Logo

Al het Logo nieuws volg je het best via Nieuwsgrazer. Klik voor een volledig overzicht met Logo nieuws of word lid van de dagelijkse nieuwsbrief.

Logo nieuws

Getest: de betaalbare elektrische auto van MG

14-02-2020 - 0 reacties In de Bright-autotest dit keer een bijzondere elektrische SUV: de MG ZS EV. Een Chinese auto met een Engels logo. Is het een aanrader?


Kom in de Kas in nieuw jasje moet meer 'jonge' stedelingen trekken

24-01-2020 - 0 reacties Kom in de Kas is vernieuwd en gaat verder met een nieuwe uitstraling. Afgelopen woensdag kregen de vertegenwoordigers van de regio’s de primeur van de nieuwe huisstijl.
"Het nieuwe logo, waarin de kas nog steeds herkenbaar is, past bij een innovatieve sector en geeft het evenement een moderne…


160 voedingswetenschappers wijzen Nutri-Score af omdat het logo de consument zou verwarren

18-10-2019 - 0 reacties


Sieta van Keimpema, al vijftien jaar op barricaden voor boer

17-10-2019 - 22 reacties Sieta van Keimpema staat woensdag in Den Haag wederom op de barricaden voor het boerenbelang. ,,De hoeveelste keer dit is? Ik zou het niet weten, ik ben de tel een beetje kwijt.”

Het actievoeren zit haar in het bloed. Al vijftien jaar geeft Sieta van Keimpema uit Nes (H) leiding aan de Dutch Dairymen Board, een organisatie van melkveehouders die een hogere melkprijs wil afdwingen bij overheden en zuivelorganisaties. Tien jaar geleden was ze betrokken bij de grote acties tegen de zuivelfabrieken. Boeren staakten de leveringen en reden de melk uit over hun landerijen. Ook werden zuivelfabrieken geblokkeerd.

Via de DDB heeft ze zitting in het hoofdbestuur van de European Milk Board, een organisatie van melkveehouders die Brussel geregeld op stelten zet met de acties voor een betere marktpositie van boeren in de zuivelketen. Acties die geregeld ook met traangas beëindigd worden. In het buitenland is ze populair. Duitse boeren hoor je vaak zeggen: ,,Die Sieta ist super.”

Bij de huidige stikstofacties is ze ineens ook een boegbeeld van de Farmers Defence Force (FDF). Deze organisatie, met een logo met hooivorken, is dit jaar opgericht om boerenbedrijven te beschermen tegen dierenactivisten. Ze ontpopt zich echter steeds meer tot een brede activistische boerengroepering die onder geen beding een opgelegde krimp van de veestapel accepteert.


Bedenkers voedselkeuzelogo’s houden geen rekening met de consument van de toekomst

08-10-2019 - 0 reacties We ontvingen een tekst van merkenbureau Fitzroy dat zich richt op jonge mensen. O, een reclameboodschap van WC-eend, dacht de redactie. Toch even gebeld met Jur Baart en toen besloten de tekst te plaatsen. Het onderzoek is gebaseerd op een enquête onder 300 jongeren die via een gerichte tool op sites waar zij langskomen zijn geworven. Jongeren van 10-19, de consumenten van de toekomst, lijken heel anders naar logo's te kijken dan de oudere generatie die beslist wat ook voor hen goed moet zijn. Of het onderzoek betaald is door de klanten van Fitzroy (waaronder PepsiCo)? Nee, verklaarde ons Baart met zijn hand op het hart; het is eigen onderzoek op basis van eenvoudige tellingen. Of het representatief is? De redactie van Foodlog durft het niet te garanderen, maar vindt het een boeiend genoeg naast het onderzoek dat de Consumentenbond vanmorgen presenteerde: voor de markt als geheel zou Nutri-Score het beste logo zijn. Voor de jeugd scoort het voedselstoplicht beter, constateert Fitzroy.


‘Samen uit - samen thuis’ en geen ge-HAK in het Voedselkeuzelogoproces

09-09-2019 - 0 reacties Dat vindt directeur Gerda Feunekes van het Voedingscentrum. Ze zei op twitter nogal nadrukkelijk dat ze het ongewenst vindt dat HAK nu al Nutri-Score op zijn verpakkingen voert. Het groentenconservenbedrijf kreeg alle aandacht in het achtuurjournaal omdat het vooruitlopend op de keuze van het ministerie van VWS nu al een voedselkeuzelogo voert. Reden om Feunekes te vragen waarom ze dat zo stellig zegt, terwijl inmiddels de Nederlandse supermarkten, foodwatch en de Consumentenbond zich ook aan het logo hebben verbonden.


