Accu

Al het Accu nieuws volg je het best via Nieuwsgrazer. Klik voor een volledig overzicht met Accu nieuws of word lid van de dagelijkse nieuwsbrief.

Accu nieuws

Revolutionaire ‘vijf minuten-accu’ gaat over drie jaar in massaproductie

23-05-2021 - 49 reacties De Israëlische start-up Store Dot heeft een accu ontwikkeld die binnen vijf minuten volledig opgeladen kan worden. Deze technologie voor extreem snel opladen gaat volgens het bedrijf over drie jaar in massaproductie.


Renault 651 - Hoe zwaar moet mijn startaccu zijn?

02-04-2021 - 3 reacties Ik heb een 651s staan zonder accu. Hoe zwaar moet de startaccu zijn?


Fordson Dexta - Dexta start niet, startmotor gaat maar heel af en toe rond

07-12-2020 - 14 reacties Hallo allemaal. wie kan me helpen. Mijn dexta ging steeds moeilijker starten. Als ik de starthandel naar beneden drukte gebeurde er soms helemaal niets (geen geluid). Soms plotseling wel en ging de startmotor toch rond. Nu rook ik bij de laatste keer starten al een soort schroeilucht en zag ik een klein rookwolkje rechtsonder bij het stuur (als je op de trekker zit). Alsof er een draadje sluiting maakt na lang starten. Kan het zijn dat er iets doorgebrand is of is de startmotor stuk? Ik tast in het duister. Alvast bedankt voor jullie meedenken


Dit gebeurt er wanneer je de accu van een elektrische auto compleet leegrijdt

29-11-2020 - 0 reacties Als de benzine of diesel van een verbrandingsmotor op is, gaat de motor horten en stoten voordat ‘ie er compleet mee ophoudt. Maar hoe zit dat eigenlijk bij een puur elektrische auto?


Actieradius van accu's mogelijk veel beter door Eindhovens bedrijf

20-11-2020 - 0 reacties Een veelbelovende techniek die accus moet opleveren die duizend kilometer meegaan en bijna niet slijten. In Eindhoven bij het bedrijf SALD zijn ze er mee bezig. Het geheim zit hem in laagjes materiaal van maar een paar atomen dik, die de kwetsbare delen van de accu moet beschermen, zonder de elektriciteit in de weg te zitten. De interesse komt uit de hele wereld.


‘Deze accu hoef je maar eens in de 28.000 jaar op te laden’, beweert nieuwe start-up

01-09-2020 - 0 reacties Een wonderaccu die is gemaakt van nucleair afval moet dé stroomvoorziening gaan worden voor elektrische auto's. Een briljante vondst of de zoveelste loze bewering van een accu-producent? Experts zijn sceptisch.


Tesla komt met accu vol haartjes

26-08-2020 - 1 reacties Het heeft er alle schijn van dat Tesla gaat komen met nieuwe accutechnologie waar siliconen nano haartjes verwerkt zijn. Hiermee moeten accu’s opnieuw compacter, lichter en krachtiger worden.


Broers reviseren accu's van fietsen: 'Zelfs Samsung heeft interesse'

05-08-2020 - 0 reacties

Quote:
"Natuurlijk blijven we echt de komende jaren nog heel druk met de fietsaccu's, maar ook die automotive is zeer interessant." In hun loods ook een plug-in hybride Volkswagen. "Daar kan je normaal maar zo'n 30 kilometer elektrisch mee rijden. Dat zijn we nu aan het vergroten naar zo'n 100 kilometer", zegt Stan. "Dan kan je alle korte stukken elektrisch rijden en hoef je voor je woon-werkverkeer nooit te tanken."

