4x4

4x4=16

Foto van een Kramer UF 1000,  Na het succes met de U800 van 1959 tot 1965 werden er stappen gezet...
Foto van een Kramer UF 1000,

Na het succes met de U800 van 1959 tot 1965 werden er stappen gezet om een opvolger te gaan bouwen. Dit werd de Kramer UF 900, net zoals de eerdere zugmachines van Kramer werd deze geheel zelf ontwikkeld van versnellingsbak tot twee (vier) wiel aangedreven portaalassen. De UF 900 werd van 1965 tot 1965 gebouwd in slechts 6 examplaren met een luchtgekoelde Deutz F6L712 motor die opgevoerd werd naar 90 pk en 2800 toeren.

Na een een bouwstop werd er in 1967 t/m 1971 verder gegaan met een nieuw ontwerp, dit werd de UF 1000, ook weer geheel zelf ontwikkeld maar met een sterkere motor en een héél ruim optie pakket. De motor werd eerst een Deutz F6L812D (Direkte inspuiting) en later een F6L912 i.v.b. met de bouwtijd van Deutz. De voertuigen werden uiteraard met de hand vervaardigd, en alles was naar wens te bestellen zoals: dubbele cabine, instelbare laadbak (3 kanten), veegmachine, sneeuwschuiver, lier, hijskraan, niks was te gek!
Dit ontwerp had wel succes en er werden in totaal 69 van gemaakt.

Tegelijkertijd werden de UF 1001 en UF 1003 gemaakt maar hebben nooit grote aantallen bereikt. De UF 1003 had 6 wielaandrijving en kreeg aan het einde van zijn bouwtijd de Deutz BF6L912 met turbolader.

Na 1980 werd er bij Kramer geen tractoren en zugmachines meer gebouwd en vanaf 1987 is Kramer zich volledig gaan richten op het maken shovels en telescoopladers en maken nu grote aantallen. 🔗