Mooi

Mooi is vaak in het nieuws. Nieuwsgrazer verzamelt al het nieuws omtrent Mooi en biedt dit aan via de website en de dagelijkse nieuwsbrief.

Mooi nieuws

PFAS-norm omhoog: 'Maar dit komt te laat, dit jaar is eigenlijk al verloren'

29-11-2019 - 0 reacties De verachtvoudiging van de 'PFAS-norm' zou de bouw na een impasse weer op gang moeten helpen. Toch gaat bij veel bouwbedrijven de vlag niet uit. "Dit komt gewoon te laat. Dit jaar heb je verloren", zegt Marco de Rijk van Niezen Transport.

Eerst even terug naar oktober. Toen maakten veel Nederlanders kennis met de term PFAS, een verzamelnaam voor chemische stoffen die schadelijk en vervuilend zijn. Het kabinet legde de bouw een scherpe norm op: als meer dan 0,1 microgram PFAS per kilo bouwgrond in de bodem zit, mag er geen grond meer verplaatst worden.
Concreet betekende dit dat de bouw in Nederland op zijn gat lag, want meer dan 85 procent van de getest grond zat boven die norm. Daardoor kwamen veel bouwprojecten voor bouwbedrijven, baggeraars en grondverzetsbedrijven stil te liggen.
Bronnen in Den Haag meldden gisteren dat de norm vandaag omhoog gaat naar 0,8 microgram per kilo grond. Het kabinetsbesluit hierover wordt eind van de middag verwacht. De grote vraag is nu of deze verhoging voldoende is.
'Geeft lucht, maar problemen blijven'
"Acht keer hoger, dat lijkt heel wat. Maar per saldo heb je het dan alsnog over een best lage grenswaarde", zegt Paul Vogelaar, directeur bij Van Oord, een groot baggerbedrijf. "Het geeft lucht, zeker voor kleine projecten. Maar ik denk dat er voor grotere projecten problemen blijven bestaan."
Door de omvang van Van Oord, een van de grootste baggerbedrijven ter wereld, heeft Vogelaar niet direct veel last gehad van de PFAS-maatregel. "Maar om alles goed te laten verlopen hebben we wel waardig wat extra mankracht ingezet. Dat geld krijg je niet meer terug."
Bedrijven die zich bezighouden met het verplaatsen van grond of hiervan afhankelijk zijn, zeggen inmiddels voor een miljard euro aan schade te hebben geleden. Verschillende werkgeversorganisaties bereiden daarover een claim tegen bij de overheid. Werkgevers vrezen dat de PFAS-crisis in de bouw voor het einde van het jaar zo'n 6000 banen heeft gekost.
'Had maand eerder gemoeten'
De actiegroep Grond in Verzet noemde de maatregel van het kabinet gisteren een mooi begin. "Maar of het genoeg is, weet ik nog niet", zegt woordvoerder Klaas Kooiker. "Dat hangt af van de voorwaarden die aan de norm van 0,8 zitten. Dit had een maand eerder gemoeten."
Daar sluit Marco de Rijk van Niezen Transport in Duivendrecht zich bij aan. "We hebben nog drie weken tot de kerstvakantie. Dan zijn alle aannemers twee weken dicht. Wij zijn er nu gelijk klaar voor, maar in zo'n korte periode start je niet veel projecten meer op. Dit jaar heb je dus al verder verloren."
Dit is waarom veel bedrijven nu last hebben van PFAS:
De periode waarin deze maatregel is opgelegd maakt het voor bouwbedrijven extra pijnlijk, zegt De Rijk. "De maanden september tot november is normaal om vlees op de botten te kweken voor de winter, maar dat wordt hierdoor een schraal stukje vlees."
Begin volgend jaar zijn de problemen bovendien niet voorbij. De Rijk benadrukt dat de verhoging van de PFAS-norm volgens de uitgelekte informatie een tijdelijke maatregel is.
"We moeten na de kerstvakantie verder zien. Als het een strenge winter wordt staan we alsnog te kijken. We hebben in de bouw bovendien te maken met een betaaltermijn van 60 dagen", zegt De Rijk. "In januari en februari merk je dus pas écht dat het geld niet binnenkomt."


