Consumentenbond

Al het Consumentenbond nieuws volg je het best via Nieuwsgrazer. Klik voor een volledig overzicht met Consumentenbond nieuws of word lid van de dagelijkse nieuwsbrief.

Consumentenbond nieuws

Nederland staat massaal achter haar boeren... Representatief marktonderzoek pluimveesector en varkenshouderij, levert het bewijs

11-06-2021 - 0 reacties Afgelopen week melden we al dat actievoeren zin heeft! De uitkomsten van de enquête die de Europese Consumentenbond BEUC, in het najaar van 2019 hield onder o.a. Nederlandse burgers, levert dat bewijs. De boerenacties in oktober 2019 maakten de Nederlandse burgers bewust van de problematiek waar boeren mee te maken hebben én van het onrecht […]


‘Plug-inhybrideauto niet altijd duurzamer dan benzineauto’

26-02-2021 - 0 reacties DEN HAAG (ANP) - Plug-inhybrideauto’s zijn niet altijd beter voor het klimaat en de gezondheid dan auto’s met een benzinemotor. Dat meldt de Consumentenbond naar aanleiding van een internationale test waarin allerlei auto’s zijn beoordeeld op verbruik en schadelijke uitstoot.


Steekproef: Veel vishandelaren maken er een potje van en informeren hun klanten slecht

22-02-2021 - 0 reacties Van de Nederlandse viswinkels en viskramen houdt 99 procent zich niet aan de etiketteringsregels, zegt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. Dat belemmert klanten bij het maken van een duurzame keuze.


Maaltijdvervangende repen en shakes zijn ongezond: te veel suiker, te weinig eiwitten

18-01-2021 - 0 reacties De meeste maaltijdvervangers, bedoeld om mee af te vallen, zijn slecht voor de gezondheid. De shakes en repen bevatten weinig eiwit en veel suikers, concludeert de Consumentenbond na onderzoek.


Consumentenbond: gezonde keuzes moeilijk door onduidelijke etiketten

07-01-2021 - 0 reacties Het nieuwe jaar is van start gegaan en 25 procent van de Nederlanders geeft aan coronakilo's met zich mee te dragen. Genoeg reden om weer te starten met een gezonde levensstijl. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat dit echter lastig kan zijn door alle ongezonde verleidingen en onduidelijke etiketten in de supermarkt.


'Groene stroom van energieleveranciers is niet altijd groen'

20-11-2020 - 0 reacties Twee op de drie stroomleveranciers zijn niet zo duurzaam als ze zich voordoen, zeggen de Consumentenbond, Natuur & Milieu en milieuorganisatie WISE in hun jaarlijkse Stroomranking. Het lijkt alsof bedrijven groene stroom uit hernieuwbare bronnen verkopen, maar in werkelijkheid gaat het vooral om niet-duurzame stroom die is opgewekt uit fossiele brandstoffen.
De organisaties onderzochten wat voor stroom energieleveranciers inkopen en verkopen. Daar kan een verschil in zitten, omdat certificaten voor groene stroom los kunnen worden bijgekocht. Als leveranciers die dan 'plakken' op de niet-duurzame stroom, wordt het wel 'groenwassen' genoemd.
Het probleem is volgens de onderzoekers dat er hierdoor geen extra groene stroom wordt opgewekt, maar bestaande duurzame stroom wordt verplaatst. "Dat kan doordat in sommige landen mensen niet malen om die certificaten. Zo leveren ze in Noorwegen veel groene energie zonder certificaten", zegt Joyce Donat. "Die worden dan los door energieleveranciers hier ingekocht om niet-duurzame stroom groen te maken. Het is dus vooral marketing."
Rapportcijfer
De Stroomranking geeft een energieleveranciers een rapportcijfer voor hoe groen ze echt zijn. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar inkoop en de certificaten voor verkoop, maar ook naar de hoeveelheid investeringen die de bedrijven in duurzame energie doen.
De stroom voor consumenten is, als je alles bij elkaar optelt, volgens de onderzoekers afgelopen jaar wel weer iets groener geworden, net als vorig jaar. Er is vooral geïnvesteerd in windenergie. "Interessant is dat Eneco echt duurzame stappen heeft gemaakt, dat zie je bij de andere grote leveranciers niet. Ook verrassend is dat een aantal prijsvechters is gaan vergroenen", zegt Donat.
Op de zakelijke markt werd vorig jaar meer vervuilende stroom aangeboden en ook dit jaar doen ze het volgens Donat niet veel beter: "Je ziet dat consumenten groene stroom willen en het dus wordt geleverd. Maar op de zakelijke markt is die vraag niet zo groot. Dus sluizen sommige leveranciers de grijze stroom door naar die markt."
Reëel beeld schetsen
Naked Energy, het bedrijf dat het laagste rapportcijfer krijgt op de consumentenmarkt, zegt er niet van wakker te liggen. "Wij zijn absoluut niet tegen groene energie", zegt directeur Hans Toonen. "Alleen zijn we tegen het schimmige certificatensysteem en vinden we dat de discussie erover gevoerd moet worden."
Het bedrijft zegt vanwege de transparantie in dezelfde verhouding groene energie te verkopen als in Nederland daadwerkelijk wordt opgewekt. Dat leidt dus tot een laag rapportcijfer.
De Consumentenbond pleit ervoor dat er niet alleen voor de verkoop, maar ook voor de inkoop een transparantieplicht komt. "Anders heb je het idee dat je als consument heel goed bezig bent, terwijl dat niet zo is", zegt Donat. "Dat ondermijnt het vertrouwen, terwijl een aantal energieleveranciers het wel goed doen."


