Logo

Al het Logo nieuws volg je het best via Nieuwsgrazer. Klik voor een volledig overzicht met Logo nieuws of word lid van de dagelijkse nieuwsbrief.

Logo nieuws

Gronings snoep krijgt Engelse 'Michelinster'

02-08-2019 - 0 reacties De Groningse Yvonne van Rooij heeft twee Great Taste Awards ontvangen voor haar fudge. De prijzen worden gezien als de Engelse Michelinsterren voor voedsel.
Iedere zaterdag staat Van Rooij met haar snoep op de markt in de Groningse binnenstad. Een tijdje terug merkte een Engelsman haar fudge op. "Hij zei dat ik moest meedoen aan de Great Taste Awards", vertelt ze aan RTV Noord. "Toen heb ik mijn whiskey- en salmiakfudge ingestuurd."
Maanden later ontving ze een mail met daarin het bericht dat ze voor beide soorten een award heeft gewonnen. "Ik ben de enige uit Nederland die met snoep een prijs heeft gewonnen bij deze wedstrijd. Het is heel bijzonder omdat Engeland het walhalla van de fudge is."
Zelfgemaakt
Van Rooij kookt de fudge, snoep dat gemaakt wordt van onder meer boter en suiker, helemaal zelf. Dat bleef de Engelsen bij. "Ik maak het in kleine koperen kannetjes met een lepeltje. Grotere porties maken heb ik geprobeerd, maar toen werd het minder lekker."
Van Rooij mag nu het logo van de Great Taste Awards op haar producten zetten. "Dan kom ik tenminste ergens binnen met mijn snoep."


Ook vegan Granola krijgt een rode D van Nutri-Score

02-07-2019 - 0 reacties De Consumentenbond is een verklaard voorstander van het Franse voedsellogo Nutri-Score. Vroeger was de Bond voorstander van het Britse voedselstoplicht, maar koos na een consumentenonderzoek voor het Franse. De Bond is een van de Europese partners achter het Europese Burgerinitiatief om het logo verplicht te stellen op alle levensmiddelen. Op basis van eigen tests laat de Bond zien hoe Nutri-Score in de praktijk uitpakt. Vandaag publiceert de Consumentenbond een nieuwe test: ontbijtgranen. Een opvallend resultaat: slechts 25% van de kindergranen krijgt een groene A terwijl 44% van de niet specifiek voor kinderen bestemde granen die gezonde kleur krijgt. Ook de mythe van gezonde granola wordt doorgeprikt.


Nieuwe tender Partners voor Water 1 juli open

01-07-2019 - 0 reacties



Van 1 juli tot 6 september 2019 is de subsidieregeling Waterveiligheid en Waterzekerheid Stedelijke Delta’s (WWSD) weer open.


Kemin introduces new vision and logo

18-06-2019 - 0 reacties Kemin Industries, a global ingredient manufacturer, unveiled its new global vision and logo on June 16th. This global vision was accompanied by a new logo.


Nieuw logo voor Kemin

17-06-2019 - 0 reacties Kemin heeft een nieuwe visie ontwikkeld tot 2042 en voor de tijd daarna. Deze visie wordt verder versterkt en zichtbaar gemaakt met een nieuw logo. “Ons vorige logo was ingepakt met een dikke rode cirkel in het kenmerkende Kemin-rood. Nu zonder rand, vertegenwoordigt het nieuwe


Groentefabrikant HAK voert als eerste in Nederland Nutri-Score-logo

24-05-2019 - 0 reacties Groentefabrikant HAK gaat vanaf 1 september het Nutri-Score-logo voeren op al haar producten in Nederland. Het bedrijf denkt dat het logo de groenteconsumptie zal stimuleren en wil niet wachten tot het Ministerie van VWS een definitieve beslissing neemt.


Nutri-Score ontketent fel debat over etikettering in Duitsland

30-04-2019 - 0 reacties Niet alleen in Nederland woedt een debat over het nationale voedselkeuzelogo, ook in Duitsland is dat in alle hevigheid losgebarsten. Voor- en tegenstanders van het veelbesproken Nutri-Score logo buitelen over elkaar heen.