'Kom in de Kas': scooterrijdster botst met kasgevel

11-11-2019 - 0 reacties Bij mooi winterweer hoort ook een laagstaande zon tegen het eind van de middag. Een scooterrijdster in Honselersdijk werd er vrijdagmiddag door verblind met als gevolg dat zij op de Dortlaan haar scooter tegen een kas parkeerde.
De schade viel mee, maar er kwam wel een ambulance aan te pas, zo zagen de…


"Sla op water en een eigen biogasinstallatie: veel meer ‘kringloop’ wordt het niet"

08-11-2019 - 0 reacties Het duurde negen jaar voordat er eindelijk sla op water in een kas kon worden geteeld voor B-Four Agro. Negen jaar, maar dan heb je ook wel wat “Kringlooplandbouw is mooi, maar wel iets van de laatste jaren. Daarvoor was er vanuit klimaatverandering al veel reden voor verandering.”
Aan het woord is…


Boerenprotest naar Amsterdam

23-10-2019 - 1 reacties Boeren willen naar Amsterdam

AMSTERDAM - Er zijn plannen bij de agrarische sector om te demonstreren in Amsterdam. De boeren hebben plannen om onder andere naar de Dam te komen.

Vanuit agrarische hoek wordt bevestigd dat boeren ook in onze hoofdstad hun ongenoegen over het stikstofbeleid willen laten blijken. „Wij hebben een mooi idee voor een burgervriendelijke actie”, bevestigt Bart Kemp, een van de organisatoren van het eerste trekkerprotest op 1 oktober in Den Haag.

Afgelopen weekeinde heeft al een gesprek plaatsgevonden met burgemeester Femke Halsema. Ook is er contact geweest met ambtenaren in de Stopera. In welke vorm de boeren hun protest willen gieten, wil Kemp niet zeggen. Trekkers op de Dam lijkt een spraakmakende optie. Gratis ontbijt voor voorbijgangers, zoals in Den Haag ook volgde op het protest van 16 oktober, lijkt eveneens een mogelijkheid. Een datum voor de Amsterdamse boerendemonstratie is evenmin nog onduidelijk.

bron: telegraaf.nl/nieuws/226393829/…


Aardappelmarkt houdt goed stand

21-10-2019 - 0 reacties De aardappelmarkt houdt goed stand, ondanks het feit dat er relatief mooi nazomerweer wordt opgegeven. Hierover vertelt DCA-marktexpert Edwin Burgers meer in deze video-marktupdate.


Volvo shovel op de maiskuil

19-10-2019 - 0 reacties De shovel machinist geconcentreerd bezig om er weer een mooi maiskuil van te maken in actie de Coöperatieve Werktuigenvereniging uit Emmen in de mais Wil je jouw oogstfoto's ook laten zien op Trekkerweb? Stuur je foto's naar foto@trekkerweb.nl  Heb je mooie foto’s/ video’s op je telefoon die geschikt zijn voor Trekkerweb? Stuur ze op via Whatsapp, nummer 06-52520509. Minimaal 9 foto’s, met een korte omschrijving en de naam van de afzender. Video's of grote bestanden versturen? Gebruik 


Na regen komt zonneschijn: 'Een beetje nazomer in het midden van volgende week'

19-10-2019 - 0 reacties Het druilerige weer waarmee we dit weekend te maken hebben, houdt nog aan tot en met maandag. Maar er is volgens Jordi Bloem van Weer.nl mooi weer op komst. "Een beetje nazomer."