SIGA, een logo dat laat zien hoe bewerkt voedsel is

02-09-2019 - 0 reacties Nog dit jaar zal staatssecretaris Paul Blokhuis een nieuw voedingskeuzelogo voor Nederland kiezen. Het nieuwe logo komt in de plaats van het Vinkje, dat in 2016 uit de warenwet werd geschrapt. Inmiddels staat een hele rij logo's klaar om het op te volgen. Nutri-Score wordt door een aantal supermarkten en producenten al gebruikt. Dat geldt ook voor het Britse stoplichtensysteem. Maar er zijn ook andere mogelijkheden, zoals het in Nederland nog onbekende SIGA-logo dat de mate van bewerking van aangeeft. De logostrijd is nog niet gestreden. De discussie lijkt zich toe te zullen spitsen op de vraag welk probleem het logo moet oplossen.


Top of Flop: welk voedselkeuzelogo werkt écht?

28-08-2019 - 0 reacties Staatssecretaris Blokhuis zal dit jaar een beslissing nemen over een nieuw voedselkeuzelogo. Een Front-Of-Pack logo (FOP) moet het consumenten makkelijker maken om te kiezen voor gezond eten. Aan welke voorwaarden moet zo’n logo voldoen om echt effect te kunnen hebben op de volksgezondheid?

Michelle van Roost is levensmiddelentechnoloog en BGN-gewichtsconsulent. Manon van Eijsden is voedingskundige en epidemioloog. Sinds 2017 zijn zij werkzaam bij Voedingsjungle, een kennis- en communicatiebureau gespecialiseerd in voeding van kinderen. Ze schreven samen ook het boek Wegwijs in de voedingsjungle.


Coca-Cola test de oude liefde van foodwatch en de Consumentenbond

28-08-2019 - 0 reacties Begin augustus bracht foodwatch een bericht naar buiten over het lobby- en achterkamer-overleg in Den Haag. Dat moet resulteren in de keuze voor een voedselkeuzelogo. Volgens de NGO probeert Coca-Cola samen met PepsiCo en de Nederlandse levensmiddelenindustrie het zogenaamde Evolved Nutrition Logo op tafel te houden. We ontdekten dat dat niet klopt. Er is een groot lobbycircus aan de gang, waar óók foodwatch deel van uitmaakt.


Gronings snoep krijgt Engelse 'Michelinster'

02-08-2019 - 0 reacties De Groningse Yvonne van Rooij heeft twee Great Taste Awards ontvangen voor haar fudge. De prijzen worden gezien als de Engelse Michelinsterren voor voedsel.
Iedere zaterdag staat Van Rooij met haar snoep op de markt in de Groningse binnenstad. Een tijdje terug merkte een Engelsman haar fudge op. "Hij zei dat ik moest meedoen aan de Great Taste Awards", vertelt ze aan RTV Noord. "Toen heb ik mijn whiskey- en salmiakfudge ingestuurd."
Maanden later ontving ze een mail met daarin het bericht dat ze voor beide soorten een award heeft gewonnen. "Ik ben de enige uit Nederland die met snoep een prijs heeft gewonnen bij deze wedstrijd. Het is heel bijzonder omdat Engeland het walhalla van de fudge is."
Zelfgemaakt
Van Rooij kookt de fudge, snoep dat gemaakt wordt van onder meer boter en suiker, helemaal zelf. Dat bleef de Engelsen bij. "Ik maak het in kleine koperen kannetjes met een lepeltje. Grotere porties maken heb ik geprobeerd, maar toen werd het minder lekker."
Van Rooij mag nu het logo van de Great Taste Awards op haar producten zetten. "Dan kom ik tenminste ergens binnen met mijn snoep."


Ook vegan Granola krijgt een rode D van Nutri-Score

02-07-2019 - 0 reacties De Consumentenbond is een verklaard voorstander van het Franse voedsellogo Nutri-Score. Vroeger was de Bond voorstander van het Britse voedselstoplicht, maar koos na een consumentenonderzoek voor het Franse. De Bond is een van de Europese partners achter het Europese Burgerinitiatief om het logo verplicht te stellen op alle levensmiddelen. Op basis van eigen tests laat de Bond zien hoe Nutri-Score in de praktijk uitpakt. Vandaag publiceert de Consumentenbond een nieuwe test: ontbijtgranen. Een opvallend resultaat: slechts 25% van de kindergranen krijgt een groene A terwijl 44% van de niet specifiek voor kinderen bestemde granen die gezonde kleur krijgt. Ook de mythe van gezonde granola wordt doorgeprikt.


Nieuwe tender Partners voor Water 1 juli open

01-07-2019 - 0 reacties



Van 1 juli tot 6 september 2019 is de subsidieregeling Waterveiligheid en Waterzekerheid Stedelijke Delta’s (WWSD) weer open.


Kemin introduces new vision and logo

18-06-2019 - 0 reacties Kemin Industries, a global ingredient manufacturer, unveiled its new global vision and logo on June 16th. This global vision was accompanied by a new logo.


