Lossen

Lossen nieuws volg je het best via Nieuwsgrazer. Bekijk hier al het Lossen nieuws of word lid van de nieuwsbrief.

Lossen nieuws

RIVM-experts: 'We weten nog te weinig om exitstrategie te kunnen bepalen'

02-05-2020 - 0 reacties Nu duidelijk is dat we met de aanpak van het coronavirus in Nederland langzaam in rustiger vaarwater zijn gekomen, wordt bij het RIVM voorzichtig vooruitgekeken. Er wordt nagedacht over manieren om het virus zo goed mogelijk te monitoren. En er is veel overleg met collega-wetenschappers uit omliggende landen.
Een concreet plan om uit de 'intelligente lockdown' te komen is er nog niet. "Dat is echt wat complexer dan een strategie eruit lichten en zeggen dat dat de juiste is", zeggen hoofd infectieziektebestrijding Jaap van Dissel en Jacco Wallinga, verantwoordelijk voor de rekenmodellen.
De NOS sprak met hen over de mogelijkheid om ieder besmet persoon op te sporen en te isoleren. En over de Duitse collega's, die pessimistischer lijken dan de twee RIVM'ers.
Vorige week lieten jullie een vrij optimistisch geluid horen. Jullie Duitse collega, de viroloog Christian Drosten, zei juist rekening te houden met een tweede, hevigere besmettingsgolf in het najaar. Houden jullie daar ook rekening mee?
Wallinga: "Nee. Ik weet niet waar hij dat op baseert. Dat is zijn mening. Dat is niet iets waar wij ons zo direct mee bezighouden hier. (...) Er zou van alles kunnen gebeuren. Het is niet dat we er geen rekening mee houden, maar we hebben niet expliciet aanleiding dat dit staat te gebeuren. We weten zo veel dingen niet. We weten ook niet wat de seizoenseffecten kunnen zijn. We weten niet hoe mensen deze zomer op vakantie gaan. Dus van alle dingen om uit te zoeken, staat het niet zo heel hoog erg op mijn lijstje."
In Duitsland is de R0, het getal dat aangeeft hoeveel mensen een besmet persoon besmet, rond de kritische grens van 1. Wat is het in Nederland op dit moment?
Wallinga: "We hebben een schatting, een lijntje in de grafiek. En die loopt onder de 1. Dat lijntje kringelt een beetje. Soms wat omhoog en soms wat omlaag."
Van Dissel: "Als je naar alles kijkt, dan verwachten we dat die onder de 1 is."
Uit Duits onderzoek bleek dat kinderen het virus net zo met zich kunnen meedragen als volwassenen. Jullie benadrukken juist dat de rol van kinderen bij de verspreiding van het virus klein lijkt. Werpt dit een ander licht op de zaak, bijvoorbeeld als het gaat om het gedeeltelijk openen van scholen?
Van Dissel: "Daar zie ik geen punt. Natuurlijk, kinderen kunnen ziek worden. Ze hebben over het algemeen milde klachten daarbij. En dat ze besmettelijk kunnen zijn, is wat wij ook terugzien. Dus ik zie niet precies de tegenstrijdigheden."
"Omgekeerd heb je bijvoorbeeld ook de gegevens uit IJsland, die de scholen niet hebben gesloten en verder een heleboel gelijke maatregelen als Nederland hebben uitgevoerd, waar je ook het beeld krijgt dat kinderen weinig bijdragen. Zo probeer je uit alles wat er bekend is, de meest integere en juiste duiding te geven. Dat zie ik eerlijk gezegd niet veranderd worden door wat er gerapporteerd is."
Over strategieën om langzaam uit de 'intelligente lockdown' te komen, is de afgelopen week veel geschreven. Een strategie waar onder anderen de Groningse microbioloog Alex Friedrich voor pleit, is om veel meer te gaan testen en contactonderzoek te doen. Veel meer besmette mensen, en de mensen met wie ze contact hebben gehad, kunnen daardoor worden geïsoleerd. Hierdoor zou het mogelijk moeten worden om de coronamaatregelen te versoepelen.
Is dat een strategie waar nu op wordt ingezet?
Van Dissel: "Wat je probeert, is om uiteindelijk tot een strategie te komen waarmee je de minste impact hebt op de samenleving, met inachtneming van een aantal algemene regels zoals die er nu zijn. Contactopsporing en vroege herkenning zijn daar onderdeel van, want die zijn in principe heel effectief. Dus ja, daar kijken we naar."
"Tegelijkertijd moet je je realiseren dat met deze aanpak de verspreiding bij de uitbreiding toch is toegenomen, niet alleen in Nederland, maar in alle landen. Dus blijkbaar schiet het dus toch ergens tekort als simpele aanpak om alles weer op te lossen. En op welke onderdelen dat tekortschiet, dat moeten we nu zo goed mogelijk in beeld krijgen. Maar een van de dingen is dat als er te veel besmettingen zijn, en als het virus zich gedraagt onder de medische radar, bijvoorbeeld omdat het maar heel weinig klachten geeft, zo'n aanpak van herkenning en tracering heel ingewikkeld kan zijn."
Met andere woorden: het kan werken, maar het is naïef om te denken dat het alles oplost?
Van Dissel: "Naïef wil ik niet zeggen. Maar dit is een ingewikkeld virus, waar we nog niet alles van weten. Een van de dingen is hoe het zich gedraagt onder mensen die heel weinig griep krijgen, en hoe besmettelijk die nou zijn. En in hoeverre dat nou een parallelle route van besmetting is, naast de besmettingen die leiden tot longontstekingen, daar weten we eigenlijk epidemiologisch nog onvoldoende van."
Wat is dan nu de strategie?
Van Dissel: "Daar zijn we druk mee bezig. Je probeert bijvoorbeeld door te rekenen wat de gevolgen zijn als je bepaalde maatregelen neemt of weer laat. Maar daar zitten onzekerheden in. En je kijkt naar wat landen om eens heen doen. Hoe het daar gaat."
Zou jullie advies zijn om maatregelen wat te versoepelen, zodat het virus een lange tijd voortkabbelt en een deel van de mensen ziek blijft worden, of zou het advies zijn om het virus op te sporen en in te dammen?
Van Dissel: "Je brengt het als of of. Maar dat is het natuurlijk niet. Want voor beide scenario's hebben we gewoon nog onvoldoende inzicht of die ons uiteindelijk ook gaan redden in dit opzicht."
"We zullen beide moeten exploreren, zoals dat heet. We hebben nu een situatie gecreëerd met heel weinig internationaal verkeer, om maar een voorbeeld te noemen. Nederland is een internationaal georiënteerd land, dus je kunt ervan uitgaan dat we dat ook weer moeten opstarten. Dat geeft weer allerlei onzekerheden, we zullen weer moeten kijken wat je daarvan kunt verwachten. Dat is echt wat complexer dan een strategie eruit lichten en zeggen dat dat de juiste is."
Bij de aankondiging van de eerste grote maatregelen zei premier Rutte: we maken 100 procent van de keuzes met 50 procent van de kennis. Is dat nog steeds zo?
Van Dissel: "Misschien zitten we nu op 51 procent. Wat Rutte probeerde te illustreren, is dat je niet alles achter de komma zeker weet. Dit is een virus dat blijkbaar in de dynamiek van de moderne samenleving z'n plek weet te vinden. Er is nog nauwelijks wetenschap over corona. Tegelijkertijd moet je alle onzekerheden proberen te verkleinen door specifiek onderzoek, en door te zien wat er gebeurt na het nemen van maatregelen."