Commissaris van de Koning en LTO veroordelen boerengeweld

15-10-2019 - 0 reacties Een aantal boeren ging maandag echt over een grens tijdens de demonstratie in Groningen. Dat stelt commissaris van de Koning René Paas in een persconferentie. 'Het is een groot misverstand dat je door geweld, door dreiging met geweld, je zin makkelijker kan krijgen. Zo hoort het niet.'

De sfeer werd grimmiger toen bleek dat landbouwgedeputeerde Henk Staghouwer de stikstofregels niet van tafel wilde vegen. Paas sprak zijn dankbaarheid uit voor het kordate optreden van de politie.

Die greep in toen enkele boeren naar binnen stormden door de deur van het provinciehuis in te rammen. 'Als dit de manier is hoe je omgaat met het openbaar bestuur, dan ben je heel ver van huis.'

Op volle scherpte
Volgens Paas begon de manifestatie heel mooi. 'We zagen vandaag een hartstikke mooie manifestatie. We hebben heel goed samengewerkt met de partijen, er is koffie geserveerd met koek erbij. Alles wat je kon zeggen kon op volle scherpte, dat hoort bij een democratisch systeem.'

Ook LTO Noord veroordeelt de vernielingen en het gewelddadige optreden van een klein clubje boeren. LTO Noord-regiobestuurder Alma den Hertog kijkt daarom met een dubbel gevoel op de dag terug. Volgens haar verdienen de leden van LTO Noord en GrAJK echter een 'dikke pluim'. 'Zij hebben op een veilige manier actie gevoerd.'

Niet op slot
Den Hertog gaf samen met Ate Kuipers van de Nederlandse Melkveehouders Vakbond tegen 18.30 uur een samenvatting van wat ze met het college van Gedeputeerde Staten hebben afgesproken. 'De vergunningverlening gaat niet op slot, bedrijven kunnen groeien, de regels worden niet scherper dan die van het rijk.' Ze riepen op om met respect voor de omgeving naar huis te gaan.

Staghouwer liet zich niet meer aan de boeren zien. Hij gaf tijdens de persconferentie wel aan dat de 'verhoudingen met de landbouw niet onder druk staan. 'Morgen gaan we weer verder in gesprek over extern salderen'.

Vergunningverlening
De gedeputeerde wil de stikstofregels niet van tafel vegen, omdat volgens hem dan helemaal geen vergunningen meer kunnen worden verleend. 'Dat is niet de gewenste situatie. De agrarische sector heeft een punt dat ze veel regels over zich uitgestrooid krijgt. Maar de vergunningverlening moet ook weer op gang komen. De sector zat volledig op slot.'

Dat vier provincies een andere keuze hebben gemaakt, doet de gedeputeerde niet zoveel. 'We hebben gemeend ons vast te houden aan het beleid. We gaan voor de latente ruimte een goede oplossing zoeken, dat is een samenspel tussen provincie en rijk. We nemen daar de komende maanden de tijd voor.'


Groenbemesters ontwikkelen goed dankzij mooi weer en goede zorg

12-10-2019 - 0 reacties Dat groenbemesters er op de demopercelen in Lelystad zo goed op staan ligt aan de verzorging en aan de mooie weersomstandigheden. Bert-Jan van Dinter van Vandinter Semo verwacht goede organische stofproductie, aaltjesbestrijding en onkruidonderdrukking.


Revolutionair: benzine maken met zonnestralen

08-10-2019 - 0 reacties Een vloeibare, ecologische brandstof die wordt gewonnen met behulp van de zon en die op termijn fossiele brandstoffen kan vervangen? Het klinkt te mooi om waar te zijn, maar dat is precies wat onderzoekers in Zwitserland hebben ontwikkeld.

Door Erik Kouwenhoven
De Polytechnische universiteit van Zürich ETHZ is erin geslaagd om met een zonnereactor CO2 en water uit te lucht te splitsen in koolmonoxide en waterstof (dat gebruikt kan worden als brandstof), meldt radionieuwszender Deutschlandfunk. Door zonnestralen af te buigen met een spiegel en in één brandpunt samen te laten komen, bereikt de zonnereactor de temperatuur, 1500 graden celcius, die nodig is voor dit proces.