Nieuw logo voor Kemin

17-06-2019 - 0 reacties Kemin heeft een nieuwe visie ontwikkeld tot 2042 en voor de tijd daarna. Deze visie wordt verder versterkt en zichtbaar gemaakt met een nieuw logo. “Ons vorige logo was ingepakt met een dikke rode cirkel in het kenmerkende Kemin-rood. Nu zonder rand, vertegenwoordigt het nieuwe


Groentefabrikant HAK voert als eerste in Nederland Nutri-Score-logo

24-05-2019 - 0 reacties Groentefabrikant HAK gaat vanaf 1 september het Nutri-Score-logo voeren op al haar producten in Nederland. Het bedrijf denkt dat het logo de groenteconsumptie zal stimuleren en wil niet wachten tot het Ministerie van VWS een definitieve beslissing neemt.


Nutri-Score ontketent fel debat over etikettering in Duitsland

30-04-2019 - 0 reacties Niet alleen in Nederland woedt een debat over het nationale voedselkeuzelogo, ook in Duitsland is dat in alle hevigheid losgebarsten. Voor- en tegenstanders van het veelbesproken Nutri-Score logo buitelen over elkaar heen.


Voedingshoogleraar Jaap Seidell: ‘Verwacht niet te veel van een nieuw voedselkeuzelogo’

15-04-2019 - 0 reacties Geen voedselkeuzelogo is ideaal, ook Nutriscore niet, zei FNLI-directeur Marian Geluk tijdens het ochtendprogramma van het Food Future Event (FFE) dat 9 april plaatsvond. Over Nutriscore en voedselkeuzelogo’s werd verder gediscussieerd in twee sessies tijdens het FFE-middagprogramma. ‘We hebben een logo en dan zijn we klaar, dat werkt niet’, bracht hoogleraar Jaap Seidell naar voren. Colruyt en Albert Heijn gaan voor Nutriscore.


AH fusilli van rode linzen wint Jaarprijs Goede Voeding 2019

09-04-2019 - 0 reacties Albert Heijn wint dit jaar de Jaarprijs Goede Voeding 2019 met het product AH fusilli linzen. Het gaat om een biologische, veganistische pasta, fusilli, op basis van rode linzen. Het product kreeg meer dan de helft van de stemmen van de publieksjury. Tijdens het Food Future Event overhandigde juryvoorzitter Frans Kok de hoofdprijs uit aan het team van Albert Heijn. Als winnaar mag Albert Heijn een jaar lang het logo van de Jaarprijs Goede Voeding 2019 op de verpakking van de linzenpasta voeren. Het is het derde jaar op rij dat de supermarktketen deze prijs wint.


Een vijfde tussendoortjes scoort (zeer) goed op Nutriscore

09-04-2019 - 0 reacties De Consumentenbond heeft 50 tussendoortjes voorzien van het voedselkeuzelogo Nutriscore om te laten zien hoe dit systeem werkt. Het logo is een mogelijke opvolger van het Vinkje. Uit de test blijkt dat een vijfde van de producten (zeer) goed scoort.


