Consumentenbond

Consumentenbond nieuws volg je het best via Nieuwsgrazer. Bekijk hier al het Consumentenbond nieuws of word lid van de nieuwsbrief.

Consumentenbond nieuws

Weinig fruit en veel suiker in fruitdrankjes voor kinderen

20-08-2020 - 0 reacties DEN HAAG (ANP) - Fruitdrankjes voor kinderen bevatten vaak nauwelijks fruit, maar wel veel suiker. Die conclusie trekt de Consumentenbond na een inventarisatie van 30 van deze drankjes. Meer dan de helft scoorde een D of een E op de zogeheten Nutri-Score. Deze score geeft weer hoe gezond een keuze is. Een A krijgt de kleur groen en staat voor de gezondste keuze, een E is rood en staat voor ongezond.


Vegaburger vaak te zout, wel minder vet dan burger van gehakt

25-02-2020 - 0 reacties Vegaburgers zijn vaak te zout, maar bevatten gemiddeld minder vet dan een 'gewone' burger. Dat blijkt uit een test van de Consumentenbond, die zestien van dit soort vleesvervangers onderzocht.
In vegaburgers zit gemiddeld 1,4 gram zout per 100 gram, terwijl de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum voorschrijft dat er maximaal 1,1 gram zout in mag zitten. Overigens bevatten vleesburgers gemiddeld net zoveel zout als vegaburgers.
In 2022 mogen vleesvervangers maximaal 1,53 gram per 100 gram bevatten. De Consumentenbond vindt deze eis niet ver genoeg gaan. "Het grootste deel van de burgers in het onderzoek voldoet al ruim aan deze eis. En het is nog steeds fors hoger dan de grens van het Voedingscentrum."
Verzadigd vet
Wel zit er gemiddeld veel minder verzadigd vet in een vegaburger: in een burger van gehakt zit 18 procent vet, waarvan 7,5 procent verzadigd vet. In een vegaburger zit gemiddeld 10 procent vet, waarvan 2,5 procent verzadigd. Dat komt vooral doordat in vegaburgers meestal zonnebloemolie wordt gebruikt. Toch zijn er ook vegaburgers die door het gebruik van kokosolie juist weer meer vet bevatten dan burgers van gehakt.
Wat betreft eiwitten ontlopen vegaburgers en gehaktburgers elkaar niet veel: de burgers bevatten beide gemiddeld ongeveer 17 gram eiwit per 100 gram. Daarnaast is de helft van de geteste burgers verrijkt met ijzer en vitamine B12. "De hoeveelheid blijft achter bij die van vlees, maar is voldoende om hem een volwaardige vleesvervanger te laten heten", aldus de Consumentenbond.
Bekijk deze video die Nieuwsuur vorig jaar maakte over de opmars van de vegaburger:


‘Vegaburgers bevatten veel zout’

25-02-2020 - 0 reacties DEN HAAG (ANP) - Vegaburgers bevatten gemiddeld 1,4 gram zout per ons. Dat zegt de Consumentenbond, die zestien van deze vleesvervangers onderzocht. Het percentage past niet in de schijf van vijf van het Voedingscentrum, aldus de bond. Daarin staat volgens haar dat in een vleesvervanger maximaal 1,1 gram zout per 100 gram mag zitten. Vleesburgers bevatten overigens gemiddeld net zoveel zout.


Misleidende suikerclaims: 'Fabrikanten zoeken mazen van de wet op'

13-02-2020 - 0 reacties De Consumentenbond roept fabrikanten op te stoppen met het verdoezelen van toegevoegde suikers, waardoor producten gezonder lijken dan ze in werkelijkheid zijn. De misleidende suikerclaims zijn ook foodwatch een doorn in het oog. Wat is er aan de hand?


‘Misleidende suikerclaims op verpakking etenswaren moet stoppen’

06-02-2020 - 0 reacties DEN HAAG (ANP) - Voedingsmiddelenproducenten moeten stoppen met misleidende suikerclaims op hun producten, zegt de Consumentenbond. Ze verdoezelen de toegevoegde suikers, waardoor producten gezonder lijken dan ze in werkelijkheid zijn.