Fruit en groenten: bij deze supermarkten ben je het goedkoopst uit

29-09-2020 - 0 reacties Lidl is veel goedkoper dan de andere supermarkten als het gaat om groente en fruit. Aldi is ook goedkoper dan gemiddeld, net als Vomar en een deel van de Hoogvliet-winkels, Dirk en Plus. Dat blijkt uit een prijspeiling die de Consumentenbond heeft gedaan bij 16 ketens.


Weinig fruit en veel suiker in fruitdrankjes voor kinderen

20-08-2020 - 0 reacties DEN HAAG (ANP) - Fruitdrankjes voor kinderen bevatten vaak nauwelijks fruit, maar wel veel suiker. Die conclusie trekt de Consumentenbond na een inventarisatie van 30 van deze drankjes. Meer dan de helft scoorde een D of een E op de zogeheten Nutri-Score. Deze score geeft weer hoe gezond een keuze is. Een A krijgt de kleur groen en staat voor de gezondste keuze, een E is rood en staat voor ongezond.


Vegaburger vaak te zout, wel minder vet dan burger van gehakt

25-02-2020 - 0 reacties Vegaburgers zijn vaak te zout, maar bevatten gemiddeld minder vet dan een 'gewone' burger. Dat blijkt uit een test van de Consumentenbond, die zestien van dit soort vleesvervangers onderzocht.
In vegaburgers zit gemiddeld 1,4 gram zout per 100 gram, terwijl de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum voorschrijft dat er maximaal 1,1 gram zout in mag zitten. Overigens bevatten vleesburgers gemiddeld net zoveel zout als vegaburgers.
In 2022 mogen vleesvervangers maximaal 1,53 gram per 100 gram bevatten. De Consumentenbond vindt deze eis niet ver genoeg gaan. "Het grootste deel van de burgers in het onderzoek voldoet al ruim aan deze eis. En het is nog steeds fors hoger dan de grens van het Voedingscentrum."
Verzadigd vet
Wel zit er gemiddeld veel minder verzadigd vet in een vegaburger: in een burger van gehakt zit 18 procent vet, waarvan 7,5 procent verzadigd vet. In een vegaburger zit gemiddeld 10 procent vet, waarvan 2,5 procent verzadigd. Dat komt vooral doordat in vegaburgers meestal zonnebloemolie wordt gebruikt. Toch zijn er ook vegaburgers die door het gebruik van kokosolie juist weer meer vet bevatten dan burgers van gehakt.
Wat betreft eiwitten ontlopen vegaburgers en gehaktburgers elkaar niet veel: de burgers bevatten beide gemiddeld ongeveer 17 gram eiwit per 100 gram. Daarnaast is de helft van de geteste burgers verrijkt met ijzer en vitamine B12. "De hoeveelheid blijft achter bij die van vlees, maar is voldoende om hem een volwaardige vleesvervanger te laten heten", aldus de Consumentenbond.
Bekijk deze video die Nieuwsuur vorig jaar maakte over de opmars van de vegaburger:


‘Vegaburgers bevatten veel zout’

25-02-2020 - 0 reacties DEN HAAG (ANP) - Vegaburgers bevatten gemiddeld 1,4 gram zout per ons. Dat zegt de Consumentenbond, die zestien van deze vleesvervangers onderzocht. Het percentage past niet in de schijf van vijf van het Voedingscentrum, aldus de bond. Daarin staat volgens haar dat in een vleesvervanger maximaal 1,1 gram zout per 100 gram mag zitten. Vleesburgers bevatten overigens gemiddeld net zoveel zout.


Misleidende suikerclaims: 'Fabrikanten zoeken mazen van de wet op'

13-02-2020 - 0 reacties De Consumentenbond roept fabrikanten op te stoppen met het verdoezelen van toegevoegde suikers, waardoor producten gezonder lijken dan ze in werkelijkheid zijn. De misleidende suikerclaims zijn ook foodwatch een doorn in het oog. Wat is er aan de hand?


‘Misleidende suikerclaims op verpakking etenswaren moet stoppen’

06-02-2020 - 0 reacties DEN HAAG (ANP) - Voedingsmiddelenproducenten moeten stoppen met misleidende suikerclaims op hun producten, zegt de Consumentenbond. Ze verdoezelen de toegevoegde suikers, waardoor producten gezonder lijken dan ze in werkelijkheid zijn.


