we natuurlijk uit beelden gemaakt in Oost-Europa en China, maar we hadden niet gedacht dit in Nederland in 2020 nog aan te treffen”, zegt Animal Rights campagneleider Erwin Vermeulen.
“Het is verbijsterend, sommige pelsdierhouders wanen zich blijkbaar onaantastbaar.” Animal Rights heeft maandagochtend een handhavingsverzoek ingediend bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

'Oud en armoedig'Volgens Animal Rights ziet het gedeelte van de bontfokkerij waar de vossen zitten, er oud en armoedig uit. “De kooien zijn smerig, klein en kaal. Er is geen enkele afleiding voor de dieren. De meeste vossen hebben nog geen vierkante meter aan ruimte en leven boven hun eigen uitwerpselen.”

In dezelfde batterij kooien, iets verderop, zitten ook nertsen.

Nu minister Schouten dinsdagavond heeft aangekondigd dat alle nertsenbedrijven in verband met corona worden gecontroleerd, vreest Animal Rights dat deze bontfokker zich snel van de vossen zal ontdoen.

Niet bereikbaarSelten was woensdag niet telefonisch bereikbaar voor een reactie op
de constateringen van Animal Rights. "In de wet staat dat het
verboden is om vossen als productiedier te houden", zegt een
woordvoerder van de Nederlandse Federatie van Edelpelsdierhouders.
"Pelsdierhouders moeten zich net als iedereen gewoon aan de wet
houden." De woordvoerder zegt dat hij niet bekend is met de situatie
bij Selten, maar dat hij ervan uitgaat dat de vossen als
gezelschapsdier worden gehouden.

Nertsen besmet
Eind april bleken nertsen op verschillende fokkerijen in Brabant besmet met het coronavirus. Na deze gevallen in Milheeze en Beek en Donk, kwamen daar begin mei nog drie gevallen bij, in onder andere Deurne en De Mortel. Ook katten op een van de bedrijven bleken corona te hebben gehad. Dinsdagavond werd bekendgemaakt dat er mogelijk ook een besmetting van nerts op medewerker heeft plaatsgevonden.


"Wereldwijd gooien tomatentelers duizenden tonnen productafval per jaar weg"

13-05-2020 - 0 reacties Het bedrijf Zelfo Technology, dat in Schwedt, een gemeente in de Duitse deelstaat Brandenburg, een proeffabriek heeft, doet onderzoek naar het verpakkingsmateriaal van de toekomst. Plastic en oud papier zijn passé en maken plaats voor plantenvezels.
Oprichter en manager Richard Hurding beschrijft het…


Yvon Jaspers bezoekt oud-deelnemers Boer zoekt Vrouw

04-05-2020 - 0 reacties Ruim 15 jaar geleden was de eerste serie Boer zoekt Vrouw te zien. Inmiddels zijn we 55 logeerweken, meer dan 75 baby’s en vele huwelijken verder. Sommige boeren duiken regelmatig op in de media, maar velen zien we zelden terug. Daarom mag Yvon Jaspers de oud deelnemers bezoeken.


Schotse hooglanders doodgebeten door wolven in Brabant

27-04-2020 - 1 reacties In Someren in Noord-Brabant zijn de afgelopen dagen vier Schotse hooglanders doodgebeten. Volgens eigenaar Jos Leenders waren de runderen nog geen jaar oud. "Ze zijn niet groter dan een schaap. Het is op drie verschillende momenten gebeurd. Ik wist niet dat de wolf hier in het zuiden al zo actief was. Daar was ik niet op berekend."
Leenders heeft in totaal 150 Schotse hooglanders, verdeeld over verschillende stukken land.
Volgens Saskia Duives van de vakgroep schapenhouderij LTO Nederland is dit is zeker niet het eerste incident. "Eerst waren het schapen, best een heleboel. Nu zijn het koeien. Ik ben er wel klaar mee, er moet iets gebeuren." Ze pleit daarom voor een wolvencommissie in de provincie Noord-Brabant.
In Gelderland is al zo'n commissie. Daarmee kunnen boeren in een wolvengebied geld krijgen om hun vee te beschermen tegen wolven. "Ze kunnen extra hoge hekken kopen en daar stroom op zetten. Dat zijn flinke investeringen." Ze vindt dat boeren hun dieren moeten kunnen beschermen.
Het Faunafonds controleert of de hooglanders in Someren zijn gedood door wolven. "Degene die deze karkassen heeft gezien van het Faunafonds is er zeker van dat dit wolven zijn geweest", zegt Duives.
'Hele jonge dieren'
Ze heeft een paar maanden geleden al voorgesteld aan de provincie om een wolvencommissie in te stellen. "Formeel hebben we nooit antwoord gekregen op ons verzoek. Maar nu is er volgens ons genoeg reden om met zo'n commissie aan de slag te gaan. Iedereen vindt die wolven geweldig, maar dit is wat er ook kan gebeuren."
Leenders, van wie de gedode hooglanders waren, vindt een wolvencommissie een goed idee en niet alleen voor de financiële bijstand die er dan komt. "Het is fijn als we hierover met elkaar kunnen overleggen. Wilde zwijnen zijn hier ook een probleem."


Boer Bart (36) heeft zijn eigen stukje natuur: ‘Hier kom ik helemaal tot rust'

17-04-2020 - 0 reacties Bart Goudeseune (36) kocht van zijn spaarcenten een stuk weiland waar twee paarden op stonden te grazen. Omringd door platgeslagen akkers en industrie floreert op dat voormalige stuk gras nu een wild begroeide biodiversiteitsweide. 'Ik wil hier de bomen oud zien worden.'