Zuivelondernemingen helpen elkaar door de crisis

04-04-2020 - 0 reacties Als er door de coronacrisis problemen ontstaan bij de melkverwerking, dan lossen de leden van de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) die zoveel mogelijk samen op. De NZO heeft aan een aantal noodscenario's op de plank liggen die ervoor moeten zorgen dat het werk door kan gaan.


Vrachtwagenchauffeurs voelen zich als paria’s behandeld vanwege corona

26-03-2020 - 0 reacties KLAZIENAVEEN - Overvolle ontvangstruimtes, afgesloten toiletten en bordjes Verboden Toegang of Alleen Personeel op toiletdeuren. Laden en lossen van goederen is prima, maar op een warm welkom hoeven vele vrachtwagenchauffeurs niet te rekenen in tijden van corona, meldt vakbond CNV Vakmensen.


Bevoorradingstijden voor supermarkten worden verruimd

20-03-2020 - 0 reacties LEIDSCHENDAM (ANP) - Supermarkten krijgen meer mogelijkheden om hun winkels te bevoorraden. Veel gemeenten verruimen de zogeheten venstertijden, de uren op een dag waarop vrachtwagens de stad in mogen om te laden en lossen, meldt brancheorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Supermarkten hadden daar om gevraagd omdat ze moeite hadden om genoeg goederen naar hun winkels te brengen om de schappen gevuld te houden.


