Laadkosten

Laadkosten bestaan uit een bedrag per kWh en een starttarief per laadsessie (afhankelijk van je laadpas aanbieder)

Laden bij een oplaadpunt met een Volkswagen ID.3
Laden bij een oplaadpunt met een Volkswagen ID.3 🔗

Links

Laadkosten FAQ


Kan ik een openbare laadpaal op eigen terrein krijgen?

Ik krijg veel gasten over de vloer die hier willen laden. Ik zie hier wel een mooi verdienmodel in. Hoe plaats ik een openbare laadpaal op eigen terrein?
+1
EVExpert
Dat is mogelijk met elke laadpaal die je aan kunt sluiten op een backoffice zoals die van Last Mile Solutions. Veel bedrijven die laadpalen installeren zijn wederverkoper van deze software. EVBox heeft een vergelijkbaar systeem genaamd Everon met iets minder opties.

Met de software kun je automatisch de laadkosten in rekening brengen aan de gebruikers van de laadpas die wordt gebruikt om het station te ontgrendelen en de laadsessie te starten.

Je kunt ook je eigen tarief instellen en de paal publiceren als openbare laadpaal op de verschillende apps/kaarten. Dit kan ook voor extra verkeer zorgen naar je laadpaal.

Het is niet mogelijk om via de gemeente een laadpaal op eigen terrein te krijgen. Die worden alleen geplaatst op openbaar terrein. Er zijn wel bedrijven zoals Engie die gratis een laadpaal willen installeren en exploiteren. Daar heb je wel een redelijk bezoekersaantal voor nodig. Zo hoef je echter geen risico te lopen en hoef je geen grote investering te doen.

Bekijk dit antwoord

Kan ik een laadpaal kopen zonder abonnement?

Ik heb een paar offertes opgevraagd, maar zodra je wat geavanceerde functies wil zit je direct vast aan abonnementskosten.
+2
EVExpert
De abonnementskosten zijn voor het in de lucht houden van de clouddienst die transacties op jouw laadpaal bijhoudt en eventueel automatisch verrekend. Als je een eenvoudige laadpaal wilt aanschaffen zonder deze functies, dan kun je kijken naar een Wallbox zonder abonnement.

Bekijk dit antwoord

Hoeveel energie gaat er verloren bij (het laden van) een elektrische auto?

Ik hoorde dat er wel tot 25% van de energie verloren gaat bij een elektrische auto. Klopt dat? Hoe zit het met de efficiëntie?
+3
EVExpert
Klopt. Er zit zeker verlies in, maar elektrische voertuigen (EV's) zijn efficiënter dan hun tegenhangers op benzine. Een elektrisch aandrijfsysteem voor elektrische voertuigen is slechts verantwoordelijk voor 15% tot 20% energieverlies, vergeleken met 64% tot 75% voor een benzinemotor. EV's gebruiken ook regeneratief remmen om energie terug te winnen en opnieuw te gebruiken die normaal verloren zou gaan bij het remmen en die geen energie verspillen bij stationair draaien.

Het elektriciteitsnet bestaat uit wisselstroom (AC). Om te kunnen laden moet de wisselstroom in een "transformator" omgezet worden naar gelijkstroom (DC). Bij dit proces gaat 10 - 20% energie verloren. Deze transformator zit in de meeste auto's ingebouwd en bepaald de maximale laadsnelheid.

Bij een snellader zit de transformator in het snellaadstation. Er wordt (op de 2 extra aansluitingen) gelijkstroom met heel veel amperage naar de accu gestuurd.

EV's zijn 60% tot 73% efficiënt, afhankelijk van de rijcyclus. Als de energie die wordt teruggewonnen door regeneratief remmen wordt geteld (d.w.z. opnieuw wordt geteld wanneer het opnieuw wordt gebruikt), zijn EV's 77% tot 100% efficiënt.

Bron:
energy.gov/eere/vehicles/…

Bekijk dit antwoord

Hoe verreken ik de kosten van mijn laadpaal met mijn werkgever?

Ik gebruik mijn eigen laadpaal zowel privé (auto van mijn vrouw) als zakelijk (auto van de zaak). Hoe zorg ik er voor dat alleen de zakelijke kosten verrekend worden met mijn werkgever?
+2
EVExpert
Als je een slimme laadpaal hebt, met bijvoorbeeld een backoffice van Last Mile Solutions, dan kun je het laadstation openstellen voor publiek gebruik. De kosten worden dan automatisch verhaald op de laadpas die gebruikt wordt bij het laadstation. Je hebt dan dus wel een laadpas van de zaak nodig, maar die heb je waarschijnlijk al.

Bekijk dit antwoord