Voedingshoogleraar Jaap Seidell: ‘Verwacht niet te veel van een nieuw voedselkeuzelogo’

15-04-2019 - 0 reacties Geen voedselkeuzelogo is ideaal, ook Nutriscore niet, zei FNLI-directeur Marian Geluk tijdens het ochtendprogramma van het Food Future Event (FFE) dat 9 april plaatsvond. Over Nutriscore en voedselkeuzelogo’s werd verder gediscussieerd in twee sessies tijdens het FFE-middagprogramma. ‘We hebben een logo en dan zijn we klaar, dat werkt niet’, bracht hoogleraar Jaap Seidell naar voren. Colruyt en Albert Heijn gaan voor Nutriscore.


AH fusilli van rode linzen wint Jaarprijs Goede Voeding 2019

09-04-2019 - 0 reacties Albert Heijn wint dit jaar de Jaarprijs Goede Voeding 2019 met het product AH fusilli linzen. Het gaat om een biologische, veganistische pasta, fusilli, op basis van rode linzen. Het product kreeg meer dan de helft van de stemmen van de publieksjury. Tijdens het Food Future Event overhandigde juryvoorzitter Frans Kok de hoofdprijs uit aan het team van Albert Heijn. Als winnaar mag Albert Heijn een jaar lang het logo van de Jaarprijs Goede Voeding 2019 op de verpakking van de linzenpasta voeren. Het is het derde jaar op rij dat de supermarktketen deze prijs wint.


Een vijfde tussendoortjes scoort (zeer) goed op Nutriscore

09-04-2019 - 0 reacties De Consumentenbond heeft 50 tussendoortjes voorzien van het voedselkeuzelogo Nutriscore om te laten zien hoe dit systeem werkt. Het logo is een mogelijke opvolger van het Vinkje. Uit de test blijkt dat een vijfde van de producten (zeer) goed scoort.