Tijd om te studeren hadden ze eigenlijk niet meer. Zoveel bestellingen kwamen er binnen. Wat begon als een hobby heeft in een paar jaar tijd een enorme vlucht genomen. De broers Koen, Wout en Stan van KWS Seuren in Beugen hebben inmiddels honderden klanten in binnen- en buitenland en sloten een fijne deal met Samsung voor de accucellen. "We begonnen op een zolderkamer van nog geen 40 vierkante meter," zegt Koen, "en kijk nu: een pand van 1100 meter en 20 man in dienst."
De handigheid hebben ze van hun vader, zeggen de broers. Altijd waren ze al bezig met dingen repareren en vooral kijken hoe iets werkt. Het duurde dan ook niet lang voor iemand ze vroeg om eens te kijken naar de accu van zijn elektrische fiets. Die deed het namelijk niet zo goed meer.
De jongens vonden het wel een leuk klusje. "We moesten zelf van alles opzoeken op internet", vertelt de 23-jarige Wout. Uiteindelijk weten ze in een paar weken tijd onderdelen te bestellen en de accu te reviseren. "Hij kon er meteen twee keer zo ver op fietsen", zegt de drie jaar oudere Koen. Mond-tot-mondreclame deed de rest en voordat ze het wisten was er eigenlijk geen tijd meer om te studeren.
"Best knap hoor, want we zijn handig, maar totaal geen verkopers", zegt Wout. "Stonden we daar een beetje onhandig in een fietsenwinkel te vertellen wat we konden."
Het kwam allemaal goed en ondertussen is KWS Seuren ook een erkend leerbedrijf. Studenten mogen er stagelopen en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen er werken. De coronacrisis heeft ze daar nog een beetje bij geholpen, er waren ineens handen genoeg. "Maar die mensen gaan straks weer gewoon naar school dus hebben we ook alweer vacatures moeten plaatsen", zegt Koen.
Het principe is simpel. Elektrische fietsen die vier tot acht jaar oud zijn hebben vaak te maken met accu's die minder goed werken. Je kan er niet meer zo ver op fietsen, of in het ergste geval doet 'ie het helemaal niet meer. Een nieuwe accu is duur. Zie daar het gat in de markt. De broers kunnen in de meeste gevallen de accu reviseren. Voor maar een deel van de kosten van een nieuwe accu.
Wout legt uit dat elke fiets een ander accupakket nodig heeft. "Je kan niet zomaar een setje accucellen in een fiets stoppen, dat moet allemaal heel goed worden uitgezocht en berekend en dat verschilt dus ook per merk en per fiets." De losse accucellen worden door de broers op maat gemaakt en vervolgens aan elkaar gelast met kleine stripjes. Op die pakketjes komt de elektronica van de fiets en dat gaat weer terug in de behuizing.
Het grote voordeel van een nieuw accupakketje is dat de gebruiker vaak meteen een stuk verder kan fietsen op die nieuwe accu. "Soms tot wel twee keer zo ver", zegt Koen. De accucellen worden met de tijd steeds kleiner en lichter. Nog een voordeel van reviseren dus, vinden de broers. "We geven natuurlijk ook garantie, net als in de fietsenwinkel."
Broer Stan (21) laat zijn trots nog even zien. Een Peugeot 106 uit 1996. De donkergroene auto is bijzonder, want één van de paar duizend exemplaren die toen op de markt zijn gebracht. Volledig elektrisch. "Je zou er honderd kilometer mee moeten kunnen rijden en dan moest je hem weer opladen en dat duurde dan zo'n vijf uur", zegt Stan. Dan snap je meteen waarom deze auto nooit een groot succes is geworden...
Stan haalde de oude accu eruit en plaatste er een nieuw accupakket in. "De capaciteit is meer dan verdubbeld. Van 10 naar 30 kilowattuur. Nu kan ik er zo'n 250 kilometer mee rijden voor die weer aan het stopcontact moet."
Daar ligt voor de broers dan ook de toekomst. "Natuurlijk blijven we echt de komende jaren nog heel druk met de fietsaccu's, maar ook die automotive is zeer interessant." In hun loods ook een plug-in hybride Volkswagen. "Daar kan je normaal maar zo'n 30 kilometer elektrisch mee rijden. Dat zijn we nu aan het vergroten naar zo'n 100 kilometer", zegt Stan. "Dan kan je alle korte stukken elektrisch rijden en hoef je voor je woon-werkverkeer nooit te tanken."
Ze zien elkaar zo'n acht uur per dag in de werkplaats en daarnaast wonen ze ook nog eens onder één dak. Misschien schuilt daar wel het grootste bedrijfsrisico: ruzie. Dat hebben ze gelukkig maar zelden, lachen de broers.