Bedenkers voedselkeuzelogo’s houden geen rekening met de consument van de toekomst

08-10-2019 - 0 reacties We ontvingen een tekst van merkenbureau Fitzroy dat zich richt op jonge mensen. O, een reclameboodschap van WC-eend, dacht de redactie. Toch even gebeld met Jur Baart en toen besloten de tekst te plaatsen. Het onderzoek is gebaseerd op een enquête onder 300 jongeren die via een gerichte tool op sites waar zij langskomen zijn geworven. Jongeren van 10-19, de consumenten van de toekomst, lijken heel anders naar logo's te kijken dan de oudere generatie die beslist wat ook voor hen goed moet zijn. Of het onderzoek betaald is door de klanten van Fitzroy (waaronder PepsiCo)? Nee, verklaarde ons Baart met zijn hand op het hart; het is eigen onderzoek op basis van eenvoudige tellingen. Of het representatief is? De redactie van Foodlog durft het niet te garanderen, maar vindt het een boeiend genoeg naast het onderzoek dat de Consumentenbond vanmorgen presenteerde: voor de markt als geheel zou Nutri-Score het beste logo zijn. Voor de jeugd scoort het voedselstoplicht beter, constateert Fitzroy.


Consumentenbond spoort VWS alweer aan om voor Nutri-Score te gaan

08-10-2019 - 0 reacties


‘Samen uit - samen thuis’ en geen ge-HAK in het Voedselkeuzelogoproces

09-09-2019 - 0 reacties Dat vindt directeur Gerda Feunekes van het Voedingscentrum. Ze zei op twitter nogal nadrukkelijk dat ze het ongewenst vindt dat HAK nu al Nutri-Score op zijn verpakkingen voert. Het groentenconservenbedrijf kreeg alle aandacht in het achtuurjournaal omdat het vooruitlopend op de keuze van het ministerie van VWS nu al een voedselkeuzelogo voert. Reden om Feunekes te vragen waarom ze dat zo stellig zegt, terwijl inmiddels de Nederlandse supermarkten, foodwatch en de Consumentenbond zich ook aan het logo hebben verbonden.


Coca-Cola test de oude liefde van foodwatch en de Consumentenbond

28-08-2019 - 0 reacties Begin augustus bracht foodwatch een bericht naar buiten over het lobby- en achterkamer-overleg in Den Haag. Dat moet resulteren in de keuze voor een voedselkeuzelogo. Volgens de NGO probeert Coca-Cola samen met PepsiCo en de Nederlandse levensmiddelenindustrie het zogenaamde Evolved Nutrition Logo op tafel te houden. We ontdekten dat dat niet klopt. Er is een groot lobbycircus aan de gang, waar óók foodwatch deel van uitmaakt.


Moderne diesel net zo schoon als elektrische auto, aldus de Consumentenbond

12-07-2019 - 0 reacties Een moderne dieselauto kan net zo schoon zijn als een elektrische auto. Dat blijkt uit onderzoek van Europese consumentenorganisaties, automobielclubs, overheden en universiteiten. ,,Diesel is de afgelopen jaren weggezet als een vuile brandstof. Mercedes laat zien dat dit niet nodig is‘’, concludeert de Consumentenbond, een van de organisatoren van de test.


Kwaliteit ontbijtgranen lang niet altijd top

02-07-2019 - 0 reacties De kwaliteit van ontbijtgranen is lang niet altijd top. Om de voedingswaarde van de ontbijtgranen te bepalen, berekende de Consumentenbond de zogenoemde Nutri-Score van zeventig van dergelijke producten. Het label van de Nutri-Score laat met kleuren en letters op eenvoudige wijze zien hoe (on)gezond een product is. Van de twintig ontbijtgranen voor kinderen zouden er volgens de bond slechts vijf in aanmerking komen voor een A, de gezondste score op het label.


Ook vegan Granola krijgt een rode D van Nutri-Score

02-07-2019 - 0 reacties De Consumentenbond is een verklaard voorstander van het Franse voedsellogo Nutri-Score. Vroeger was de Bond voorstander van het Britse voedselstoplicht, maar koos na een consumentenonderzoek voor het Franse. De Bond is een van de Europese partners achter het Europese Burgerinitiatief om het logo verplicht te stellen op alle levensmiddelen. Op basis van eigen tests laat de Bond zien hoe Nutri-Score in de praktijk uitpakt. Vandaag publiceert de Consumentenbond een nieuwe test: ontbijtgranen. Een opvallend resultaat: slechts 25% van de kindergranen krijgt een groene A terwijl 44% van de niet specifiek voor kinderen bestemde granen die gezonde kleur krijgt. Ook de mythe van gezonde granola wordt doorgeprikt.


De consumentenbond start burgerinitiatief ‘Pro-Nutriscore’

21-05-2019 - 0 reacties De discussie rond het ‘perfecte’ voedselkeuzelogo raast al een aantal maanden door ons land en wie het volgt weet maar al te goed dat er nog veel besluiteloosheid heerst. De consumentenbond wilt graag een stop zetten op de besluiteloosheid en de knoop sneller door laten hakken door het burgerinitiatief ‘Pro-Nutriscore’.