Bedenkers voedselkeuzelogo’s houden geen rekening met de consument van de toekomst

08-10-2019 - 0 reacties We ontvingen een tekst van merkenbureau Fitzroy dat zich richt op jonge mensen. O, een reclameboodschap van WC-eend, dacht de redactie. Toch even gebeld met Jur Baart en toen besloten de tekst te plaatsen. Het onderzoek is gebaseerd op een enquête onder 300 jongeren die via een gerichte tool op sites waar zij langskomen zijn geworven. Jongeren van 10-19, de consumenten van de toekomst, lijken heel anders naar logo's te kijken dan de oudere generatie die beslist wat ook voor hen goed moet zijn. Of het onderzoek betaald is door de klanten van Fitzroy (waaronder PepsiCo)? Nee, verklaarde ons Baart met zijn hand op het hart; het is eigen onderzoek op basis van eenvoudige tellingen. Of het representatief is? De redactie van Foodlog durft het niet te garanderen, maar vindt het een boeiend genoeg naast het onderzoek dat de Consumentenbond vanmorgen presenteerde: voor de markt als geheel zou Nutri-Score het beste logo zijn. Voor de jeugd scoort het voedselstoplicht beter, constateert Fitzroy.


Consumentenbond spoort VWS alweer aan om voor Nutri-Score te gaan

08-10-2019 - 0 reacties


‘Samen uit - samen thuis’ en geen ge-HAK in het Voedselkeuzelogoproces

09-09-2019 - 0 reacties Dat vindt directeur Gerda Feunekes van het Voedingscentrum. Ze zei op twitter nogal nadrukkelijk dat ze het ongewenst vindt dat HAK nu al Nutri-Score op zijn verpakkingen voert. Het groentenconservenbedrijf kreeg alle aandacht in het achtuurjournaal omdat het vooruitlopend op de keuze van het ministerie van VWS nu al een voedselkeuzelogo voert. Reden om Feunekes te vragen waarom ze dat zo stellig zegt, terwijl inmiddels de Nederlandse supermarkten, foodwatch en de Consumentenbond zich ook aan het logo hebben verbonden.


Coca-Cola test de oude liefde van foodwatch en de Consumentenbond

28-08-2019 - 0 reacties Begin augustus bracht foodwatch een bericht naar buiten over het lobby- en achterkamer-overleg in Den Haag. Dat moet resulteren in de keuze voor een voedselkeuzelogo. Volgens de NGO probeert Coca-Cola samen met PepsiCo en de Nederlandse levensmiddelenindustrie het zogenaamde Evolved Nutrition Logo op tafel te houden. We ontdekten dat dat niet klopt. Er is een groot lobbycircus aan de gang, waar óók foodwatch deel van uitmaakt.


Moderne diesel net zo schoon als elektrische auto, aldus de Consumentenbond

12-07-2019 - 0 reacties Een moderne dieselauto kan net zo schoon zijn als een elektrische auto. Dat blijkt uit onderzoek van Europese consumentenorganisaties, automobielclubs, overheden en universiteiten. ,,Diesel is de afgelopen jaren weggezet als een vuile brandstof. Mercedes laat zien dat dit niet nodig is‘’, concludeert de Consumentenbond, een van de organisatoren van de test.


Kwaliteit ontbijtgranen lang niet altijd top

02-07-2019 - 0 reacties De kwaliteit van ontbijtgranen is lang niet altijd top. Om de voedingswaarde van de ontbijtgranen te bepalen, berekende de Consumentenbond de zogenoemde Nutri-Score van zeventig van dergelijke producten. Het label van de Nutri-Score laat met kleuren en letters op eenvoudige wijze zien hoe (on)gezond een product is. Van de twintig ontbijtgranen voor kinderen zouden er volgens de bond slechts vijf in aanmerking komen voor een A, de gezondste score op het label.