VolkerWessels: 'Stikstofmaatregelen niet genoeg om projecten vlot te trekken'

13-02-2020 - 0 reacties Bouwconcern VolkerWessels roept het kabinet op om meer te doen om de PFAS- en stikstofcrisis op te lossen. De huidige maatregelen zijn volgens de bouwer onvoldoende om bouwprojecten vlot te trekken.


Minister wil snelheid slacht omlaag, 'buikpijn van beelden slachthuis'

31-01-2020 - 0 reacties Omdat misstanden in slachthuizen maar niet verdwijnen, wil minister Schouten van Landbouw dat de snelheid van het slachten omlaag gaat. Dat moet ertoe leiden dat het toezicht verbeterd kan worden.


Hoogleraren slaan alarm: Nederland niet klaar om 20 miljoen inwoners op te vangen

17-12-2019 - 0 reacties Nederland is er nog lang niet klaar voor om de vele extra miljoenen inwoners, die hier de komende jaren verwacht worden, fatsoenlijk op te vangen. Er ontbreekt een duidelijke visie en een helder plan om de woningcrisis en het integratieprobleem op te lossen, zeggen hoogleraren Peter Boelhouwer (housing systems) en Jan Latten (sociale demografie) tegen deze nieuwssite. ,,Het is te gek voor woorden dat er nul fatsoenlijke overheidsplannen op tafel liggen.”


Kabinet blijft steun zoeken voor stikstofwet

12-12-2019 - 0 reacties Het kabinet probeert uit alle macht steun te krijgen voor de spoedwet stikstof. De Tweede Kamer nam die wet vorige week aan, maar de Eerste Kamer moet er nog over praten en het is nog maar de vraag of ook daar genoeg voorstemmers zijn.
In de Tweede Kamer stemden onder meer GroenLinks en de PvdA tegen, en de steun van een van die twee partijen is waarschijnlijk nodig in de senaat, waar de coalitie geen meerderheid heeft. Het wetsvoorstel wordt daar waarschijnlijk volgende week behandeld.
De ministers Hoekstra en Schouten spreken deze dagen, al dan niet telefonisch, met veel partijen om hen tot steun voor de wet te bewegen. Vanochtend waren ze bij de PvdA voor overleg met partijleider Asscher. Die wil in ruil voor steun van zijn partij dat er meer woningen worden gebouwd, dat het openbaar vervoer aantrekkelijker wordt en dat er meer wordt geïnvesteerd in de natuur.
Duidelijk stappenplan
GroenLinks-leider Klaver eist onder meer dat er een "duidelijk stappenplan" komt om de uitstoot van stikstof terug te dringen. Dat moet uiteindelijk resulteren in een halvering. Verder wil Klaver dat er meer wordt gedaan aan het herstel van natuurgebieden die door stikstof zijn aangetast.
Hoekstra wilde niet veel inhoudelijks zeggen over het verloop van de gesprekken, maar hij noemde het een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de problemen rond stikstof op te lossen. "Dan verken je met elkaar hoe ver je kan komen."
In de spoedwet staat onder meer dat er geen vergunning nodig is als de stikstofuitstoot van een bouwproject onder een bepaalde waarde blijft. Ook komen er regels voor stikstof-arm veevoer.


LTO teleurgesteld over gebrek aan inspraak

26-11-2019 - 0 reacties LTO Nederland noemt het „teleurstellend” dat minister Carola Schouten nu al een spoedwet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd waarmee ze de stikstofimpasse hoopt op te lossen. De organisatie had liever gezien dat ze had gewacht op nadere bespreking van de plannen die de sector zelf vorige week aandroeg.


CEO BAM vindt stikstofmaatregelen onvoldoende - media

13-11-2019 - 0 reacties (ABM FN-Dow Jones)CEO Rob van Wingerden van BAM Groep vindt dat de maatregelen die het Kabinet neemt om het stikstofprobleem op te lossen onvoldoende. Dit zei de topman op Radio 1.


Stikstofcrisis: Hier gaat in Zeeland de snelheid omlaag

31-10-2019 - 0 reacties MIDDELBURG - Om de stikstofproblematiek op te lossen, wil het kabinet met spoed de snelheid op een aantal wegen verlagen. Hoewel er nog geen opdracht ligt voor Zeeland, wordt al volop nagedacht over mogelijke locaties.


