Land klaarmaken

16 maart 2021 Foto van een New Holland TM 135 met Doggen neuswiel, Steketee grondverkruimelaar en...
16 maart 2021 Foto van een New Holland TM 135 met Doggen neuswiel, Steketee grondverkruimelaar en Steketee maxisprint.

Op dit perceel met 8% lutum hebben aardappelen gestaan, na het rooien geculterd, twee weken geleden varkensmest er op. Een paar dagen later geploegd en nu een zaaibed voor uien klaargelegd.

Hier komt de combinatie goed van pas. Op lichte grond is het vaak moeilijk om de ondergrond egaal aan te drukken en om niet te veel grond in je eg mee te slepen. Om dat laatste te voorkomen til je de normaalgesproken de eg op de zandkoppen een beetje op. Zo gaat hij ondieper werken, maar gaan je achterwielen meer dragen en dus ook weer meer zakken.

Wij hebben het anders opgelost: Tussen de 2 eggen zit een knikdissel die omhoog kan. Je stelt de machines af op de zwaardere stukken met de dissel omlaag. Als je bij een lichtere kop in het perceel komt zakt de trekker terug in toeren(hier reden we in b6 +/- 14 km per uur) Hier moet je zeer alert op.zijn,want dan moet de knikdissel naar boven. Je tilt zo de ganzevoeten uit de grond en de eggetjes en egalisatieplaten ook. Een deel van dit gewicht komt op de grondverkruimelaar en een deel op de achterste rolletjes van de maxisprint.

In dit geval konden we het perceel in 1x klaarleggen. Op lichte zavel vaak goed te doen (daar kun je vaak wel rond de 20 km per uur rijden; dan spetteren de meeste kluiten wel kapot) maar op de lichtere percelen zit je vaak met dat ongelijk aangedrukt zijn. Vele boeren rijden dan toch 2x om de bodem egaal aangedrukt te krijgen, terwijl dit voor het fijn maken van de grond niet nodig is.

Nadeel van deze combinatie is wel dat afstellen altijd wel een behoorlijk karweitje is (vooral de egalisatieplaten in de maxisprint) en eigenlijk zouden we achterop de trekker een beetje hogere bredere (90 cm) banden willen hebben die net zo soepel als deze zijn. (Maar ja, prioriteiten hè; je rijdt er toch maar een weekje mee in het land) 🔗