Ook vegan Granola krijgt een rode D van Nutri-Score

02-07-2019 - 0 reacties De Consumentenbond is een verklaard voorstander van het Franse voedsellogo Nutri-Score. Vroeger was de Bond voorstander van het Britse voedselstoplicht, maar koos na een consumentenonderzoek voor het Franse. De Bond is een van de Europese partners achter het Europese Burgerinitiatief om het logo verplicht te stellen op alle levensmiddelen. Op basis van eigen tests laat de Bond zien hoe Nutri-Score in de praktijk uitpakt. Vandaag publiceert de Consumentenbond een nieuwe test: ontbijtgranen. Een opvallend resultaat: slechts 25% van de kindergranen krijgt een groene A terwijl 44% van de niet specifiek voor kinderen bestemde granen die gezonde kleur krijgt. Ook de mythe van gezonde granola wordt doorgeprikt.


De consumentenbond start burgerinitiatief ‘Pro-Nutriscore’

21-05-2019 - 0 reacties De discussie rond het ‘perfecte’ voedselkeuzelogo raast al een aantal maanden door ons land en wie het volgt weet maar al te goed dat er nog veel besluiteloosheid heerst. De consumentenbond wilt graag een stop zetten op de besluiteloosheid en de knoop sneller door laten hakken door het burgerinitiatief ‘Pro-Nutriscore’.


Consumentenbond doet mee aan Europees burgerinitiatief ‘Pro-Nutriscore’

20-05-2019 - 0 reacties


Een vijfde tussendoortjes scoort (zeer) goed op Nutriscore

09-04-2019 - 0 reacties De Consumentenbond heeft 50 tussendoortjes voorzien van het voedselkeuzelogo Nutriscore om te laten zien hoe dit systeem werkt. Het logo is een mogelijke opvolger van het Vinkje. Uit de test blijkt dat een vijfde van de producten (zeer) goed scoort.


Consumentenbond speurt alvast naar de foute tussendoortje met Nutriscore

09-04-2019 - 0 reacties


Zuiveldrankjes kunnen gewone melk niet evenaren

08-04-2019 - 1 reacties Wie geen gewone melk wil drinken, kan het best kiezen voor een sojadrank. Kies er dan eentje met toegevoegde calcium en vitamine D, stelt de Consumentenbond. Melkvervangers bevatten namelijk vaak veel minder voedingsstoffen van zichzelf.

Het is geen onderzoek betaald door de zuivelbranche. Maar de uitkomsten zullen de melkproducenten waarschijnlijk wel aanstaan. De Consumentenbond deed voor de Gezondheidsgids, die net is verschenen, onderzoek naar plantaardige zuivelvervangers. Het aanbod van die hippe dranken is enorm gegroeid. Tegelijkertijd is de zuivelconsumptie sinds tien jaar met 11,9 procent gedaald volgens cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (Rivm).

Echte zuivel, zo stelt de consumentenorganisatie, is een belangrijke bron van eiwit, calcium, vitamine B2 en B12. Vitamine B2 is zelfs essentieel voor de energievoorziening van het lichaam. En broertje B12 helpt weer bij de aanmaak van rode bloedcellen en een goede werking van het zenuwstelsel. Ook bevatten melk en yoghurt mineralen zoals fosfor, kalium, zink en magnesium.

Juist vanwege dat brede palet aan voedingsstoffen, kun je daarom - als je geen zuivel neemt - het best een drank kiezen waar dit soort stoffen zijn toegevoegd.

Video: ad.nl/koken-en-eten/…


Waarde van biologische producten devalueert

30-03-2019 - 0 reacties Volgens de consumentenbond wordt het prijsverschil tussen biologisch en niet-biologisch kleiner. Vijf jaar geleden betaalden consumenten voor biologische voedingsmiddelen nog twee keer zoveel als voor niet-biologische.


Prijs van eieren in supermarkt nog nooit zo hoog

26-03-2019 - 0 reacties De prijs van eieren in de supermarkt steeg de afgelopen maanden sterk. De eierprijs was zelfs nog nooit zo hoog, meldt de Consumentenbond.


Waarde van biologische producten devalueert

25-03-2019 - 0 reacties Volgens de consumentenbond wordt het prijsverschil tussen biologisch en niet-biologisch kleiner. Vijf jaar geleden betaalden consumenten voor biologische voedingsmiddelen nog twee keer zoveel als voor niet-biologische. Dit is nu een stuk minder.