Wildgroei aan halalkeurmerken, maar waar ze voor staan is onduidelijk

10-02-2019 - 0 reacties Hoewel het stikt van de halalkeurmerken is het niet gemakkelijk te achterhalen of vlees halal is. Op producten in de supermarkt staan namelijk verschillende logo's en keurmerken, waarvan het onduidelijk is waar ze precies voor staan. Koepelorganisatie Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) roept op tot meer transparantie, vooral over de manier waarop vlees is geslacht.
Er bestaan namelijk verschillende visies onder moslims over hoe dieren ritueel geslacht moeten worden. Sommigen vinden dat alleen onverdoofde rituele slacht halal is, anderen staan verdoving voor de slacht toe. Beide methodes kunnen halal worden genoemd.
Maar hoe de koe van je hamburger is geslacht, is op de verpakking niet te zien. Zo kan het zijn dat je vlees eet waar wel halal op staat, maar wat je niet halal vindt.
Er is nu te weinig openheid over, vindt Halil Karaaslan, voorzitter van het CMO, die 380 moskeeën vertegenwoordigt. "Halalkeurmerken zijn niet transparant over de manier waarop het vlees is geslacht. Moslims storen zich eraan dat in de winkels meerdere keurmerken te zien zijn, zonder dat zij weten waar deze voor staan."
Verschillende definities
Halal betekent letterlijk 'toegestaan' en gaat over alle aspecten van het leven. En dus ook over voeding. Niet toegestaan (haram) is bijvoorbeeld het consumeren van varkensvlees, alcohol en de meeste insecten.
Bij halalslacht worden dieren volgens islamitische rituelen geslacht. Dat houdt onder meer in dat de slachter gelovig is en hij slacht in de naam van Allah.
Het dier moet gezond zijn en de keel moet met een scherp mes in één haal worden doorgesneden. Maar of het is toegestaan om het dier voor de slacht te verdoven, daar zijn dus niet alle moslims het over eens.
Niet alleen in Turkse en Marokkaanse supermarkten liggen de schappen vol, maar ook Albert Heijn en Jumbo zeggen dat de vraag naar halalproducten groeit. Het halalassortiment bestaat naast bijvoorbeeld worst, ook uit plakken kaas en zakken snoep. In snoep kan (varkens)gelatine of karmijn, een kleurstof afkomstig van luizen, zitten. En bij kaas is het belangrijk dat het stremsel dat wordt gebruikt, een dierlijk product, ook halal is. Maar het is vooral bij vlees waar de verwarring ontstaat.
"Op de producten staat altijd gewoon 'halal'", zegt diëtiste Mariam Aaras (43). Of er achter het logo een keuringsinstantie zit, en aan welke halaleisen het product voldoet, is voor consumenten vaak niet te zien. Dat maakt boodschappen doen er niet gemakkelijker op. Aaras: "Terwijl het voor mij wel belangrijk is, omdat ik alleen onverdoofd geslacht vlees wil eten."
Op haar website Ikeethalal.nl informeert ze andere moslims met artikelen als 'Is E120 halal?' en 'Gelatinevrij of halalgelatine'. Zo'n tien vragen per maand krijgt ze binnen. Als moslima herkent ze het gevoel van wantrouwen en onzekerheid waar veel van haar sitebezoekers mee zitten. Aaras: "Door alle onduidelijkheid eet ik nu zo min mogelijk vlees."
Aangescherpte regels
Onverdoofde rituele slacht staat politiek ter discussie. Sinds januari 2018 gelden in Nederland aangescherpte regels. Als een dier 40 seconden na de slacht nog tekenen van leven vertoont, moet het alsnog worden verdoofd.
Sommige moslims zijn bezorgd dat de 40 seconden niet altijd worden afgewacht. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleert in alle slachthuizen op dierenwelzijn en voedselveiligheid. In het geval van onverdoofde rituele slacht, moet er altijd een dierenarts aanwezig zijn. Die ziet toe op de naleving van de 40-secondenregel, maar kijkt niet of de slacht volgens bepaalde halalstandaarden gebeurt.
De enige die hier wel op toezien zijn dus de keurmerken. Hoeveel dat er precies zijn, is moeilijk te zeggen. Naar schatting gaat het om enkele tientallen. In principe kan iedereen zelf een keurmerk oprichten. Aan het religieuze aspect van de keurmerken wordt door de overheid geen eisen gesteld. Toch mag je niet iets halal noemen als dat het niet is, want dat is consumentenmisleiding.
Het keuren beperkt zich niet tot de slachterijen waar het vlees wordt geslacht. Elke stap in het productieproces heeft namelijk een eigen halalcertificaat: de kruiden in de worsten, het paneermeel van de kroketten en de olie waarmee de machines worden gesmeerd. Voor keurmerken is het belangrijk om van elk ingrediënt te weten dat het halal is. Als er ergens in het proces bijvoorbeeld alcohol wordt gebruikt, is het eindproduct niet halal. De keurmerken zijn dus ook bedoeld als garantie van het ene naar het andere bedrijf.
Wasim al Shaman van keurmerk Halal Quality Control, het grootste Nederlandse halalkeurmerk in vlees, ziet dat het aantal keuringsaanvragen stijgt. "Tegenwoordig is het voor bedrijven steeds belangrijker om een halalcertificaat te hebben, zelfs als het vrij duidelijk is dat een product halal is. Zo ben ik laatst nog naar het buitenland geweest om een fabrikant van ingeblikte perziken te keuren. Als het mij wordt gevraagd, doe ik het. Dit is gewoon business."
Meer transparantie
Een aantal keurmerken erkent dat meer transparantie hard nodig is. Maar tegelijk zeggen ze ook dat consumenten hen kunnen bellen of mailen als zij willen weten op welke manier hun stuk vlees is geslacht. Keurmerk Halal Correct werkt aan een kleurensysteem op de verpakking, zodat je als consument kunt zien op welke wijze het dier is geslacht.
Pogingen in het verleden om een standaard voor halal te formuleren of een landelijk keurmerk op te zetten mislukten. Het bleek niet mogelijk de verschillende opvattingen bij elkaar te brengen.
"We moeten als gemeenschap opstaan en eisen van deze instanties dat ze transparant zijn", zegt Halil Karaaslan van het CMO. "Niet alleen met een sticker, maar ook met bijvoorbeeld een lijst op een website, zodat de consument zelf kan controleren hoe het dier is geslacht."