Wildgroei aan halalkeurmerken, maar waar ze voor staan is onduidelijk

10-02-2019 - 0 reacties Hoewel het stikt van de halalkeurmerken is het niet gemakkelijk te achterhalen of vlees halal is. Op producten in de supermarkt staan namelijk verschillende logo's en keurmerken, waarvan het onduidelijk is waar ze precies voor staan. Koepelorganisatie Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) roept op tot meer transparantie, vooral over de manier waarop vlees is geslacht.
Er bestaan namelijk verschillende visies onder moslims over hoe dieren ritueel geslacht moeten worden. Sommigen vinden dat alleen onverdoofde rituele slacht halal is, anderen staan verdoving voor de slacht toe. Beide methodes kunnen halal worden genoemd.
Maar hoe de koe van je hamburger is geslacht, is op de verpakking niet te zien. Zo kan het zijn dat je vlees eet waar wel halal op staat, maar wat je niet halal vindt.
Er is nu te weinig openheid over, vindt Halil Karaaslan, voorzitter van het CMO, die 380 moskeeën vertegenwoordigt. "Halalkeurmerken zijn niet transparant over de manier waarop het vlees is geslacht. Moslims storen zich eraan dat in de winkels meerdere keurmerken te zien zijn, zonder dat zij weten waar deze voor staan."
Verschillende definities
Halal betekent letterlijk 'toegestaan' en gaat over alle aspecten van het leven. En dus ook over voeding. Niet toegestaan (haram) is bijvoorbeeld het consumeren van varkensvlees, alcohol en de meeste insecten.
Bij halalslacht worden dieren volgens islamitische rituelen geslacht. Dat houdt onder meer in dat de slachter gelovig is en hij slacht in de naam van Allah.
Het dier moet gezond zijn en de keel moet met een scherp mes in één haal worden doorgesneden. Maar of het is toegestaan om het dier voor de slacht te verdoven, daar zijn dus niet alle moslims het over eens.
Niet alleen in Turkse en Marokkaanse supermarkten liggen de schappen vol, maar ook Albert Heijn en Jumbo zeggen dat de vraag naar halalproducten groeit. Het halalassortiment bestaat naast bijvoorbeeld worst, ook uit plakken kaas en zakken snoep. In snoep kan (varkens)gelatine of karmijn, een kleurstof afkomstig van luizen, zitten. En bij kaas is het belangrijk dat het stremsel dat wordt gebruikt, een dierlijk product, ook halal is. Maar het is vooral bij vlees waar de verwarring ontstaat.
"Op de producten staat altijd gewoon 'halal'", zegt diëtiste Mariam Aaras (43). Of er achter het logo een keuringsinstantie zit, en aan welke halaleisen het product voldoet, is voor consumenten vaak niet te zien. Dat maakt boodschappen doen er niet gemakkelijker op. Aaras: "Terwijl het voor mij wel belangrijk is, omdat ik alleen onverdoofd geslacht vlees wil eten."
Op haar website Ikeethalal.nl informeert ze andere moslims met artikelen als 'Is E120 halal?' en 'Gelatinevrij of halalgelatine'. Zo'n tien vragen per maand krijgt ze binnen. Als moslima herkent ze het gevoel van wantrouwen en onzekerheid waar veel van haar sitebezoekers mee zitten. Aaras: "Door alle onduidelijkheid eet ik nu zo min mogelijk vlees."
Aangescherpte regels
Onverdoofde rituele slacht staat politiek ter discussie. Sinds januari 2018 gelden in Nederland aangescherpte regels. Als een dier 40 seconden na de slacht nog tekenen van leven vertoont, moet het alsnog worden verdoofd.
Sommige moslims zijn bezorgd dat de 40 seconden niet altijd worden afgewacht. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleert in alle slachthuizen op dierenwelzijn en voedselveiligheid. In het geval van onverdoofde rituele slacht, moet er altijd een dierenarts aanwezig zijn. Die ziet toe op de naleving van de 40-secondenregel, maar kijkt niet of de slacht volgens bepaalde halalstandaarden gebeurt.
De enige die hier wel op toezien zijn dus de keurmerken. Hoeveel dat er precies zijn, is moeilijk te zeggen. Naar schatting gaat het om enkele tientallen. In principe kan iedereen zelf een keurmerk oprichten. Aan het religieuze aspect van de keurmerken wordt door de overheid geen eisen gesteld. Toch mag je niet iets halal noemen als dat het niet is, want dat is consumentenmisleiding.
Het keuren beperkt zich niet tot de slachterijen waar het vlees wordt geslacht. Elke stap in het productieproces heeft namelijk een eigen halalcertificaat: de kruiden in de worsten, het paneermeel van de kroketten en de olie waarmee de machines worden gesmeerd. Voor keurmerken is het belangrijk om van elk ingrediënt te weten dat het halal is. Als er ergens in het proces bijvoorbeeld alcohol wordt gebruikt, is het eindproduct niet halal. De keurmerken zijn dus ook bedoeld als garantie van het ene naar het andere bedrijf.
Wasim al Shaman van keurmerk Halal Quality Control, het grootste Nederlandse halalkeurmerk in vlees, ziet dat het aantal keuringsaanvragen stijgt. "Tegenwoordig is het voor bedrijven steeds belangrijker om een halalcertificaat te hebben, zelfs als het vrij duidelijk is dat een product halal is. Zo ben ik laatst nog naar het buitenland geweest om een fabrikant van ingeblikte perziken te keuren. Als het mij wordt gevraagd, doe ik het. Dit is gewoon business."
Meer transparantie
Een aantal keurmerken erkent dat meer transparantie hard nodig is. Maar tegelijk zeggen ze ook dat consumenten hen kunnen bellen of mailen als zij willen weten op welke manier hun stuk vlees is geslacht. Keurmerk Halal Correct werkt aan een kleurensysteem op de verpakking, zodat je als consument kunt zien op welke wijze het dier is geslacht.
Pogingen in het verleden om een standaard voor halal te formuleren of een landelijk keurmerk op te zetten mislukten. Het bleek niet mogelijk de verschillende opvattingen bij elkaar te brengen.
"We moeten als gemeenschap opstaan en eisen van deze instanties dat ze transparant zijn", zegt Halil Karaaslan van het CMO. "Niet alleen met een sticker, maar ook met bijvoorbeeld een lijst op een website, zodat de consument zelf kan controleren hoe het dier is geslacht."


Foodwatch steunt supermarkten tegen Coca-Cola en roept staatssecretaris op dat ook te doen

01-02-2019 - 0 reacties De gezonde voedingsactivisten van foodwatch liggen regelmatig overhoop met supermarkten. Zo niet vandaag.

foodwatch roept staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid op de keuze van de supermarkten voor het voedselstoplicht NutriScore te steunen.

Coca Cola wil vanuit de levensmiddelenindustrie een logo op de markt brengen dat volgens foodwatch niet tot een gezonder aanbod zal leiden. De Nederlandse supermarkten maakten afgelopen najaar bekend het slappige Preventieakkoord van de staatssecretaris onvoldoende te vinden. Het in Frankrijk ontwikkelde NutriScore moet daar de basis voor leggen.