Rapport over gewasbeschermingsmiddelen: ‘telers en omwonenden lossen het niet op: overheid moet regie nemen’

30-10-2019 - 0 reacties De discussie over het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen in de landbouw ‘waait niet zomaar over’ en omwonenden en telers lossen het probleem niet samen op. De overheid moet daarom nu de regie nemen. Dat staat in een rapport, dat in opdracht van het ministerie van LNV en de provincies Drenthe en Overijssel is gemaakt.


Schouten: verwijt dat we niets deden met stikstofcrisis onterecht

28-10-2019 - 9 reacties Minister Schouten van Landbouw ontkent dat er op haar ministerie onvoldoende aandacht is geweest voor de juridische risico's van het stikstofbeleid. Zij zegt dit in een reactie op een reconstructie in de Volkskrant, waarin staat dat het ministerie allerlei waarschuwingen negeerde.
De Volkskrant schrijft dat er in april 2018 al een kritische analyse van het stikstofbeleid lag van een ambtelijke werkgroep. Daarin stond dat het zelfs zo ver kon komen dat de overheid al uitgegeven vergunningen weer moest intrekken. De analyse werd niet gedeeld met Schouten.
Schouten geeft toe dat zij dit rapport destijds inderdaad niet onder ogen heeft gekregen. Maar zij zegt dat de analyse wel "aan de basis van de verdere scenariovorming" heeft gelegen.
Alle scenario's op tafel
Het ministerie wist dat er sinds 2017 tweehonderd bezwaarschriften tegen stikstofvergunningen lagen bij de Raad van State. Schouten zegt vandaag dat er wel degelijk oog was voor een slechte uitkomst en "in bestuurlijke overleggen alle scenario's altijd op tafel hebben gelegen".
Toen kwam op 7 november 2018 het oordeel van het Europees Hof over twee bezwaarprocedures van natuurbeschermers. Daarin stond onder meer dat het verstrekken van stikstofvergunningen in Nederland ten onrechte was gebaseerd op stikstofbeperkende maatregelen, die in de toekomst nog genomen moesten worden.
Verbeteringen in de wetgeving
De Volkskrant schrijft dat ten minste twee provincies toen alarm sloegen. Vanuit Overijssel kwam een kritische analyse dat de overheid veel te optimistisch was. Die analyse werd door ambtenaren geheim gehouden. Brabant vertrouwde het stikstofbeleid ook niet meer, maar ging toch overstag.
Minister Schouten schrijft in haar reactie dat het ministerie en de provincies in gezamenlijk overleg besloten het oordeel van de Nederlandse rechter af te wachten. De overheid ging door met het verlenen van vergunningen op de oude manier. Ambtenaren zochten ondertussen naar verbeteringen in de wetgeving, voegt zij er aan toe.
In mei 2019 kwam het tweede negatieve oordeel, dit keer van de Raad van State. Die bevestigde de lezing van het Europees Hof. De belofte dat een vergunningaanvrager stikstofmaatregelen gaat nemen, is geen gegarandeerde bescherming voor Natura 2000-gebieden, was het oordeel.
Na deze uitspraak zijn alle vergunningsaanvragen van bijvoorbeeld boeren en de bouw in de ijskast beland omdat zij juridisch niet houdbaar zijn. Het kabinet moet de stikstofcrisis zien op te lossen.
Schouten zegt in haar reactie dat er al die tijd wel degelijk rekening werd gehouden met deze negatieve scenario's. Maar "de meeste ambtelijke capaciteit" werd ingezet om de regelgeving te verbeteren.
Evaluatie
De minister schrijft verder dat het goed is "om te reflecteren op hoe zaken zijn verlopen". "Tegelijkertijd vind ik het belangrijk nu vooral ook vooruit te kijken en alle energie te richten op het werken aan een oplossing voor de stikstofproblematiek."
Aan de Eerste en Tweede Kamer heeft Schouten al toegezegd met een beleidsreconstructie en een evaluatie te komen voor de zomer van 2020.


Geen kringlooplandbouw of gezond voedselsysteem zonder Europa

19-10-2019 - 0 reacties Onze regering moet niet denken dat Nederland een eiland is en haar landbouw- en voedingsvraagstukken zonder hun Europese context op te lossen. Den Haag moet in Brussel aan de slag. Dat vindt oud-beleidsambtenaar Joost de Jong.