Bavaria maakt desinfectiespray van oud bier en geeft dit aan de zorg in de strijd tegen coronavirus

28-03-2020 - 0 reacties Bavaria gaat desinfectiemiddel maken in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus. De Lieshoutse bierbrouwer haalt de komende twee weken oude biertanks uit de gesloten Nederlandse horecagelegenheden. Dit bier wordt, nadat de alcohol eruitgehaald is, hergebruikt als desinfecterende spray. Die is ontwikkeld door de brouwafdeling van Bavaria. Deze desinfecterende spray wordt kosteloos verspreid onder ziekenhuizen, huisartsenpraktijken en verzorgingshuizen in binnen- en buitenland. "Zo hergebruiken we het bier op een duurzame manier."


Wat als een elektrische auto al na 5 jaar onder de youngtimer-regeling zou vallen? Column door Robin Lammers

23-03-2020 - 0 reacties In Nederland kennen wij de zogenaamde youngtimer-regeling. Als een auto van minimaal 15 jaar op naam van een onderneming wordt aangeschaft wordt en er ook privé kilometers mee worden gemaakt, dient 35% van de dagwaarde van de auto te worden bijgeteld. Maar is deze regeling in een aangepaste vorm ook interessant voor een elektrische auto?
Wetsvoorstel
Begin 2019 kwam mevrouw Floriske van Leeuwen, namens de Partij voor de Dieren, met een wetsvoorstel. Zij woont namelijk in de buurt van de grens tussen Nederland en Duitsland en zij constateerde een probleem. Volgens haar werden elektrische auto’s na 5 jaar massaal geëxporteerd nadat de leasecontracten zouden zijn afgelopen, dan wel als de periode van de lagere bijtelling voorbij was. Volgens haar was de oplossing voor dit “probleem” om de youngtimer-regeling aan te passen voor elektrische auto’s. Haar voorstel was om deze regeling al te laten gelden voor elektrische auto’s die 5 jaar oud zijn en niet pas te laten gelden voor elektrische auto’s die 15 jaar oud zijn. Hiermee zou het probleem van de massale export van elektrische auto’s verholpen zijn, omdat het fiscaal gezien interessant blijft om een elektrische auto te blijven rijden. Daarnaast draagt dit bij aan de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark en dus een beter milieu.
Stel je voor…
Het wetsvoorstel van mevrouw Van Leeuwen heeft het niet gehaald, maar wat als het voorstel wel doorgang had gevonden? Had dit dan bijgedragen aan minder export van de elektrische auto en dus een verduurzaming van het Nederlandse wagenpark?
Een voorbeeld
Laten we als voorbeeld een zakelijke rijder nemen, genaamd Henk. Henk heeft vijf jaar geleden een Tesla Model S aangeschaft op naam van de onderneming en telt deze auto bij voor privé gebruik. Henk is zich aan het oriënteren voor een nieuwe leaseauto. Henk kan verschillende redenen hebben om opzoek te gaan naar een nieuwe auto. Allereerst loopt zijn leasecontract bijna af. De Tesla is inmiddels al vijf jaar oud en na 150.000 kilometer te hebben gereden is het moois er volgens Henk wel van af. Daarnaast zijn er nog legio redenen te bedenken waarom iemand een nieuwe leaseauto gaat uitzoeken. Dit staat nog los van het feit of het gaat om een elektrische auto of een auto met een verbrandingsmotor. Daarom denk ik dat niet enkel de verhoging van het bijtellingstarief na vijf jaar zorgt voor export van een elektrische auto.
Tal van redenen
Ander punt is de vraag wat wordt er terug gekocht? Als we kijken naar onze zakelijke rijder Henk, dan is het goed mogelijk dat Henk weer een Tesla neemt. Wellicht heeft Henk promotie gemaakt en past een Porsche Taycan Turbo S wel binnen het leasebudget. Daarnaast kan het ook zijn dat Henk een caravan heeft gekocht, dus toch gedwongen is een auto te kopen met een verbrandingsmotor die geschikter is voor het trekken van een caravan. Er zijn dus ook hier weer legio redenen te bedenken waarom voor een bepaalde auto gekozen wordt, los van het bijtellingstarief.
Te kort door de bocht
Zelf ben ik van mening dat het wetsvoorstel van mevrouw Van Leeuwen iets te kort door de bocht is. Natuurlijk dragen elektrische auto’s bij aan een beter milieu en fiscale simuleringsmaatregelen dragen bij aan de aanschaf van dit soort auto’s. Echter, de youngtimer-regeling van toepassing laten zijn op elektrische auto’s van vijf jaar of ouder staat haaks op het beleid van de huidige regering. Deze heeft namelijk besloten dat de bijtelling voor nieuwe emissievrije auto’s de komende jaren juist omhoog gaat. De bijtelling moet uiteindelijk gelijk worden getrokken met die van auto’s met een verbrandingsmotor. Door de youngtimer-regeling aan te passen wordt de aanschaf van nieuwe emissievrije auto’s dus afgeremd. In plaats daarvan krijgen we een stimulering van oudere emissievrije auto’s. Een aanpassing van de youngtimer-regeling kan de export dus doen afnemen, maar daarmee is naar mijn mening het “probleem” van mevrouw Van Leeuwen nog niet opgelost. Het zou beter zijn om álle emissievrije auto’s fiscaal te stimuleren, ongeacht de leeftijd.


Nieuw programma over elektrisch rijden op Traffic Radio

04-03-2020 - 1 reacties Mobiliteitszender Traffic Radio gaat vanaf deze maand maandelijks aandacht besteden aan alles rond elektrisch rijden, in het nieuwe radioprogramma 'Toekomst op Wielen'. Dit wordt gepresenteerd door oud radioman Jan Rooderkerk.