Lek

Lek nieuws volg je het best via Nieuwsgrazer. Bekijk hier al het Lek nieuws of word lid van de nieuwsbrief.

Lek nieuws

Zetor 6441 - Lek hydraulische olie

03-06-2020 - 0 reacties Nu is zo dat onze zoon reeds enkele weken aan rijden is met de aftakas weliswaar in neutraal (draait dus niet) maar met aftakasrem naar beneden. Normaal moet de hendel naar boven en dan is de aftakas uitgeschakeld. Zoals dat bij veel reactoren is.
Sinds kort bemerken hydrauliekolie onder de tractor.
Kan het feit dat met de tractor gereden werd terwijl de aftakas dus in neutraal stond (aftakas draaide niet) maar de aftakasrem niet was uitgeschakeld met de olielek iets te maken hebben? Want de aftakas schakelt pas uit wanneer de rem is opgetrokken.
Bedankt voor alle informatie.


Zetor 6441 - Lek hydraulische olie

03-06-2020 - 0 reacties Nu is zo dat onze zoon reeds enkele weken aan rijden is met de aftakas weliswaar in neutraal (draait dus niet) maar met aftakasrem naar beneden. Normaal moet de hendel naar boven en dan is de aftakas uitgeschakeld. Zoals dat bij veel reactoren is.
Sinds kort bemerken hydrauliekolie onder de tractor.
Kan het feit dat met de tractor gereden werd terwijl de aftakas dus in neutraal stond (aftakas draaide niet) maar de aftakasrem niet was uitgeschakeld met de olielek iets te maken hebben? Want de aftakas schakelt as uit wanneer de rem is opgetrokken.
Bedankt voor alle informatie.


Ford 5110 - Schokkende hef bij zware last

20-05-2020 - 3 reacties Goedemiddag tractorfanners

Als ik bij mn ford een zwaar ding in de hef heb begint die te schokken, hij zakt dan een beetje en gaat weer omhoog en dat de hele tijd door. Het lijkt me een lekke hefcilinder maar waar zit die ergens zodat ik de kering kan vervangen.

En als ik de tank eraan hebt zakt de bemester heel langzaam, zou het een lek in het hydrauliek ventielen kunnen zijn? Omdat het bij andere trekkers niet gebeurt als ik de tank erachter hebt.

Alvast hartelijk dank


International 856 XL - Gooit de bakolie eruit

29-02-2020 - 15 reacties Na enige tijd stilstand en de ritten van vandaag is er ergens iets gesprongen. Iemand een idee? Keering, slang, pakking? Het zeikt eruit, ik vermoed bakolie, donkerbruin van kleur maar ruikt als motorolie. Peil van de motorolie is onveranderd.


Hoe lek in olietank dichten?

25-10-2019 - 14 reacties Ik heb een linde heftruck waarvan de olietank van het hydraulisch systeem lekt. de tank is deels ingebouwd in het chassis van de heftruck. na wat zoek en testwerk ben ik erachter gekomen dat deze tank lekt. het grote probleem is dat ik niet kan zien waar dit lek precies zit doordat het deels in het chassis is ingebouwd en bijgevolg kan ik dit dus ook niet van buitenaf dichten. nu vroeg ik mij af of er geen producten op de markt zijn om olietanks van binnenuit te dichten? alle tips of eventuele ervaringen in tankherstellingen zijn zeer welkom.