Weg uit de stikstofimpasse - het voorstel van MOB

17-10-2019 - 0 reacties Het kabinet en de provincies vallen elkaar inmiddels af in hun pogingen om Nederland economisch niet plat te laten leggen door het stikstofdossier. Vanmiddag start om 17:00 uur een debat in de Tweede Kamer over wat het hoofdpijndossier van het kabinet Rutte III lijkt te zijn geworden. Johan Vollenbroek, voorzitter van Mobilisation for the Environment, stuurde de Kamer een helder en kort geformuleerd document in 12 punten om het probleem te positioneren en doortastend op te lossen. Zijn doel: het voorkomen van verdere economische schade door langdurige stilstand in besluiten over natuurvergunningen door uitvoering van geldend maar slordig uitgevoerd beleid.


'Gewoon demonstreren en je verstand gebruiken'

16-10-2019 - 0 reacties "Gaan we ook geweld gebruiken", vraagt iemand in een chatgroep over het landelijke boerenprotest morgen. "Doe normaal, natuurlijk niet", reageert de beheerder. "Hou het netjes en haal nou geen rottigheid uit, daar bereik je niks mee", zegt een andere deelnemer.

Duizenden mensen zijn aangesloten bij de Telegram- en WhatsApp-chatgroepen van de Farmers Defence Force (FDF). Dat is de actiegroep die de grote demonstratie morgen in Den Haag en De Bilt heeft georganiseerd. De besloten FDF-Facebookgroep heeft ruim 41.000 leden. In deze groep is te zien dat de eerste trekkers uit Friesland al zijn vertrokken richting Den Haag.

'Te lang gepraat'
"We hebben een jong publiek", zegt FDF-woordvoerder Jeroen van Maanen. "En door het gebruik van sociale media gaat alles heel snel. Wij pakken de handschoen op in plaats van eindeloos aan de vergadertafel te zitten. Want er is al lang genoeg gepraat."

Boerenbelangenorganisatie LTO is volgens de woordvoerder medeverantwoordelijk voor de huidige impasse. LTO heeft te lang geprobeerd om al pratende de problemen voor de boeren op te lossen, stelt de FDF.

Grote acties trekken de aandacht, dat is de FDF-strategie. Die werd heel duidelijk zichtbaar bij de landelijke protestdag op 1 oktober, die samen werd opgezet met protestgroep Agractie. Toen reden ruim 2000 trekkers naar Den Haag, wat voor ruim duizend kilometer file zorgde.


Vele regen stemt waterschappen voorzichtig optimistisch, maar droogteprobleem nog lang niet opgelost

08-10-2019 - 0 reacties De vele regen van de afgelopen tijd heeft ervoor gezorgd dat het grondwaterpeil in Brabant is gestegen. De waterschappen zijn dan ook voorzichtig optimistisch. Voorzichtig, want in veel delen van de provincie is de grond nog veel te droog. Om het neerslagtekort op te lossen moet het eigenlijk een heel jaar lang meer regenen dan normaal, meldt Weeronline.


94 Kuub maïs in één keer vervoeren met Jan Veenhuis kippercombinatie

05-10-2019 - 9 reacties Voor een klant uit Amerika bouwde Jan Veenhuis Machinefabriek B.V. deze combinatie, waarmee in één keer 94 kuub maïs kan worden vervoerd door de ene kipper zijdelings te laten lossen en de achterste te laten kippen.  


Aannemers vrezen faillissementen door stikstofproblemen

05-10-2019 - 1 reacties Het is niet ondenkbaar dat bouwbedrijven failliet gaan omdat het te lang duurt voordat bouwprojecten weer opgestart kunnen worden. Dat zegt Aannemersfederatie Nederland in een reactie op de stikstofplannen van het kabinet. De branchevereniging noemt het positief dat er extra maatregelen komen om de situatie op te lossen, maar stelt dat er geen oplossing is voor acute stikstofproblemen. Dat vergunningsprocedures volgende week worden hervat, is goed nieuws voor de aannemers. Ze roepen gemeenten en provincies op daar direct mee te beginnen zodat er weer gebouwd kan worden.


Gemengde gevoelens boeren over stikstofplan

04-10-2019 - 0 reacties Landbouworganisatie LTO Nederland heeft gemengde gevoelens over de kabinetsplannen om de stikstofproblematiek op te lossen. Aan de ene kant is de brancheorganisatie blij dat er is gekozen voor het vrijwillig uitkopen van boeren in plaats van gedwongen krimp. Aan de andere kant blijft er nog de nodige onzekerheid voor boeren, onder meer door inkrimping van afgegeven vergunningen.