Elektrische Nissan Ariya doet 600 op een accu

15-07-2020 - 0 reacties De nieuwe Nissan Ariya lijkt een potentiële knaller te gaan worden. De auto werd al meerdere malen in de wandelgangen aangekondigd, maar eindelijk is’ ie hier: de Nissan Ariya. Elektrische crossover Zoals de wetten voorschrijven, is de nieuwe Nissan Ariya een elektrische crossover. Helemaal ecologisch verantwoord en helemaal hip. Dit is het productiemodel op basis […]


'Nieuwe auto-accu gaat 2 miljoen kilometer mee'

11-06-2020 - 0 reacties De Chinese fabrikant CATL zegt een accu te kunnen produceren waarmee een auto in totaal twee miljoen kilometer kan rijden. De accu moet minstens 16 jaar meegaan, veel langer dan de huidige auto-accu's. Onder meer Tesla zou de nieuwe accu's willen afnemen.


Meer bereik in de winter met de Tesla Model Y dankzij de warmtepomp

08-06-2020 - 0 reacties De Tesla Model Y heeft iets wat de andere Tesla's nog niet hebben: een ingebouwde warmtepomp. Hierdoor is de verwarming van de Model Y maar liefst 4 keer zo efficiënt. Dit zorgt weer voor een beter bereik op een accu, vooral in de winter.Lees verder


Gelekt: De Fiat 500e kan 320 km rijden met een volle accu

04-03-2020 - 0 reacties Nadat op maandag de plaatjes uitlekten, weten we nu ook wat er onder de motorkap van deze kleine Italiaan ligt. De Fiat 500e heeft een actieradius van maar liefst 320 kilometer, meer dan bijvoorbeeld de Twingo Z.E.. Over de uiterlijke wijzigingen kunnen we kort zijn. Collega @Willeme schreef daar immers maandag al over. Nog even […]


Elektrische conceptauto Renault met hulpaccu

02-03-2020 - 0 reacties De Renault Morphoz is een nieuwe elektrische conceptauto die kan uitschuiven om ruimte te maken voor een extra accu.


Pieter Ursem ziet brood in groeiende berg afgedankte accu's van elektrische auto's

25-02-2020 - 0 reacties ZWAAGDIJK - Hoeveel auto's hij dit jaar gaat verkopen weet Pieter Ursem van autobedrijf Ursem niet. Wel is zeker dat de berg afgedankte accu's van elektrische auto's de komende tijd flink zal groeien. Dat vertelt hij met een grote glimlach, want Pieter weet wel raad met dit afval.

Klik voor video: nhnieuws.nl/nieuws/262349/…

De elektrische auto is nu echt doorgebroken en ieder merk ziet de verkoop van deze auto's flink stijgen. Goed voor het klimaat, al heeft de medaille ook een keerzijde: over een aantal jaar zal het aantal afgedankte accu's enorm toenemen.

Iedere elektrische auto heeft een flink accupakket aan boord dat na vijf tot tien jaar moet worden vervangen. Bij EcarAccu in Zwaagdijk weten ze wel raad met de oude lithium-ion batterijen. "Het nieuwe goud", zo vat batterijen-specialist Rick Vlaar het samen.

Tweede leven
"Wij vinden dat er leven is voor de batterij na de auto", aldus Pieter Ursem. Hij heeft een bedrijf opgericht dat afgedankte accu's van elektrische auto's een nieuwe bestemming geeft.

"Wanneer ze ongeschikt zijn voor een auto, zijn de cellen nog prima bruikbaar voor thuisgebruik". Bij EcarAccu worden oude accupakkettten zorgvuldig uit elkaar gehaald en getest zodat de lithium-ion-cellen opnieuw kunnen worden gebruikt in een thuisbatterij.