Ammoniak NH3 uitstoot wegverkeer hoger dan gedacht

04-10-2019 - 17 reacties Ammoniak uitstoot wegverkeer hoger dan gedacht

Ook deze NH3 werd eerst bij landbouw in de schoenen geschoven. Wordt hier nu ook voor gecorriggerd op de totale NH3 uitstoot in Nederland? We weten immers hoeveel vrachtwagens en diesels er rijden en hoeveel kilometer ze afleggen.

Adblue blijkt toch niet zo goed te werken!

Quote:
Uit nieuwe metingen is namelijk gebleken dat de NOx-emissie van moderne vrachtauto’s, die voldoen aan de Euro-VI emissienorm, in de stad hoger liggen dan uit eerdere metingen bleek. Deze vrachtauto’s zijn voorzien van een SCR-katalysator om de uitstoot van NOx terug te dringen. Deze katalysator werkt niet goed bij lage uitlaatgastemperaturen. Door de lage motorbelasting in de stad is het uitlaatgas niet altijd warm genoeg om de katalysator goed te laten functioneren. Dit resulteert in een hogere uitstoot van NOx per voertuigkilometer.

Daarnaast zijn afgelopen jaar voor het eerst emissiemetingen gedaan van ammoniak uit vrachtauto’s. Hieruit blijkt dat de NH3-emissie van moderne vrachtauto’s, die zijn uitgerust met een SCR-katalysator, aanzienlijk hoger liggen dan voorheen werd verondersteld. Deze nieuwe inzichten zijn verwerkt in de emissiefactoren van 2019.

Uit eerdere discussie (via PM)
werking toevoeging adblue in SCR katalysator
Adblue leunt op chemie. Moderne diesels verbranden de diesel met een overmaat aan lucht om zoveel mogelijk stoffen (de diesel zelf) te verwijderen en lucht in het systeem te houden, richting uitlaat. Bij de verbranding komt ook altijd NOx vrij. AdBlue word toegevoegd om de NO & NOx chemisch weg te vangen.AdBlue is niets anders dan ureum met zeer zuiver water. Wat hierbij belangrijk is in de reactie is de temperatuur. Om de omzetting en het process goed en volledig te laten functioneren is een hoge temperatuur nodig.

Door de temperatuur valt het ureum eerst uiteen in de basiscomponenten ammoniak (NH3) en Isocyanic zuur (HNCO) + het zuivere water blijft aanwezig. Alle stoffen zijn nodig in de reactie, wat het ook zo'n slimme oplossing maakt. Ook de mengverhouding ureum en water is heel belangrijk

HNCO+water --> NH3 + CO2

Nu hebben we nog meer ammoniak en kan dit ook het werk doen om de NO om te zetten.De verbrandingsmotor had een overmaat aan zuurstof en dat word nu ook gebruikt in de reacties die tegelijk plaatsvinden (zijn elkaar nodig)

4NO + 4NH3 + 1/2 O2 --> 4N2 + 6H2O
3NO2 + 4NH3 + 3O2 -> 7N2 + 6H20

Uit de uitlaat komt nu CO2 (1e reactie) en N2 (lucht stikstof) + water.
Het water spoelt ook het adblue systeem weer om te voorkomen dat kristallen vormen.

NH3 alleen kan de reactie niet laten verlopen, omdat het niet stabiel genoeg is om de reactie te laten verlopen (verdwijnt uit het systeem doordat het vervluchtigt) en juist een hoge temperatuur nodig is voor de chemische reactie (verloopt sneller bij hogere temperatuur)

Hoewel de reacties opzich mooi passend zijn, kan er altijd iets mis gaan, waardoor alsnog ammoniak, NOx vrijkomt. Ook is het van belang dat de motor warm is om de reactie te laten verlopen. Chemisch klopt het in ieder geval, maar of de praktijk ook perfect werkt......