Gezonde producten krijgen van NutriScore een groene stip, ongezonde een rode. Tussen de beide extremen in komen gele (iets minder gezond) en oranje stippen (iets minder ongezond). Consumenten zijn niet gek, redeneren de supermarkten, en kunnen zelf kiezen of ze toch 'foute producten' willen kopen. Als de verkopen afnemen, past de kruidenier daar zijn schapruimte op aan. De fabrikant kan zich daar niet zo makkelijk op herinstellen.

De levensmiddelenindustrie, ook die in Nederland, is overwegend tegen.

Directeur Marc Jansen van het CBL, de brancheorganisatie voor supermarkten, legde afgelopen najaar uit waarom zijn leveranciers terughoudend zijn: meer dan de helft van de supermarktschappen zal dan 'rood kleuren' en vinden dat niet erg. Fabrikanten wel; zij vermijden het liefst de rode waarschuwing die vermoedelijk het koopgedrag van consumenten en dus de samenstelling van het winkelschap zal veranderen.

Behalve Frankrijk, is NutriScore ook geaccepteerd door supermarktbedrijven in België en Spanje.


Nieuwe tender Partners voor Water 7 januari open

07-01-2019 - 0 reacties



Van 7 januari tot 8 februari 2019 is de subsidieregeling Waterveiligheid en Waterzekerheid Stedelijke Delta’s (WWSD) weer open.


Franse ervaringen met Nutri-score leerzaam voor Nederland

17-12-2018 - 0 reacties Een van de afspraken in het Nationaal Preventieakkoord is dat Nederland in 2020 één breed geaccepteerd voedselkeuzelogo heeft. In Frankrijk en België rukt het Nutri-score logo op en ook in Nederland lijkt dit draagvlak te krijgen. VMT peilde de ervaringen ermee op voedingsmiddelenbeurs SIAL. “Met een paar aanpassingen in de criteria is het systeem snel geschikt te maken voor Nederland.” Dit artikel is verschenen in VMT 15 van 14 december 2018.


Is de NutriScore geschikt voor Nederland?

06-12-2018 - 0 reacties Tijdens de presentatie van het Nationaal Preventieakkoord medio november kondigde staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) aan dat Nederland per 2020 een voedselkeuzelogo krijgt. Mogelijk wordt dat de Franse NutriScore. Maar past dit logo eigenlijk wel bij Nederland, vraagt Annet Roodenburg, Lector Voeding & Gezondheid bij de HAS Hogeschool in Den Bosch zich af?


From Boskoop zet oudste boomkwekerijcentrum van Europa krachtiger op de kaart

23-11-2018 - 0 reacties In de afgelopen periode is een nieuw herkomstmerk ontwikkeld: From Boskoop. Dit merk zet Boskoop als oudste en meest bekende boomkwekerijcentrum van Europa krachtiger op de kaart. Het merk bestaat uit een beschermd logo, een website, aanwezigheid bij evenementen en er wordt gewerkt aan een aansprekend kunstwerk bij één van de toegangswegen van Boskoop.


Foodwatch spreekt Paul Polman (Unilever) aan op doordrijven ongezond logo

14-11-2018 - 0 reacties Vandaag ondersteunt na Frankrijk en de Belgische supermarkten, ook Spanje het NutriScore-stoplicht voor gezondere voeding. Vanmiddag maakte in ons land foodwatch Unilevers baas Paul Polman uit voor halve crimineel omdat zijn bedrijf met een concurrerend logo een potje Nutella gezond zou willen laten lijken.


UNOX misbruikt Beter Leven logo op de vegetarische rookworst

23-10-2018 - 0 reacties Er wordt misbruik gemaakt wordt van het 2 sterren Beter Leven logo van de Dierenbescherming omdat er wat eipoeder in is verwerkt.


Consumentenbond dringt aan op alternatief Vinkje: ‘Consument gebaat bij voedselkeuzelogo’

19-10-2018 - 0 reacties Vanaf 19 oktober mogen fabrikanten het Vinkje niet meer gebruiken. Het voedselkeuzelogo wordt als misleidend gezien en de Consumentenbond is blij dat het verdwijnt. Wel wil de bond dat er een een alternatief voedselkeuzelogo komt. Uit hun onderzoekt blijkt namelijk dat consumenten behoefte hebben aan een logo dat gezonde keuzes makkelijker maakt. De Consumentenbond denkt aan de Franse Nutri-Score of het Britse stoplichtensysteem.


Schuitemaker heeft nieuw logo

18-09-2018 - 0 reacties