Hulpdiensten beducht voor ongelukken met elektrische auto's

28-09-2019 - 0 reacties Elektrische auto's bezorgen hulpdiensten zoals bergingsmaatschappijen en de brandweer hoofdbrekens. Er is nog te weinig kennis over hoe te handelen na een ongeluk. En dat terwijl er steeds meer elektrische auto's op de weg komen. Waren er op 1 januari 2018 nog maar 22.000 volledig elektrische auto's in Nederland, nu zijn het er al 72.000.
De accu is het grootste probleem, zegt Rob van Amerongen van de Vereniging Bergings- en Mobiliteitsspecialisten. "De accu kan al beschadigd raken bij een botsing bij 50 kilometer per uur. Maar dat kun je aan de buitenkant niet zien. En dan bestaat het gevaar dat hij in brand vliegt." Bovendien is niet altijd snel te zien waar de accu zit.
Groei
Cijfers over problemen met accu's na een ongeluk met elektrische auto's zijn er niet, maar de branche ziet een gestage groei, zegt Van Amerongen, "Het hele vorige jaar waren er misschien twee van dit soort incidenten, nu zijn het er een à twee per maand."
Dat komt ook doordat er meer tweedehands modellen op de markt komen, zegt Van Amerongen. "Je weet niet altijd wat daar mee gebeurd is."
Grote risico's
Vrijwel alle elektrische auto's hebben een Lithium-Ion accu. Na een ongeluk kunnen daar scheurtjes in ontstaan die kortsluiting kunnen veroorzaken. Als dat gebeurt dan loopt de temperatuur op en ontstaat er brand.
Peter Notten is hoogleraar Energieopslag aan de Technische Universiteit Eindhoven: "De risico's waaraan hulpverleners worden blootgesteld zijn groot. Zo'n accu kan vlam vatten en er kunnen gevaarlijke gassen ontsnappen. De enige manier om er zeker van te zijn dat de auto's na een botsing niet in brand vliegen, is de accu langdurig koelen. Op de gewone manier blussen werkt vaak niet."
Beter samenwerken
Het blussen van brand in een elektrische auto kost daarom vaak veel tijd. Paul van Dooren van Brandweer Nederland: "In een bluswagen zit 2000 liter water. Bij het blussen van een gewone auto is dat genoeg, maar bij een elektrische auto niet. En op de snelweg kun je geen extra water halen."
Volgens hem moet er beter worden samengewerkt met de fabrikanten van elektrische auto's. "Ik overleg nu bijvoorbeeld met Lightyear. Die willen volgend jaar een auto die op zonne-energie rijdt op de markt brengen. Het helpt om vroegtijdig kennis te delen."
"We hebben nog niet de kennis om goed op te treden", aldus Van Dooren. "Een ongeluk met een elektrische auto kost gewoon te veel tijd."
Waterdompelcontainer
Een bergingsbedrijf uit Den Hoorn heeft speciale container ontwikkeld die gevuld wordt met water om daar een elektrische auto in onder te dompelen. Op die manier kan een accu gekoeld worden.
"De auto is daarna total loss, zegt Chris Müller van bergingsbedrijf Vreugdenhil. "Maar als een accu-pakket gaat reageren na een ongeluk is hij dat sowieso." De brandweer Haaglanden oefent op dit moment met de waterdompelcontainer.
Berger Van Amerongen is er positief over, maar heeft ook twijfel. "Het is vooralsnog de enige oplossing, maar we zijn ook bang dat er dan achteraf een schadeclaim komt omdat de auto total loss is verklaard."
Software
De RAI Vereniging, de belangenbehartiger van alle importeurs en fabrikanten, zegt dat er wel software is die bergers en brandweer kunnen gebruiken om te zien hoe ze een elektrische auto moeten aanpakken na een ongeluk. Het gaat om het zogeheten Crash Recovery System.
Maar dat systeem lost volgens de maker, het Nederlandse bedrijf Modetich, niet de problemen op waar hulpdiensten tegenaan lopen bij een ongeluk met een elektrische auto. "Het geeft aan wat voor vloeistof en types accu er in de auto zitten, maar wij kunnen niet inschatten wat er met het accu-pakket is gebeurd na het ongeval", zegt Jan Mooij, eigenaar van Moditech. "Of het gescheurd is of er een lek is ontstaan. De oplossing ligt bij de fabrikanten. Die moeten helderder zijn over wat er nodig is om zo'n accu-pakket bij een bepaald type impact veilig te stellen."
Floris Liebrand (RAI): "Ieder signaal over het ontbreken van belangrijke informatie nemen wij zeer serieus. Wij willen daarom graag in gesprek met de importeurs en Moditech om te kijken hoe de informatie verder verbeterd kan worden."
Er moet wat gebeuren, zegt Van Amerongen van de branchevereniging van bergers. "We kunnen onvoldoende inschatten wat er gebeurt als straks heel Nederland elektrisch rijdt. Als straks de A4 een keer vier uur dicht moet hebben we een probleem."


Vrachtwagen lekt vloeibaar diervoeder

12-09-2019 - 0 reacties LINDEN - Donderdagochtend rond 8.00 uur is een vrachtwagen een deel van zijn lading verloren op de A73 in Linden.De vrachtwagenchauffeur merkte het lek op toen hij bij de afslag Cuijk moest remmen. De vloeibare ladi...Lees meer


Zetor proxima - Gevoel dat tractor wil kantelen...

16-06-2019 - 11 reacties We hebben de indruk dat onze Zetor Proxima graag wil kantelen... Zeker wanneer de voorlader is gekoppeld. Kan dit werkelijk of is dit slechts een illusie en in de hand gewerkt door de schommelas ? De wielen zijn ook standaard blijven staan en werden dus niet breder gezet. Kan een frontgewicht de oplossing brengen ? Meestal hebben we achteraan een zware hefmast in de lift van ongeveer 1000 kg.
Graag jullie ervaringen, waarvoor dank bij voorbaat !


De 5 vragen aan... Robin van Dijk

24-05-2019 - 0 reacties Voor de mensen die je niet kennen, wie ben je en wat doe je?
Mijn naam is Robin van Dijk. Ik ben 44 jaar en woonachtig in De Lier. Daarnaast ben ik veel in Krimpen aan de Lek waar mijn vriendin woont.


Theun Vellinga: ‘Mens grootste lek in kringloop’

23-05-2019 - 0 reacties “Op dit moment is de mens het grootste lek in het streven naar het sluiten van kringlopen.” Dat stelde Theun Vellinga (WUR), een van de sprekers tijdens het Netwerkevent in Werkendam.