Het water is nodig om de reactie goed te laten verlopen, dit draagt de andere stoffen en spoelt het systeem. Puur ammoniak inspuiten kan ook werken, maar dan moet je de reactie veel beter kunnen controleren en dat lukt technisch niet in een motor (alleen in een lab). Door gebruik te maken van een natuurlijk uiteenvallend ureum bij een hoge temperatuur komt er niet eerder ammoniak beschikbaar dan wanneer de reactie kan plaatsvinden.De reactie word dmv een NOx sensor gecontroleerd en gestuurd, maar ook die sensoren kunnen afwijken waardoor alsnog onvolledige reactieproducten (NH3) vrijkomen

Op papier klinkt het allemaal mooi, maar wie vult tijdig zijn systeem bij? Droge system kunnen defect gaan en bij navullen problemen geven. De adblue moet van hoge kwaliteit zijn en in juiste verhouding gemengd. defecte systemen zullen onvolledige reacties kunnen geven. en kan er dus ammoniak en NOx vrijkomen.

Ik kan de risico's ook niet inschatten, ook hier geld meten = weten (ammoniak sensor in uitlaat plaatsen). Ook is er manipulatie software/hardware te koop (geweest) om het systeem te omzeilen en zo kosten te besparen (www.nomoreadblue.com) deze manipuleert de sensor data


Colours of Nature zet ouderen in zonnetje op Nationale Ouderendag

04-10-2019 - 0 reacties Op Nationale Ouderendag, 4 oktober, vervult het Nationaal Ouderenfonds samen met lokale comités, bedrijven en vrijwilligers duizenden wensen van eenzame ouderen. Ook Colours of Nature helpt graag groots mee met het uitdelen van haar minigerbera’s. Zo ontvingen bewoners van woonzorgcentrum Triangel in De Lier allemaal een mooi bosje kleurige minigerbera’s.


Het kan en mag minder mooi #blog

03-10-2019 - 0 reacties Afgelopen week was er een bijeenkomst vanuit NIMA voor de food en agri sector. En een spreekster en onderwerp is mij zeker bijgebleven. Lecyca Curiël hield een zeer goede presentatie over generatie Z en hoe we die moeten benaderen.


Klacht ingediend over Onze boerderij: ‘Het is volksverlakkerij’

30-09-2019 - 0 reacties Dierenorganisaties hebben een klacht ingediend over valse voorlichting door Yvon Jaspers en kippenboer Mark in een uitzending van tv-programma Onze boerderij. Volgens Comité Dierennoodhulp, Een Dier Een Vriend, Animal Rights en stichting Dierennood, kregen kijkers ‘een mooi verhaal vol leugens’ voorgeschoteld dat ‘volstrekt niet klopt met de realiteit.’


Nederlandse arrangeurs met boodschap op Fleuramour

26-09-2019 - 0 reacties Met een kunstwerk van 10.000 petflesjes en 30.000 bloemen, die omgetoverd zijn tot een oogverblindend samenspel van kleur en licht, beogen bloemkunstenaars Frank Timmerman en Peter Boeijkens tijdens de 24e editie van de internationale bloemenshow Fleuramour, meer te doen dan een mooi plaatje te creëren.


Volvo FH 8×2 tankwagen voor Den Hartog Groot-Ammers

23-09-2019 - 0 reacties

Originele beschrijving

Afgelopen zaterdag heeft Kees Jan Wijntje van Volvo Group Truck Center een prachtige Volvo FH420 8x2Rt motorwagen met LAG tankopbouw mogen leveren aan Den Hartog B.V. In Groot-Ammers. Al meer dan 70 jaar is Den Hartog B.V. distributeur / leverancier van hoogwaardige smeermiddelen en brandstoffen in Nederland. Zij staan voor kwaliteit, service, betrouwbaarheid, betrokkenheid, duurzaamheid en veiligheid. Zaken die mooi aansluiten bij Volvo Trucks. VGTC team Gorinchem wenst Den Hartog veel veilige en comfortabel distributie kilometers toe, iets waar ik me uiteraard volledig bij aansluit. Hopelijk tref ik de truck snel bij Kleyn Trucks aan de pomp om hem met