Opslag zelfopgewekte zonne- en windenergie
Pakketten met afgedankte accucellen vormen het hart van thuisbatterijen die over de hele wereld worden gebruikt. Ideaal om in derdewereldlanden de koeling van ziekenhuizen te garanderen, maar in de toekomst waarschijnlijk ook gewoon bij ons thuis als batterij van onze zelfopgewekte zonne- of windenergie.

"Als terugleveren aan het net straks niet meer rendabel is, slaan mensen de groene stroom op voor eigen gebruik", zo verwacht Ursem.


Pieter Ursem geeft autoaccu’s een tweede leven

25-02-2020 - 0 reacties Elektrisch rijden heeft de wind in de zeilen, maar wat doen we met de enorme batterijen als ze niet meer werken? Bij autobedrijf Peter Ursem geven ze accu’s een tweede leven en dat levert volgens ceo Pieter Ursem de nodige telefoontjes op.


Smart Fortwo EQ: rijden alsof je op een scooter zit

30-01-2020 - 0 reacties Als je kijkt hoe ver je komt met de gefacelifte Smart EQ Fortwo en EQ Forfour, word je tien jaar terug in de tijd geworpen. Na 130 kilometer is de accu al leeg. Maar in een drukke binnenstad is geen auto beter op zijn plek dan de elektrische Smart.


Hulpdiensten beducht voor ongelukken met elektrische auto's

28-09-2019 - 0 reacties Elektrische auto's bezorgen hulpdiensten zoals bergingsmaatschappijen en de brandweer hoofdbrekens. Er is nog te weinig kennis over hoe te handelen na een ongeluk. En dat terwijl er steeds meer elektrische auto's op de weg komen. Waren er op 1 januari 2018 nog maar 22.000 volledig elektrische auto's in Nederland, nu zijn het er al 72.000.
De accu is het grootste probleem, zegt Rob van Amerongen van de Vereniging Bergings- en Mobiliteitsspecialisten. "De accu kan al beschadigd raken bij een botsing bij 50 kilometer per uur. Maar dat kun je aan de buitenkant niet zien. En dan bestaat het gevaar dat hij in brand vliegt." Bovendien is niet altijd snel te zien waar de accu zit.
Groei
Cijfers over problemen met accu's na een ongeluk met elektrische auto's zijn er niet, maar de branche ziet een gestage groei, zegt Van Amerongen, "Het hele vorige jaar waren er misschien twee van dit soort incidenten, nu zijn het er een à twee per maand."
Dat komt ook doordat er meer tweedehands modellen op de markt komen, zegt Van Amerongen. "Je weet niet altijd wat daar mee gebeurd is."
Grote risico's
Vrijwel alle elektrische auto's hebben een Lithium-Ion accu. Na een ongeluk kunnen daar scheurtjes in ontstaan die kortsluiting kunnen veroorzaken. Als dat gebeurt dan loopt de temperatuur op en ontstaat er brand.
Peter Notten is hoogleraar Energieopslag aan de Technische Universiteit Eindhoven: "De risico's waaraan hulpverleners worden blootgesteld zijn groot. Zo'n accu kan vlam vatten en er kunnen gevaarlijke gassen ontsnappen. De enige manier om er zeker van te zijn dat de auto's na een botsing niet in brand vliegen, is de accu langdurig koelen. Op de gewone manier blussen werkt vaak niet."
Beter samenwerken
Het blussen van brand in een elektrische auto kost daarom vaak veel tijd. Paul van Dooren van Brandweer Nederland: "In een bluswagen zit 2000 liter water. Bij het blussen van een gewone auto is dat genoeg, maar bij een elektrische auto niet. En op de snelweg kun je geen extra water halen."
Volgens hem moet er beter worden samengewerkt met de fabrikanten van elektrische auto's. "Ik overleg nu bijvoorbeeld met Lightyear. Die willen volgend jaar een auto die op zonne-energie rijdt op de markt brengen. Het helpt om vroegtijdig kennis te delen."
"We hebben nog niet de kennis om goed op te treden", aldus Van Dooren. "Een ongeluk met een elektrische auto kost gewoon te veel tijd."
Waterdompelcontainer
Een bergingsbedrijf uit Den Hoorn heeft speciale container ontwikkeld die gevuld wordt met water om daar een elektrische auto in onder te dompelen. Op die manier kan een accu gekoeld worden.
"De auto is daarna total loss, zegt Chris Müller van bergingsbedrijf Vreugdenhil. "Maar als een accu-pakket gaat reageren na een ongeluk is hij dat sowieso." De brandweer Haaglanden oefent op dit moment met de waterdompelcontainer.
Berger Van Amerongen is er positief over, maar heeft ook twijfel. "Het is vooralsnog de enige oplossing, maar we zijn ook bang dat er dan achteraf een schadeclaim komt omdat de auto total loss is verklaard."
Software
De RAI Vereniging, de belangenbehartiger van alle importeurs en fabrikanten, zegt dat er wel software is die bergers en brandweer kunnen gebruiken om te zien hoe ze een elektrische auto moeten aanpakken na een ongeluk. Het gaat om het zogeheten Crash Recovery System.
Maar dat systeem lost volgens de maker, het Nederlandse bedrijf Modetich, niet de problemen op waar hulpdiensten tegenaan lopen bij een ongeluk met een elektrische auto. "Het geeft aan wat voor vloeistof en types accu er in de auto zitten, maar wij kunnen niet inschatten wat er met het accu-pakket is gebeurd na het ongeval", zegt Jan Mooij, eigenaar van Moditech. "Of het gescheurd is of er een lek is ontstaan. De oplossing ligt bij de fabrikanten. Die moeten helderder zijn over wat er nodig is om zo'n accu-pakket bij een bepaald type impact veilig te stellen."
Floris Liebrand (RAI): "Ieder signaal over het ontbreken van belangrijke informatie nemen wij zeer serieus. Wij willen daarom graag in gesprek met de importeurs en Moditech om te kijken hoe de informatie verder verbeterd kan worden."
Er moet wat gebeuren, zegt Van Amerongen van de branchevereniging van bergers. "We kunnen onvoldoende inschatten wat er gebeurt als straks heel Nederland elektrisch rijdt. Als straks de A4 een keer vier uur dicht moet hebben we een probleem."