Theun Vellinga: ‘Mensen is grootste lek in kringloop’

23-05-2019 - 0 reacties “Op dit moment is de mens het grootste lek in het streven naar het sluiten van kringlopen.” Dat stelde Theun Vellinga (WUR), een van de sprekers tijdens het Netwerkevent in Werkendam.


Fochtelöerveen blijkt lek: vrees dat in grond opgeslagen CO2 vrijkomt

26-02-2019 - 0 reacties Natuurmonumenten slaat alarm om de situatie in het Fochtelöerveen. Damwanden in het gebied zijn lek, waardoor het gebied snel uitdroogt.


Geen lekke banden meer met TireJect

23-01-2019 - 0 reacties TireJect dicht gaatjes in banden en voorkomt lek rijden. Het is een vloeistof die je in de band doet en die gaatjes dicht. Daardoor voorkomt het ook het langzaam leeglopen van banden. TireJect is een mengsel van natuurlijk vloeibaar rubber (latex), van rubber granulaat, gemaakt van gerecyclede banden, en van Kevlar vezels. Doordat het mengsel vloeibaar is, blijven de rubber granulaatkorrels en de Kevlar deeltjes mobiel. Ze gaan niet klonteren, wat er toe zou kunnen leiden dat er onbalans in de band komt. Nu is dat voor een trekkerband geen groot probleem, maar TireJect wordt ook toegepast in…


Lek bij bio-energiecentrale gedicht; stankoverlast in Harderwijk blijft nog wel even

11-12-2018 - 0 reacties Het lek in een grote vergistingstank op het terrein van de Bio Energie Centrale in Harderwijk is gedicht, meldt de veiligheidsregio. De stankoverlast door de enorme hoeveelheid dierlijk mest die uit de tank stroomde, blijft nog wel even aanhouden. De lucht is volgens de veiligheidsregio niet gevaarlijk, maar kan wel hoofdpijn veroorzaken.


Stankoverlast na lek bio-energiecentrale Harderwijk

11-12-2018 - 0 reacties HARDERWIJK - Bij een bio-energiecentrale in Harderwijk is dinsdagmiddag een groot lek ontstaan.


Fordson Dexta - Lek aan schuif hydrauliek

15-10-2018 - 2 reacties Wanneer de lift van mijn Dexta (1959) belast is, drupt er olie uit langs de bedieningsschuif hef/hydrauliek. Ik heb de schuif er eens uitgehaald. Op het eerste gezicht zijn er geen beschadigingen. Er zit een rubber dichting op, maar die ziet er nog OK uit. Kan het zijn dat deze toch aan vervanging toe is ? Of is er al direct meer aan de hand ? De schuif wordt eigenlijk nooit gebruikt want ik heb alleen de heffunctie en er zit geen aansluiting aan voor hydraulische apparatuur.
De rubberen ring vervangen is uiteraard een simpele eerste stap. Alleen kan ik niet zo direct uitmaken, op bvb Histoparts, WELK ringetje ik dan wel moet bestellen.


International mccormick 423 Koppaking vervangen

12-09-2018 - 6 reacties Goedenavond laatste tijd veel actief op tractorfan maar ik zit met een probleem.
De Koppaking van mijn tractor is lek olie bij de koelvloeistof en wit roken ik ga dit weekend nog naar meddo in Winterswijk met de cormick.
Mijn vraag is als ik terug kom haal ik hem los hoe zit het met distributie tandwielen? Timing aanhaalmomenten, volgorde? En alles als ik dat weet krijg ik hem wel goed.

Graag hoor ik van jullie
Mvg
Daniel


Lek stuurbekrachtiging / welke olie

04-09-2018 - 13 reacties Mijn tractor, een Iseki TL 2500, heeft een olielek vooraan. De lek komt uit het bakje vooraan, daar zit ergens een scheurtje in. Dat moet er dus even uit om te herstellen. Volgens mij is dat olie voor de stuurbekrachtiging, maar heeft iemand een idee welke olie hier in moet. Ik heb de tractor nog maar net, ik heb een handleiding besteld maar daar moet ik nog zeker 10 werkdagen op wachten.

Alvast bedankt!


Daf 575 beregeningspomp radiateur lek

15-08-2018 - 20 reacties Goedemorgen allemaal.
Ik heb nu de waterpomp laten reviseren van mijn Daf 575 beregeningspomp prijs was 378 euro maar toen we hem gingen ontluchten zagen we dat de radiateur ook lek is het stroomt via de lamellen eruit.
Mijn vraag is aangezien we moeten beregenen en hij lek is. Is er iets op te maken dat hij weer dicht is of heeft iemand nog een radiateur liggen van een daf 575 of een adres wie die heeft.
Alvast bedankt.
Daniël


Mc-Cormick D 439 - Lek in aandrijving maaibalk

13-07-2018 - 1 reacties Mijn D439 heeft een lek aan de aandrijving van de maaibalk ter hoogte van de schuifbare as waarmee de aandrijving wordt ingeschakeld (zie blauwe pijl op bijgevoegde foto). Na open maken van de aandrijfkast heb ik gemerkt dat er geen afdichting is voorzien voor deze as. Is dit normaal? Hoe kan ik deze weer lekdicht maken?