Verbazing over ondergelopen bollenvelden in kop van Noord-Holland

21-09-2019 - 0 reacties Het is een wonderbaarlijk gezicht. In de kop van Noord-Holland lijken overal spontane meren te zijn ontstaan. Wordt het een ijsbaan? Is het waterberging? Toeristen en toevallige voorbijgangers hebben geen idee.
"Ik vind het heel mooi, maar waarom is het?" vraagt Ige Kennenisch uit Barneveld zich af bij NH Nieuws. "We zijn een rondje Callantsoog aan het fietsen en ik dacht aan spaarbekkens."
Dat is niet het geval. "We zetten het land onder water om schimmels en bacteriën te doden", legt bloembollenteler Nico Blokker uit. Ook resten van oude bollen worden zo 'verwijderd'.
"We hoeven ons geen zorgen te maken. Het heeft niets met de stijging van de zeespiegel te maken. Vroeger gebruikten we bestrijdingsmiddelen om schimmels en ziektes als stengelaaltjes tegen te gaan. Nu zetten we eens in de vijf jaar een stuk land onder water", aldus de bloembollenteler. "Dat is beter voor het milieu."
In het oorlogsjaar 1944
Deze methode van ziekte- en schimmelbestrijding werd min of meer bij toeval ontdekt. In het oorlogsjaar 1944 zetten de Duitsers de Wieringermeer onder water om te voorkomen dat de geallieerden daar een aanval konden uitvoeren. Een bloembollenteler in de polder die tot 1944 geregeld te maken had ziektes en ondermaatse bolletjes, ontdekte dat hij daar vanaf was nadat de Wieringermeer een aantal maanden onder water had gestaan.
De bollenvelden in de kop van Noord-Holland blijven ongeveer drie maanden onder water staan. Vervolgens worden nieuwe bollen aangeplant.


Sexy of niet? #blog

19-09-2019 - 0 reacties Deze keer heb ik eens een vraag aan jullie. Jullie weten misschien wel dat ik ook betrokken ben bij het MBO onderwijs in het Westland. Het is boeiend om de studenten te laten ervaren hoe mooi onze sector eigenlijk wel niet is.


De Noord-Brabantse Ploegkampioenschappen

18-09-2019 - 0 reacties Werden gehouden in Zevenbergschenhoek. Op een mooi perceel waar tevens het begin van de trekkertourrit met bijzonder mooie gerestaureerde tractoren begon. Aan de kinderen was gedacht en men kon plaats nemen in een helikopter. Op een paar druppels na en wat donkere wolken was het er goed vertoeven. Ook bijgaand de einduitslag. Uitslagen Noord Brabantse ploegkampioenschappen 2019. Rondgaand 1 Ad Buijs 104,5 2 Jannes van de Pas 97 3 Clemens Wouters 92,5 4 Wim van de Pas 90 Wentel 1 Jack van de Broek…


Info en Powerdagen bij het CTR T Rijbewijs

12-09-2019 - 0 reacties Onlangs waren de Info&Powerdagen bij het CTR T Rijbewijs te Baak. Samen met zuster-bedrijf de Mechan-Connect Group werden de bezoekers geinformeerd over de T-opleiding en konden trekkerfanaten uit de regio de PK's testen van hun trekkers. Waar dan ook goed gebruik van werd gemaakt. Het waren 2 leuke en succesvolle dagen , aldus Rik Harenberg. Het bleef mooi aan en af lopen met bezoekers, waarbij ook weer tientalllen aanmeldingen voor de T-opleiding werden ingeschreven. En ook werd er de hele dag rondjes gereden met de lestrekker van het CTR en de vrachtwagen van collega opleider Voskamp…