Elektra nieuw: Farmtrac E 26 en Tobroco Giant G 2200 E

27-08-2019 - 0 reacties Nieuw op de Roadshow bij Bayens in Oosterhout waren de Farmtrac E 26, een 19 Kw trekker met een Lion LFP-accu en de Giant G 2200 E kniklader met een 250Ah, 48 V Lithium accu, motor aandrijfsyteem 6,5 Kwh, motor werkhydraulic 11,5 Kwh met 35 ltr/ min/ 200 Ato, rijsnelheid 0-18 km/ u, hefhoogte 2,85 meter, hefcapaciteit tot 1650 kg, eigen gewicht 2100 kg en een ingebouwd acculaadsysteem. Verder de Volvo-landbouwlijn met loaders en graafmachines, gebruikte tractoren en machines en nog enkele andere machines.


Aspergeruggen met extra tunnel

21-03-2019 - 0 reacties Men kan de tunnels door deze nieuwe Engels MBZ (M-Bogen Zetmachine) machine plaatsen. De door een accu aangedreven unit plaatst de vooraf gebogen staven in een hulpframe om ze later in de grond te persen. Hierdoor komt er extra ruimte vrij boven de aspergeruggen welke extra opgewarmd kan worden door de zonnestralen. De verhoging is duidelijk te zien op de foto. Reageren mag.


Jungheinrich toont eerste stapelaar met li-ion accu

11-03-2019 - 0 reacties Door de geïntegreerde, onderhoudsvrije lithium-ion accu is de stapelaar lang inzetbaar en altijd klaar voor gebruik. De 'ERC 216zi' heeft een compleet nieuw, revolutionair design dankzij de centrale positie van de lithium-ion accu. Deze stapelaar is dus nóg compacter en eenvoudig te manoeuvreren.